REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji

Jarosław Krasnodęmbski
odszkodowanie za zakaz konkurencji
odszkodowanie za zakaz konkurencji
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Odszkodowanie wynikające z zakazu konkurencji wylicza się przyjmując, że odszkodowanie musi uwzględnić wszystkie składniki o charakterze wynagrodzenia za pracę. Świadczenia nie posiadające takiego charakteru nie powinny być brane pod uwagę podczas ustalania podstawy odszkodowania. Na jakie odszkodowanie można liczyć z tytułu zakazu konkurencji?

Zakaz konkurencji

Zasadniczą cechą zakazu konkurencji jest brak możliwości prowadzenia przez pracownika konkurencyjnej działalności wobec swojego pracodawcy. Chodzi tu również o świadczenie pracy, na rzecz osoby, która stanowi konkurencję dla pracodawcy.

REKLAMA

Zakaz konkurencji może obowiązywać zarówno w trakcie zatrudnienia jak i po jego zakończeniu. Zakaz konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy obejmuje okres stosunku pracy i może dotyczyć wszystkich pracowników, bez względu na posiadaną przez nich wiedzę. Należy pamiętać, że w jego wyniku pracodawca nie ma obowiązku przyznania pracownikom objętym zakazem konkurencji żadnej rekompensaty czy odszkodowania.

Zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji

Odszkodowanie jest zatem możliwe z umów o zakazie konkurencji zawieranej na okres po rozwiązaniu stosunku pracy. Zakazy takie są podpisywane przede wszystkim z pracownikami zajmującymi stanowiska kierownicze. Chodzi tu o ochronienie informacji dotyczących ważnych rozwiązań lub technologii stosowanych w danym zakładzie pracy.

Umowa zakazu konkurencji obejmująca okres po zakończeniu stosunku pracy jest odpłatna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Klauzula o zakazie konkurencji w umowach cywilnoprawnych

Jaka jest podstawa odszkodowania?

Koniecznym elementem, jaki musi znaleźć się w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu zatrudnienia jest określenie wysokości odszkodowania należnego dla pracownika. Odszkodowanie to jest ustalane poprzez wskazanie określonej kwoty pieniężnej lub poprzez zawarcie w umowie relacji procentowej zarobków pracownika.

Minimalne wysokość odszkodowania nie może być niższa niż 25% wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy.

Za podstawę odszkodowania, jak było to już wspominane, przyjmuje się wszystkie składniki o charakterze wynagrodzenia. Będzie to zatem: wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, premie, nagrody, różnego rodzaju dodatki, takie jak np. dodatek stażowy, funkcyjny itp.

Wymienione składniki nie mogą być w żaden sposób wykluczone z podstawy wynagrodzenia.

Do podstawy nie można za to doliczyć takich świadczeń jak diety za podróże służbowe, ryczałty za pranie odzieży roboczej, świadczeń finansowanych ze środków zfśs, jednorazowych zasiłków na zagospodarowanie czy świadczeń urlopowych.

Składniki wynagrodzenia wypłacane już po ustaniu stosunku pracy nie zaliczają się do podstawy wysokości odszkodowania.

Umowa o zakazie konkurencji

Składki i podatek od odszkodowania

Wypłacone pracownikowi odszkodowanie z tytułu zakazu konkurencji jest kwalifikowane do przychodów ze stosunku pracy.

Warto więc pamiętać, że odszkodowanie wynikające z umowy o zakazie konkurencji wypłacone zarówno w trakcie stosunku pracy, jak i po jego rozwiązaniu nie jest zwolnione z podatku. Co więcej nie stanowi ono podstawy do naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne. Podobna sytuacja jest ze składkami na ubezpieczenie zdrowotne.

Kiedy wprowadzenie regulaminu wynagradzania jest obowiązkowe?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA