REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PPK można założyć później, albo zdalnie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Z powodu pandemii wprowadzenie drugiego etapu pracowniczych planów kapitałowych zostanie przesunięte o pół roku, do listopada br. Zmiana jest istotna dla pracowników firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników

REKLAMA

Przesunięcie terminu dotyczy ok. 15 tys. firm i jest jednym z rozwiązań, wchodzących w skład tarczy antykryzysowej – pakietu działań mających na celu ochronę miejsc pracy i bezpieczeństwa finansowego obywateli oraz przedsiębiorstw. Zmiana ma ułatwić pracodawcom wdrożenie programu PPK w zmienionej sytuacji ekonomicznej.

REKLAMA

Pierwotnie, zgodnie z ustawą, najpóźniejszymi terminami utworzenia PPK przez podmioty zatrudniające 50–249 osób (na dzień 30 czerwca 2019 r.) były 24 kwietnia 2020 r. jako data, do której trzeba zawrzeć umowy o zarządzanie PPK i 11 maja 2020 r. – na zawarcie umowy o prowadzenie PPK. Obecnie trzeba to zrobić odpowiednio do 27 października i 10 listopada br. Przesunięcie terminów nie będzie skutkować jakimikolwiek zmianami w pierwotnym harmonogramie dla firm z drugiego etapu, które już zdążyły wdrożyć program. Na początku marca Polski Fundusz Rozwoju informował, że zrobiło to 4,8 tys. przedsiębiorstw, czyli około jednej czwartej wszystkich do tego zobowiązanych. Wpłaty na PPK oraz wpłaty powitalne będą realizowane według obowiązującego dotąd terminarza.

Epidemia utrudnia

Pod koniec marca spodziewano się dużej kumulacji umów zawieranych przez firmy średniej wielkości. Niestety proces ten gwałtownie wyhamował z powodu perturbacji związanych z epidemią. Wiele firm musiało wysłać swoje załogi lub ich część do pracy zdalnej, co nie tylko utrudnia technicznie wdrażanie programu, ale też uniemożliwia prowadzenie szkoleń i kampanii informacyjnych dotyczących PPK. Dla średnich przedsiębiorstw jest to o tyle istotne, że w przeciwieństwie do dużych firm (które wdrażały program w ubiegłym roku) nie mają one zwykle rozbudowanych kadr do obsługi pracowników.

Z badań przeprowadzonych przez Agencję Badawczą PBS wynika, że ponad dwie piąte firm zatrudniających powyżej 50 pracowników przed ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego nie rozpoczęło jeszcze rozmów na ten temat z załogą. Obecna sytuacja nie daje szans, by wyboru takiego dokonać przed końcem marca.

Po wydłużeniu terminu 15 tys. właścicieli średnich firm i półtora miliona pracowników otrzyma więc dodatkowych sześć miesięcy, by podjąć niezbędne decyzje i podpisać umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można zdalnie

REKLAMA

Przesunięcie terminów nie oznacza jednak konieczności zwlekania z podjęciem decyzji o wdrożeniu PPK przez pracodawców, którzy porozumieli się już w tej sprawie z pracownikami. Mogą skorzystać m.in. z możliwości elektronicznego zawierania umów o zarządzanie pracowniczymi planami kapitałowymi. Do zawarcia umowy, w ten sposób, zachęca obecnie m.in. Pocztylion-Arka PTE.

Anna Pióro, Dyrektor Zarządzająca Pionem Sprzedaży w Pocztylion-Arka PTE, podkreśla, że możliwość zawierania transakcji biznesowych za pośrednictwem internetu, to znak naszych czasów, kiedy życie przeniosło się w dużej mierze do sieci. – My dostarczamy zainteresowanym wszelkie narzędzia, które pozwolą po pierwsze: wybrać instytucję zarządzającą PPK, a następnie wdrożyć program w firmie – tłumaczy dyrektor.

Pocztylion-Arka PTE oddaje do dyspozycji klientów specjalitów, którzy oferują wsparcie telefoniczne i online. – Dosłownie prowadzą za rękę w procesie finalizowania umowy. Zachęcamy także do spotkań wideo za pomocą aplikacji online. Forma ta świetnie zastępuje tradycyjne spotkania. Ale to tylko część proponowanych przez nas możliwości, dzięki którym całkowicie zdalne wdrożenie programu PPK Pocztylion jest możliwe – zapewnia Anna Pióro.

Pocztylion-Arka PTE zarządza funduszami emerytalnymi od 20 lat. W projekt PPK Pocztylion, szczególnie zaangażowała się światowa firma Invesco – akcjonariusz Pocztyliona, która z kolei specjalizuje się i posiada doświadczenie w zarządzaniu pracowniczymi funduszami emerytalnymi w wielu krajach.

Czas na spokojną decyzję

Nowego terminu wdrożenia nie warto traktować jako pretekstu do zwłoki, choć dla wielu firm, którym pandemia odebrała możliwość normalnego funkcjonowania, jest to ogromna ulga. Obecny czas można wykorzystać na spokojne działania w celu uruchomienia PPK w momencie, gdy skończy się zagrożenie koronawirusem. Warto też brać pod uwagę fakt, że przesunięcie terminu na zawarcie umów o prowadzenie planów kapitałowych dla pracowników oznacza też późniejsze rozpoczęcie oszczędzania w PPK oraz późniejsze nabycie uprawnień do wpłaty powitalnej.

Z danych PFR wynika, że pracownicze plany kapitałowe są ważne dla budowania bezpieczeństwa finansowego pracowników, co jest szczególnie ważne w obecnej sytuacji. Oszczędności gromadzone w ramach PPK tylko w 42 proc. pochodzą z wpłat pracownika, ok. jednej trzeciej wpłaca pracodawca, a ok. jednej czwartej stanowi dopłata z budżetu. Decydując się więc na oszczędzanie 2 proc. swojego wynagrodzenia, więcej niż drugą połowę pracownik może otrzymać ze strony zatrudniającej go firmy oraz państwa. Polski Fundusz Rozwoju będący operatorem programu szacuje, że w 2020 r. w ramach samych dopłat powitalnych na konta pracowników uczestniczących w PPK powinna trafić kwota ok. 400 mln zł.

Partnerem Akademii jest Pocztylion-Arka PTE, zarządzające PPK Pocztylion

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł partnerski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

REKLAMA

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

REKLAMA

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA