REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatarcie kary porządkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Gdzie powinnam wpisywać kary porządkowe nałożone na pracowników, którzy nie przestrzegają zasad porządkowych panujących w naszym zakładzie pracy? Co powinnam robić z wpisami o karach, które usuwam z akt z powodu ich zatarcia? Czy takie kary uznane za niebyłe można przechowywać w oddzielnej teczce?

Pracodawca ma obowiązek zawiadomić pracownika o zastosowanej karze na piśmie. Odpis zawiadomienia składany jest do części B akt osobowych pracownika.

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji gdy kara ulega zatarciu, pracodawca musi uznać nałożoną na pracownika karę za niebyłą. W praktyce oznacza to obowiązek usunięcia z akt osobowych pracownika dokumentów dotyczących nałożenia kary porządkowej.

Po usunięciu odpisu zawiadomienia z akt osobowych pracodawca powinien zniszczyć dokument.

Pracodawca, sporządzając zawiadomienie o nałożeniu na pracownika kary porządkowej, powinien w nim określić rodzaj i datę dopuszczenia się przez pracownika naruszenia obowiązków pracowniczych. W zawiadomieniu powinna być również zawarta informacja o prawie zgłoszenia sprzeciwu i terminie na jego wniesienie.

REKLAMA

Odpis zawiadomienia składany jest do części B akt osobowych pracownika, obejmującej dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kodeks pracy zawiera zamknięty katalog kar, które mogą być nałożone na pracownika. Oznacza to, że jeśli pracodawca zastosowałby wobec pracownika inną karę porządkową niż wymieniona w Kodeksie pracy, wówczas podlegałby odpowiedzialności za wykroczenie na podstawie art. 281 pkt 4 k.p.

Kodeks pracy wymienia następujące rodzaje kar porządkowych:

• karę upomnienia,

• karę nagany,

• karę pieniężną.

Pracodawca, który chce zastosować w stosunku do pracownika karę porządkową, powinien pamiętać o 2 terminach ograniczających jego decyzję. Po pierwsze, kara porządkowa może być nałożona jedynie przed upływem 2 tygodni od powzięcia przez pracodawcę wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego. Jest to termin, w którym pracodawca ma czas na podjęcie ewentualnej decyzji o ukaraniu pracownika karą porządkową. W tym czasie pracodawca powinien wyjaśnić okoliczności dotyczące zachowania pracownika. Po drugie, kara nie może być zastosowana po upływie 3 miesięcy od wystąpienia naruszenia.

Kodeks pracy przewiduje możliwość zatarcia nałożonej kary (art. 113 k.p.). Oznacza to, że wymierzoną karę uznaje się za niebyłą i wykreśla się ją z akt osobowych pracownika.

Zatarcie kary następuje:

• z mocy prawa w razie uwzględnienia sprzeciwu przez pracodawcę,

• w razie wydania przez sąd orzeczenia o uchyleniu kary,

• po roku nienagannej pracy.

Nienaganne wykonywanie pracy oznacza, że w ciągu roku od ukarania pracownik nie był karany za naruszenie obowiązków pracowniczych. Jeżeli w ciągu tego roku pracodawca nałożył na pracownika inną lub taką samą karę porządkową, wówczas rok nienagannej pracy należy liczyć od daty zastosowania kolejnej kary.

Możliwe jest również wcześniejsze zatarcie kary. Może ono nastąpić z inicjatywy pracodawcy lub na wniosek reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej.

Po spełnieniu któregoś z powyższych warunków pracodawca jest zobowiązany do usunięcia odpisu zawiadomienia o ukaraniu z akt osobowych pracownika. Taki dokument powinien zostać zniszczony.

Redakcja

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA