REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tworzenie służby bhp w firmie

Jan Pióro
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca może powierzyć obowiązki służby bhp firmie zewnętrznej. Jest to dopuszczalne w wypadku, gdy w przedsiębiorstwie zatrudnionych jest mniej niż 100 pracowników.

Pracodawca jest zobowiązany chronić zdrowie i życie pracowników, w szczególności przez organizowanie pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy, oraz przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Pomimo że pracodawca realizuje ciążący na nim obowiązek z udziałem służby bhp pełniącej funkcje doradcze i kontrolne, odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie zawsze ponosi pracodawca.

REKLAMA

Zasady tworzenia służby

Zasady tworzenia, organizacji, uprawnień i działania służby bezpieczeństwa i higieny pracy określają art. 23711 k.p. oraz rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.

W świetle argumentacji zawartej w uzasadnieniu wyroku NSA z 13 października 2006 r. (I OSK 263/06) pracodawcy zatrudniający więcej niż 100 pracowników mają obowiązek utworzenia służby bhp i zatrudnienia pracownika/ów tej służby (art. 23711 § 1 k.p.). Niedopuszczalne jest natomiast powierzanie w takich zakładach wykonywania zadań służby bhp specjalistom spoza zakładu pracy ani pracownikom zatrudnionym przy innej pracy.

Na podstawie powyższego wyroku obowiązek utworzenia służby bhp posiadają:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• pracodawca zatrudniający więcej niż 100 pracowników, który tworzy służbę bhp przez zatrudnienie odpowiedniej liczby pracowników, i tak:

- pracodawca zatrudniający od 100 do 600 pracowników tworzy wieloosobową lub jednoosobową komórkę albo zatrudnia w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy,

- pracodawca zatrudniający ponad 600 pracowników zatrudnia w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej 1 pracownika służby bhp na każdych 600 pracowników,

• pracodawca zatrudniający do 100 pracowników, który może powierzyć wykonywanie zadań służby bhp:

REKLAMA

- pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy, spełniającemu wymagania kwalifikacyjne w zakresie wykształcenia (technik bezpieczeństwa i higieny pracy, wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy),

- w przypadku braku kompetentnych pracowników specjaliście spoza zakładu pracy posiadającemu wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp.

WaŻne!

Przypadki powierzenia zadań służby bhp u pracodawcy zatrudniającego więcej niż 100 pracowników specjalistom zatrudnionym przy innej pracy mogą być traktowane jako istotne naruszenie przepisów bhp.

REKLAMA

Zadania służby bhp może wykonywać pracodawca (samodzielnie), jeżeli legitymuje się ukończonym szkoleniem niezbędnym do wykonywania zadań służby bhp i zatrudnia do 10 pracowników albo zatrudnia do 20 pracowników i jego przedsiębiorstwo zostało zakwalifikowane do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Służbę bezpieczeństwa i higieny pracy stanowią wyodrębnione komórki organizacyjne jedno- lub wieloosobowe, podlegające bezpośrednio pracodawcy. Liczbę pracowników służby bhp z uwzględnieniem powyższych zasad ustala pracodawca, biorąc pod uwagę stan zatrudnienia oraz występujące w zakładzie warunki pracy i związane z nimi zagrożenia zawodowe, a także uciążliwości pracy. W przypadku przedsiębiorstwa mającego w swojej strukturze wiele oddziałów można uznać, że zatrudnienie w jednostkach organizacyjnych pracodawcy takiej liczby niepełnoetatowych pracowników służby bhp, która po zsumowaniu jest nie niższa niż wynikająca z odpowiedniego przepisu rozporządzenia, nie narusza przepisu.

Powierzenie zadań służby bhp

Nie ma przeszkód, aby u pracodawcy zatrudniającego do 100 pracowników zadania służby bhp wykonywał pracownik zatrudniony przy innej pracy spełniający wymagania kwalifikacyjne w zakresie wykształcenia.

Ustawodawca dał pracodawcy pełną dowolność ustalenia wymiaru czasu pracy, w którym powierzy pracownikowi wykonywanie obowiązków tej służby. Powierzenie przez pracodawcę wykonywania zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy może nastąpić w drodze np. sporządzenia aneksu do umowy o pracę - zawarcia odrębnej (dodatkowej) umowy o pracę.

Powierzenie dodatkowo pracy na stanowisku pracownika służby bhp należy traktować jako zlecenie wykonywania pracy rodzajowo różnej od pracy na zajmowanym stanowisku pracy. Oznacza to, że dodatkowa praca na tym stanowisku (niezależnie od tego, czy zatrudnienie na tym stanowisku będzie w pełnym czy niepełnym wymiarze czasu pracy) nie jest traktowana za wykonywaną w godzinach nadliczbowych, nawet wtedy gdy łączny wymiar zatrudnienia na obydwu stanowiskach pracy przekroczy wymiar określony w art. 129 k.p. - 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym.

Konsekwencją powierzenia wykonywania zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy jest zwykle odrębność podległości służbowej z dotychczas zawartego stosunku pracy i przyjęcia dodatkowych obowiązków związanych z wykonywaniem zadań służby bhp. Pracownik, któremu powierzono obok innych czynności zadania służby bhp, w zakresie ich wykonywania podlega pracodawcy, a nie bezpośredniemu przełożonemu. Natomiast u pracodawcy będącego jednostką organizacyjną podlega bezpośrednio osobie zarządzającej tą jednostką lub osobie wchodzącej w skład organu zarządzającego, upoważnionej przez ten organ do sprawowania nadzoru w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

W przypadku braku kompetentnych pracowników dopuszczona została możliwość powierzenia wykonywania zadań tej służby specjaliście spoza zakładu pracy posiadającemu wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp.

Jan Pióro 

Podstawa prawna:

• art. 129, 23711 Kodeksu pracy,

• rozporządzenie Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 109, poz. 704 ze zm.),

• wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 13 października 2006 r. (I OSK 263/06, niepubl.).

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

REKLAMA

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

REKLAMA

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA