REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wprowadzenie regulaminu wynagradzania

Alicja Fal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę budowlaną. Z uwagi na szybki jej rozwój i dużą liczbę zleceń zwiększyłem ostatnio stan zatrudnienia. Obecnie liczba pracowników przekroczyła 20 osób. Z tego co wiem, powinienem w tej sytuacji wprowadzić regulamin wynagradzania w firmie. W związku z tym bardzo proszę o informację, co taki regulamin powinien zawierać, jak powinien zostać sformułowany?

Pracodawca zatrudniający samodzielnie co najmniej 20 pracowników jest zobowiązany do wprowadzenia regulaminu wynagradzania określającego warunki płacowe pracowników.

REKLAMA

Regulamin wynagradzania jest aktem wewnątrzzakładowym, ale nie ma charakteru obligatoryjnego u wszystkich pracodawców. Zgodnie z art. 772 § 1 k.p. obowiązkowo regulamin wynagradzania ustala pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników nieobjętych zakładowym ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy. W przypadku gdy u pracodawcy działa związek zawodowy, regulamin wynagradzania jest z tym związkiem uzgadniany w drodze negocjacji.

Regulamin wynagradzania jest podstawowym dokumentem, z którego wynikają prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie wynagradzania pracowników. Powinien regulować obowiązujące u danego pracodawcy warunki wynagradzania za pracę, a także inne świadczenia związane z pracą oraz zasady ich przyznawania. A zatem powinien określać obowiązujące w danej firmie systemy wynagradzania, np. czasowy, prowizyjny, akordowy bądź mieszany. Ponadto w regulaminie należy wskazać składniki pensji, dodatki do wynagrodzeń, a także ich wysokość oraz sposoby przyznawania.

Pracodawca może swobodnie kreować politykę płacową w firmie. Ma prawo ograniczyć się do świadczeń przysługujących pracownikom na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy bądź może też rozszerzyć ich katalog w regulaminie wynagradzania. Nic bowiem nie stoi na przeszkodzie, aby warunki płacowe zawarte w regulaminie wynagradzania danej firmy kształtowały się korzystniej dla pracowników niż wskazują to ogólnie obowiązujące przepisy.

Należy również pamiętać, aby konstrukcja regulaminu wynagradzania i zawarte w nim sformułowania były jasne i precyzyjne tak, aby na ich podstawie można było wyraźnie określać indywidualne warunki umowy o pracę każdego z pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 772 § 6 k.p.). Ma to miejsce zarówno, gdy pracodawca sam ustala regulamin wynagradzania, jak też gdy uzgadnia jego treść z zakładową organizacją związkową.

Co do formy podania regulaminu do wiadomości pracowników to decyduje tu praktyka danej firmy. A zatem, regulamin może zostać wywieszony na tablicy ogłoszeń, rozesłany pocztą elektroniczną lub podany do wiadomości w inny zwyczajowo przyjęty w danym zakładzie sposób, umożliwiający pracownikom zapoznanie się z jego treścią.

Ponadto regulamin wynagradzania dla swej ważności wymaga podpisu pracodawcy bądź osoby działającej w jego imieniu.

Warto jeszcze dodać, że regulamin wynagradzania obowiązuje do czasu objęcia pracowników zakładowym układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustalającym warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę.

Odpowiedziała Alicja Fal

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA