REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezenty dla kontrahentów - skutki podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
BG TAX & LEGAL
Spółka BG TAX & LEGAL od 2015 r. świadczy usługi profesjonalnego doradztwa podatkowego na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw, specjalizując się w bieżącym doradztwie podatkowym, jak i transakcyjnym.
Jak rozliczyć prezenty dla kontrahentów?
Jak rozliczyć prezenty dla kontrahentów?

REKLAMA

REKLAMA

Prezenty dla kontrahentów. Zbliża się okres świąteczny, w którym wielu przedsiębiorców zwyczajowo przekazuje swoim kontrahentom upominki, dziękując im za dotychczasową współpracę oraz często wyrażając nadzieję na dalsze, owocne współdziałanie. Niestety, należy przy tym pamiętać, iż przekazanie (ale też otrzymanie!) takiego upominku ma swoje konsekwencje podatkowe, o czym w dzisiejszym wpisie.

Prezenty dla kontrahentów a VAT

W zakresie podatku VAT, przekazanie upominku kontrahentowi należy rozpatrywać na dwóch płaszczyznach: prawa do odliczenia, tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a także obowiązku opodatkowania nieodpłatnego przekazania prezentu.

REKLAMA

Co do zasady, bez względu na rodzaj prezentu (a zatem dotyczy to też alkoholu), podatnik nabywający upominek posiada prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych z tytułu nabycia prezentów.

REKLAMA

Nabycie prezentu ma bowiem zwykle na celu zacieśnienie współpracy z kontrahentem, czy też utrzymanie dobrych relacji. W konsekwencji, spełniony jest główny warunek niezbędny do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT – związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Co na to organy podatkowe? Co do zasady zgadzają się z powyższym, wskazując iż wydatki poniesione na prezenty cechują się pośrednim związkiem z wykonywaniem przez podatników czynności opodatkowanych.

Warto jednak pamiętać, iż „każdy kij ma dwa końce”. Przyznanie podatnikom prawa do odliczenia, co do zasady skutkuje bowiem koniecznością opodatkowania nieodpłatnego przekazania upominku swojemu kontrahentowi tak jak „zwykłej” dostawy towaru, o ile prezent ten przedstawia dla obdarowanego kontrahenta wartość użytkową lub konsumpcyjną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co istotne, od tej zasady ustawodawca przewidział wyjątek. Obowiązek opodatkowania przekazania upominku nie powstaje w stosunku do dwóch kategorii prezentów:

  • o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  • których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

Prezenty dla kontrahentów a podatek dochodowy

REKLAMA

Jak wspomniano wyżej, celem przekazania prezentu kontrahentowi jest zwykle utrzymanie wzajemnej relacji lub chęć jej poprawy. Niestety, cel ten zwykle przekreśla możliwość rozpoznania wydatków poniesionych na nabycie prezentów jako koszty uzyskania przychodu podatnika.

Zgodnie bowiem organy podatkowe traktują tego typu wydatki jako wydatki reprezentacyjne, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów zarówno w podatku dochodowym od osób prawnych jak i od osób fizycznych. Zdaniem organów podatkowych, to właśnie cel poniesienia wydatku, a więc pozytywny wpływ na relacje z kontrahentem, przesądza o jego klasyfikacji jako koszt reprezentacyjny.

Niemniej, warto wskazać iż istnieje możliwość rozpoznania określonej grupy wydatków poniesionych na upominki świąteczne jako koszty uzyskania przychodu. Dotyczy to jednak zwykle wyłącznie niewielkich upominków opatrzonych logotypem podatnika. Co więcej, upominki te powinny być dostępne masowo, np. w siedzibie przedsiębiorstwa dla każdego klienta lub kontrahenta. Jeśli zatem w takim stanie faktycznym kontrahent otrzyma od podatnika kartkę świąteczną oraz kubek z logo przedsiębiorstwa, możliwe jest uznanie iż jest to reklama, promocja tego przedsiębiorstwa, a nie koszt reprezentacyjny. W konsekwencji możliwe zdaje się być „zaliczenie” takich wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Skutki w podatku dochodowym wywiera też przyjęcie prezentu przez kontrahenta. Jeżeli jest on przedsiębiorcą, co do zasady musi rozpoznać przychód z nieodpłatnego świadczenia, jako że niewątpliwie uzyskuje przysporzenie majątkowe bez odpowiedniej zapłaty. Wartość takiego przychodu zwykle określa się na podstawie rynkowych cen danych produktów.

 

Co z estońskim CIT?

Wątpliwości może budzić ewentualna konieczność zwiększenia podstawy opodatkowania estońskim CIT o wartość ukrytych zysków, lub wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Co prawda, przez ukryte zyski należy rozumieć między innymi wydatki na reprezentację oraz darowizny (w tym prezenty), jednak wyłącznie w przypadku, gdy wydatki te poniesione są na rzecz podmiotu powiązanego – jeżeli więc kontrahent nie jest podmiotem powiązanym w rozumieniu prawa podatkowego, ukryte zyski nie powstaną.

W zakresie zaś wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, warto podkreślić, że tego wydatki na prezenty dla kontrahentów zwykle służą realizacji działalności zarobkowej podatnika (tj. osiągnięciu zysku), przede wszystkim poprzez wspominane wyżej nawiązanie albo utrzymanie relacji z kontrahentami, ze współpracy z którymi podatnik generuje zysk. Zatem, co do zasady, wydatki tego rodzaju wykazują związek z działalnością gospodarczą.

W konsekwencji, nabycie i przekazanie kontrahentowi świątecznego prezentu co do zasady nie skutkuje koniecznością zwiększenia podstawy opodatkowania estońskim CIT.

Jak wskazano wyżej, z pozoru prosta i bardzo powszechna czynność może wywoływać skutki prawno-podatkowe nawet w kilku podatkach. W przypadku wątpliwości w zakresie klasyfikacji podatkowej przekazania konkretnego prezentu, zapraszamy do kontaktu.

Autor: Maksymilian Żuber, konsultant podatkowy w BG TAX & LEGAL

 

Źródła:

Ustawa o PIT, ustawa o CIT, ustawa o VAT;

Interpretacja indywidualna z dnia 18.08.2017 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.235.2017.1.RR;

Interpretacja indywidualna z dnia 16.06.2021 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.89.2021.3.PD;

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA