REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób zmienić termin wypłaty wynagrodzenia

P. Kuźniar Aleksander
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszym zakładzie pensje są wypłacane do ostatniego dnia miesiąca za miesiąc bieżący. Teraz chcemy przesunąć termin wypłaty wynagrodzenia do 10. dnia następnego miesiąca. Termin wypłaty określa u nas regulamin wynagradzania. W jaki sposób to zrobić? Czy konieczne są wypowiedzenia zmieniające? Jaka jest procedura zmiany terminu wynagrodzenia, jeśli jest on określony w umowie o pracę?

RADA

REKLAMA

 W przypadku gdy termin wypłaty wynagrodzenia za pracę jest ustalony w regulaminie wynagradzania, muszą Państwo zmienić treść tego regulaminu w drodze aneksu. Niezbędne będzie również zastosowanie wypowiedzeń zmieniających warunki umów o pracę w związku ze zmianą terminu wypłaty wynagrodzenia na mniej korzystny. Jeżeli natomiast termin wypłaty wynagrodzenia został ustalony w umowie o pracę pracownika, to należy zmienić jej treść w formie pisemnej. Można tego dokonać za pomocą wypowiedzenia zmieniającego warunki umowy lub za porozumieniem stron w formie aneksu do umowy o pracę.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Obowiązek określenia warunków wynagradzania pracowników w regulaminie wynagradzania dotyczy tych pracodawców, którzy zatrudniają co najmniej 20 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy bądź ponadzakładowym układem zbiorowym (art. 772 § 1 Kodeksu pracy). W regulaminie pracodawca określa wszystkie kwestie związane z przysługującymi jego pracownikom świadczeniami pieniężnymi, takimi jak np.: wysokość wynagrodzenia zasadniczego, premie pracownicze, odprawy, nagrody, świadczenia związane z podróżą służbową itp.

Regulamin wynagradzania ustala pracodawca, chyba że działa u niego zakładowa organizacja związkowa. Wówczas ma on obowiązek uzgodnienia z nią treści takiego regulaminu. Identycznie wygląda procedura w przypadku zmiany treści regulaminu wynagradzania np. w zakresie terminu wypłaty wynagrodzenia za pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulamin wynagradzania lub zmiana do niego wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 772 § 6 Kodeksu pracy). Pracodawca jest również zobowiązany do informowania pracowników o każdej zmianie regulaminu.

PRZYKŁAD

REKLAMA

W zakładzie obowiązuje regulamin wynagradzania, w którego § 33 zawarto zapis: „Termin wypłaty wynagrodzenia za pracę ustala się na 5. dzień każdego kolejnego miesiąca kalendarzowego za miesiąc poprzedni”. Ponieważ występowały trudności w terminowym ustalaniu prowizji pracowników za dany miesiąc, pracodawca zdecydował się na zmianę terminu wypłaty tego wynagrodzenia. W związku z brakiem w zakładzie związków zawodowych pracodawca samodzielnie przygotował aneks do regulaminu, w którym zapisał, że § 33 regulaminu otrzymuje następujące brzmienie: „Termin wypłaty wynagrodzenia za pracę ustala się na 10. dzień każdego kolejnego miesiąca kalendarzowego za miesiąc poprzedni”. Zmiana ta wejdzie w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania jej do wiadomości pracowników w sposób przyjęty w zakładzie pracy. W związku z tym, że jest to zmiana niekorzystna dla pracowników, po jej wejściu w życie pracodawca będzie zobowiązany do indywidualnego wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków zatrudnienia. Nowy termin wypłaty pracodawca będzie mógł stosować po upływie odpowiednich okresów wypowiedzeń pracowniczych umów o pracę.

Należy pamiętać, że termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłat powinny być określone w regulaminie pracy (art. 1041 § 1 pkt 5 Kodeksu pracy). Termin wypłaty wynagrodzenia jest więc obowiązkowym elementem regulaminu pracy. Mimo że w regulaminie wynagradzania określili Państwo termin wypłaty wynagrodzenia, choć nie ma takiego obowiązku, nie zwalnia to Państwa z obowiązku zawarcia takiego zapisu w regulaminie pracy. W przypadku zmiany terminu wypłaty wynagrodzenia należy więc również zmienić regulamin pracy.

WAŻNE!

Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników ma obowiązek tworzenia regulaminu pracy, w którego treści należy również zawrzeć ustalenia co do terminu wypłaty wynagrodzenia za pracę.

Z postawionego przez Państwa pytania wynika pewna nieprawidłowość, którą pracodawcy często formułują w treści regulaminów bądź umów o pracę. Otóż termin wypłaty wynagrodzenia zawarty w regulaminie lub umowie o pracę musi być wskazany konkretnie, w sposób obejmujący jeden dzień, np. ostatniego dnia miesiąca, 2. kolejnego dnia miesiąca, 10. kolejnego dnia miesiąca itd. Nieprawidłowe jest używanie zwrotów: „do końca miesiąca”, „do 10. dnia następnego miesiąca”, gdyż nie wskazują one na konkretny dzień tej wypłaty. Wypłaty wynagrodzenia za pracę dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie (art. 85 § 1 Kodeksu pracy). Data wypłaty wynagrodzenia za pracę powinna być więc wskazana konkretną datą dzienną tak, aby pracownik zakładu był poinformowany, w którym dniu miesiąca pracodawca jest zobowiązany do wypłaty należnego mu wynagrodzenia za pracę. Jeżeli ustalony dzień wypłaty jest dniem wolnym od pracy (niedziela, święto, wolna sobota), wówczas wynagrodzenie to musi zostać pracownikowi wypłacone we wcześniejszym dniu.

W sytuacji gdy zmiana do regulaminu wynagradzania jest dla pracowników bardziej korzystna, to zgodnie z tzw. zasadą automatyzmu prawnego korzystniejsze postanowienia zastępują z mocy samego prawa dotychczasowe warunki umów o pracę lub innych aktów stanowiących podstawę nawiązania stosunku pracy. Taką zmianą jest np. wyznaczenie przez pracodawcę dodatkowego dnia wolnego od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

W odwrotnym przypadku, gdy zmiana pociąga za sobą pogorszenie warunków zatrudnienia, pracodawca jest zobowiązany do wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków umowy o pracę.

Zmiana terminu wypłaty wynagrodzenia za pracę z ostatniego dnia danego miesiąca kalendarzowego na późniejszy okres (np. 10. dzień następnego miesiąca kalendarzowego), jest zmianą niewątpliwie na niekorzyść pracowników. Powoduje ona pogorszenie ich warunków zatrudnienia w porównaniu z aktualnie obowiązującymi przez odsunięcie w czasie obowiązku wypłaty przez pracodawcę wynagrodzenia pracowników. Będzie się to wiązało z koniecznością stosowania przez pracodawcę procedury wypowiedzeń zmieniających warunki zatrudnienia (art. 42 Kodeksu pracy).

Określenie terminu wypłaty wynagrodzenia w umowie o pracę również powoduje konieczność zmiany tej umowy w formie pisemnej. Można tego dokonać przez zastosowanie przez pracodawcę wypowiedzenia pracownikowi dotychczasowych warunków umowy o pracę w tym zakresie. Nowy termin wpłaty wynagrodzenia będzie w takim przypadku obowiązywał z upływem okresu wypowiedzenia przysługującego danemu pracownikowi. Po tej dacie pracodawca będzie mógł wypłacać wynagrodzenie w nowym terminie, ustalonym w umowie o pracę.

Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby zmiany treści umowy w tym zakresie pracodawca dokonał w porozumieniu z pracownikiem. Na podstawie wspólnego porozumienia stron mogą oni bowiem w drodze pisemnego aneksu do umowy o pracę zmienić jej postanowienia w zakresie terminu wypłaty wynagrodzenia, w dowolnie wybranym przez siebie terminie. Wówczas nowe warunki zatrudnienia będą obowiązywały od dnia podpisania tego aneksu przez obie strony lub dnia wskazanego w tym aneksie jako termin zmiany określonych warunków umowy.

• art. 29 § 4, art. 42, art. 772, art. 85 § 1, art. 24113 Kodeksu pracy.

Aleksander P. Kuźniar

specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA