REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy bez strategii na kryzys

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Roman Grzyb
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gospodarka już odczuwa skutki kryzysu finansowego i przygotowuje się na trudne czasy. Firmy spodziewają się mniejszego popytu na usługi i towary. Płace nie będą już rosły i zapowiadane są zwolnienia - wynika z ankiety GP wśród spółek.

Banki

REKLAMA

REKLAMA

Bankowcy nie mają złudzeń - sektor czeka trudny rok.

Banki wciąż będą borykały się z kłopotami z pozyskaniem finansowania na rynku międzybankowym. Dlatego zdaniem bankowców wojna na depozyty szybko się nie skończy, a wyznacznikiem dla rynku nie będzie stopa międzybankowa WIBOR, a raczej oferta konkurenta.

Problemy z finansowaniem oczywiście przełożą się na spadek akcji kredytowej.

REKLAMA

- Największa zapaść czeka nas na rynku kredytów hipotecznych - kredyty mogą spaść o nawet 40-50 proc. - prognozuje Jarosław Augustyniak, prezes Noble Banku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezrobocie i pogorszenie się sytuacji klientów spowoduje, że pogorszy się jakość portfela kredytowego.

Telekomunikacja

Odpowiedzią części operatorów telekomunikacyjnych na kryzys jest ograniczanie inwestycji. Jak poinformował Krzysztof Kilian, wiceprezes Polkomtelu, przyszłoroczne inwestycje wyniosą ok. 1 mld zł wobec ok. 1,5 mld zł w tym roku. TP na razie nie zakłada cięcia inwestycji, ale planuje ograniczenie zatrudnienia - głównie z powodu spadku przychodów z telefonii stacjonarnej. Za to Netia nie widzi powodów, by z powodu kryzysu obniżać inwestycje. W 2009 roku mają być o 34 proc. wyższe niż w tym roku i wyniosą 355 mln zł.

Motoryzacja

Na ciężki rok przygotowują się zarówno sprzedawcy, jak i producenci aut.

- Jeśli popyt na samochody spada, to automatycznie w takim samym stopniu musi spaść produkcja - mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Pociąga to za sobą konieczność zarządzania przestojów i ograniczania zatrudnienia - tego można spodziewać się w przyszłym roku. Już teraz dealerzy zarabiają głównie na serwisowaniu, a nie na sprzedaży aut.

Można się więc spodziewać, że aby utrzymać się na rynku, sprzedawcy coraz częściej będą handlować kilkoma markami samochodów pod jednym dachem. Dużą nadzieje sprzedawcy aut pokładają w leasingu konsumenckim, który może pomoc utrzymać sprzedaż na obecnym poziomie.

Budownictwo

Budownictwo pozostanie najszybciej rosnącym działem gospodarki. O ile wszyscy spodziewają się spadku inwestycji mieszkaniowych, to firmy zajmujące się budową infrastruktury nadal liczą na zamówienia i duże inwestycje.

- Mamy dobre perspektywy, bo są pieniądze z UE na inwestycje i są przygotowane konkretne projekty - mówi Konrad Jaskóła, prezes Polimex-Mostostal.

W przyszłym roku wartość robót budowlano-montażowych może wzrosnąć do 157 mld zł. Duże firmy budowlane nie zamierzają zwalniać pracowników i ograniczać koszty, choć do takich sytuacji na pewno będzie dochodziło w budownictwie mieszkaniowym. Większa liczba pracowników na rynku zmniejszy presje na wzrost płac, więc prezesi firm budowlanych zakładają utrzymanie obecnych zarobków.

Transport

Transportowcy już mówią o kryzysie.

- Spada produkcja, topnieje eksport, więc firmy transportowe zwalniają pracowników i gdzie mogą tną koszty - mówi Tadeusz Wilk ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Wiele osób straci pracę w najbliższych miesiącach. Największe firmy przez jakiś czas mogą wozić towary poniżej kosztów. Niektóre szukają pracy za pośrednictwem europejskich giełd, ale i tam podaż ładunków spadła o 40 proc. Po 2009 roku na rynku zostaną największe i najsilniejsze firmy.

Sklepy spożywcze

To najbardziej odporny sektor na zjawiska kryzysowe, popyt nie spadnie. Sieci spożywcze nie planują ograniczać rozwoju.

- Obserwujemy zmiany na rynku, ale nie musimy ograniczać planów ekspansji. Zauważamy natomiast trudniejszy dostęp do kapitału - zauważa Paweł Tymiński z sieci Biedronka.

Jego firma planuje w 2009 rok uruchomić 100-130 nowych sklepów. Jak szacują analitycy PMR, w 2011 roku wartość spożywczego handlu detalicznego przekroczy 257 mld zł. W 2008 roku wyniesie 217,4 mld zł.

Paliwa

Nieoficjalnie największe firmy paliwowe nie wykluczają redukcji etatów, jednak otwarcie nikt tego nie potwierdza. Lotos na bieżąco monitoruje i analizuje zachodzące zmiany. Orlen ogranicza planowane wydatki na inwestycje. Strategia koncernu na lata 2009-2013 przewiduje, że nakłady wyniosą 12,6 mld zł (wobec ponad 21 mld zł zakładanych pierwotnie). Według Jacka Krawca, prezesa Orlenu, wzrost wartości firmy będzie realizowany m.in. dzięki działalności podstawowej.

Energetyka

Branża nie zamierza zwalniać pracowników, bo popyt na energię elektryczną nie powinien spaść - dynamika wzrostu zużycia wyniesie około 1 proc.

- Sektor wymaga gigantycznych inwestycji, które wielokrotnie przekraczają zgromadzoną gotówkę - mówi członek zarządu firmy energetycznej.

Energetycy nie zamierzają ograniczać inwestycji. Problemy mogą się pojawić w związku z dostępem do źródeł finansowania i ewentualnymi zatorami płatniczymi.

Media

Cięcia kosztów, zwolnienia, łączenie redakcji, ograniczenia nakładów, dodatków, inwestycji, bardziej agresywna walka o reklamy za pomocą wyższych rabatów - takich sposobów na przetrwanie w czasach spowolnienia na rynku chwytać się będą spółki medialne. Rynek reklamy odnotuje wzrost, jednak w prasie już pojawiły się zwolnienia. Podobnych ruchów należy się spodziewać po nadawcach radiowych, TV i w spółkach internetowych.

- Prawdopodobne są ograniczenia kosztów produkcji kontentu. Przewiduję, że kryzys nie ograniczy się do roku 2009 - mówi Rafał Oracz z CR Media Consulting.

Ankieta GP - plany firm na kryzysowy 2009 rok

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Roman Grzyb

roman.grzyb@infor.pl

Współpraca:

PO, MD, t.św., MF, MASZ, isk, ICH, MAJ

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

REKLAMA

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

REKLAMA

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

REKLAMA