REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wiesz, że polecając filmiki znajomym na Facebooku łamiesz prawo!

Kancelaria Prawnicza Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.
Podstawową kwestią przy publikowaniu różnych utworów jest posiadanie do nich praw.
Podstawową kwestią przy publikowaniu różnych utworów jest posiadanie do nich praw.

REKLAMA

REKLAMA

Każdy z nas jako użytkownik portalów społecznościowych poleca linki do filmów, czy innych treści zamieszczonych w Internecie. Utwory takie są niekiedy przedmiotem własności intelektualnej. Osoby uprawnione mogą więc wystąpić z roszczeniem wobec internauty, który rozpowszechnia treści.

REKLAMA

Zgodnie z badaniami Megapanel PBI/Gemius za czerwiec 2010 roku, liczba użytkowników Facebooka w Polsce sięga prawie 6,5 miliona. Wielu spośród nich zamieszcza na swoich profilach prywatnych i firmowych linki do filmików, czy treści dostępnych w Internecie. Niewielu jednak ma świadomość, że mogą łamać prawo. Treści te mogą być bowiem przedmiotami własności intelektualnej. Osoba uprawniona do rozporządzania taką własnością ma prawo wystąpić do użytkownika z odpowiednimi roszczeniami.

REKLAMA

- Portale społecznościowe są specyficznymi serwisami internetowymi, w których mamy do czynienia z utworami rozpowszechnianymi zarówno przez operatora, zarządzającego portalem oraz samych użytkowników. Wzajemne udostępniane filmów, czy zdjęć jest jednak możliwe jedynie na podstawie licencji, udzielanej zarówno przez operatorów jak i internautów korzystających z danego serwisu. Podstawowym dokumentem regulującym te kwestie jest zazwyczaj regulamin portalu – mówi Marcin Berlak, aplikant radcowski w Kancelarii Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy sp.k.

Przeczytaj również: Wykorzystywanie zdjęć na stronach internetowych

REKLAMA

Podstawową kwestią przy publikowaniu różnych utworów jest posiadanie do nich. Powszechną praktyką wśród operatorów portali społecznościowych jest w związku zatem zamieszczanie w regulaminach specjalnych oświadczeń. Zgodnie z nimi, użytkownik publikując utwór w serwisie, potwierdza, że dysponuje stosownymi prawami do niego. Jednocześnie udziela operatorowi licencji na dalszą ich dystrybucję. Akceptacja regulaminu, a tym samym oświadczenia, przez internautę jest przeważnie warunkiem koniecznym do założenia profilu na serwisie.

- Jeśli użytkownik udostępni treść, do której nie ma prawa, wówczas odpowiedzialność ponosi zarówno on, jak i operator serwisu. Pamiętać jednak należy, że odpowiedzialność podmiotu zarządzającego portalem ulega wyłączeniu, gdy uniemożliwi on dostęp do utworu. Operator realizuje to po otrzymaniu urzędowego zawiadomienia, lub wiarygodnej informacji o bezprawnych charakterze treści – dodaje Marcin Berlak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy Prawo autorskie w sieci

Jak wskazuje m.in. ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych podmiot uprawniony do danego utworu może wystąpić do osoby rozpowszechniającej go bez licencji z roszczeniami. Zaliczyć do nich można np. żądanie: zaniechania udostępniania treści, naprawy wyrządzonej szkody lub wydania uzyskanych korzyści.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA