REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezenty dla kontrahentów - skutki podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
BG TAX & LEGAL
Spółka BG TAX & LEGAL od 2015 r. świadczy usługi profesjonalnego doradztwa podatkowego na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw, specjalizując się w bieżącym doradztwie podatkowym, jak i transakcyjnym.
Jak rozliczyć prezenty dla kontrahentów?
Jak rozliczyć prezenty dla kontrahentów?

REKLAMA

REKLAMA

Prezenty dla kontrahentów. Zbliża się okres świąteczny, w którym wielu przedsiębiorców zwyczajowo przekazuje swoim kontrahentom upominki, dziękując im za dotychczasową współpracę oraz często wyrażając nadzieję na dalsze, owocne współdziałanie. Niestety, należy przy tym pamiętać, iż przekazanie (ale też otrzymanie!) takiego upominku ma swoje konsekwencje podatkowe, o czym w dzisiejszym wpisie.

Prezenty dla kontrahentów a VAT

W zakresie podatku VAT, przekazanie upominku kontrahentowi należy rozpatrywać na dwóch płaszczyznach: prawa do odliczenia, tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a także obowiązku opodatkowania nieodpłatnego przekazania prezentu.

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady, bez względu na rodzaj prezentu (a zatem dotyczy to też alkoholu), podatnik nabywający upominek posiada prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych z tytułu nabycia prezentów.

Nabycie prezentu ma bowiem zwykle na celu zacieśnienie współpracy z kontrahentem, czy też utrzymanie dobrych relacji. W konsekwencji, spełniony jest główny warunek niezbędny do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT – związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Co na to organy podatkowe? Co do zasady zgadzają się z powyższym, wskazując iż wydatki poniesione na prezenty cechują się pośrednim związkiem z wykonywaniem przez podatników czynności opodatkowanych.

REKLAMA

Warto jednak pamiętać, iż „każdy kij ma dwa końce”. Przyznanie podatnikom prawa do odliczenia, co do zasady skutkuje bowiem koniecznością opodatkowania nieodpłatnego przekazania upominku swojemu kontrahentowi tak jak „zwykłej” dostawy towaru, o ile prezent ten przedstawia dla obdarowanego kontrahenta wartość użytkową lub konsumpcyjną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co istotne, od tej zasady ustawodawca przewidział wyjątek. Obowiązek opodatkowania przekazania upominku nie powstaje w stosunku do dwóch kategorii prezentów:

  • o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  • których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

Prezenty dla kontrahentów a podatek dochodowy

Jak wspomniano wyżej, celem przekazania prezentu kontrahentowi jest zwykle utrzymanie wzajemnej relacji lub chęć jej poprawy. Niestety, cel ten zwykle przekreśla możliwość rozpoznania wydatków poniesionych na nabycie prezentów jako koszty uzyskania przychodu podatnika.

Zgodnie bowiem organy podatkowe traktują tego typu wydatki jako wydatki reprezentacyjne, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów zarówno w podatku dochodowym od osób prawnych jak i od osób fizycznych. Zdaniem organów podatkowych, to właśnie cel poniesienia wydatku, a więc pozytywny wpływ na relacje z kontrahentem, przesądza o jego klasyfikacji jako koszt reprezentacyjny.

Niemniej, warto wskazać iż istnieje możliwość rozpoznania określonej grupy wydatków poniesionych na upominki świąteczne jako koszty uzyskania przychodu. Dotyczy to jednak zwykle wyłącznie niewielkich upominków opatrzonych logotypem podatnika. Co więcej, upominki te powinny być dostępne masowo, np. w siedzibie przedsiębiorstwa dla każdego klienta lub kontrahenta. Jeśli zatem w takim stanie faktycznym kontrahent otrzyma od podatnika kartkę świąteczną oraz kubek z logo przedsiębiorstwa, możliwe jest uznanie iż jest to reklama, promocja tego przedsiębiorstwa, a nie koszt reprezentacyjny. W konsekwencji możliwe zdaje się być „zaliczenie” takich wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Skutki w podatku dochodowym wywiera też przyjęcie prezentu przez kontrahenta. Jeżeli jest on przedsiębiorcą, co do zasady musi rozpoznać przychód z nieodpłatnego świadczenia, jako że niewątpliwie uzyskuje przysporzenie majątkowe bez odpowiedniej zapłaty. Wartość takiego przychodu zwykle określa się na podstawie rynkowych cen danych produktów.

 

Co z estońskim CIT?

Wątpliwości może budzić ewentualna konieczność zwiększenia podstawy opodatkowania estońskim CIT o wartość ukrytych zysków, lub wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Co prawda, przez ukryte zyski należy rozumieć między innymi wydatki na reprezentację oraz darowizny (w tym prezenty), jednak wyłącznie w przypadku, gdy wydatki te poniesione są na rzecz podmiotu powiązanego – jeżeli więc kontrahent nie jest podmiotem powiązanym w rozumieniu prawa podatkowego, ukryte zyski nie powstaną.

W zakresie zaś wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, warto podkreślić, że tego wydatki na prezenty dla kontrahentów zwykle służą realizacji działalności zarobkowej podatnika (tj. osiągnięciu zysku), przede wszystkim poprzez wspominane wyżej nawiązanie albo utrzymanie relacji z kontrahentami, ze współpracy z którymi podatnik generuje zysk. Zatem, co do zasady, wydatki tego rodzaju wykazują związek z działalnością gospodarczą.

W konsekwencji, nabycie i przekazanie kontrahentowi świątecznego prezentu co do zasady nie skutkuje koniecznością zwiększenia podstawy opodatkowania estońskim CIT.

Jak wskazano wyżej, z pozoru prosta i bardzo powszechna czynność może wywoływać skutki prawno-podatkowe nawet w kilku podatkach. W przypadku wątpliwości w zakresie klasyfikacji podatkowej przekazania konkretnego prezentu, zapraszamy do kontaktu.

Autor: Maksymilian Żuber, konsultant podatkowy w BG TAX & LEGAL

 

Źródła:

Ustawa o PIT, ustawa o CIT, ustawa o VAT;

Interpretacja indywidualna z dnia 18.08.2017 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.235.2017.1.RR;

Interpretacja indywidualna z dnia 16.06.2021 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.89.2021.3.PD;

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA