REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność dostawców usług internetowych

Monika Brzozowska
Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Czy dostawca usług internetowych odpowiada za swoich odbiorców?
Czy dostawca usług internetowych odpowiada za swoich odbiorców?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie o odpowiedzialność dostawców usług internetowych pojawia się zawsze w kontekście wymiany plików muzycznych jak również w kontekście ściągania filmów z Internetu.

By przejść do tego zagadnienia od strony prawnej należy sobie na wstępie wyjaśnić, iż w rozpowszechnianiu materiałów w necie bierze udział kilka podmiotów.

REKLAMA

Najczęściej będą to:

  • Podmiot zarządzający siecią (Network Provider)
  • Podmiot zapewniający jedynie dostęp do sieci (Access provider)
  • Podmiot, który świadczy usługi przechowywania czy też przekazywania informacji (Service provider)
  • Podmiot, który umieszcza/dostarcza własne materiały do sieci (Content provider).

W procesie rozpowszechniania i korzystania z materiałów w sieci odpowiedzialność ich będzie bardzo różna. Pomocna w tym przypadku będzie ustawa o świadczeniu usług droga elektroniczną. W Rozdziale 3 precyzuje ona powiem wyłączenie odpowiedzialności – trzech podmiotów - z tytułu świadczenia usług drogą elektroniczną.

Zobacz: Kto ma prawo do awatara?

REKLAMA

Chodzi o podmioty, które dokonują przechowywania danych bądź też transmisji ale danych czy informacji pochodzących. Czyli generalnie ustawa wyłącza odpowiedzialność podmiotów realizujących takie usługi jak mere conduit, caching oraz hosting.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu trzeba od razu zaznaczyć iż co do zasady ustawa nie wyłącza odpowiedzialności Contenet providerów.
Zgodnie z art. 12 ustawy nie ponosi odpowiedzialności za przekazywane dane ten, kto transmitując dane:

  • nie jest inicjatorem transmisji,
  • nie wybiera odbiorcy danych oraz
  • nie usuwa albo nie modyfikuje danych będących przedmiotem transmisji.

Jest to tzw. usługa mere conduit polegająca na umożliwieniu przesyłu informacji. Najczęściej usługę taką realizować będą podmioty, które są w stanie przesyłać danych w sieci. Do tego sprowadza się de facto ich rola – zapewnienie dostępu i transmisji danych bez aktywnego uczestniczenia w samej transmisji.

REKLAMA

Aby podmiot realizujący usługę mere conduit nie odpowiadał - koniecznym jest by nie był inicjatorem transmisji. W praktyce oznacza to iż taki podmiot nie podejmuje decyzji o transmisji, wykonuje natomiast taką transmisje na podstawie zlecenia od osób trzecich.

Podmiot taki nie może ingerować, modyfikować wiadomości, które zobowiązał się przesłać. Co do zasady podmiot taki nie może również decydować o wyborze odbiorców (choć może np. przesłać informację do kont pocztowych, wybranej przez zlecającego, grupy docelowej).

Zobacz: Jak zmieniły się zasady udostępniania danych osobowych?

Kolejną grupę podmiotów wyłącza art. 13 ustawy, zgodnie z którym nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto transmitując dane oraz zapewniając automatyczne i krótkotrwałe pośrednie przechowywanie tych danych w celu przyspieszenia ponownego dostępu do nich na żądanie innego podmiotu:

  • nie usuwa albo nie modyfikuje danych,
  • posługuje się uznanymi i stosowanymi zwykle w tego rodzaju działalności technikami informatycznymi określającymi parametry techniczne dostępu do danych i ich aktualizowania oraz
  • nie zakłóca posługiwania się technikami informatycznymi uznanymi i stosowanymi zwykle w tego rodzaju działalności w zakresie zbierania informacji o korzystaniu ze zgromadzonych danych.

Przy czym jak precyzuje ust. 2 niniejszego artykułu nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie usunie dane albo uniemożliwi dostęp do przechowywanych danych, gdy uzyska wiadomość, że dane zostały usunięte z początkowego źródła transmisji lub dostęp do nich został uniemożliwiony, albo gdy sąd lub inny właściwy organ nakazał usunięcie danych lub uniemożliwienie do nich dostępu.

Jest to usługa cachingu tj. transmisji połączona z przechowywaniem danych. Istotne jest informacja, iż podmiot chcąc korzystać z powyższego wyłączenia – nie modyfikuje, nie kontroluje, nie sprawdza i nie usuwa treści takich danych. Poza tym w przypadku informacji iż dane takie stanowią naruszenie czyichś praw – podmiot realizujący taką usługę winien dane natychmiast usunąć.

Wreszcie zgodnie z art. 14 przedmiotowej ustawy, nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto udostępniając zasoby systemu teleinformatycznego w celu przechowywania danych przez usługobiorcę nie wie o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi działalności, a w razie otrzymania urzędowego zawiadomienia lub uzyskania wiarygodnej wiadomości o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi działalności niezwłocznie uniemożliwi dostęp do tych danych.

Jest to podmiot świadczący usługę hostingu. By mógł skorzystać z wyłączenia odpowiedzialności po pierwsze nie może wiedzieć iż na „wynajętej” przez niego powierzchni komputera dokonywane są działania bezprawne jak również nie ingeruje, nie sprawdza, nie kontroluje w żaden sposób treści danych.

Podsumowując:

Podmiot, który świadczy usługi zwykłego przesyłu, cachingu czy też hostingu są wyłączone z odpowiedzialności jeśli nie ingerują, nie modyfikują, nie kontrolują danych, które z ich pośrednictwem są przesyłane. Takie podmioty zawsze mogą twierdzić iż nie wiedziały o naruszeniach gdyż nie kontrolowały zawartości treści za ich pośrednictwem przekazywanych. W momencie naruszenia praw osób trzecich podmioty takie winny reagować w postaci np. usunięcia takich danych.

Przy czym zgodnie z art. 15 wszystkie w/w podmioty nie jest zobowiązane do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez nich danych. Wiąże się to najczęściej z niemożliwością lub daleko idącym utrudnieniem w realizowaniu takiej kontroli, wskutek olbrzymiej ilości, przekazywanych przez takie podmioty, treści.

Zobacz: Kto może korzystać z prawa przedruków w Internecie?

Autorka artykułu jest prawnikiem, specjalistą w zakresie prawa prasowego, autorskiego oraz własności przemysłowej - kancelaria@mbrzozowska.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA