BHP w średnim przedsiębiorstwie
REKLAMA
REKLAMA
W przypadku gdy pracownik spełni odpowiednie wymagania, istnieje możliwość, aby zajmował się sprawami bhp w Państwa firmie. Jak stanowi art. 23711 Kodeksu pracy, pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników ma obowiązek utworzenia służby bhp, natomiast pracodawca zatrudniający do 100 pracowników powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy.
REKLAMA
Pracownik, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, powinien spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań tej służby, a także ukończyć szkolenie w dziedzinie bhp dla pracowników służby bhp. Wymogi szczególne w tym zakresie określone zostały w § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 109, poz. 704 ze zm.). Są one następujące:
• inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy,
• starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:
- zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp lub
- wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
Zasady tworzenia instrukcji bhp
REKLAMA
• specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp,
• starszym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie bhp,
• głównym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 5-letni staż pracy w służbie bhp.
Podstawowe obowiązki pracodawcy z zakresu bhp
Dodatkowe wymagania stawiane pracownikom wykonującym zadania bhp zostały określone w przepisach rozporządzania Ministra Gospodarki i Pracy z 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 180, poz. 1860 ze zm.). Należy wspomnieć o tym, że te same kryteria musi spełniać również specjalista spoza zakładu pracy, który wykonuje zadania służby bhp.
Odpowiedziała Karolina Jagielska
REKLAMA
REKLAMA