REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do końca 2009 r. trzeba sprawdzić numery PESEL w programie Płatnik

Joanna Goliniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W nowej wersji programu Płatnik 8.01.001, której wydanie ZUS planuje na początek stycznia 2010 r., dokumenty za każdego ubezpieczonego będącego obywatelem Polski muszą zawierać poprawny numer PESEL. Brak lub błędny numer PESEL na dokumencie uniemożliwi jego przekazanie do ZUS. W związku z tym ważne jest, by przed wdrożeniem nowej wersji Płatnika sprawdzić poprawność tych numerów w danych osób zgłoszonych do ubezpieczenia.

ZUS zaleca uzupełnienie kartotek ubezpieczonych w programie Płatnik o poprawny numer PESEL oraz zweryfikowanie kartotek w celu wykrycia i scalenia kartotek z identycznym numerem PESEL do końca grudnia 2009 r. Odpowiednio wczesne podjęcie takich działań pozwoli na uniknięcie problemów z wysyłką dokumentów do ZUS po zainstalowaniu nowej wersji programu Płatnik.

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany w nowej wersji Płatnika

W celu umożliwienia odpowiedniej weryfikacji danych przekazywanych do ZUS, do kartoteki ubezpieczonego dodano pole Obywatelstwo. Pole to powinno być wypełniane w kartotece ubezpieczonych, którzy nie są obywatelami Polski. Gdy są to obywatele Unii Europejskiej, trzeba będzie podawać również serię i numer paszportu lub innego dokumentu tożsamości. Jeśli w kartotece ubezpieczonego pole Obywatelstwo zostanie puste albo będzie zawierać określenia: „polskie”, „Polska”, „Polak” lub „Polka”, ZUS uzna, że ubezpieczony ma polskie obywatelstwo.

W trakcie pracy z programem Płatnik pole Obywatelstwo będzie uzupełniane na podstawie dokumentów ZUS ZUA i ZUS ZZA przekazanych do ZUS. Będzie można również dokonać odpowiednich zmian przez edycję kartoteki.

REKLAMA

Nowy Płatnik wykryje nieprawidłowy PESEL

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas pierwszego uruchamiania nowej wersji programu Płatnik konieczne będzie wykonanie konwersji bazy danych. W trakcie konwersji program zweryfikuje kartoteki ubezpieczonych. W wyniku weryfikacji zostaną wykryte powielone kartoteki, tj. kartoteki dla ubezpieczonych z identycznym numerem PESEL.

W przypadku gdy program wykryje kilka kartotek z tym samym numerem PESEL, wyświetli komunikat informujący o wystąpieniu takiego zdarzenia. Wówczas należy:

• scalić kartoteki, gdy dotyczą tej samej osoby,

• zmienić numer PESEL na właściwy przez edycję kartoteki, jeśli kartoteki dotyczą różnych osób.

Dodatkowo w nowej wersji programu Płatnik Kreator scalania kartotek ubezpieczonych będzie umożliwiał wyszukanie i porządkowanie danych ubezpieczonych, którzy posiadają te same identyfikatory PESEL.

Weryfikacja rejestru ubezpieczonych pod względem unikalności i poprawności numeru PESEL będzie ponadto wykonywana w innych operacjach na kartotekach, takich jak manualne zakładanie kartoteki lub import danych.

Import danych - nowe kartoteki dla nowych PESEL

W trakcie wczytywania dokumentów do programu Płatnik z plików KEDU, dane identyfikacyjne wszystkich osób ubezpieczonych są sprawdzane z Rejestrem ubezpieczonych płatnika (obecnie nie jest weryfikowany numer PESEL). Jeśli w importowanym pliku KEDU znajdują się dokumenty ubezpieczeniowe osób, które jeszcze nie występują w Rejestrze ubezpieczonych, wówczas powstaną nowe kartoteki.

