reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Praca i ubezpieczenia > Za głośna praca w biurze. Sprawdź co zrobic

Za głośna praca w biurze. Sprawdź co zrobic

Światowy raport Leesman jako jedną z głównych przyczyn dyskomfortu w pracy wskazuje hałas. W nowych biurach tylko 33% pracowników jest zadowolonych z poziomu dźwięków otoczenia, podczas gdy dla 74 % ten aspekt ma kluczowe znaczenie. Pomóc może akustyczna adaptacja przestrzeni.

Na ocenę hałasu złożyła się m.in. analiza możliwości prowadzenia poufnych rozmów - osobistych i telefonicznych, kreatywnego myślenia oraz czytania. Problem stanowi też koncentracja uwagi. 61% pracowników jest zadowolonych z możliwości oferowanych w tym zakresie przez nowe biura. To mało w porównaniu z tym, że możliwość pracy w skupieniu jest bardzo ważna aż dla 92% pracowników.

„Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, jaki wpływ ma dźwięk na życie i samopoczucie. U osób decydujących o wykończeniu wnętrz dopiero wizyta w wygłuszonym open space, na basenie czy w sali gimnastycznej stanowi przełom.” – mówi Magda Szubert z Ecophon. „Różnica 10dB w analizie akustycznej to sucha liczba, a w rzeczywistości przekłada się na podwojenie hałasu!”

Akustyka ma znaczenie

Adaptacja akustyczna nie musi oznaczać poważnej ingerencji w obecny kształt biura. Można to zrobić w użytkowanej już przestrzeni, na przykład poprzez montaż paneli wyciszających na ścianach czy suficie, dodanie przegród obitych wygłuszającymi materiałami lub poprzez zmianę układu stanowisk. Warto jednak wiedzieć, jak się do tego zabrać.

„Bazą jest analiza całkowitej chłonności akustycznej danego pomieszczenia. Drugi możliwy krok to zbadanie propagacji hałasu rozmów. Daje nam to informację, jak daleko będą sięgać odgłosy mowy pochodzące z danego punktu w biurze. Stosując odpowiednie materiały wykończeniowe możemy sprawić, że dźwięk pozostaje bliżej miejsca, w którym powstał. W biurze jesteśmy w stanie ograniczyć zasięg hałasu nawet o 70%.” - wyjaśnia Magda Szubert z Ecophon.

Elastyczny showroom

Jednym z wniosków z raportu Leesman jest zbyt mała elastyczność przestrzeni otwartych. „Chodzi o to, aby w biurze można było zarówno pracować, jak i spotykać się. Błędem jest przekonanie, że nowoczesne aranżacje mają służyć wyłącznie interakcjom. Pomiędzy burzliwymi dyskusjami ludzie potrzebują skupienia i koncentracji. Lepiej wyciszony open space i strefy spotkań sprawiają, że przestrzeń jest bardziej uniwersalna i  poprawia samopoczucie całego zespołu.” – mówi Magda Szubert z Ecophon.

Ciekawym przykładem wielozadaniowego podejścia do open space jest nowe warszawskie biuro Cushman & Wakefield w biurowcu The Warsaw HUB. Firma miała konkretne wymagania co do przestrzeni. „W poprzednim biurze mieliśmy słabo wyciszone miejsca przy biurkach. Rolę przegrody pełniła zwykła dykta pokryta materiałem. Do tego różne działy nie były od siebie odseparowane, co powodowało, że zespoły prowadzące więcej rozmów przeszkadzały tym pracującym w ciszy.” – mówi Mariola Bitner, Associate, Project&Development Services w Cushman & Wakefield.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Koronawirus a przedsiębiorcy

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Dotacje dla firm

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Adriana Domeracki

PFR Portal PPK Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama