REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Software w firmach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Drzazgowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Złożoność procesów produkcyjnych, biznesowych, handlowych, logistycznych itp. powoduje, że przed zastosowaniem systemów informatycznych firmy nie uciekną.

Najczęściej wykorzystywanym typem aplikacji w polskich przedsiębiorstwach, obok programów biurowych, są aplikacje finansowo-księgowo-płacowe. Zdecydowanie rzadziej implementuje się bardziej zaawansowane systemy, takie jak CRM czy ERP. Wynika to z ich złożoności (nie każdemu przedsiębiorstwu są potrzebne), a także stosunkowo wysokiego kosztu wdrożenia. Kolejnym czynnikiem wpływającym na ich małą popularność jest brak świadomości wśród kadry zarządzającej na temat możliwości i potencjalnych korzyści, jakie przedsiębiorstwo może osiągnąć, decydując się na zakup zaawansowanych technologicznie rozwiązań informatycznych. Oddzielną grupą są pozostałe aplikacje wykorzystywane najczęściej w małych firmach. To aplikacje pisane często na zamówienie i wspomagające konkretne zadania.

REKLAMA

Można wyróżnić wiele typów oprogramowania:

1. Proste aplikacje biurowe

Najprostszymi, a zarazem najbardziej powszechnymi aplikacjami w przedsiębiorstwach są aplikacje biurowe. Pod tym pojęciem rozumiemy wszelkie programy (komercyjne i niekomercyjne) zawierające takie moduły, jak:

• edytor tekstu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• arkusz kalkulacyjny;

• program do prezentacji multimedialnych;

• program baz danych;

Bez względu na charakter działalności takie aplikacje są niezbędne w firmie. Najpopularniejszym programem tego typu jest pakiet firmy Microsoft. W zależności od wersji jest to Office 97/2000/XP/2003/2007. Dużą popularnością cieszą się też darmowe aplikacje typu OpenOffice i StarOffice.

2. Programy księgowo-kadrowo-płacowe

To typ aplikacji wspomagających działalność przedsiębiorstwa w zakresie rozliczeń z pracownikami (pensje, premie, urlopy, zwolnienia itp.), jak również w zakresie finansowym (faktury, należności, zobowiązania itp.). W tym segmencie na polskim rynku dominują rozwiązania takich firm, jak Insert, Wa-Pro, Sage Symfonia, Ramzes. Aplikacje te przeznaczone są dla przedsiębiorstw, które z pewnych względów nie mają potrzeby wdrażania dużych systemów klasy ERP.

3. Oprogramowanie do zarządzanie relacjami z klientami CRM (Customer Relationship Management).

CRM to zestaw narzędzi i procedur służących do zarządzania relacjami z klientami zewnętrznymi przedsiębiorstwa. Dzięki systemowi CRM możliwe jest połączenie wielu baz danych oraz innych źródeł, zawierających informację o kliencie. CRM automatyzuje wszelkiego rodzaju dane, takie jak historia transakcji, terminowość płatności, czy choćby data urodzin. Nie ma najmniejszego problemu, żeby zautomatyzować proces wysyłania e-kartek do klientów w dniu urodzin czy określić grupy kluczowych klientów. W system CRM przedsiębiorca wprowadza też cały wachlarz swoich produktów, a także wszelkiego rodzaju rozmowy odbyte z klientem(e-mail, telefon, faks). W przedsiębiorstwie, gdzie nie ma CRM, najczęściej każdy z handlowców ma „swoich” klientów. W czasie przerw w pracy handlowca (choroba, urlop) nikt się z „jego” klientami nie kontaktuje, nie prowadzi żadnych spotkań. Jeszcze gorsza sytuacja jest wówczas, kiedy handlowiec odchodzi do konkurencji, zabierając ze sobą część klientów. Zastosowanie CRM eliminuje taką sytuację. Podczas nieobecności handlowca każdy inny pracownik dzięki bazie informacji o kliencie może skutecznie kontynuować rozmowy, negocjować, przedstawiać ofertę firmy. Odchodzący pracownik nie ma możliwości, żeby wynieść takie informacje poza firmę, zostają bowiem w systemie.

CRM można podzielić na trzy podstawowe segmenty:

• Operacyjny

To automatyzacja najważniejszych procesów biznesowych (sprzedaż, marketing, serwis).

• Analityczny

To określenie modelu zachowań klientów na podstawie posiadanej wiedzy.

• Komunikacyjny

Ta część systemu odpowiada za komunikację z klientami.

Antywirusowe programy

Pod względem informatycznym CRM dzielimy na serwer aplikacji, serwer bazy danych oraz interfejs dostępny użytkownikowi systemu.

REKLAMA

Jeśli przedsiębiorstwo ma już w systemie CRM całą bazę informacji o swoich klientach, powinna być to jedna z najbardziej strzeżonych tajemnic. Łatwo sobie wyobrazić, co by się stało w przypadku wykradzenia takich danych i wykorzystania ich przez firmę konkurencyjną.

Wiele projektów CRM wdrażanych w polskich przedsiębiorstwach zakończyło się porażką bądź niepełnym sukcesem. Przyczyny jednak nie tkwią w samym systemie, ale w organizacji przedsiębiorstwa, wiedzy i mentalności ludzi. System nie jest też swoistym panaceum na wszystkie problemy związane z relacjami z klientem. Okazuje się, że obok wyboru dostawcy i konkretnego rozwiązania najważniejszy jest sposób wdrożenia takiego systemu. Istniało na rynku mnóstwo nie najlepszych systemów, ale świetnie wdrożonych, które działają do dzisiaj, a także zdarzały się świetne systemy, ale złe wdrożenie powodowało wycofanie się przedsiębiorstwa z danego projektu.

 

4. Oprogramowanie wspomagające zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa ERP (Enterprise Resource Planning)

ERP to system informatyczny złożony z wielu modułów wykorzystywanych w różnych obszarach przedsiębiorstwa. Mogą one ze sobą współpracować. Zwykle jest tak, że wszystkie moduły korzystają z jednej wspólnej bazy i obejmują następujące obszary przedsiębiorstwa:

• księgowość;

• finanse;

• zaopatrzenie;

• produkcję,

• magazynowanie;

• zarządzanie zapasami;

• kontrolę realizowanych dostaw;

• zarządzanie zasobami ludzkimi (płace, kadry);

• controlling;

• zarządzanie transportem;

• zarządzanie projektami.

REKLAMA

Dopasowany do danej firmy ERP może zawierać tylko niektóre z przedstawionych modułów, tj. możliwość pracy każdej części niezależnie, a także rozbudowywania systemu o kolejne moduły i aplikacje, i to jest dużą ich zaletą. Spośród wszystkich możliwych systemów informatycznych ERP jest zdecydowanie najbardziej złożonym i zaawansowanym programem. Także pod względem kosztów oraz czasu wdrożenia. Pomyślnie wdrożony system ERP pozwala na dobrą kontrolę wszelkich procesów biznesowych w przedsiębiorstwie.

ERP przeznaczone jest zarówno dla firm usługowych, produkcyjnych, jak i handlowych. Dobry system ERP umożliwia symulację pewnych działań, co pozwala określić ich skutki, zanim firma podejmie decyzję, czy je stosować czy nie. O powodzeniu wdrożenia ERP, analogicznie jak w przypadku CRM, decydują także czynniki niezwiązane bezpośrednio z samym systemem. Menedżerowie nie mogą oczekiwać od programu informatycznego, że rozwiąże za nich wszelkie problemy, jakie pojawiają się na każdym etapie działalności firmy. Wdrażając ERP, warto równolegle zastanowić się nad zmianą i poprawą niektórych procesów zachodzących w firmie. Jeśli wdrożenie ERP będzie tylko przeniesieniem ich na platformę informatyczną, to korzyści będą niewielkie.

Inną bardzo ważną kwestią jest odpowiednie przeszkolenie personelu. Szkolenie najczęściej prowadzone jest przez pracowników firmy, która wdrażała program. Na rynku istnieje bardzo duży wybór systemów klasy ERP, dlatego decydując się na któryś z nich, należy dokonać dogłębnej analizy potrzeb i oczekiwań przedsiębiorstwa.

5. Pozostałe programy

Pod tym pojęciem rozumiemy szereg aplikacji wykorzystywanych zarówno przez duże, średnie, jak i małe przedsiębiorstwa. Są to wszelkiego rodzaju aplikacje kosztorysowe, wspomagające proces projektowania, czy np. aplikacje wykorzystywane w warsztatach samochodowych, a zawierające spis podzespołów wraz z cenami dla poszczególnych modeli samochodów.

Robert Drzazgowski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA