REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Software w firmach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Drzazgowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Złożoność procesów produkcyjnych, biznesowych, handlowych, logistycznych itp. powoduje, że przed zastosowaniem systemów informatycznych firmy nie uciekną.

Najczęściej wykorzystywanym typem aplikacji w polskich przedsiębiorstwach, obok programów biurowych, są aplikacje finansowo-księgowo-płacowe. Zdecydowanie rzadziej implementuje się bardziej zaawansowane systemy, takie jak CRM czy ERP. Wynika to z ich złożoności (nie każdemu przedsiębiorstwu są potrzebne), a także stosunkowo wysokiego kosztu wdrożenia. Kolejnym czynnikiem wpływającym na ich małą popularność jest brak świadomości wśród kadry zarządzającej na temat możliwości i potencjalnych korzyści, jakie przedsiębiorstwo może osiągnąć, decydując się na zakup zaawansowanych technologicznie rozwiązań informatycznych. Oddzielną grupą są pozostałe aplikacje wykorzystywane najczęściej w małych firmach. To aplikacje pisane często na zamówienie i wspomagające konkretne zadania.

REKLAMA

Można wyróżnić wiele typów oprogramowania:

1. Proste aplikacje biurowe

Najprostszymi, a zarazem najbardziej powszechnymi aplikacjami w przedsiębiorstwach są aplikacje biurowe. Pod tym pojęciem rozumiemy wszelkie programy (komercyjne i niekomercyjne) zawierające takie moduły, jak:

• edytor tekstu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• arkusz kalkulacyjny;

• program do prezentacji multimedialnych;

• program baz danych;

Bez względu na charakter działalności takie aplikacje są niezbędne w firmie. Najpopularniejszym programem tego typu jest pakiet firmy Microsoft. W zależności od wersji jest to Office 97/2000/XP/2003/2007. Dużą popularnością cieszą się też darmowe aplikacje typu OpenOffice i StarOffice.

2. Programy księgowo-kadrowo-płacowe

To typ aplikacji wspomagających działalność przedsiębiorstwa w zakresie rozliczeń z pracownikami (pensje, premie, urlopy, zwolnienia itp.), jak również w zakresie finansowym (faktury, należności, zobowiązania itp.). W tym segmencie na polskim rynku dominują rozwiązania takich firm, jak Insert, Wa-Pro, Sage Symfonia, Ramzes. Aplikacje te przeznaczone są dla przedsiębiorstw, które z pewnych względów nie mają potrzeby wdrażania dużych systemów klasy ERP.

3. Oprogramowanie do zarządzanie relacjami z klientami CRM (Customer Relationship Management).

CRM to zestaw narzędzi i procedur służących do zarządzania relacjami z klientami zewnętrznymi przedsiębiorstwa. Dzięki systemowi CRM możliwe jest połączenie wielu baz danych oraz innych źródeł, zawierających informację o kliencie. CRM automatyzuje wszelkiego rodzaju dane, takie jak historia transakcji, terminowość płatności, czy choćby data urodzin. Nie ma najmniejszego problemu, żeby zautomatyzować proces wysyłania e-kartek do klientów w dniu urodzin czy określić grupy kluczowych klientów. W system CRM przedsiębiorca wprowadza też cały wachlarz swoich produktów, a także wszelkiego rodzaju rozmowy odbyte z klientem(e-mail, telefon, faks). W przedsiębiorstwie, gdzie nie ma CRM, najczęściej każdy z handlowców ma „swoich” klientów. W czasie przerw w pracy handlowca (choroba, urlop) nikt się z „jego” klientami nie kontaktuje, nie prowadzi żadnych spotkań. Jeszcze gorsza sytuacja jest wówczas, kiedy handlowiec odchodzi do konkurencji, zabierając ze sobą część klientów. Zastosowanie CRM eliminuje taką sytuację. Podczas nieobecności handlowca każdy inny pracownik dzięki bazie informacji o kliencie może skutecznie kontynuować rozmowy, negocjować, przedstawiać ofertę firmy. Odchodzący pracownik nie ma możliwości, żeby wynieść takie informacje poza firmę, zostają bowiem w systemie.

CRM można podzielić na trzy podstawowe segmenty:

• Operacyjny

To automatyzacja najważniejszych procesów biznesowych (sprzedaż, marketing, serwis).

• Analityczny

To określenie modelu zachowań klientów na podstawie posiadanej wiedzy.

• Komunikacyjny

Ta część systemu odpowiada za komunikację z klientami.

Antywirusowe programy

Pod względem informatycznym CRM dzielimy na serwer aplikacji, serwer bazy danych oraz interfejs dostępny użytkownikowi systemu.

REKLAMA

Jeśli przedsiębiorstwo ma już w systemie CRM całą bazę informacji o swoich klientach, powinna być to jedna z najbardziej strzeżonych tajemnic. Łatwo sobie wyobrazić, co by się stało w przypadku wykradzenia takich danych i wykorzystania ich przez firmę konkurencyjną.

Wiele projektów CRM wdrażanych w polskich przedsiębiorstwach zakończyło się porażką bądź niepełnym sukcesem. Przyczyny jednak nie tkwią w samym systemie, ale w organizacji przedsiębiorstwa, wiedzy i mentalności ludzi. System nie jest też swoistym panaceum na wszystkie problemy związane z relacjami z klientem. Okazuje się, że obok wyboru dostawcy i konkretnego rozwiązania najważniejszy jest sposób wdrożenia takiego systemu. Istniało na rynku mnóstwo nie najlepszych systemów, ale świetnie wdrożonych, które działają do dzisiaj, a także zdarzały się świetne systemy, ale złe wdrożenie powodowało wycofanie się przedsiębiorstwa z danego projektu.

 

4. Oprogramowanie wspomagające zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa ERP (Enterprise Resource Planning)

ERP to system informatyczny złożony z wielu modułów wykorzystywanych w różnych obszarach przedsiębiorstwa. Mogą one ze sobą współpracować. Zwykle jest tak, że wszystkie moduły korzystają z jednej wspólnej bazy i obejmują następujące obszary przedsiębiorstwa:

• księgowość;

• finanse;

• zaopatrzenie;

• produkcję,

• magazynowanie;

• zarządzanie zapasami;

• kontrolę realizowanych dostaw;

• zarządzanie zasobami ludzkimi (płace, kadry);

• controlling;

• zarządzanie transportem;

• zarządzanie projektami.

REKLAMA

Dopasowany do danej firmy ERP może zawierać tylko niektóre z przedstawionych modułów, tj. możliwość pracy każdej części niezależnie, a także rozbudowywania systemu o kolejne moduły i aplikacje, i to jest dużą ich zaletą. Spośród wszystkich możliwych systemów informatycznych ERP jest zdecydowanie najbardziej złożonym i zaawansowanym programem. Także pod względem kosztów oraz czasu wdrożenia. Pomyślnie wdrożony system ERP pozwala na dobrą kontrolę wszelkich procesów biznesowych w przedsiębiorstwie.

ERP przeznaczone jest zarówno dla firm usługowych, produkcyjnych, jak i handlowych. Dobry system ERP umożliwia symulację pewnych działań, co pozwala określić ich skutki, zanim firma podejmie decyzję, czy je stosować czy nie. O powodzeniu wdrożenia ERP, analogicznie jak w przypadku CRM, decydują także czynniki niezwiązane bezpośrednio z samym systemem. Menedżerowie nie mogą oczekiwać od programu informatycznego, że rozwiąże za nich wszelkie problemy, jakie pojawiają się na każdym etapie działalności firmy. Wdrażając ERP, warto równolegle zastanowić się nad zmianą i poprawą niektórych procesów zachodzących w firmie. Jeśli wdrożenie ERP będzie tylko przeniesieniem ich na platformę informatyczną, to korzyści będą niewielkie.

Inną bardzo ważną kwestią jest odpowiednie przeszkolenie personelu. Szkolenie najczęściej prowadzone jest przez pracowników firmy, która wdrażała program. Na rynku istnieje bardzo duży wybór systemów klasy ERP, dlatego decydując się na któryś z nich, należy dokonać dogłębnej analizy potrzeb i oczekiwań przedsiębiorstwa.

5. Pozostałe programy

Pod tym pojęciem rozumiemy szereg aplikacji wykorzystywanych zarówno przez duże, średnie, jak i małe przedsiębiorstwa. Są to wszelkiego rodzaju aplikacje kosztorysowe, wspomagające proces projektowania, czy np. aplikacje wykorzystywane w warsztatach samochodowych, a zawierające spis podzespołów wraz z cenami dla poszczególnych modeli samochodów.

Robert Drzazgowski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA