REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do końca 2009 r. trzeba sprawdzić numery PESEL w programie Płatnik

Joanna Goliniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W nowej wersji programu Płatnik 8.01.001, której wydanie ZUS planuje na początek stycznia 2010 r., dokumenty za każdego ubezpieczonego będącego obywatelem Polski muszą zawierać poprawny numer PESEL. Brak lub błędny numer PESEL na dokumencie uniemożliwi jego przekazanie do ZUS. W związku z tym ważne jest, by przed wdrożeniem nowej wersji Płatnika sprawdzić poprawność tych numerów w danych osób zgłoszonych do ubezpieczenia.

ZUS zaleca uzupełnienie kartotek ubezpieczonych w programie Płatnik o poprawny numer PESEL oraz zweryfikowanie kartotek w celu wykrycia i scalenia kartotek z identycznym numerem PESEL do końca grudnia 2009 r. Odpowiednio wczesne podjęcie takich działań pozwoli na uniknięcie problemów z wysyłką dokumentów do ZUS po zainstalowaniu nowej wersji programu Płatnik.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w nowej wersji Płatnika

W celu umożliwienia odpowiedniej weryfikacji danych przekazywanych do ZUS, do kartoteki ubezpieczonego dodano pole Obywatelstwo. Pole to powinno być wypełniane w kartotece ubezpieczonych, którzy nie są obywatelami Polski. Gdy są to obywatele Unii Europejskiej, trzeba będzie podawać również serię i numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości. Jeśli w kartotece ubezpieczonego pole Obywatelstwo zostanie puste albo będzie zawierać określenia: „polskie”, „Polska”, „Polak” lub „Polka”, ZUS uzna, że ubezpieczony ma polskie obywatelstwo.

W trakcie pracy z programem Płatnik pole Obywatelstwo będzie uzupełniane na podstawie dokumentów ZUS ZUA i ZUS ZZA przekazanych do ZUS. Będzie można również dokonać odpowiednich zmian przez edycję kartoteki.

REKLAMA

Nowy Płatnik wykryje nieprawidłowy PESEL

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas pierwszego uruchamiania nowej wersji programu Płatnik konieczne będzie wykonanie konwersji bazy danych. W trakcie konwersji program zweryfikuje kartoteki ubezpieczonych. W wyniku weryfikacji zostaną wykryte powielone kartoteki, tj. kartoteki dla ubezpieczonych z identycznym numerem PESEL.

W przypadku gdy program wykryje kilka kartotek z tym samym numerem PESEL, wyświetli komunikat informujący o wystąpieniu takiego zdarzenia. Wówczas należy:

• scalić kartoteki, gdy dotyczą tej samej osoby,

• zmienić numer PESEL na właściwy przez edycję kartoteki, jeśli kartoteki dotyczą różnych osób.

Dodatkowo w nowej wersji programu Płatnik Kreator scalania kartotek ubezpieczonych będzie umożliwiał wyszukanie i porządkowanie danych ubezpieczonych, którzy posiadają te same identyfikatory PESEL.

Weryfikacja rejestru ubezpieczonych pod względem unikalności i poprawności numeru PESEL będzie ponadto wykonywana w innych operacjach na kartotekach, takich jak manualne zakładanie kartoteki lub import danych.

Import danych - nowe kartoteki dla nowych PESEL

W trakcie wczytywania dokumentów do programu Płatnik z plików KEDU, dane identyfikacyjne wszystkich osób ubezpieczonych są sprawdzane z Rejestrem ubezpieczonych płatnika (obecnie nie jest weryfikowany numer PESEL). Jeśli w importowanym pliku KEDU znajdują się dokumenty ubezpieczeniowe osób, które jeszcze nie występują w Rejestrze ubezpieczonych, wówczas powstaną nowe kartoteki.

Kartoteki zostaną założone tylko dla tych osób, dla których został podany numer PESEL lub numer paszportu dla obcokrajowców. Kartoteka nie zostanie założona dla ubezpieczonego, którego numer PESEL będzie identyczny z numerem innej osoby, która ma już kartotekę w Rejestrze ubezpieczonych.

WAŻNE!

Program Płatnik będzie tworzył kartoteki tylko dla ubezpieczonych, których numer PESEL zostanie podany poprawnie, w przypadku obcokrajowców - zostanie podany poprawny numer paszportu.

Po wczytaniu dokumentów program Płatnik poinformuje o:

• przebiegu importu,

• liczbie nowych ubezpieczonych wprowadzonych do Rejestru ubezpieczonych,

• liczbie ubezpieczonych odrzuconych z powodu braku minimum identyfikacyjnego, braku numeru PESEL bądź numeru PESEL z niepoprawną sumą kontrolną.

 

Manualne zakładanie kartoteki

Zakładając kartotekę dla nowego ubezpieczonego - obywatela Polski należy podać poprawny numer PESEL. Zapisanie kartoteki z niepoprawnym numerem PESEL bądź utworzenie dwóch kartotek ubezpieczonych z tym samym numerem PESEL u jednego płatnika nie będzie możliwe.

W nowej wersji Płatnika zostanie wprowadzona kontrola modyfikowanego numeru PESEL w kartotece ubezpieczonego. Uniemożliwi ona podanie numeru zgodnego z numerem PESEL w innej kartotece, w tym również wyrejestrowanej. Jednak weryfikowane będą jedynie aktualne dane identyfikacyjne zapisane w kartotekach ubezpieczonych (system nie porówna ich z danymi wykazanymi np. w dokumentach, które zostały skorygowane).

Program uniemożliwi manualne założenie kartoteki w sytuacji, gdy zostanie użyty numer PESEL identyczny z numerem innej osoby znajdującej się już w Rejestrze ubezpieczonych. W wynikach weryfikacji takiej kartoteki pojawi się błąd krytyczny i nie będzie można jej zapisać.

W sytuacji gdy w obu polach: PESEL i Obywatelstwo w kartotece ubezpieczonego nie będzie danych (pola będą puste), program zgłosi błąd zwykły. Jednak dokument dla takiego ubezpieczonego nie będzie mógł zostać wysłany.

Nie będzie można wysłać dokumentu także wtedy, gdy w polu Obywatelstwo zostanie wprowadzona treść „polskie” i jednocześnie nie zostanie podany numer PESEL.

Wysyłanie dokumentów do ZUS

W programie wprowadzono istotne zmiany w regułach weryfikacji dokumentu oraz weryfikacji zestawu dokumentów.

Weryfikacja dokumentów

Ze względu na zmianę statusu błędu na „krytyczny” w weryfikacjach sprawdzających poprawność numeru PESEL, nie będzie można wysłać dokumentu zawierającego niepoprawny numer PESEL ubezpieczonego. Program zgłosi także błąd krytyczny w sytuacji, gdy w bloku w danych identyfikacyjnych dokumentu nie zostanie podany numer w polu PESEL i jednocześnie w kartotece ubezpieczonego, w polu Obywatelstwo będzie wpisane „polskie” lub nie będzie podanego żadnego obywatelstwa.

Weryfikacja zestawu dokumentów

Program uniemożliwi wysłanie zestawu dokumentów, jeżeli dla dowolnego ubezpieczonego, za którego są wysyłane dokumenty, istnieje inna kartoteka z tym samym numerem PESEL.

W przypadku dokumentu ZUS ZCNA program uniemożliwi jego wysłanie, jeśli dokument ten zostanie wypełniony w taki sposób, że PESEL zgłaszanego członka rodziny będzie taki sam jak PESEL osoby zgłaszającej tego członka rodziny do ubezpieczeń. Nie będzie również możliwe zgłoszenie bądź wyrejestrowanie więcej niż jednego członka rodziny z tym samym numerem PESEL.

Joanna Goliniewska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA