REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wybierając mediację lub arbitraż - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Mediacja jest instytucją bardziej zależną od stron sporu, obecny tu mediator ma moderować- wskazywać wspólne pola porozumienia.
Mediacja jest instytucją bardziej zależną od stron sporu, obecny tu mediator ma moderować- wskazywać wspólne pola porozumienia.

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców w trakcie swojej działalności spotyka różnego rodzaju trudności, często spowodowane przez swoich kontrahentów. Zanim jednak udamy się do sądu, warto zastanowić się nad alternatywnymi metodami rozwiązywania lub rozstrzygania sporu.

Coraz częściej firmy działające na polskim i zagranicznym rynku zamiast udać się do sądu próbują doprowadzić do polubownego rozwiązania sprawy. Motywacje, jakimi kierują przedsiębiorcami są podobne: chęć zaoszczędzenia czasu i pieniędzy, ograniczona możliwość stawiania się w sądach, obawa o pogorszenie wizerunku marki w oczach klientów. Firma rozważając czy spór rozstrzygnąć w arbitrażu czy tez za pomocą mediacji powinna mieć na uwadze pewne istotne różnice między dwoma instytucjami.

REKLAMA

Obydwie metody są pozasądowymi procedurami rozwiązywania (mediacja) lub rozstrzygania sporu. Istotą tych instytucji jest brak obecności sądu, który może jednak zdecydować o skierowaniu sprawy do mediacji. Zarówno mediacja i arbitraż są uregulowane w polskim Kodeksie postępowania cywilnego.

Polecamy: Jak sformułować żądanie pozwu?

Mediacja jest instytucją bardziej zależną od stron sporu, obecny tu mediator ma moderować- wskazywać wspólne pola porozumienia, (dlatego jest to rozwiązywanie sporu a nie jego odgórne rozstrzyganie jak ma to miejsce w arbitrażu).

REKLAMA

Mediator powinien zachować powściągliwość w proponowaniu sposobów, co do dojścia porozumienia, a nawet według niektórych technik mediacyjnych- ograniczyć się tylko do pośredniczenia między stronami. Jeśli podstawowym problemem jest brak komunikacji między stronami lub jej poważne utrudnienie wówczas warto rozważyć poddanie się mediacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomimo pewnych podobieństw arbitraż jest inną procedurą od mediacji. Przede wszystkim strony by mogły poddać spór pod arbitraż powinny zawrzeć odpowiednią klauzulę arbitrażową w umowie. Arbitraż oznacza, że sprawa będzie rozstrzygana przez niezależnych arbitrów, będący najczęściej doświadczonymi prawnikami, ale nie sędziami. W przeciwieństwie do mediacji, strony mają znacznie bardziej ograniczone możliwości na sposób rozstrzygnięcia sprawy, który praktycznie zależy od arbitrów, co przybliża arbitraż do rozprawy sądowej. Najważniejszą cechą jest to, że arbitrzy są wyznaczani przez strony, co zapewnia ich niezależność z pewną dozą dyspozytywności stron sporu.

Polecamy serwis: Spółki

Arbitraż jest cennym narzędziem zwłaszcza dla zagranicznych przedsiębiorców, kiedy nie chcą poddać powstałego sporu pod określony sąd krajowy, niepewni bezstronności organu dla zagranicznych firm. Arbitrzy są wyznaczani przez strony bądź oddelegowane przez niezależne międzynarodowe instytucje zajmujące się rozstrzyganiem sporu., co gwarantuje, że żadna strona nie będzie faworyzowana w procesie.

Niezależnie, jaka alternatywna metoda rozwiązywania sporu zostanie wybrana, warto pamiętać, że pozwala ona zachowanie stosunków z swoim partnerem, nie niszcząc zawiązanych kontaktów i kontynuowanie dalszej współpracy w znacznie lepszych warunkach.

Michał Zdrojewski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA