Zatarcie kary porządkowej
REKLAMA
Pracodawca ma obowiązek zawiadomić pracownika o zastosowanej karze na piśmie. Odpis zawiadomienia składany jest do części B akt osobowych pracownika.
REKLAMA
W sytuacji gdy kara ulega zatarciu, pracodawca musi uznać nałożoną na pracownika karę za niebyłą. W praktyce oznacza to obowiązek usunięcia z akt osobowych pracownika dokumentów dotyczących nałożenia kary porządkowej.
Po usunięciu odpisu zawiadomienia z akt osobowych pracodawca powinien zniszczyć dokument.
Pracodawca, sporządzając zawiadomienie o nałożeniu na pracownika kary porządkowej, powinien w nim określić rodzaj i datę dopuszczenia się przez pracownika naruszenia obowiązków pracowniczych. W zawiadomieniu powinna być również zawarta informacja o prawie zgłoszenia sprzeciwu i terminie na jego wniesienie.
Odpis zawiadomienia składany jest do części B akt osobowych pracownika, obejmującej dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia.
Kodeks pracy zawiera zamknięty katalog kar, które mogą być nałożone na pracownika. Oznacza to, że jeśli pracodawca zastosowałby wobec pracownika inną karę porządkową niż wymieniona w Kodeksie pracy, wówczas podlegałby odpowiedzialności za wykroczenie na podstawie art. 281 pkt 4 k.p.
Kodeks pracy wymienia następujące rodzaje kar porządkowych:
• karę upomnienia,
• karę nagany,
• karę pieniężną.
Pracodawca, który chce zastosować w stosunku do pracownika karę porządkową, powinien pamiętać o 2 terminach ograniczających jego decyzję. Po pierwsze, kara porządkowa może być nałożona jedynie przed upływem 2 tygodni od powzięcia przez pracodawcę wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego. Jest to termin, w którym pracodawca ma czas na podjęcie ewentualnej decyzji o ukaraniu pracownika karą porządkową. W tym czasie pracodawca powinien wyjaśnić okoliczności dotyczące zachowania pracownika. Po drugie, kara nie może być zastosowana po upływie 3 miesięcy od wystąpienia naruszenia.
Kodeks pracy przewiduje możliwość zatarcia nałożonej kary (art. 113 k.p.). Oznacza to, że wymierzoną karę uznaje się za niebyłą i wykreśla się ją z akt osobowych pracownika.
Zatarcie kary następuje:
• z mocy prawa w razie uwzględnienia sprzeciwu przez pracodawcę,
• w razie wydania przez sąd orzeczenia o uchyleniu kary,
• po roku nienagannej pracy.
Nienaganne wykonywanie pracy oznacza, że w ciągu roku od ukarania pracownik nie był karany za naruszenie obowiązków pracowniczych. Jeżeli w ciągu tego roku pracodawca nałożył na pracownika inną lub taką samą karę porządkową, wówczas rok nienagannej pracy należy liczyć od daty zastosowania kolejnej kary.
Możliwe jest również wcześniejsze zatarcie kary. Może ono nastąpić z inicjatywy pracodawcy lub na wniosek reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej.
Po spełnieniu któregoś z powyższych warunków pracodawca jest zobowiązany do usunięcia odpisu zawiadomienia o ukaraniu z akt osobowych pracownika. Taki dokument powinien zostać zniszczony.
Redakcja
REKLAMA
REKLAMA