REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmotywować pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Nowak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jedna z podstawowych zasad motywowania przez wynagrodzenie mówi, że dotyczy ono konkretnego pracownika. Dlatego istotne jest, aby obowiązujący w firmie system wynagradzania uwzględniał indywidualne potrzeby pracowników.


REKLAMA

REKLAMA

Rozmowa z Michałem Świechem z firmy Sedlak & Sedlak zajmującej się doradztwem personalnym.


Nagrody finansowe, premie regulaminowe, a może coś więcej. Co wchodzi w skład finansowej motywacji?


- Przez pojęcie motywacji finansowej rozumiemy przede wszystkim pieniężne i materialne składniki wynagrodzenia, stosowane przede wszystkim w celu zwiększenia efektywności pracy.

REKLAMA

Należy jednak zaznaczyć, że premie regulaminowe niezaliczane są do czynników motywacyjnych. Są one stałymi dodatkami do wynagrodzeń, niezależnymi od osiąganych przez pracownika wyników. Trudno więc mówić w tym przypadku o jakichkolwiek bodźcach skłaniających do wydajniejszej pracy.

Premie uzależnione od osiągniętych wyników to natomiast najbardziej oczywiste z finansowych bodźców motywacyjnych. Coraz częściej jednak pojawiają się bardziej złożone systemy. Premia może być na przykład uzależniona od wykonania zadania, osiągnięcia określonego celu. W przypadku kompleksowych planów premiowania mamy do czynienia ze złożonymi systemami przyznawania bonusów. W przypadku tego typu rozwiązań wysokość otrzymanej premii zależy od realizacji kilku powiązanych ze sobą zadań. Często bonus uzależniony jest od osiągnięcia celu strategicznego organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W krajach anglosaskich popularny jest gainsharing, czyli premie przyznawane pracownikom za ograniczanie kosztów działania przedsiębiorstwa.

Obok przyznawania krótkoterminowych premii można motywować w dłuższym okresie. Akcje, opcje na akcje czy udziały popularne są zwłaszcza wśród kadry menedżerskiej. W ten sposób zarobki osób zarządzających firmami uzależnione są od wyniku, jaki osiągną.


Częstym problemem, z którym borykają się pracodawcy, jest określenie sposobu wynagradzania pracowników (nowych i starych). W jaki sposób należy więc ustalić pensje pracowników, by nie odchodzili z naszej firmy?


- Filozofia wynagradzania powinna wynikać z dwóch przesłanek. Po pierwsze, ustalając wysokość płacy, należy brać pod uwagę możliwości finansowe firmy. Po drugie, efektywność pracownika, którą można mierzyć na różne sposoby (np. sprzedaż w przypadku handlowców, ilość wyprodukowanych urządzeń w przypadku pracowników produkcyjnych).

Aby wynagradzać konkurencyjnie i atrakcyjnie dla potencjalnych, dobrze wykształconych i wysoko wykwalifikowanych osób, a jednocześnie nie przepłacać, warto korzystać z rynkowych przeglądów wynagrodzeń. W ten sposób można porównać płace z tym, co mają do zaoferowania konkurenci branżowi lub lokalni. Mając taką wiedzę, można racjonalnie ustalać wysokość wynagrodzeń i decydować, jaką strategię płacową przyjmie firma.

Obok płacy zasadniczej warto oferować najlepszym świadczenia dodatkowe, takie jak subsydia mieszkaniowe, transportowe, poradnictwo prawne, członkostwo w klubach fitness i wiele innych. Dla pracowników, którzy chcą się rozwijać, ważne jest stworzenie odpowiednich możliwości do podnoszenia kwalifikacji, prowadzenia nowych projektów itd.


Czy wysokie zarobki są receptą na dobrych, wykwalifikowanych i lojalnych pracowników?


- Jeśli firma chce przyciągnąć i utrzymać wysoko wykwalifikowanych ludzi, nie powinna skupiać się jedynie na bodźcach krótkoterminowych w rodzaju premii. O wiele mocniej wiążą z organizacją motywatory długoterminowe, takie jak wspomniane już opcje na akcje czy udziały w zysku. Wiele zależy też od czynników pozafinansowych.

Jedna z podstawowych zasad motywowania przez wynagrodzenia mówi, że dotyczy ono konkretnego, nieprzeciętnego pracownika. Należy więc każdą osobę traktować indywidualnie. Coraz popularniejsze są na przykład tzw. wynagrodzenia kafeteryjne, gdzie pracownik może wybrać z kilku opcji o podobnej wartości. W ten sposób firma uzyskuje też dodatkową korzyść, racjonalizując wydatki na wynagrodzenia. Nie musi wydawać pieniędzy na coś, czego pracownicy nie chcą.


Czy podwyżka motywuje? Jak często dawać podwyżki, aby nie zatraciły swojego motywacyjnego charakteru?


- Wzrost wynagrodzenia podstawowego może oczywiście być silnym motywatorem. Wiele zależy jednak od indywidualnego podejścia. Należy pamiętać, że dla niektórych wzrost wynagrodzenia o 500 zł będzie oznaczać bardzo wiele, a dla innych - nie będzie miał żadnego znaczenia. Zwykle przyjmuje się, że podwyżka, aby wywołała zamierzony efekt, powinna przekroczyć 5% dotychczasowego wynagrodzenia.

Podwyżki powinny wynikać ze wzrostu efektywności pracownika. Dobrze byłoby, gdyby powiązane były z przyjętym w firmie systemem wynagradzania. Z punktu widzenia motywacji lepiej jest jednak podkreślić znaczenie zmiennej części wynagrodzenia, premii czy nagród, niż podnosić jego podstawę.


Dodatkowa inicjatywa pracownika - jak ją wynagrodzić, co zrobić, by inni pracownicy brali przykład z najlepszych?


- Osoby kreatywne, wykazujące własną inicjatywę należą do najbardziej cenionych przez pracodawców. Jednak należy pamiętać, żeby działania pracowników współgrały ze strategicznymi planami organizacji. Należy więc wynagradzać te osoby, które przybliżają przedsiębiorstwo do realizacji wyznaczonych celów.

Pewnym rozwiązaniem stosowanym w wielu firmach może być system wynagradzania za wyniki. Płaca uzależniona jest wówczas od stopnia realizacji celów wyznaczonych przez pracodawcę. Pracownik jest więc zainteresowany tym, żeby wkładać jak najwięcej inicjatywy w ich realizację.

W krajach anglosaskich bardzo pozytywnie działa na pracowników publiczna pochwała, wyróżnienie, wręczenie nagrody w obecności innych. Jest to także dobry przykład dla pozostałych, pokazujący, że opłaca się pracować wydajnie.

Przy wynagrodzeniach jawnych problem w pewien sposób rozwiązuje się sam. Jeśli płace są sprawiedliwe, bez problemu można zauważyć powiązanie efektywniejszej pracy i wyższych zarobków.


Rozmawiała

Aleksandra Nowak

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA