REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób zmienić termin wypłaty wynagrodzenia

P. Kuźniar Aleksander
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszym zakładzie pensje są wypłacane do ostatniego dnia miesiąca za miesiąc bieżący. Teraz chcemy przesunąć termin wypłaty wynagrodzenia do 10. dnia następnego miesiąca. Termin wypłaty określa u nas regulamin wynagradzania. W jaki sposób to zrobić? Czy konieczne są wypowiedzenia zmieniające? Jaka jest procedura zmiany terminu wynagrodzenia, jeśli jest on określony w umowie o pracę?

RADA

REKLAMA

 W przypadku gdy termin wypłaty wynagrodzenia za pracę jest ustalony w regulaminie wynagradzania, muszą Państwo zmienić treść tego regulaminu w drodze aneksu. Niezbędne będzie również zastosowanie wypowiedzeń zmieniających warunki umów o pracę w związku ze zmianą terminu wypłaty wynagrodzenia na mniej korzystny. Jeżeli natomiast termin wypłaty wynagrodzenia został ustalony w umowie o pracę pracownika, to należy zmienić jej treść w formie pisemnej. Można tego dokonać za pomocą wypowiedzenia zmieniającego warunki umowy lub za porozumieniem stron w formie aneksu do umowy o pracę.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Obowiązek określenia warunków wynagradzania pracowników w regulaminie wynagradzania dotyczy tych pracodawców, którzy zatrudniają co najmniej 20 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy bądź ponadzakładowym układem zbiorowym (art. 772 § 1 Kodeksu pracy). W regulaminie pracodawca określa wszystkie kwestie związane z przysługującymi jego pracownikom świadczeniami pieniężnymi, takimi jak np.: wysokość wynagrodzenia zasadniczego, premie pracownicze, odprawy, nagrody, świadczenia związane z podróżą służbową itp.

Regulamin wynagradzania ustala pracodawca, chyba że działa u niego zakładowa organizacja związkowa. Wówczas ma on obowiązek uzgodnienia z nią treści takiego regulaminu. Identycznie wygląda procedura w przypadku zmiany treści regulaminu wynagradzania np. w zakresie terminu wypłaty wynagrodzenia za pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulamin wynagradzania lub zmiana do niego wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 772 § 6 Kodeksu pracy). Pracodawca jest również zobowiązany do informowania pracowników o każdej zmianie regulaminu.

PRZYKŁAD

REKLAMA

W zakładzie obowiązuje regulamin wynagradzania, w którego § 33 zawarto zapis: „Termin wypłaty wynagrodzenia za pracę ustala się na 5. dzień każdego kolejnego miesiąca kalendarzowego za miesiąc poprzedni”. Ponieważ występowały trudności w terminowym ustalaniu prowizji pracowników za dany miesiąc, pracodawca zdecydował się na zmianę terminu wypłaty tego wynagrodzenia. W związku z brakiem w zakładzie związków zawodowych pracodawca samodzielnie przygotował aneks do regulaminu, w którym zapisał, że § 33 regulaminu otrzymuje następujące brzmienie: „Termin wypłaty wynagrodzenia za pracę ustala się na 10. dzień każdego kolejnego miesiąca kalendarzowego za miesiąc poprzedni”. Zmiana ta wejdzie w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania jej do wiadomości pracowników w sposób przyjęty w zakładzie pracy. W związku z tym, że jest to zmiana niekorzystna dla pracowników, po jej wejściu w życie pracodawca będzie zobowiązany do indywidualnego wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków zatrudnienia. Nowy termin wypłaty pracodawca będzie mógł stosować po upływie odpowiednich okresów wypowiedzeń pracowniczych umów o pracę.

Należy pamiętać, że termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłat powinny być określone w regulaminie pracy (art. 1041 § 1 pkt 5 Kodeksu pracy). Termin wypłaty wynagrodzenia jest więc obowiązkowym elementem regulaminu pracy. Mimo że w regulaminie wynagradzania określili Państwo termin wypłaty wynagrodzenia, choć nie ma takiego obowiązku, nie zwalnia to Państwa z obowiązku zawarcia takiego zapisu w regulaminie pracy. W przypadku zmiany terminu wypłaty wynagrodzenia należy więc również zmienić regulamin pracy.

WAŻNE!

Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników ma obowiązek tworzenia regulaminu pracy, w którego treści należy również zawrzeć ustalenia co do terminu wypłaty wynagrodzenia za pracę.

Z postawionego przez Państwa pytania wynika pewna nieprawidłowość, którą pracodawcy często formułują w treści regulaminów bądź umów o pracę. Otóż termin wypłaty wynagrodzenia zawarty w regulaminie lub umowie o pracę musi być wskazany konkretnie, w sposób obejmujący jeden dzień, np. ostatniego dnia miesiąca, 2. kolejnego dnia miesiąca, 10. kolejnego dnia miesiąca itd. Nieprawidłowe jest używanie zwrotów: „do końca miesiąca”, „do 10. dnia następnego miesiąca”, gdyż nie wskazują one na konkretny dzień tej wypłaty. Wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie (art. 85 § 1 Kodeksu pracy). Data wypłaty wynagrodzenia za pracę powinna być więc wskazana konkretną datą dzienną tak, aby pracownik zakładu był poinformowany, w którym dniu miesiąca pracodawca jest zobowiązany do wypłaty należnego mu wynagrodzenia za pracę. Jeżeli ustalony dzień wypłaty jest dniem wolnym od pracy (niedziela, święto, wolna sobota), wówczas wynagrodzenie to musi zostać pracownikowi wypłacone we wcześniejszym dniu.

W sytuacji gdy zmiana do regulaminu wynagradzania jest dla pracowników bardziej korzystna, to zgodnie z tzw. zasadą automatyzmu prawnego korzystniejsze postanowienia zastępują z mocy samego prawa dotychczasowe warunki umów o pracę lub innych aktów stanowiących podstawę nawiązania stosunku pracy. Taką zmianą jest np. wyznaczenie przez pracodawcę dodatkowego dnia wolnego od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

W odwrotnym przypadku, gdy zmiana pociąga za sobą pogorszenie warunków zatrudnienia, pracodawca jest zobowiązany do wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków umowy o pracę.

Zmiana terminu wypłaty wynagrodzenia za pracę z ostatniego dnia danego miesiąca kalendarzowego na późniejszy okres (np. 10. dzień następnego miesiąca kalendarzowego), jest zmianą niewątpliwie na niekorzyść pracowników. Powoduje ona pogorszenie ich warunków zatrudnienia w porównaniu z aktualnie obowiązującymi przez odsunięcie w czasie obowiązku wypłaty przez pracodawcę wynagrodzenia pracowników. Będzie się to wiązało z koniecznością stosowania przez pracodawcę procedury wypowiedzeń zmieniających warunki zatrudnienia (art. 42 Kodeksu pracy).

Określenie terminu wypłaty wynagrodzenia w umowie o pracę również powoduje konieczność zmiany tej umowy w formie pisemnej. Można tego dokonać przez zastosowanie przez pracodawcę wypowiedzenia pracownikowi dotychczasowych warunków umowy o pracę w tym zakresie. Nowy termin wpłaty wynagrodzenia będzie w takim przypadku obowiązywał z upływem okresu wypowiedzenia przysługującego danemu pracownikowi. Po tej dacie pracodawca będzie mógł wypłacać wynagrodzenie w nowym terminie, ustalonym w umowie o pracę.

Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby zmiany treści umowy w tym zakresie pracodawca dokonał w porozumieniu z pracownikiem. Na podstawie wspólnego porozumienia stron mogą oni bowiem w drodze pisemnego aneksu do umowy o pracę zmienić jej postanowienia w zakresie terminu wypłaty wynagrodzenia, w dowolnie wybranym przez siebie terminie. Wówczas nowe warunki zatrudnienia będą obowiązywały od dnia podpisania tego aneksu przez obie strony lub dnia wskazanego w tym aneksie jako termin zmiany określonych warunków umowy.

• art. 29 § 4, art. 42, art. 772, art. 85 § 1, art. 24113 Kodeksu pracy.

Aleksander P. Kuźniar

specjalista w zakresie prawa pracy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA