REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć markę przed kradzieżą?

Pravna Group
4 usługi prawne online
Jak zabezpieczyć markę przed kradzieżą?
Jak zabezpieczyć markę przed kradzieżą?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak właściwie chronić swoją markę przed kradzieżą? Czy istnieją sprawdzone sposoby, które pomogą zabezpieczyć się przed nieuczciwymi praktykami konkurencji? Nie wyobrażasz sobie z pewnością sytuacji, w której otrzymujesz pismo z informacją, że od dzisiaj nie możesz już posługiwać się znanym klientom logo lub rozpoznawalną nazwą. Wyjaśniamy, jak skutecznie zabezpieczyć markę przed kradzieżą.

Jak mogę zabezpieczyć swoją markę przed kradzieżą? Czy ochrona prawna jest konieczna?

REKLAMA

REKLAMA

Karolina Bohdanowicz, ekspert ds. znaków towarowych w Pravna Group: Czy ochrona jest konieczna? Wyobraź sobie, że przychodzi do Ciebie wezwanie do zaprzestania używania logo i nazwy firmy. Jeżeli tego nie zrobisz, możesz zostać pociągnięty do odpowiedzialności finansowej. Na pewno po przeczytaniu takiego pisma przychodzi szok i bezradność — przecież prowadzisz swój biznes od lat. Być może pracowali już na ten stan rzeczy Twoi rodzice czy dziadkowie. Każdą wolną chwilę poświęcasz na rozwój firmy i tylko Ty wiesz, ile Cię to kosztuje wyrzeczeń. 

Brzmi jak scenariusz z kategorii science fiction? To jednak zdarza się wielu przedsiębiorcom. Jednak Ty możesz ustrzec się przed takimi przypadkami i nie być w skórze osób, które muszą mierzyć się z konsekwencjami braku zabezpieczenia swojej marki. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie zastrzeżenie znaku towarowego i zyskanie spokoju o własną firmę. Tylko w taki sposób stajesz się w 100% właścicielem swojej marki. 

Które firmy są najbardziej narażone na kradzież marki?

K.B.: Na kradzież marki narażone są zarówno duże firmy, jak i małe przedsiębiorstwa. Wielu przedsiębiorców uważa, że to ich nie dotyczy. Duże firmy zakładają, że nikt nie odważy się ukraść znanego logo. To jednak błędne myślenie, przez które firma może stracić mnóstwo pieniędzy zainwestowanych w marketing i rozpoznawalność na rynku. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trademark trolls zawodowo wyszukują niezarejestrowane nazwy i logo, by przejąć znak, a potem szantażować ich właścicieli, którzy włożyli swój czas i pieniądze w rozwój marki. Taka kradzież nawet w przypadku małej firmy to duże straty dla właścicieli. 

A co w sytuacji, gdy prowadzę biznes online? 

REKLAMA

K.B.: Biznes online jest narażony na jeszcze większe ryzyko kradzieży. W tradycyjnych, stacjonarnych biznesach, bardzo często rozpoznajemy ludzi, którzy nas obsługują. Fryzjerka, sprzedawca w sklepie czy florystka to osoby, które znamy z widzenia i wiemy, że ta konkretna firma należy do nich. Identyfikujemy markę również z ich twarzą czy osobowością. 

W przypadku e-commerce bardzo łatwo skopiować stronę WWW, zdjęcia, grafiki czy hasła reklamowe. Naszą warstwę graficzną może szybko wykorzystać — i wzbogacać się na niej — nieuczciwa konkurencja.  Właśnie dlatego te firmy powinny zwrócić szczególną uwagę na zabezpieczenie swoich praw do marki. 

W takim razie jak uzyskam pewność, że nie stracę swojej marki? 

K.B.: Zakładając biznes, warto zorientować się, czy na rynku nie funkcjonuje już marka o podobnym logo bądź nazwie. W ten sposób unikniesz wezwania do zaprzestania naruszeń oraz wynikających z tego konsekwencji finansowych. Jednak, by pewność prowadzenia biznesu, którego nikt Ci nie zabierze, wzrosła niemal do 100%, trzeba zabezpieczyć swoją markę i zarejestrować znak towarowy. W ten sposób nawet profesjonalni złodzieje firm nazywani Trademark Trolls nie będą w stanie zagrozić Tobie i Twojemu dorobkowi. Pamiętaj — upewnij się, że masz oryginalne logo i nazwę, a potem nie zwlekaj i uzyskaj ochronę. 

Jak powinienem działać, gdy konkurencja stworzyła niemal identyczne logo? 

K.B.: Przede wszystkim, jeżeli masz zarejestrowany znak towarowy, to jest prawne potwierdzenie to, że to właśnie Ty jesteś właścicielem marki. Jako właściciel logo czy nazwy, masz prawo dochodzić swoich praw na drodze sądowej. Nikt bezkarnie nie może używać Twojej nazwy firmy lub podszywać się pod biznes, który od lat prowadzisz. Warto tutaj zwrócić się do specjalistów od prawa ochrony własności, aby pomogli napisać odpowiednie pisma i zapobiec precedensowi kradzieży. Jeżeli posiadasz bezwzględne prawo własności do marki, logo czy nazwy, wówczas prawo stoi po Twojej stronie i masz możliwość bronić swoich racji nawet na drodze sądowej.

Zabezpieczenie marki przed kradzieżą - dlaczego jest tak mało popularne?

Myślisz, że rejestracji podejmują się potężne koncerny? Błąd! Niestety takie myślenie najczęściej prowadzi do utraty czujności i w konsekwencji może skutkować nawet utratą własnej marki. Niezależnie od wielkości firmy, jej formy prowadzenia i obrotów, jakie generuje — zabezpieczenie logo oraz nazwy to podstawa. Zwłaszcza w erze globalizacji, która często ułatwia złodziejom kradzież małych firm. Postaw na skuteczną ochronę i postaraj się o prawną własność znaku towarowego.        

Poznałeś trochę szczegółów dotyczących rejestracji znaku towarowego i sam przyznasz, że nierozważnym byłoby narażanie firmy na takie potencjalne straty, prawda? Edukacja przedsiębiorców w tym zakresie jest na niskim poziomie, ale z pewnością znasz już teraz powagę sytuacji. Jeżeli chcesz wiedzieć więcej o tym, jak zarejestrować znak towarowy oraz poznać szczegóły związane z jego zabezpieczeniem, zwróć się o pomoc do specjalisty. Ten na pewno poprowadzi Twoją sprawę i zadba o pomyśle jej rozwiązanie. Ty w tym czasie zajmiesz się dalszym rozwijaniem biznesu, którego nikt nie będzie mógł Ci zabrać.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA