REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz łatwiej o unijne kredyty

Mariusz Gawrychowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Banki coraz ostrzej walczą o klientów, którzy chcą finansować swoje inwestycje za pomocą unijnych dotacji. Dzięki temu firmy mogą korzystać z unijnych kredytów na coraz lepszych warunkach.

REKLAMA

Na rynku trwa ostra walka między bankami o klientów korzystających z unijnych dotacji. Z prognoz Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową wynika, że w ciągu najbliższych trzech lat wolumen udzielanych przez banki komercyjne kredytów na takie inwestycje przekroczy poziom 10 mld zł rocznie. Do 2011 roku banki komercyjne mają udzielić ok. 35 tys. kredytów o łącznej wartości ponad 43 mld zł. Jeśli porównamy to z kredytami, które zostały udzielone dla funduszy unijnych na lata 2004-2006 (pożyczyły swoim klientom 8 mln zł), to widać, że instytucje bankowe mają się o co bić.

REKLAMA

Wygranymi w tej walce będą małe i średnie przedsiębiorstwa. To właśnie do nich banki adresują swoją ofertę unijnych kredytów. Wynika to z doświadczeń zdobytych w pierwszych latach wdrażania funduszy unijnych. O ile duże przedsiębiorstwa pokrywają średnio 17 proc. kosztów projektów unijnych z kredytów, to w przypadku sektora MSP jest to ponad połowa. Duże znaczenie ma także okres kredytowania. Inwestycje małych i średnich firm trwają znacznie krócej niż projekty dużych przedsiębiorstw, co pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo akcji kredytowej banków.

REKLAMA

Z tego powodu banki mogą pozwolić sobie na udzielanie unijnych kredytów na bardziej preferencyjnych warunkach. Standardem staje się obniżanie cen oraz rygorów związanych z zabezpieczeniami. Przedsiębiorcy mogą liczyć na niższe oprocentowanie oraz marże. Banki rezygnują także z pobierania prowizji za udzielenie promesy i dopuszczają cesję wierzytelności jako jedyne zabezpieczenie kredytu. Dodatkowo ofertują swoim klientom bezpłatne doradztwo, a także pomoc w nawiązaniu kontaktu z firmami doradczymi, które wspierają firmy w staraniach o unijne dotacje.

Wydanie przez bank promesy (dokumentu potwierdzającego gotowość do udzielenia kredytu) jest dla niego szansą na nawiązanie dłuższej współpracy z nowym klientem. 41 proc. przedsiębiorstw, które nie dostały unijnej dotacji, decyduje się na przeprowadzenie inwestycji i sfinansowanie jej z kredytu bankowego. Natomiast udzielenie unijnego kredytu wiąże się na przykład z koniecznością przeniesienia przez przedsiębiorcę konta do nowego banku.

Mimo że banki chcą udzielać kredytów i zarabiać na tym, to najtrudniejszymi klientami dla nich są mikroprzedsiębiorstwa. Najczęstsze bariery, które uniemożliwiają przyznanie im unijnego kredytu, to ich niska zdolność kredytowa, wysokie ryzyko związane z krótkim okresem funkcjonowania mikrofirm na rynku i trudności w oszacowaniu perspektyw ich rozwoju, brak zabezpieczeń czy też zgłaszanie inwestycji przekraczających możliwości finansowe firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak z tymi trudnościami mikrofirmy mogą sobie poradzić, korzystając z usług funduszy poręczeniowych lub pożyczkowych.

Jak mała i średnia firma przygotowuje się do korzystania z funduszy unijnych (w proc.)

MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA