REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowy na czas określony - nowe regulacje

Ewa Łukasik
Ewa Łukasik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

22 sierpnia 2009 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące zawierania umów na czas określony. Odtąd pracodawca będzie mógł wielokrotnie zatrudniać pracowników na czas określony, ale na okres maksymalnie 24 miesięcy.

Ustawa z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców jest częścią pakietu antykryzysowego rządu. Zawiera wiele regulacji, których celem jest przeciwdziałanie redukcji zatrudnienia w okresie spowolnienia gospodarczego. Jednym z rozwiązań wprowadzanych ustawą jest ograniczenie w zatrudnianiu pracowników na czas określony. Pracodawca będzie mógł zatrudniać pracowników na czas określony na okres maksymalnie 24 miesięcy.

REKLAMA

REKLAMA

W obecnym stanie prawnym zasady ograniczające terminowe zatrudnienie pracownika określone są w art. 251 Kodeksu pracy. Trzecia umowa o pracę zawarta na czas określony między tymi samymi stronami stosunku pracy przekształca się w umowę o pracę na czas nieokreślony, jeżeli przerwy między kolejnymi umowami o pracę nie przekraczają jednego miesiąca.

Ograniczenie to nie dotyczy umów zawartych na czas określony w celu:

• zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy,

REKLAMA

• wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wykonywania zadań realizowanych cyklicznie.

WAŻNE!

Od 22 sierpnia 2009 r. do ograniczenia zatrudnienia na czas określony będą miały zastosowanie przepisy ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców. Oznacza to, że w okresie obowiązywania ustawy, tj. od 22 sierpnia 2009 r. do 31 grudnia 2011 r., do umów o pracę zawartych na czas określony nie stosuje się art. 251 k.p.

Nowe zasady

Dotychczas ograniczenie zawierania umów na czas określony uzależnione było od liczby umów terminowych. Ustawa z 1 lipca 2009 r. zmienia te zasady. Okres zatrudnienia na podstawie umowy na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie kolejnych umów na czas określony między tymi samymi stronami stosunku pracy nie może przekraczać 24 miesięcy (art. 13 ustawy). W konsekwencji strony mogą zawierać dowolną liczbę kolejnych umów na czas określony, lecz łączny okres zatrudnienia na podstawie tych umów nie może przekroczyć 24 miesięcy.

Należy podkreślić, że ograniczenie dotyczy zawierania umów między tymi samymi stronami stosunku pracy. Oznacza to, że pracownik nie może być zatrudniony na czas określony u tego samego pracodawcy dłużej niż 24 miesiące. Jeśli strony chcą kontynuować stosunek pracy po upływie tego okresu, powinny zawrzeć umowę na czas nieokreślony.

Ograniczenie to nie dotyczy natomiast zatrudnienia na czas określony u różnych pracodawców. W konsekwencji pracownikowi, który był zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas określony przez okres 24 miesięcy, a następnie rozpoczął pracę u nowego pracodawcy, 24-miesięczny okres zatrudnienia na czas określony liczy się od początku.

Wyjątek stanowi sytuacja, gdy nowy pracodawca jest następcą prawnym swojego poprzednika, tj. w przypadku przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę (art. 231 k.p.). W takiej sytuacji do 24-miesięcznego okresu zatrudnienia na czas określony należy wliczyć zarówno okres zatrudnienia po przejściu zakładu pracy na innego pracodawcę, jak i okres zatrudnienia na czas określony przypadający przed przejściem.

Definicja kolejnej umowy

Za kolejną umowę o pracę na czas określony uważa się umowę zawartą przed upływem 3 miesięcy od rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej. Wprawdzie przepisy ustawy nie regulują tej kwestii, ale należy przyjąć dotychczasową definicję umowy na czas określony. Nie wlicza się do nich umów zawartych w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym albo zadań realizowanych cyklicznie.

 

Przykład

Strony zawarły umowę na czas określony 1 września 2009 r. Umowa uległa rozwiązaniu 31 grudnia 2009 r. Bezpośrednio po rozwiązaniu umowy o pracę strony nie były zainteresowane kontynuacją stosunku pracy. Następnie 1 marca 2010 r. strony postanowiły nawiązać kolejny stosunek pracy na podstawie umowy o pracę na czas określony (czyli przerwa między rozwiązaniem poprzedniej umowy na czas określony a nawiązaniem kolejnego stosunku pracy wyniesie 2 miesiące). W tej sytuacji kolejna umowa o pracę będzie mogła być zawarta na okres nie dłuższy niż 20 miesięcy, tj. do 31 października 2011 r. Oczywiście nie ma przeszkód, aby w tym okresie strony zawarły większą liczbę umów na czas określony, pod warunkiem że wraz z umową z 1 września 2009 r. łączny okres ich trwania nie przekroczy 24 miesięcy (chyba że przerwy między tymi umowami przekroczą 3 miesiące).

Ograniczenia w zatrudnianiu na czas określony

Zmiana przepisów w zakresie zatrudniania na czas określony dotyczy wszystkich przedsiębiorców w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, bez względu na sytuację ekonomiczną, w jakiej się znajdują.

Z dniem wejścia w życie ustawy z mocy prawa przepisy ograniczające zatrudnienie na czas określony będą miały zastosowanie do umów o pracę:

• zawieranych po dniu wejścia w życie ustawy,

• trwających w dniu wejścia w życie ustawy.

Jednak w przypadku gdy termin rozwiązania umowy o pracę na czas określony zawartej przed 22 sierpnia 2009 r. przypada po 31 grudnia 2011 r., umowa rozwiązuje się z upływem czasu, na który została zawarta.

Przykłady

Umowa o pracę na czas określony została zawarta 1 lipca 2009 r. Określono w niej termin rozwiązania na 30 czerwca 2012 r. W tej sytuacji mimo wprowadzenia przepisu ograniczającego długość zatrudnienia na czas określony do 24 miesięcy umowa o pracę rozwiąże się z upływem okresu, na jaki została zawarta, czyli 30 czerwca 2012 r. (art. 35 ust. 3 ustawy).

***

Umowa o pracę na czas określony została zawarta 1 lipca 2009 r. W umowie określono termin rozwiązania umowy na 30 września 2010 r. (czyli okres zatrudnienia wyniesie 15 miesięcy). Była to druga umowa o pracę na czas określony. Jeżeli strony postanowią zawrzeć kolejną umowę od 1 października 2010 r., nie będzie miał zastosowania art. 251 k.p. Oznacza to, że strony będą mogły zawrzeć trzecią umowę na czas określony, przy czym umowa ta będzie mogła być zawarta maksymalnie na 9 miesięcy, czyli do 30 czerwca 2011 r. (art. 35 ust. 1-2 ustawy).

***

Umowa o pracę na czas określony została zawarta 1 lipca 2008 r. Termin rozwiązania umowy określono na 31 grudnia 2010 r. (czyli zgodnie z postanowieniami umowy miała ona trwać 30 miesięcy). W związku z tym, że do umowy tej mają zastosowanie przepisy ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu, umowa o pracę rozwiąże się z upływem 24 miesięcy, czyli 30 czerwca 2010 r. (art. 35 ustawy).

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej stoi jednak na stanowisku, że termin 24 miesięcy powinno liczyć się od dnia wejścia w życie ustawy, czyli od 22 sierpnia 2009 r.

Ewa Łukasik 

Podstawa prawna:

• art. 231 i 251 Kodeksu pracy,

• ustawa z 1 lipca 2009 r. o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców (DzU nr 125, poz. 1035).

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA