REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wprowadzenie regulaminu wynagradzania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Alicja Fal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę budowlaną. Z uwagi na szybki jej rozwój i dużą liczbę zleceń zwiększyłem ostatnio stan zatrudnienia. Obecnie liczba pracowników przekroczyła 20 osób. Z tego co wiem, powinienem w tej sytuacji wprowadzić regulamin wynagradzania w firmie. W związku z tym bardzo proszę o informację, co taki regulamin powinien zawierać, jak powinien zostać sformułowany?

Pracodawca zatrudniający samodzielnie co najmniej 20 pracowników jest zobowiązany do wprowadzenia regulaminu wynagradzania określającego warunki płacowe pracowników.

REKLAMA

Regulamin wynagradzania jest aktem wewnątrzzakładowym, ale nie ma charakteru obligatoryjnego u wszystkich pracodawców. Zgodnie z art. 772 § 1 k.p. obowiązkowo regulamin wynagradzania ustala pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników nieobjętych zakładowym ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy. W przypadku gdy u pracodawcy działa związek zawodowy, regulamin wynagradzania jest z tym związkiem uzgadniany w drodze negocjacji.

Regulamin wynagradzania jest podstawowym dokumentem, z którego wynikają prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie wynagradzania pracowników. Powinien regulować obowiązujące u danego pracodawcy warunki wynagradzania za pracę, a także inne świadczenia związane z pracą oraz zasady ich przyznawania. A zatem powinien określać obowiązujące w danej firmie systemy wynagradzania, np. czasowy, prowizyjny, akordowy bądź mieszany. Ponadto w regulaminie należy wskazać składniki pensji, dodatki do wynagrodzeń, a także ich wysokość oraz sposoby przyznawania.

Pracodawca może swobodnie kreować politykę płacową w firmie. Ma prawo ograniczyć się do świadczeń przysługujących pracownikom na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy bądź może też rozszerzyć ich katalog w regulaminie wynagradzania. Nic bowiem nie stoi na przeszkodzie, aby warunki płacowe zawarte w regulaminie wynagradzania danej firmy kształtowały się korzystniej dla pracowników niż wskazują to ogólnie obowiązujące przepisy.

Należy również pamiętać, aby konstrukcja regulaminu wynagradzania i zawarte w nim sformułowania były jasne i precyzyjne tak, aby na ich podstawie można było wyraźnie określać indywidualne warunki umowy o pracę każdego z pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 772 § 6 k.p.). Ma to miejsce zarówno, gdy pracodawca sam ustala regulamin wynagradzania, jak też gdy uzgadnia jego treść z zakładową organizacją związkową.

Co do formy podania regulaminu do wiadomości pracowników to decyduje tu praktyka danej firmy. A zatem, regulamin może zostać wywieszony na tablicy ogłoszeń, rozesłany pocztą elektroniczną lub podany do wiadomości w inny zwyczajowo przyjęty w danym zakładzie sposób, umożliwiający pracownikom zapoznanie się z jego treścią.

Ponadto regulamin wynagradzania dla swej ważności wymaga podpisu pracodawcy bądź osoby działającej w jego imieniu.

Warto jeszcze dodać, że regulamin wynagradzania obowiązuje do czasu objęcia pracowników zakładowym układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustalającym warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę.

Odpowiedziała Alicja Fal

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA