REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie powinno być odrębnej procedury sądowej dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks postępowania cywilnego wprowadził zbyt wiele rodzajów postępowań sądowych. Przedsiębiorcy i prawnicy domagają się zlikwidowania odrębnego postępowania w sprawach gospodarczych. Spory między firmami nadal powinny być rozpoznawane przez odrębne wydziały w sądach rejonowych i okręgowych.

Kodeks postępowania cywilnego zawiera za dużo postępowań odrębnych - mówi dr hab. Karol Weitz z Uniwersytetu Warszawskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Ich zakresy krzyżują się i podczas rozpoznawania spraw dochodzi do kumulowania się przepisów. Jego zdaniem do tego, aby spór między firmami został rozpoznany szybciej, nie jest potrzebna odrębna procedura regulująca postępowanie w sprawach gospodarczych. Procesy gospodarcze można przyspieszyć, wykorzystując postępowanie uproszczone lub nakazowe.

Przedsiębiorcy i prawnicy domagają się ograniczenia liczby procedur odrębnych i pozostawienia tylko postępowania nakazowego, w sprawach pracowniczych i małżeńskich. Pozostałe sprawy mogą być rozpoznawane według procedury jednakowej dla wszystkich stron bez względu na to, kim one są.

- Spór o zapłatę między dwoma firmami nie różni się od tego, który wiodą dwie osoby fizyczne - tłumaczy Karol Weitz.

REKLAMA

Miało być szybciej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W postępowaniu przed sądami gospodarczymi przedsiębiorcom stawia się podobne wymagania jak profesjonalnym pełnomocnikom - mówi adwokat Wojciech Jaworski z kancelarii Allen & Overy, A. Pędzich.

Wymaga się od nich większej staranności przed sądem niż od przeciętnej strony, która nie jest przedsiębiorcą. Z kolei Karol Weitz uważa, że nie wolno profesjonalizmu przy prowadzeniu działalności gospodarczej utożsamiać z profesjonalizmem przy dochodzeniu praw przed sądem. Nie można też oczekiwać, że przedsiębiorca zawsze powierzy prowadzenie sprawy adwokatowi lub radcy.

- W sprawach gospodarczych najważniejsza jest szybkość postępowania - uzupełnia Maciej Lipiec z Kancelarii Adwokackiej.

Ustawodawca zapomniał, że nawet szybkie postępowanie musi zapewniać wydanie wyroku, zgodnego z prawem i po dokonaniu wszystkich ustaleń i zebraniu niezbędnego materiału dowodowego. Jego zdaniem, obowiązująca procedura tego nie zapewnia.

- W dodatku zakaz wnoszenia powództw wzajemnych, ograniczenie potrącenia, zakaz zmiany powództwa i przekształceń podmiotowych, brak możliwości zawieszenia postępowania na zgodny wniosek stron powodują kierowanie przez te same strony kolejnej sprawy do sądu. Wśród przedsiębiorców często dochodzi do wzajemnych rozliczeń. Funkcjonujące zakazy uniemożliwiają im dokonanie ich podczas jednego postępowania - mówi adwokat Wojciech Jaworski.

Naruszenie prawa do sądu

Przedsiębiorcy krytykują art. 4798 a par. 1 i 3 k.p.c., który daje przywileje stronie niereprezentowanej przez pełnomocnika. Sąd, zwracając pismo wszczynające postępowanie, jeżeli nie spełnia ono warunków formalnych, wskazuje braki i poucza o skutkach. Strona może ponownie wnieść pismo i jeżeli będzie ono bez braków, to wówczas wywoła skutek od daty pierwotnego wniesienia. Gdy zaś sąd pomyli się i nie wskaże jej wszystkich braków, a ona znów wniosła pismo - obarczone niewskazanymi wcześniej brakami - to wówczas znów rozpoczyna się taka sama procedura. Natomiast takich uprawnień nie ma przedsiębiorca, gdy sąd pomyli się i nie wskaże wszystkich braków, a jego nie reprezentuje profesjonalny pełnomocnik.

Rygory związane ze zwrotem pisma wszczynającego postępowanie nie występują, gdy strona reprezentowana jest przez pełnomocnika, który jest osobą sprawującą zarząd nad majątkiem przedsiębiorcy lub osobą pozostającą z nim w stałym stosunku zlecenia.

Pozostawić sądy gospodarcze

Zlikwidowanie odrębnego postępowania w sprawach gospodarczych nie musi prowadzić do zlikwidowania sądów gospodarczych.

- Spory między firmami powinni rozpoznawać wyspecjalizowani sędziowie - twierdzi Karol Weitz.

Jego zdaniem, można rozważyć udział tzw. sędziów handlowych w sądach gospodarczych.

- Byliby to niezawodowi sędziowie, przedsiębiorcy praktycy, którzy razem z sędzią zawodowym braliby udział w rozprawie. Powoływani byliby z wyboru na podobnych zasadach co ławnicy. Sędziowie handlowi są w Niemczech, Włoszech, Francji i Austrii - dodaje.

Dyskryminacja przedsiębiorców

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

SZERSZA PERSPEKTYWA

We Włoszech, Austrii, Francji istnieją odrębne sądy gospodarcze, ale nie ma osobnej procedury dla tych spraw. Przed wojną w Polsce były odrębne sądy handlowe, ale nie stosowano odrębnej procedury. W Rosji przy rozpoznawaniu sporów między przedsiębiorcami stosuje się postępowanie odrębne, tzw. ekonomiczne postępowanie.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

OPINIA

Feliks Zedler

prof. dr hab., Uniwersytet Poznański im. Adama Mickiewicza

Uważam, że konieczna jest szybka nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego i usunięcie z niego wielu zbędnych postępowań odrębnych. Proponuję pozostawić jako odrębne tylko postępowanie nakazowe, w sprawach pracowniczych i ubezpieczeniowych, oraz o roszczenia wysoce pewne. Niczym nieuzasadnione jest dalsze utrzymywanie odrębnego postępowania w sprawach gospodarczych z zakresu regulacji energetyki oraz telekomunikacji i poczty, a także transportu kolejowego. Odrębne postępowanie w sprawach gospodarczych stanowi relikt z czasów istnienia Państwowego Arbitrażu Gospodarczego. Do tej pory istnieje tylko na terenach byłego Związku Radzieckiego i w Polsce. W Europie odchodzi się od kazuistycznych postępowań odrębnych. W latach 50. było w Polsce pięć podstawowych postępowań, a teraz jest 14.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA