REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ocena ryzyka zawodowego na jednakowych stanowiskach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

 Do obowiązków pracodawcy należy ocena ryzyka zawodowego oraz zastosowanie środków profilaktycznych zmniejszających to ryzyko. Takie działanie związane jest z oceną stanowiska pracy nie zaś z osobą pracownika wobec czego może być prowadzone dla jednakowych stanowisk.

Zgodnie z art. 226 kodeksu pracy pracodawca jest zobowiązany do oceny i sporządzenia dokumentacji związanej z występowaniem ryzyka zawodowego w związku z wykonywaną pracą. Ważne jest, aby pracodawca zastosował niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko. Do samej oceny ryzyka zawodowego ważne jest jego zdefiniowanie. Zgodnie z rozporządzeniem MPiPS w sprawie ogólnych przepisów bhp ryzyko określone jest jako prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, powodujących straty, w szczególności wystąpienia u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy lub sposobu wykonywania pracy. Dodatkowo na mocy przepisu art. 304 k.p. pracodawca jest zobowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy osobom fizycznym świadczącym pracę na podstawie innej niż umowa o pracę. Wobec tego pracodawca powinien ocenić ryzyko zawodowe nie tylko w zakładzie pracy, ale również w innym miejscu wyznaczonym pracownikom do świadczenia pracy. Istotne jest, że oceny ryzyka dokonuje się na podstawie rodzaju stanowiska, wobec czego rodzaj zawartej umowy nie ma znaczenia. Przy ocenie pracodawca powinien wziąć pod uwagę osoby pracujące na danych stanowiskach, a w szczególności kobiety w ciąży oraz osoby niepełnosprawne. W związku z powyższym ocena ryzyka zawodowego jest związana ze stanowiskiem pracy a nie z osobą pracownika, wobec czego może być przeprowadzana jedna wspólna ocena dla kilku stanowisk jednocześnie.

REKLAMA


Zobacz również:
Hormonogram czasu pracy - nowy obowiązek przedsiębiorców


Informowanie pracowników


Z treści art. 226 k.p. wynikają trzy rodzaje obowiązków po stronie pracodawcy ściśle ze sobą powiązane, a mianowicie ocena ryzyka zawodowego i jego udokumentowanie oraz obowiązek informowania pracowników o ryzyku zawodowym oraz zasadach ochrony przed zagrożeniem. Udokumentowanie przeprowadzonej oceny ryzyka powinno zawierać w głównej mierze szczegółowy opis ocenianego stanowiska bądź stanowisk, wyniki przeprowadzonej oceny oraz profilaktyczne sposoby zmniejszające ryzyko. Po dokonaniu pierwszych dwóch czynności pracodawca zobowiązany jest poinformować pracowników o  ryzyku zawodowym, które jest związane z wykonywaną przez nich pracą oraz jakie mogą występować środki ochrony przed zagrożeniami. Ustawodawca nie precyzuje terminu oraz częstotliwości przekazywania informacji na temat ryzyka, natomiast istotne jest, aby każdy z pracowników mógł zapoznać się z tą informacją. Z przepisów odrębnych wynika, iż pracodawcy powinni umieścić treści związane z występowaniem ryzyka na danych stanowiskach oraz o działaniach profilaktycznych w regulaminach zakładu pracy. Jeżeli u danego pracodawcy nie ma obowiązku ogłaszania regulaminu to jest on zobowiązany do przekazania wszelkich informacji bezpośrednio każdemu pracownikowi. Każde informacje związane z ryzykiem zawodowym powinny być przekazywane systematycznie i być ze sobą ściśle merytorycznie powiązane. Wykonanie tego obowiązku decyduje o poziomie bezpieczeństwa na danych stanowiskach oraz o ochronie zdrowia każdego pracownika niezależnie od ilości osób zatrudnionych w zakładzie pracy.

 
Zadaj pytanie na forum:
Moja Firma - Kadry i ZUS

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA