REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy bez strategii na kryzys

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Roman Grzyb
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gospodarka już odczuwa skutki kryzysu finansowego i przygotowuje się na trudne czasy. Firmy spodziewają się mniejszego popytu na usługi i towary. Płace nie będą już rosły i zapowiadane są zwolnienia - wynika z ankiety GP wśród spółek.

Banki

REKLAMA

Bankowcy nie mają złudzeń - sektor czeka trudny rok.

Banki wciąż będą borykały się z kłopotami z pozyskaniem finansowania na rynku międzybankowym. Dlatego zdaniem bankowców wojna na depozyty szybko się nie skończy, a wyznacznikiem dla rynku nie będzie stopa międzybankowa WIBOR, a raczej oferta konkurenta.

Problemy z finansowaniem oczywiście przełożą się na spadek akcji kredytowej.

- Największa zapaść czeka nas na rynku kredytów hipotecznych - kredyty mogą spaść o nawet 40-50 proc. - prognozuje Jarosław Augustyniak, prezes Noble Banku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezrobocie i pogorszenie się sytuacji klientów spowoduje, że pogorszy się jakość portfela kredytowego.

Telekomunikacja

Odpowiedzią części operatorów telekomunikacyjnych na kryzys jest ograniczanie inwestycji. Jak poinformował Krzysztof Kilian, wiceprezes Polkomtelu, przyszłoroczne inwestycje wyniosą ok. 1 mld zł wobec ok. 1,5 mld zł w tym roku. TP na razie nie zakłada cięcia inwestycji, ale planuje ograniczenie zatrudnienia - głównie z powodu spadku przychodów z telefonii stacjonarnej. Za to Netia nie widzi powodów, by z powodu kryzysu obniżać inwestycje. W 2009 roku mają być o 34 proc. wyższe niż w tym roku i wyniosą 355 mln zł.

Motoryzacja

Na ciężki rok przygotowują się zarówno sprzedawcy, jak i producenci aut.

- Jeśli popyt na samochody spada, to automatycznie w takim samym stopniu musi spaść produkcja - mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Pociąga to za sobą konieczność zarządzania przestojów i ograniczania zatrudnienia - tego można spodziewać się w przyszłym roku. Już teraz dealerzy zarabiają głównie na serwisowaniu, a nie na sprzedaży aut.

Można się więc spodziewać, że aby utrzymać się na rynku, sprzedawcy coraz częściej będą handlować kilkoma markami samochodów pod jednym dachem. Dużą nadzieje sprzedawcy aut pokładają w leasingu konsumenckim, który może pomoc utrzymać sprzedaż na obecnym poziomie.

Budownictwo

Budownictwo pozostanie najszybciej rosnącym działem gospodarki. O ile wszyscy spodziewają się spadku inwestycji mieszkaniowych, to firmy zajmujące się budową infrastruktury nadal liczą na zamówienia i duże inwestycje.

- Mamy dobre perspektywy, bo są pieniądze z UE na inwestycje i są przygotowane konkretne projekty - mówi Konrad Jaskóła, prezes Polimex-Mostostal.

W przyszłym roku wartość robót budowlano-montażowych może wzrosnąć do 157 mld zł. Duże firmy budowlane nie zamierzają zwalniać pracowników i ograniczać koszty, choć do takich sytuacji na pewno będzie dochodziło w budownictwie mieszkaniowym. Większa liczba pracowników na rynku zmniejszy presje na wzrost płac, więc prezesi firm budowlanych zakładają utrzymanie obecnych zarobków.

Transport

Transportowcy już mówią o kryzysie.

- Spada produkcja, topnieje eksport, więc firmy transportowe zwalniają pracowników i gdzie mogą tną koszty - mówi Tadeusz Wilk ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Wiele osób straci pracę w najbliższych miesiącach. Największe firmy przez jakiś czas mogą wozić towary poniżej kosztów. Niektóre szukają pracy za pośrednictwem europejskich giełd, ale i tam podaż ładunków spadła o 40 proc. Po 2009 roku na rynku zostaną największe i najsilniejsze firmy.

Sklepy spożywcze

To najbardziej odporny sektor na zjawiska kryzysowe, popyt nie spadnie. Sieci spożywcze nie planują ograniczać rozwoju.

- Obserwujemy zmiany na rynku, ale nie musimy ograniczać planów ekspansji. Zauważamy natomiast trudniejszy dostęp do kapitału - zauważa Paweł Tymiński z sieci Biedronka.

Jego firma planuje w 2009 rok uruchomić 100-130 nowych sklepów. Jak szacują analitycy PMR, w 2011 roku wartość spożywczego handlu detalicznego przekroczy 257 mld zł. W 2008 roku wyniesie 217,4 mld zł.

Paliwa

Nieoficjalnie największe firmy paliwowe nie wykluczają redukcji etatów, jednak otwarcie nikt tego nie potwierdza. Lotos na bieżąco monitoruje i analizuje zachodzące zmiany. Orlen ogranicza planowane wydatki na inwestycje. Strategia koncernu na lata 2009-2013 przewiduje, że nakłady wyniosą 12,6 mld zł (wobec ponad 21 mld zł zakładanych pierwotnie). Według Jacka Krawca, prezesa Orlenu, wzrost wartości firmy będzie realizowany m.in. dzięki działalności podstawowej.

Energetyka

Branża nie zamierza zwalniać pracowników, bo popyt na energię elektryczną nie powinien spaść - dynamika wzrostu zużycia wyniesie około 1 proc.

- Sektor wymaga gigantycznych inwestycji, które wielokrotnie przekraczają zgromadzoną gotówkę - mówi członek zarządu firmy energetycznej.

Energetycy nie zamierzają ograniczać inwestycji. Problemy mogą się pojawić w związku z dostępem do źródeł finansowania i ewentualnymi zatorami płatniczymi.

Media

Cięcia kosztów, zwolnienia, łączenie redakcji, ograniczenia nakładów, dodatków, inwestycji, bardziej agresywna walka o reklamy za pomocą wyższych rabatów - takich sposobów na przetrwanie w czasach spowolnienia na rynku chwytać się będą spółki medialne. Rynek reklamy odnotuje wzrost, jednak w prasie już pojawiły się zwolnienia. Podobnych ruchów należy się spodziewać po nadawcach radiowych, TV i w spółkach internetowych.

- Prawdopodobne są ograniczenia kosztów produkcji kontentu. Przewiduję, że kryzys nie ograniczy się do roku 2009 - mówi Rafał Oracz z CR Media Consulting.

Ankieta GP - plany firm na kryzysowy 2009 rok

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Roman Grzyb

roman.grzyb@infor.pl

Współpraca:

PO, MD, t.św., MF, MASZ, isk, ICH, MAJ

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

REKLAMA

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

REKLAMA