Kartoteki zostaną założone tylko dla tych osób, dla których został podany numer PESEL lub numer paszportu dla obcokrajowców. Kartoteka nie zostanie założona dla ubezpieczonego, którego numer PESEL będzie identyczny z numerem innej osoby, która ma już kartotekę w Rejestrze ubezpieczonych.

WAŻNE!

Program Płatnik będzie tworzył kartoteki tylko dla ubezpieczonych, których numer PESEL zostanie podany poprawnie, w przypadku obcokrajowców - zostanie podany poprawny numer paszportu.

Po wczytaniu dokumentów program Płatnik poinformuje o:

• przebiegu importu,

• liczbie nowych ubezpieczonych wprowadzonych do Rejestru ubezpieczonych,

• liczbie ubezpieczonych odrzuconych z powodu braku minimum identyfikacyjnego, braku numeru PESEL bądź numeru PESEL z niepoprawną sumą kontrolną.

 

Manualne zakładanie kartoteki

Zakładając kartotekę dla nowego ubezpieczonego - obywatela Polski należy podać poprawny numer PESEL. Zapisanie kartoteki z niepoprawnym numerem PESEL bądź utworzenie dwóch kartotek ubezpieczonych z tym samym numerem PESEL u jednego płatnika nie będzie możliwe.

W nowej wersji Płatnika zostanie wprowadzona kontrola modyfikowanego numeru PESEL w kartotece ubezpieczonego. Uniemożliwi ona podanie numeru zgodnego z numerem PESEL w innej kartotece, w tym również wyrejestrowanej. Jednak weryfikowane będą jedynie aktualne dane identyfikacyjne zapisane w kartotekach ubezpieczonych (system nie porówna ich z danymi wykazanymi np. w dokumentach, które zostały skorygowane).

Program uniemożliwi manualne założenie kartoteki w sytuacji, gdy zostanie użyty numer PESEL identyczny z numerem innej osoby znajdującej się już w Rejestrze ubezpieczonych. W wynikach weryfikacji takiej kartoteki pojawi się błąd krytyczny i nie będzie można jej zapisać.

W sytuacji gdy w obu polach: PESEL i Obywatelstwo w kartotece ubezpieczonego nie będzie danych (pola będą puste), program zgłosi błąd zwykły. Jednak dokument dla takiego ubezpieczonego nie będzie mógł zostać wysłany.

Nie będzie można wysłać dokumentu także wtedy, gdy w polu Obywatelstwo zostanie wprowadzona treść „polskie” i jednocześnie nie zostanie podany numer PESEL.

Wysyłanie dokumentów do ZUS

W programie wprowadzono istotne zmiany w regułach weryfikacji dokumentu oraz weryfikacji zestawu dokumentów.

Weryfikacja dokumentów

Ze względu na zmianę statusu błędu na „krytyczny” w weryfikacjach sprawdzających poprawność numeru PESEL, nie będzie można wysłać dokumentu zawierającego niepoprawny numer PESEL ubezpieczonego. Program zgłosi także błąd krytyczny w sytuacji, gdy w bloku w danych identyfikacyjnych dokumentu nie zostanie podany numer w polu PESEL i jednocześnie w kartotece ubezpieczonego, w polu Obywatelstwo będzie wpisane „polskie” lub nie będzie podanego żadnego obywatelstwa.

Weryfikacja zestawu dokumentów

Program uniemożliwi wysłanie zestawu dokumentów, jeżeli dla dowolnego ubezpieczonego, za którego są wysyłane dokumenty, istnieje inna kartoteka z tym samym numerem PESEL.

W przypadku dokumentu ZUS ZCNA program uniemożliwi jego wysłanie, jeśli dokument ten zostanie wypełniony w taki sposób, że PESEL zgłaszanego członka rodziny będzie taki sam jak PESEL osoby zgłaszającej tego członka rodziny do ubezpieczeń. Nie będzie również możliwe zgłoszenie bądź wyrejestrowanie więcej niż jednego członka rodziny z tym samym numerem PESEL.

Joanna Goliniewska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

REKLAMA

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA