REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PPK można założyć później, albo zdalnie

REKLAMA

REKLAMA

Z powodu pandemii wprowadzenie drugiego etapu pracowniczych planów kapitałowych zostanie przesunięte o pół roku, do listopada br. Zmiana jest istotna dla pracowników firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników

REKLAMA

Przesunięcie terminu dotyczy ok. 15 tys. firm i jest jednym z rozwiązań, wchodzących w skład tarczy antykryzysowej – pakietu działań mających na celu ochronę miejsc pracy i bezpieczeństwa finansowego obywateli oraz przedsiębiorstw. Zmiana ma ułatwić pracodawcom wdrożenie programu PPK w zmienionej sytuacji ekonomicznej.

REKLAMA

Pierwotnie, zgodnie z ustawą, najpóźniejszymi terminami utworzenia PPK przez podmioty zatrudniające 50–249 osób (na dzień 30 czerwca 2019 r.) były 24 kwietnia 2020 r. jako data, do której trzeba zawrzeć umowy o zarządzanie PPK i 11 maja 2020 r. – na zawarcie umowy o prowadzenie PPK. Obecnie trzeba to zrobić odpowiednio do 27 października i 10 listopada br. Przesunięcie terminów nie będzie skutkować jakimikolwiek zmianami w pierwotnym harmonogramie dla firm z drugiego etapu, które już zdążyły wdrożyć program. Na początku marca Polski Fundusz Rozwoju informował, że zrobiło to 4,8 tys. przedsiębiorstw, czyli około jednej czwartej wszystkich do tego zobowiązanych. Wpłaty na PPK oraz wpłaty powitalne będą realizowane według obowiązującego dotąd terminarza.

Epidemia utrudnia

Pod koniec marca spodziewano się dużej kumulacji umów zawieranych przez firmy średniej wielkości. Niestety proces ten gwałtownie wyhamował z powodu perturbacji związanych z epidemią. Wiele firm musiało wysłać swoje załogi lub ich część do pracy zdalnej, co nie tylko utrudnia technicznie wdrażanie programu, ale też uniemożliwia prowadzenie szkoleń i kampanii informacyjnych dotyczących PPK. Dla średnich przedsiębiorstw jest to o tyle istotne, że w przeciwieństwie do dużych firm (które wdrażały program w ubiegłym roku) nie mają one zwykle rozbudowanych kadr do obsługi pracowników.

Z badań przeprowadzonych przez Agencję Badawczą PBS wynika, że ponad dwie piąte firm zatrudniających powyżej 50 pracowników przed ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego nie rozpoczęło jeszcze rozmów na ten temat z załogą. Obecna sytuacja nie daje szans, by wyboru takiego dokonać przed końcem marca.

Po wydłużeniu terminu 15 tys. właścicieli średnich firm i półtora miliona pracowników otrzyma więc dodatkowych sześć miesięcy, by podjąć niezbędne decyzje i podpisać umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można zdalnie

REKLAMA

Przesunięcie terminów nie oznacza jednak konieczności zwlekania z podjęciem decyzji o wdrożeniu PPK przez pracodawców, którzy porozumieli się już w tej sprawie z pracownikami. Mogą skorzystać m.in. z możliwości elektronicznego zawierania umów o zarządzanie pracowniczymi planami kapitałowymi. Do zawarcia umowy, w ten sposób, zachęca obecnie m.in. Pocztylion-Arka PTE.

Anna Pióro, Dyrektor Zarządzająca Pionem Sprzedaży w Pocztylion-Arka PTE, podkreśla, że możliwość zawierania transakcji biznesowych za pośrednictwem internetu, to znak naszych czasów, kiedy życie przeniosło się w dużej mierze do sieci. – My dostarczamy zainteresowanym wszelkie narzędzia, które pozwolą po pierwsze: wybrać instytucję zarządzającą PPK, a następnie wdrożyć program w firmie – tłumaczy dyrektor.

Pocztylion-Arka PTE oddaje do dyspozycji klientów specjalitów, którzy oferują wsparcie telefoniczne i online. – Dosłownie prowadzą za rękę w procesie finalizowania umowy. Zachęcamy także do spotkań wideo za pomocą aplikacji online. Forma ta świetnie zastępuje tradycyjne spotkania. Ale to tylko część proponowanych przez nas możliwości, dzięki którym całkowicie zdalne wdrożenie programu PPK Pocztylion jest możliwe – zapewnia Anna Pióro.

Pocztylion-Arka PTE zarządza funduszami emerytalnymi od 20 lat. W projekt PPK Pocztylion, szczególnie zaangażowała się światowa firma Invesco – akcjonariusz Pocztyliona, która z kolei specjalizuje się i posiada doświadczenie w zarządzaniu pracowniczymi funduszami emerytalnymi w wielu krajach.

Czas na spokojną decyzję

Nowego terminu wdrożenia nie warto traktować jako pretekstu do zwłoki, choć dla wielu firm, którym pandemia odebrała możliwość normalnego funkcjonowania, jest to ogromna ulga. Obecny czas można wykorzystać na spokojne działania w celu uruchomienia PPK w momencie, gdy skończy się zagrożenie koronawirusem. Warto też brać pod uwagę fakt, że przesunięcie terminu na zawarcie umów o prowadzenie planów kapitałowych dla pracowników oznacza też późniejsze rozpoczęcie oszczędzania w PPK oraz późniejsze nabycie uprawnień do wpłaty powitalnej.

Z danych PFR wynika, że pracownicze plany kapitałowe są ważne dla budowania bezpieczeństwa finansowego pracowników, co jest szczególnie ważne w obecnej sytuacji. Oszczędności gromadzone w ramach PPK tylko w 42 proc. pochodzą z wpłat pracownika, ok. jednej trzeciej wpłaca pracodawca, a ok. jednej czwartej stanowi dopłata z budżetu. Decydując się więc na oszczędzanie 2 proc. swojego wynagrodzenia, więcej niż drugą połowę pracownik może otrzymać ze strony zatrudniającej go firmy oraz państwa. Polski Fundusz Rozwoju będący operatorem programu szacuje, że w 2020 r. w ramach samych dopłat powitalnych na konta pracowników uczestniczących w PPK powinna trafić kwota ok. 400 mln zł.

Partnerem Akademii jest Pocztylion-Arka PTE, zarządzające PPK Pocztylion

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Artykuł partnerski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA