REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracodawca może skontrolować pracownika na zwolnieniu lekarskim?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Stolarska

REKLAMA

Prowadzimy firmę budowlaną, w której zatrudniamy w sumie ponad 50 pracowników. Niestety jesteśmy narażani na wysokie koszty przez pracowników, którzy po niedługim okresie pracy idą na zwolnienia lekarskie. Nieraz otrzymuję informację, że taki „chory” pracownik dostał inne zlecenie i pracuje na jakiejś innej budowie lub wyjechał za granicę. Czy istnieje sposób, aby zdyscyplinować takiego „chorego” pracownika? Czy ktoś w ogóle weryfikuje prawdziwość informacji zawartych w zwolnieniu?

 

REKLAMA

Pracodawca może skontrolować pracownika podczas przebywania na zwolnieniu lekarskim, jeżeli ma wątpliwości co do prawidłowości wykorzystywania przez niego zwolnienia. Natomiast ocena prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy oraz o zasadności wystawionego zaświadczenia ZUS ZLA pozostaje w gestii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Uprawnienia kontrolne w stosunku do osób przebywających na zwolnieniu lekarskim posiadają pracodawcy zgłaszający do ubezpieczenia chorobowego powyżej 20 osób. Bieżąca kontrola powinna odbywać się dwutorowo.

REKLAMA

Formalna kontrola druku ZUS ZLA polega na sprawdzeniu i ocenie, czy zaświadczenie nie zostało sfałszowane oraz czy zostało wydane zgodnie z przepisami rozporządzenia MPiPS z 27 lipca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wystawiania zaświadczeń lekarskich (...). W razie wątpliwości co do autentyczności zaświadczenia płatnik ma obowiązek wystąpić do lekarza leczącego o wyjaśnienie sprawy.

Drugim aspektem kontroli jest sprawdzenie, czy pracownik w okresie orzeczonej niezdolności do pracy nie wykonuje innego zajęcia niezgodnego z celem wystawionego zaświadczenia, którym jest leczenie i rehabilitacja.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola powinna być wykonywana bez uprzedzenia. Pracodawca wyznacza osobę kontrolującą i wystawia jej imienne upoważnienie. Uprawnia ono do kontroli w miejscu zamieszkania, miejscu czasowego pobytu lub miejscu zatrudnienia pracownika. Jeżeli okaże się, że chory pracownik wykonuje działalność zarobkową, kontrolujący powinien sporządzić protokół i szczegółowo opisać w nim stwierdzone nieprawidłowości. Ubezpieczony ma prawo, od razu w trakcie kontroli, wnieść do protokołu swoje uwagi i zastrzeżenia.

Osoba, która wykonuje w okresie orzeczonej niezdolności do pracy pracę zarobkową lub wykorzystuje zwolnienie od pracy w sposób niezgodny z jego celem, traci prawo do zasiłku chorobowego za cały okres zwolnienia.

REKLAMA

Staranne i szczegółowe sporządzenie protokołu kontroli jest istotne dla dalszych działań, które wobec osoby zatrudnionej może podjąć pracodawca. Wykonywanie przez pracownika czynności sprzecznych z celem zwolnienia (np. wyjazd za granicę, realizacja umowy-zlecenia dla innej firmy) może być uznane za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych. W konsekwencji może być podstawą rozwiązania stosunku pracy bez wypowiedzenia, zgodnie z art. 52 k.p.

Pracodawca nie może natomiast samodzielnie ocenić, czy wydane przez lekarza zwolnienie lekarskie jest uzasadnione stanem zdrowia albo czy pracownik odzyskał zdolność do pracy. Medyczne podstawy wystawionego zaświadczenia może ocenić wyłącznie lekarz. W przypadku wątpliwości, czy zatrudniony faktycznie jest chory, pracodawca powinien wystąpić do ZUS o skontrolowanie zasadności wystawionego zwolnienia. Lekarze orzecznicy ZUS dokonają oceny stanu zdrowia i zdolności do pracy osoby kontrolowanej na podstawie analizy dokumentacji medycznej, a przede wszystkim na podstawie badania pacjenta. Po zakończeniu postępowania ZUS poinformuje o jego wyniku pracodawcę.

Odpowiedziała Joanna Stolarska

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA