Ocena ryzyka zawodowego na jednakowych stanowiskach
REKLAMA
Zgodnie z art. 226 kodeksu pracy pracodawca jest zobowiązany do oceny i sporządzenia dokumentacji związanej z występowaniem ryzyka zawodowego w związku z wykonywaną pracą. Ważne jest, aby pracodawca zastosował niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko. Do samej oceny ryzyka zawodowego ważne jest jego zdefiniowanie. Zgodnie z rozporządzeniem MPiPS w sprawie ogólnych przepisów bhp ryzyko określone jest jako prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, powodujących straty, w szczególności wystąpienia u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy lub sposobu wykonywania pracy. Dodatkowo na mocy przepisu art. 304 k.p. pracodawca jest zobowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy osobom fizycznym świadczącym pracę na podstawie innej niż umowa o pracę. Wobec tego pracodawca powinien ocenić ryzyko zawodowe nie tylko w zakładzie pracy, ale również w innym miejscu wyznaczonym pracownikom do świadczenia pracy. Istotne jest, że oceny ryzyka dokonuje się na podstawie rodzaju stanowiska, wobec czego rodzaj zawartej umowy nie ma znaczenia. Przy ocenie pracodawca powinien wziąć pod uwagę osoby pracujące na danych stanowiskach, a w szczególności kobiety w ciąży oraz osoby niepełnosprawne. W związku z powyższym ocena ryzyka zawodowego jest związana ze stanowiskiem pracy a nie z osobą pracownika, wobec czego może być przeprowadzana jedna wspólna ocena dla kilku stanowisk jednocześnie.
REKLAMA
Zobacz również: Hormonogram czasu pracy - nowy obowiązek przedsiębiorców
Informowanie pracowników
Z treści art. 226 k.p. wynikają trzy rodzaje obowiązków po stronie pracodawcy ściśle ze sobą powiązane, a mianowicie ocena ryzyka zawodowego i jego udokumentowanie oraz obowiązek informowania pracowników o ryzyku zawodowym oraz zasadach ochrony przed zagrożeniem. Udokumentowanie przeprowadzonej oceny ryzyka powinno zawierać w głównej mierze szczegółowy opis ocenianego stanowiska bądź stanowisk, wyniki przeprowadzonej oceny oraz profilaktyczne sposoby zmniejszające ryzyko. Po dokonaniu pierwszych dwóch czynności pracodawca zobowiązany jest poinformować pracowników o ryzyku zawodowym, które jest związane z wykonywaną przez nich pracą oraz jakie mogą występować środki ochrony przed zagrożeniami. Ustawodawca nie precyzuje terminu oraz częstotliwości przekazywania informacji na temat ryzyka, natomiast istotne jest, aby każdy z pracowników mógł zapoznać się z tą informacją. Z przepisów odrębnych wynika, iż pracodawcy powinni umieścić treści związane z występowaniem ryzyka na danych stanowiskach oraz o działaniach profilaktycznych w regulaminach zakładu pracy. Jeżeli u danego pracodawcy nie ma obowiązku ogłaszania regulaminu to jest on zobowiązany do przekazania wszelkich informacji bezpośrednio każdemu pracownikowi. Każde informacje związane z ryzykiem zawodowym powinny być przekazywane systematycznie i być ze sobą ściśle merytorycznie powiązane. Wykonanie tego obowiązku decyduje o poziomie bezpieczeństwa na danych stanowiskach oraz o ochronie zdrowia każdego pracownika niezależnie od ilości osób zatrudnionych w zakładzie pracy.
Zadaj pytanie na forum: Moja Firma - Kadry i ZUS
REKLAMA
REKLAMA