REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można sprawdzać miejsce pobytu pracownika namierzając jego komórkę

Agnieszka Siwy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki usłudze geolokalizacyjnej pracodawcy mogą z dużą dokładnością określić położenie telefonu komórkowego lub pojazdu wyposażonego w GPS, a tym samym kontrolować zarówno czas, jak i miejsce wykonywania obowiązków przez osoby pracujące w terenie. Czy takie działanie pracodawcy jest zgodne z prawem?

Lokalizowanie miejsca pobytu pracowników w taki sposób nie jest bezpośrednio uregulowane w przepisach. Nie oznacza to jednak, że taka praktyka nie jest w ogóle objęta prawem i pewnymi ograniczeniami.

REKLAMA

REKLAMA

Sama możliwość kontrolowania pracowników nie budzi wątpliwości. Zgodnie z art. 22 par. 1 kodeksu pracy przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Kontrolowanie pracownika uzasadnione jest też art. 120 k.p., zgodnie z którym w razie wyrządzenia przez pracownika przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych szkody osobie trzeciej zobowiązany do naprawienia szkody jest wyłącznie pracodawca. Tym samym pilnowanie przez pracodawcę, czy jego pracownicy w czasie pracy wywiązują się z obowiązków, jest jak najbardziej zasadne i podyktowane dbaniem o swoje interesy. Monitorowanie powierzonych pracownikom narzędzi służbowych (samochodów, telefonów komórkowych) to także doskonały sposób ich ochrony przed kradzieżą lub zniszczeniem.

Podstawowym argumentem przeciwników monitorowania pracowników przez pracodawców jest naruszanie przez nich dóbr osobistych pracowników, a dokładnie ich prawa do prywatności. Aby uniknąć zarzutu nadużycia prawa, w praktyce przyjmuje się, że pracodawca powinien poinformować swoich pracowników o stosowanych formach kontroli. Informacja o geolokalizacji powinna określać osoby, wobec których może być ona zastosowana, zasady korzystania z niej przez pracodawcę i ewentualne sposoby wykorzystywania jej efektów. Pracownicy muszą wiedzieć, czy będzie ona stosowana zawsze czy tylko w określonych okolicznościach uzasadnionych np. podejrzeniami w stosunku do konkretnego pracownika. Oznacza to, że sama możliwość stosowania monitoringu w pracy musi być oficjalnie ogłoszona, ale już to, kiedy dokładnie pracownik będzie namierzany, nie wymaga poinformowania. Przepisy nie określają formy, w jakiej pracodawca powinien poinformować o stosowaniu geolokalizacji. Przyjmuje się, że powinna być ona udzielona w sposób umożliwiający pracownikom zapoznanie się z jej treścią, np. poprzez wydanie rozporządzenia wewnętrznego.

Agnieszka Siwy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

radca prawny Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy, oddział Gdańsk

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA