REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki pracodawcy związane z mobbingiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Naróg
Usługi i Doradztwo Kadrowe. Szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Działania pracodawcy związane z mobbingiem można podzielić na dwie grupy - mające na celu zapobieganie mobbingowi i dotyczące jego skutków.

Pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi (art. 943 § 1 k.p.). Jeżeli w zakładzie obowiązuje regulamin pracy albo układ zbiorowy pracy, pracodawca powinien do jego treści wprowadzić postanowienia antymobbingowe.

REKLAMA

REKLAMA

Do regulaminu pracy (układu zbiorowego pracy) warto włączyć procedurę dotyczącą postępowania, gdyby mobbing miał miejsce, oraz określającą prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników w takiej sytuacji. Natomiast pracodawca, zatrudniający poniżej 20 pracowników, który nie ustala regulaminu pracy, może wydać i zapoznać pracowników z zasadami postępowania w związku z mobbingiem.

Opracowanie ww. instrukcji jest korzystne dla pracodawcy, gdyż:

• umożliwia interwencję pracodawcy we wczesnej fazie mobbingu,

REKLAMA

• ułatwia porozumienie z ofiarą mobbingu i ugodę w sprawie odszkodowania,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wzmacnia pozycję pracodawcy przed sądem pracy i może przyczynić się do ograniczenia odszkodowania.

Procedura postępowania

Z procedurą należy zapoznać każdego pracownika. Można także przeprowadzić wewnętrzne szkolenie. Pracownik powinien na piśmie potwierdzić udział w szkoleniu oraz zapoznanie się z procedurą. Potwierdzenie należy dołączyć do części B akt osobowych pracownika. Ma to istotne znaczenie dla ewentualnej odpowiedzialności pracodawcy przed sądem. Jest dowodem na to, że pracownik znał procedurę antymobbingową obowiązującą u pracodawcy.

W praktyce procedury zawierają: wnoszenie skarg do pracodawcy, obowiązek przekazania skargi do komisji antymobbingowej (jej skład musi gwarantować bezstronność, powinna do niej należeć osoba zewnętrzna wobec firmy), obowiązek ukarania sprawcy, obowiązek przeprowadzania szkoleń dla pracowników.

Obowiązki wobec ofiary mobbingu

Przede wszystkim należy umożliwić pracownikom składanie skarg w sposób zapewniający poufność i poczucie bezpieczeństwa dla ofiary mobbingu. Konieczne może także okazać się odizolowanie od sprawcy. Czasami wystarczy zmiana pomieszczenia, ale często konieczne jest przeniesienie na inne stanowisko pracy, np. gdy sprawcą jest przełożony pracownika. Jednak zmiana wypowiedzeniem zmieniającym warunków pracy na mniej korzystne jest niedopuszczalna, gdyż byłaby to dodatkowa uciążliwość dla ofiary mobbingu. Nie można jednak wykluczyć sytuacji, gdy pracownik godzi się, a nawet sam proponuje przejście na stanowisko pracy z gorszymi warunkami na mocy porozumienia stron. W razie braku zapewnienia pracownikowi innego stanowiska pracy, niedopuszczalne jest wypowiedzenie z tego powodu pracownikowi umowy o pracę. Pracodawca ma natomiast pełne prawo, by przenieść na gorsze stanowisko, a nawet zwolnić sprawcę mobbingu.

Odpowiedzialność za mobbing

Pracodawca odpowiada za mobbing zarówno wtedy, gdy sam się jego dopuszcza, jak i wówczas, gdy niewywiązuje się z obowiązku przeciwdziałania mobbingowi. A zatem z roszczeniem o odszkodowanie pracownik występuje przeciwko pracodawcy, a nie sprawcy. Ciężar dowodu obciąża pracownika i nie jest przeniesiony na pracodawcę.

WaŻne!

Sytuację pracodawcy polepsza, jak wskazano wyżej, wykazanie przez niego, że podejmował działania przeciwdziałające mobbingowi.

W razie orzeczenia sądu o odszkodowaniu poszkodowany ma roszczenie o jego wypłatę do pracodawcy. Kwota odszkodowania uszczupla majątek pracodawcy. Oznacza to, że sprawca bądź sprawcy mobbingu wyrządzili pracodawcy szkodę. Na podstawie przepisów o odpowiedzialności materialnej pracowników pracodawca może domagać się naprawienia szkody w pełnej wysokości. Nie wchodzi w grę ograniczenie odpowiedzialności do kwoty 3-miesięcznego wynagrodzenia, gdyż jest to możliwe jedynie w razie winy nieumyślnej, a działanie sprawcy mobbingu jest umyślne.

Sprawcą mobbingu może być osoba zatrudniona na podstawie umowy cywilnoprawnej, np. menedżer na kontrakcie menedżerskim. Wówczas pracodawca ma prawo żądać od niej wyrównania wypłaconego odszkodowania na zasadach odpowiedzialności za szkodę uregulowanej w Kodeksie cywilnym.

Postępowanie wobec sprawcy

Postępowanie wobec sprawcy mobbingu zależy od tego, czy jest to pracownik czy osoba zatrudniona na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz od stopnia mobbingu.

Wobec pracowników pracodawca może zastosować karę porządkową upomnienia lub nagany.

Dodatkowo możliwa jest kumulacja innych dolegliwości:

• obniżenie albo pozbawienie premii regulaminowej bądź nagrody,

• obniżenie wynagrodzenia w drodze wypowiedzenia zmieniającego,

• przeniesienie na inne stanowisko pracy w drodze wypowiedzenia zmieniającego, np. pozbawienie stanowiska kierowniczego.

W rażących przypadkach mobbingu pracodawca może rozwiązać ze sprawcą umowę o pracę bez wypowiedzenia z powodu ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych (art. 52 § 1 pkt 1 k.p.). Ponadto mobbing może stanowić przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę na czas nieokreślony.

Należy pamiętać o tym, że przy wypowiadaniu umów o pracę albo warunków pracy lub płacy oraz rozwiązywaniu umów o pracę bez wypowiedzenia stosuje się zasady dotyczące szczególnej ochrony pracowników.

Przykład

Sprawcą mobbingu była kierowniczka działu księgowości, korzystająca z ochrony przedemerytalnej z art. 39 k.p. Ze względu na wyjątkowo rażący mobbing i naciski pracowników pracodawca rozwiązał z nią umowę o pracę bez wypowiedzenia w trybie art. 52 § 1 pkt 1 k.p. Pracodawca liczy się z przegraną w sądzie, ale jest to jedyny sposób na ochronę szykanowanych pracowników. Wprawdzie zgodnie z art. 45 § 3 w związku z art. 56 § 2 k.p. sąd pracy powinien przywrócić pracownika objętego ochroną przedemerytalną do pracy, zgodnie z jej żądaniem, ale może ze względu na sprzeczność roszczenia o przywrócenie do pracy ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem prawa orzec o odszkodowaniu (por. odmowa przywrócenia związkowca do pracy - wyrok Sądu Najwyższego 26 marca 1998 r., I PKN 571/97, OSNP z 1999/5/168; wyrok Sądu Najwyższego z 1 grudnia 1998 r., I PKN 469/98, OSNP 2000/2/51).

Beata Naróg

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA