Pracodawca powinien wskazać konkretny dzień wypłaty wynagrodzenia
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Często w regulaminach wynagradzania pracodawca wskazuje ogólny termin wypłaty wynagrodzenia, np. do piątego dnia następnego miesiąca. Państwowa Inspekcja Pracy kwestionuje jednak tego rodzaju zapisy twierdząc, iż pracodawca powinien ustalić jedną konkretną datę. Rzeczywiście na podstawie literalnej analizy art. 85 k.p. wypłata wynagrodzenia powinna nastąpić w jednym ustalonym dniu. Pracodawca powinien więc wskazać konkretny dzień każdego miesiąca, w którym będzie wypłacana pensja, np. 30 dzień każdego miesiąca, ostatni czwartek miesiąca. Dzięki temu pracownicy uzyskają informację, kiedy najpóźniej powinni spodziewać się swojej pensji. Należy także pamiętać, iż jeżeli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym od pracy, wynagrodzenie wypłaca się w dniu poprzedzającym, a nie jak to często robią pracodawcy w dniu następnym. W praktyce jednak wskazanie konkretnego dnia wypłaty wynagrodzeń może być trudne do zrealizowania. W dużych zakładach pracy wypłaty wynagrodzeń dokonuje się bowiem w ciągu kilku kolejnych dni. Przepis art. 85 k.p. stanowi, iż wynagrodzenie za pracę wypłaca się z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego. Jeżeli pensja jest ustalona w stałej wysokości miesięcznej, wówczas obliczenie jej wysokości nie nasuwa żadnych trudności. W takim przypadku wypłata powinna nastąpić na koniec miesiąca. Możliwe jest jednak przesunięcie terminu wypłaty wynagrodzenia za poprzedni miesiąc kalendarzowy na jeden z pierwszych 10 dni kalendarzowych następnego miesiąca. Takie rozwiązanie jednak może być stosowane tylko wówczas, gdy wysokość wynagrodzenia zależy od wydajności pracy, czyli np. w systemie akordowym i prowizyjnym.
REKLAMA
W mojej ocenie jednak nie ma podstaw do pozbawiania pracodawcy prawa do wypłaty wynagrodzenia za poprzedni miesiąc w ciągu pierwszych dziesięciu dni następnego miesiąca. Dodatkowo warto jednak wskazać, iż zgodnie z wytycznymi Państwowej Inspekcji Pracy w przypadku umów krótkoterminowych np. kilkunastodniowych, zastrzeżenia mogą budzić zamieszczane w nich zapisy o tym, że wynagrodzenie wypłacane nie będzie niezwłocznie, lecz dopiero np. do dziesiątego dnia następnego miesiąca. Zdaniem PIP takie odsuwanie terminu wypłaty wynagrodzenia za wykonaną pracę stanowi pewną formę kredytowania działalności pracodawcy przez pracownika.
W praktyce istnieje również problem, jak ustalić termin wypłacanego w formie przelewu wynagrodzenia. Jeżeli miejscem wypłaty pensji jest kasa zakładu pracy, wówczas pracownik odbiera należne wynagrodzenie i od tego momentu może korzystać z otrzymanych pieniędzy. Natomiast jeśli wynagrodzenie jest wypłacane w formie przelewu bankowego, terminem jego otrzymania jest dzień zaksięgowania pensji na rachunku pracownika. Wynagrodzenie w takim przypadku powinno znaleźć się na rachunku bankowym pracownika w dniu wypłaty.
AGNIESZKA SIWY
radca prawny, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy
REKLAMA
REKLAMA