REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmotywować pracownika

Aleksandra Nowak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jedna z podstawowych zasad motywowania przez wynagrodzenie mówi, że dotyczy ono konkretnego pracownika. Dlatego istotne jest, aby obowiązujący w firmie system wynagradzania uwzględniał indywidualne potrzeby pracowników.


REKLAMA

Rozmowa z Michałem Świechem z firmy Sedlak & Sedlak zajmującej się doradztwem personalnym.


Nagrody finansowe, premie regulaminowe, a może coś więcej. Co wchodzi w skład finansowej motywacji?


- Przez pojęcie motywacji finansowej rozumiemy przede wszystkim pieniężne i materialne składniki wynagrodzenia, stosowane przede wszystkim w celu zwiększenia efektywności pracy.

REKLAMA

Należy jednak zaznaczyć, że premie regulaminowe niezaliczane są do czynników motywacyjnych. Są one stałymi dodatkami do wynagrodzeń, niezależnymi od osiąganych przez pracownika wyników. Trudno więc mówić w tym przypadku o jakichkolwiek bodźcach skłaniających do wydajniejszej pracy.

Premie uzależnione od osiągniętych wyników to natomiast najbardziej oczywiste z finansowych bodźców motywacyjnych. Coraz częściej jednak pojawiają się bardziej złożone systemy. Premia może być na przykład uzależniona od wykonania zadania, osiągnięcia określonego celu. W przypadku kompleksowych planów premiowania mamy do czynienia ze złożonymi systemami przyznawania bonusów. W przypadku tego typu rozwiązań wysokość otrzymanej premii zależy od realizacji kilku powiązanych ze sobą zadań. Często bonus uzależniony jest od osiągnięcia celu strategicznego organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W krajach anglosaskich popularny jest gainsharing, czyli premie przyznawane pracownikom za ograniczanie kosztów działania przedsiębiorstwa.

Obok przyznawania krótkoterminowych premii można motywować w dłuższym okresie. Akcje, opcje na akcje czy udziały popularne są zwłaszcza wśród kadry menedżerskiej. W ten sposób zarobki osób zarządzających firmami uzależnione są od wyniku, jaki osiągną.


Częstym problemem, z którym borykają się pracodawcy, jest określenie sposobu wynagradzania pracowników (nowych i starych). W jaki sposób należy więc ustalić pensje pracowników, by nie odchodzili z naszej firmy?

REKLAMA


- Filozofia wynagradzania powinna wynikać z dwóch przesłanek. Po pierwsze, ustalając wysokość płacy, należy brać pod uwagę możliwości finansowe firmy. Po drugie, efektywność pracownika, którą można mierzyć na różne sposoby (np. sprzedaż w przypadku handlowców, ilość wyprodukowanych urządzeń w przypadku pracowników produkcyjnych).

Aby wynagradzać konkurencyjnie i atrakcyjnie dla potencjalnych, dobrze wykształconych i wysoko wykwalifikowanych osób, a jednocześnie nie przepłacać, warto korzystać z rynkowych przeglądów wynagrodzeń. W ten sposób można porównać płace z tym, co mają do zaoferowania konkurenci branżowi lub lokalni. Mając taką wiedzę, można racjonalnie ustalać wysokość wynagrodzeń i decydować, jaką strategię płacową przyjmie firma.

Obok płacy zasadniczej warto oferować najlepszym świadczenia dodatkowe, takie jak subsydia mieszkaniowe, transportowe, poradnictwo prawne, członkostwo w klubach fitness i wiele innych. Dla pracowników, którzy chcą się rozwijać, ważne jest stworzenie odpowiednich możliwości do podnoszenia kwalifikacji, prowadzenia nowych projektów itd.


Czy wysokie zarobki są receptą na dobrych, wykwalifikowanych i lojalnych pracowników?


- Jeśli firma chce przyciągnąć i utrzymać wysoko wykwalifikowanych ludzi, nie powinna skupiać się jedynie na bodźcach krótkoterminowych w rodzaju premii. O wiele mocniej wiążą z organizacją motywatory długoterminowe, takie jak wspomniane już opcje na akcje czy udziały w zysku. Wiele zależy też od czynników pozafinansowych.

Jedna z podstawowych zasad motywowania przez wynagrodzenia mówi, że dotyczy ono konkretnego, nieprzeciętnego pracownika. Należy więc każdą osobę traktować indywidualnie. Coraz popularniejsze są na przykład tzw. wynagrodzenia kafeteryjne, gdzie pracownik może wybrać z kilku opcji o podobnej wartości. W ten sposób firma uzyskuje też dodatkową korzyść, racjonalizując wydatki na wynagrodzenia. Nie musi wydawać pieniędzy na coś, czego pracownicy nie chcą.


Czy podwyżka motywuje? Jak często dawać podwyżki, aby nie zatraciły swojego motywacyjnego charakteru?


- Wzrost wynagrodzenia podstawowego może oczywiście być silnym motywatorem. Wiele zależy jednak od indywidualnego podejścia. Należy pamiętać, że dla niektórych wzrost wynagrodzenia o 500 zł będzie oznaczać bardzo wiele, a dla innych - nie będzie miał żadnego znaczenia. Zwykle przyjmuje się, że podwyżka, aby wywołała zamierzony efekt, powinna przekroczyć 5% dotychczasowego wynagrodzenia.

Podwyżki powinny wynikać ze wzrostu efektywności pracownika. Dobrze byłoby, gdyby powiązane były z przyjętym w firmie systemem wynagradzania. Z punktu widzenia motywacji lepiej jest jednak podkreślić znaczenie zmiennej części wynagrodzenia, premii czy nagród, niż podnosić jego podstawę.


Dodatkowa inicjatywa pracownika - jak ją wynagrodzić, co zrobić, by inni pracownicy brali przykład z najlepszych?


- Osoby kreatywne, wykazujące własną inicjatywę należą do najbardziej cenionych przez pracodawców. Jednak należy pamiętać, żeby działania pracowników współgrały ze strategicznymi planami organizacji. Należy więc wynagradzać te osoby, które przybliżają przedsiębiorstwo do realizacji wyznaczonych celów.

Pewnym rozwiązaniem stosowanym w wielu firmach może być system wynagradzania za wyniki. Płaca uzależniona jest wówczas od stopnia realizacji celów wyznaczonych przez pracodawcę. Pracownik jest więc zainteresowany tym, żeby wkładać jak najwięcej inicjatywy w ich realizację.

W krajach anglosaskich bardzo pozytywnie działa na pracowników publiczna pochwała, wyróżnienie, wręczenie nagrody w obecności innych. Jest to także dobry przykład dla pozostałych, pokazujący, że opłaca się pracować wydajnie.

Przy wynagrodzeniach jawnych problem w pewien sposób rozwiązuje się sam. Jeśli płace są sprawiedliwe, bez problemu można zauważyć powiązanie efektywniejszej pracy i wyższych zarobków.


Rozmawiała

Aleksandra Nowak

 
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA