REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badania kontrolne po zwolnieniu lekarskim

Monika Pązik

REKLAMA

Badania kontrolne po zwolnieniu lekarskim są obowiązkowe dla pracownika, w przypadku niezdolności do pracy w wyniku choroby trwającej powyżej 30 dni. Obowiązkiem pracodawcy jest skierowanie pracownika na tego rodzaju badania. Odmowa poddania się badaniom skutkuje niedopuszczeniem do pracy bez prawa do wynagrodzenia.

 Skierowanie na badanie kontrolne


Skierowanie na badania kontrolne pracownika należy do obowiązków pracodawcy. Kwestię tą reguluje art. 229 § 2 kodeksu pracy, zgodnie z którym badania kontrolne są obowiązkowe w przypadku niezdolności pracownika do pracy spowodowanej chorobą przekraczającą 30 dni. Są one wykonywane w celu ustalenia zdolności do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 21 czerwca 2005 r. (II PK 319/04) w sentencji odniósł się do tej kwestii zważając na fakt, iż pracownik, który stawia się do pracy w związku z ustaniem przyczyny nieobecności nie ma obowiązku przedkładać pracodawcy orzeczenia lekarskiego o zdolności do pracy, bowiem obowiązek skierowania na badania kontrolne leży po stronie pracodawcy. Dodatkowo sposób przeprowadzania badań kontrolnych reguluje rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. z dnia 25 czerwca 1996 r.).

REKLAMA


Zadaj pytanie na Forum:
Forum Moja Firma - Kadry i ZUS


Obowiązki pracodawcy


W związku z koniecznością przeprowadzenia badań kontrolnych pracodawca wystawiając skierowanie powinien uwzględnić:

  • rodzaj przeprowadzanego badania,
  • określenie stanowiska pracy, na którym osoba jest zatrudniona,
  • informacje o występowaniu na stanowisku czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych oraz aktualne wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, wykonanych na tych stanowiskach.


Badania kontrolne przeprowadza się w miarę możliwości w godzinach pracy. Pracownik skierowany na badania kontrolne zachowuje prawo do wynagrodzenia za okres niewykonywania pracy. W razie konieczności przejazdu pracownika na badania, pracodawca jest zobowiązany do zwrotu kosztów podróży na zasadach dotyczących podróży służbowych.


Skutki niepoddania się badaniom kontrolnym


Pracownik, który odmówi poddania się badaniom kontrolnym po długotrwałej chorobie skutkuje niedopuszczeniem pracownika do pracy bez zachowania wynagrodzenia. Ważne jest, aby okoliczności odmowy znajdowały się wyłącznie po stronie pracownika. Takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 23 września 2004 r. (I PK 541/03). Dodatkowo niestawiennictwo pracownika na zleconych badaniach kontrolnych jest równoznaczne z naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych i może stanowić podstawę do rozwiązania stosunku pracy przez pracodawcę w każdym czasie. Niedopuszczalne jest jednak skierowanie pracownika na badania kontrolne podczas trwającego jeszcze okresu zwolnienia lekarskiego. Taki obowiązek spoczywa na pracodawcy dopiero po całkowitym okresie rekonwalescencji pracownika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Możliwość udzielenia pracownikowi urlopu wypoczynkowego


Z art. 229 § 2 k.p. nie wynika jednoznacznie obowiązek przedłożenia orzeczenia o zdolności do pracy przez pracownika, który rozpoczyna urlop wypoczynkowy po zakończeniu zwolnienia lekarskiego. Jest to kwestia sporna, ponieważ udzielenie urlopu wypoczynkowego jest równoważne z dopuszczeniem do pracy. Jednakże Sąd Najwyższy uznał, iż dopuszczalne jest udzielenie pracownikowi urlopu wypoczynkowego po zwolnieniu lekarskim (wyr. z dnia 9 marca 2011 r., II PK 240/10).

 
Zobacz:
Kontrola pracownika na zwolnieniu lekarskim

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA