REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Software w firmach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Drzazgowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Złożoność procesów produkcyjnych, biznesowych, handlowych, logistycznych itp. powoduje, że przed zastosowaniem systemów informatycznych firmy nie uciekną.

Najczęściej wykorzystywanym typem aplikacji w polskich przedsiębiorstwach, obok programów biurowych, są aplikacje finansowo-księgowo-płacowe. Zdecydowanie rzadziej implementuje się bardziej zaawansowane systemy, takie jak CRM czy ERP. Wynika to z ich złożoności (nie każdemu przedsiębiorstwu są potrzebne), a także stosunkowo wysokiego kosztu wdrożenia. Kolejnym czynnikiem wpływającym na ich małą popularność jest brak świadomości wśród kadry zarządzającej na temat możliwości i potencjalnych korzyści, jakie przedsiębiorstwo może osiągnąć, decydując się na zakup zaawansowanych technologicznie rozwiązań informatycznych. Oddzielną grupą są pozostałe aplikacje wykorzystywane najczęściej w małych firmach. To aplikacje pisane często na zamówienie i wspomagające konkretne zadania.

REKLAMA

REKLAMA

Można wyróżnić wiele typów oprogramowania:

1. Proste aplikacje biurowe

Najprostszymi, a zarazem najbardziej powszechnymi aplikacjami w przedsiębiorstwach są aplikacje biurowe. Pod tym pojęciem rozumiemy wszelkie programy (komercyjne i niekomercyjne) zawierające takie moduły, jak:

REKLAMA

• edytor tekstu;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• arkusz kalkulacyjny;

• program do prezentacji multimedialnych;

• program baz danych;

Bez względu na charakter działalności takie aplikacje są niezbędne w firmie. Najpopularniejszym programem tego typu jest pakiet firmy Microsoft. W zależności od wersji jest to Office 97/2000/XP/2003/2007. Dużą popularnością cieszą się też darmowe aplikacje typu OpenOffice i StarOffice.

2. Programy księgowo-kadrowo-płacowe

To typ aplikacji wspomagających działalność przedsiębiorstwa w zakresie rozliczeń z pracownikami (pensje, premie, urlopy, zwolnienia itp.), jak również w zakresie finansowym (faktury, należności, zobowiązania itp.). W tym segmencie na polskim rynku dominują rozwiązania takich firm, jak Insert, Wa-Pro, Sage Symfonia, Ramzes. Aplikacje te przeznaczone są dla przedsiębiorstw, które z pewnych względów nie mają potrzeby wdrażania dużych systemów klasy ERP.

3. Oprogramowanie do zarządzanie relacjami z klientami CRM (Customer Relationship Management).

CRM to zestaw narzędzi i procedur służących do zarządzania relacjami z klientami zewnętrznymi przedsiębiorstwa. Dzięki systemowi CRM możliwe jest połączenie wielu baz danych oraz innych źródeł, zawierających informację o kliencie. CRM automatyzuje wszelkiego rodzaju dane, takie jak historia transakcji, terminowość płatności, czy choćby data urodzin. Nie ma najmniejszego problemu, żeby zautomatyzować proces wysyłania e-kartek do klientów w dniu urodzin czy określić grupy kluczowych klientów. W system CRM przedsiębiorca wprowadza też cały wachlarz swoich produktów, a także wszelkiego rodzaju rozmowy odbyte z klientem(e-mail, telefon, faks). W przedsiębiorstwie, gdzie nie ma CRM, najczęściej każdy z handlowców ma „swoich” klientów. W czasie przerw w pracy handlowca (choroba, urlop) nikt się z „jego” klientami nie kontaktuje, nie prowadzi żadnych spotkań. Jeszcze gorsza sytuacja jest wówczas, kiedy handlowiec odchodzi do konkurencji, zabierając ze sobą część klientów. Zastosowanie CRM eliminuje taką sytuację. Podczas nieobecności handlowca każdy inny pracownik dzięki bazie informacji o kliencie może skutecznie kontynuować rozmowy, negocjować, przedstawiać ofertę firmy. Odchodzący pracownik nie ma możliwości, żeby wynieść takie informacje poza firmę, zostają bowiem w systemie.

CRM można podzielić na trzy podstawowe segmenty:

• Operacyjny

To automatyzacja najważniejszych procesów biznesowych (sprzedaż, marketing, serwis).

• Analityczny

To określenie modelu zachowań klientów na podstawie posiadanej wiedzy.

• Komunikacyjny

Ta część systemu odpowiada za komunikację z klientami.

Antywirusowe programy

Pod względem informatycznym CRM dzielimy na serwer aplikacji, serwer bazy danych oraz interfejs dostępny użytkownikowi systemu.

Jeśli przedsiębiorstwo ma już w systemie CRM całą bazę informacji o swoich klientach, powinna być to jedna z najbardziej strzeżonych tajemnic. Łatwo sobie wyobrazić, co by się stało w przypadku wykradzenia takich danych i wykorzystania ich przez firmę konkurencyjną.

Wiele projektów CRM wdrażanych w polskich przedsiębiorstwach zakończyło się porażką bądź niepełnym sukcesem. Przyczyny jednak nie tkwią w samym systemie, ale w organizacji przedsiębiorstwa, wiedzy i mentalności ludzi. System nie jest też swoistym panaceum na wszystkie problemy związane z relacjami z klientem. Okazuje się, że obok wyboru dostawcy i konkretnego rozwiązania najważniejszy jest sposób wdrożenia takiego systemu. Istniało na rynku mnóstwo nie najlepszych systemów, ale świetnie wdrożonych, które działają do dzisiaj, a także zdarzały się świetne systemy, ale złe wdrożenie powodowało wycofanie się przedsiębiorstwa z danego projektu.

 

4. Oprogramowanie wspomagające zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa ERP (Enterprise Resource Planning)

ERP to system informatyczny złożony z wielu modułów wykorzystywanych w różnych obszarach przedsiębiorstwa. Mogą one ze sobą współpracować. Zwykle jest tak, że wszystkie moduły korzystają z jednej wspólnej bazy i obejmują następujące obszary przedsiębiorstwa:

• księgowość;

• finanse;

• zaopatrzenie;

• produkcję,

• magazynowanie;

• zarządzanie zapasami;

• kontrolę realizowanych dostaw;

• zarządzanie zasobami ludzkimi (płace, kadry);

• controlling;

• zarządzanie transportem;

• zarządzanie projektami.

Dopasowany do danej firmy ERP może zawierać tylko niektóre z przedstawionych modułów, tj. możliwość pracy każdej części niezależnie, a także rozbudowywania systemu o kolejne moduły i aplikacje, i to jest dużą ich zaletą. Spośród wszystkich możliwych systemów informatycznych ERP jest zdecydowanie najbardziej złożonym i zaawansowanym programem. Także pod względem kosztów oraz czasu wdrożenia. Pomyślnie wdrożony system ERP pozwala na dobrą kontrolę wszelkich procesów biznesowych w przedsiębiorstwie.

ERP przeznaczone jest zarówno dla firm usługowych, produkcyjnych, jak i handlowych. Dobry system ERP umożliwia symulację pewnych działań, co pozwala określić ich skutki, zanim firma podejmie decyzję, czy je stosować czy nie. O powodzeniu wdrożenia ERP, analogicznie jak w przypadku CRM, decydują także czynniki niezwiązane bezpośrednio z samym systemem. Menedżerowie nie mogą oczekiwać od programu informatycznego, że rozwiąże za nich wszelkie problemy, jakie pojawiają się na każdym etapie działalności firmy. Wdrażając ERP, warto równolegle zastanowić się nad zmianą i poprawą niektórych procesów zachodzących w firmie. Jeśli wdrożenie ERP będzie tylko przeniesieniem ich na platformę informatyczną, to korzyści będą niewielkie.

Inną bardzo ważną kwestią jest odpowiednie przeszkolenie personelu. Szkolenie najczęściej prowadzone jest przez pracowników firmy, która wdrażała program. Na rynku istnieje bardzo duży wybór systemów klasy ERP, dlatego decydując się na któryś z nich, należy dokonać dogłębnej analizy potrzeb i oczekiwań przedsiębiorstwa.

5. Pozostałe programy

Pod tym pojęciem rozumiemy szereg aplikacji wykorzystywanych zarówno przez duże, średnie, jak i małe przedsiębiorstwa. Są to wszelkiego rodzaju aplikacje kosztorysowe, wspomagające proces projektowania, czy np. aplikacje wykorzystywane w warsztatach samochodowych, a zawierające spis podzespołów wraz z cenami dla poszczególnych modeli samochodów.

Robert Drzazgowski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA