REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność dostawców usług internetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Czy dostawca usług internetowych odpowiada za swoich odbiorców?
Czy dostawca usług internetowych odpowiada za swoich odbiorców?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie o odpowiedzialność dostawców usług internetowych pojawia się zawsze w kontekście wymiany plików muzycznych jak również w kontekście ściągania filmów z Internetu.

By przejść do tego zagadnienia od strony prawnej należy sobie na wstępie wyjaśnić, iż w rozpowszechnianiu materiałów w necie bierze udział kilka podmiotów.

REKLAMA

Najczęściej będą to:

  • Podmiot zarządzający siecią (Network Provider)
  • Podmiot zapewniający jedynie dostęp do sieci (Access provider)
  • Podmiot, który świadczy usługi przechowywania czy też przekazywania informacji (Service provider)
  • Podmiot, który umieszcza/dostarcza własne materiały do sieci (Content provider).

W procesie rozpowszechniania i korzystania z materiałów w sieci odpowiedzialność ich będzie bardzo różna. Pomocna w tym przypadku będzie ustawa o świadczeniu usług droga elektroniczną. W Rozdziale 3 precyzuje ona powiem wyłączenie odpowiedzialności – trzech podmiotów - z tytułu świadczenia usług drogą elektroniczną.

Zobacz: Kto ma prawo do awatara?

REKLAMA

Chodzi o podmioty, które dokonują przechowywania danych bądź też transmisji ale danych czy informacji pochodzących. Czyli generalnie ustawa wyłącza odpowiedzialność podmiotów realizujących takie usługi jak mere conduit, caching oraz hosting.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu trzeba od razu zaznaczyć iż co do zasady ustawa nie wyłącza odpowiedzialności Contenet providerów.
Zgodnie z art. 12 ustawy nie ponosi odpowiedzialności za przekazywane dane ten, kto transmitując dane:

  • nie jest inicjatorem transmisji,
  • nie wybiera odbiorcy danych oraz
  • nie usuwa albo nie modyfikuje danych będących przedmiotem transmisji.

Jest to tzw. usługa mere conduit polegająca na umożliwieniu przesyłu informacji. Najczęściej usługę taką realizować będą podmioty, które są w stanie przesyłać danych w sieci. Do tego sprowadza się de facto ich rola – zapewnienie dostępu i transmisji danych bez aktywnego uczestniczenia w samej transmisji.

REKLAMA

Aby podmiot realizujący usługę mere conduit nie odpowiadał - koniecznym jest by nie był inicjatorem transmisji. W praktyce oznacza to iż taki podmiot nie podejmuje decyzji o transmisji, wykonuje natomiast taką transmisje na podstawie zlecenia od osób trzecich.

Podmiot taki nie może ingerować, modyfikować wiadomości, które zobowiązał się przesłać. Co do zasady podmiot taki nie może również decydować o wyborze odbiorców (choć może np. przesłać informację do kont pocztowych, wybranej przez zlecającego, grupy docelowej).

Zobacz: Jak zmieniły się zasady udostępniania danych osobowych?

Kolejną grupę podmiotów wyłącza art. 13 ustawy, zgodnie z którym nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto transmitując dane oraz zapewniając automatyczne i krótkotrwałe pośrednie przechowywanie tych danych w celu przyspieszenia ponownego dostępu do nich na żądanie innego podmiotu:

  • nie usuwa albo nie modyfikuje danych,
  • posługuje się uznanymi i stosowanymi zwykle w tego rodzaju działalności technikami informatycznymi określającymi parametry techniczne dostępu do danych i ich aktualizowania oraz
  • nie zakłóca posługiwania się technikami informatycznymi uznanymi i stosowanymi zwykle w tego rodzaju działalności w zakresie zbierania informacji o korzystaniu ze zgromadzonych danych.

Przy czym jak precyzuje ust. 2 niniejszego artykułu nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie usunie dane albo uniemożliwi dostęp do przechowywanych danych, gdy uzyska wiadomość, że dane zostały usunięte z początkowego źródła transmisji lub dostęp do nich został uniemożliwiony, albo gdy sąd lub inny właściwy organ nakazał usunięcie danych lub uniemożliwienie do nich dostępu.

Jest to usługa cachingu tj. transmisji połączona z przechowywaniem danych. Istotne jest informacja, iż podmiot chcąc korzystać z powyższego wyłączenia – nie modyfikuje, nie kontroluje, nie sprawdza i nie usuwa treści takich danych. Poza tym w przypadku informacji iż dane takie stanowią naruszenie czyichś praw – podmiot realizujący taką usługę winien dane natychmiast usunąć.

Wreszcie zgodnie z art. 14 przedmiotowej ustawy, nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto udostępniając zasoby systemu teleinformatycznego w celu przechowywania danych przez usługobiorcę nie wie o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi działalności, a w razie otrzymania urzędowego zawiadomienia lub uzyskania wiarygodnej wiadomości o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi działalności niezwłocznie uniemożliwi dostęp do tych danych.

Jest to podmiot świadczący usługę hostingu. By mógł skorzystać z wyłączenia odpowiedzialności po pierwsze nie może wiedzieć iż na „wynajętej” przez niego powierzchni komputera dokonywane są działania bezprawne jak również nie ingeruje, nie sprawdza, nie kontroluje w żaden sposób treści danych.

Podsumowując:

Podmiot, który świadczy usługi zwykłego przesyłu, cachingu czy też hostingu są wyłączone z odpowiedzialności jeśli nie ingerują, nie modyfikują, nie kontrolują danych, które z ich pośrednictwem są przesyłane. Takie podmioty zawsze mogą twierdzić iż nie wiedziały o naruszeniach gdyż nie kontrolowały zawartości treści za ich pośrednictwem przekazywanych. W momencie naruszenia praw osób trzecich podmioty takie winny reagować w postaci np. usunięcia takich danych.

Przy czym zgodnie z art. 15 wszystkie w/w podmioty nie jest zobowiązane do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez nich danych. Wiąże się to najczęściej z niemożliwością lub daleko idącym utrudnieniem w realizowaniu takiej kontroli, wskutek olbrzymiej ilości, przekazywanych przez takie podmioty, treści.

Zobacz: Kto może korzystać z prawa przedruków w Internecie?

Autorka artykułu jest prawnikiem, specjalistą w zakresie prawa prasowego, autorskiego oraz własności przemysłowej - kancelaria@mbrzozowska.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA