REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezenty dla kontrahentów - skutki podatkowe

BG TAX & LEGAL
Spółka BG TAX & LEGAL od 2015 r. świadczy usługi profesjonalnego doradztwa podatkowego na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw, specjalizując się w bieżącym doradztwie podatkowym, jak i transakcyjnym.
Jak rozliczyć prezenty dla kontrahentów?
Jak rozliczyć prezenty dla kontrahentów?

REKLAMA

REKLAMA

Prezenty dla kontrahentów. Zbliża się okres świąteczny, w którym wielu przedsiębiorców zwyczajowo przekazuje swoim kontrahentom upominki, dziękując im za dotychczasową współpracę oraz często wyrażając nadzieję na dalsze, owocne współdziałanie. Niestety, należy przy tym pamiętać, iż przekazanie (ale też otrzymanie!) takiego upominku ma swoje konsekwencje podatkowe, o czym w dzisiejszym wpisie.

Prezenty dla kontrahentów a VAT

W zakresie podatku VAT, przekazanie upominku kontrahentowi należy rozpatrywać na dwóch płaszczyznach: prawa do odliczenia, tj. obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a także obowiązku opodatkowania nieodpłatnego przekazania prezentu.

REKLAMA

Co do zasady, bez względu na rodzaj prezentu (a zatem dotyczy to też alkoholu), podatnik nabywający upominek posiada prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych z tytułu nabycia prezentów.

REKLAMA

Nabycie prezentu ma bowiem zwykle na celu zacieśnienie współpracy z kontrahentem, czy też utrzymanie dobrych relacji. W konsekwencji, spełniony jest główny warunek niezbędny do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT – związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Co na to organy podatkowe? Co do zasady zgadzają się z powyższym, wskazując iż wydatki poniesione na prezenty cechują się pośrednim związkiem z wykonywaniem przez podatników czynności opodatkowanych.

Warto jednak pamiętać, iż „każdy kij ma dwa końce”. Przyznanie podatnikom prawa do odliczenia, co do zasady skutkuje bowiem koniecznością opodatkowania nieodpłatnego przekazania upominku swojemu kontrahentowi tak jak „zwykłej” dostawy towaru, o ile prezent ten przedstawia dla obdarowanego kontrahenta wartość użytkową lub konsumpcyjną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co istotne, od tej zasady ustawodawca przewidział wyjątek. Obowiązek opodatkowania przekazania upominku nie powstaje w stosunku do dwóch kategorii prezentów:

  • o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  • których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

Prezenty dla kontrahentów a podatek dochodowy

REKLAMA

Jak wspomniano wyżej, celem przekazania prezentu kontrahentowi jest zwykle utrzymanie wzajemnej relacji lub chęć jej poprawy. Niestety, cel ten zwykle przekreśla możliwość rozpoznania wydatków poniesionych na nabycie prezentów jako koszty uzyskania przychodu podatnika.

Zgodnie bowiem organy podatkowe traktują tego typu wydatki jako wydatki reprezentacyjne, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów zarówno w podatku dochodowym od osób prawnych jak i od osób fizycznych. Zdaniem organów podatkowych, to właśnie cel poniesienia wydatku, a więc pozytywny wpływ na relacje z kontrahentem, przesądza o jego klasyfikacji jako koszt reprezentacyjny.

Niemniej, warto wskazać iż istnieje możliwość rozpoznania określonej grupy wydatków poniesionych na upominki świąteczne jako koszty uzyskania przychodu. Dotyczy to jednak zwykle wyłącznie niewielkich upominków opatrzonych logotypem podatnika. Co więcej, upominki te powinny być dostępne masowo, np. w siedzibie przedsiębiorstwa dla każdego klienta lub kontrahenta. Jeśli zatem w takim stanie faktycznym kontrahent otrzyma od podatnika kartkę świąteczną oraz kubek z logo przedsiębiorstwa, możliwe jest uznanie iż jest to reklama, promocja tego przedsiębiorstwa, a nie koszt reprezentacyjny. W konsekwencji możliwe zdaje się być „zaliczenie” takich wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

Skutki w podatku dochodowym wywiera też przyjęcie prezentu przez kontrahenta. Jeżeli jest on przedsiębiorcą, co do zasady musi rozpoznać przychód z nieodpłatnego świadczenia, jako że niewątpliwie uzyskuje przysporzenie majątkowe bez odpowiedniej zapłaty. Wartość takiego przychodu zwykle określa się na podstawie rynkowych cen danych produktów.

 

Co z estońskim CIT?

Wątpliwości może budzić ewentualna konieczność zwiększenia podstawy opodatkowania estońskim CIT o wartość ukrytych zysków, lub wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Co prawda, przez ukryte zyski należy rozumieć między innymi wydatki na reprezentację oraz darowizny (w tym prezenty), jednak wyłącznie w przypadku, gdy wydatki te poniesione są na rzecz podmiotu powiązanego – jeżeli więc kontrahent nie jest podmiotem powiązanym w rozumieniu prawa podatkowego, ukryte zyski nie powstaną.

W zakresie zaś wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, warto podkreślić, że tego wydatki na prezenty dla kontrahentów zwykle służą realizacji działalności zarobkowej podatnika (tj. osiągnięciu zysku), przede wszystkim poprzez wspominane wyżej nawiązanie albo utrzymanie relacji z kontrahentami, ze współpracy z którymi podatnik generuje zysk. Zatem, co do zasady, wydatki tego rodzaju wykazują związek z działalnością gospodarczą.

W konsekwencji, nabycie i przekazanie kontrahentowi świątecznego prezentu co do zasady nie skutkuje koniecznością zwiększenia podstawy opodatkowania estońskim CIT.

Jak wskazano wyżej, z pozoru prosta i bardzo powszechna czynność może wywoływać skutki prawno-podatkowe nawet w kilku podatkach. W przypadku wątpliwości w zakresie klasyfikacji podatkowej przekazania konkretnego prezentu, zapraszamy do kontaktu.

Autor: Maksymilian Żuber, konsultant podatkowy w BG TAX & LEGAL

 

Źródła:

Ustawa o PIT, ustawa o CIT, ustawa o VAT;

Interpretacja indywidualna z dnia 18.08.2017 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.235.2017.1.RR;

Interpretacja indywidualna z dnia 16.06.2021 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.89.2021.3.PD;

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cyfrowa współpraca księgowych i przedsiębiorców

Postęp w zakresie rozwiązań technologicznych oraz innowacje w sposobie komunikacji pomiędzy urzędami i podmiotami zmieniają sposób prowadzenia przedsiębiorstw - w szczególności małych i mikrofirm. Równocześnie szybka adopcja rozwiązań technologicznych sprawia, że cyfryzacja sektora publicznego - także na linii obywatel - urząd w kontekście przykładowo cyfrowych rozliczeń podatkowych – nabiera rozpędu i będzie coraz intensywniej dotykać również inne powiązane z nią sektory i branże. 

Kto może wystąpić o umorzenie lub odroczenie terminu płatności składek z powodu powodzi?

Których przedsiębiorców dotyczy odroczony termin płatności? Czy wystarczy samo zarejestrowanie firmy na terenie objętym klęską żywiołową? Co w przypadku problemów ze złożeniem dokumentów? ZUS odpowiada na najważniejsze pytania.

Wsparcie dla firm rozwijających się - ulga na innowacyjnych pracowników

Ulga na innowacyjnych pracowników jest przeznaczona dla podatników prowadzących działalność badawczo-rozwojową, przez którą zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy CIT rozumie się działalnością twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Transformacja zaczyna się od lidera

Rozmowa z Krzysztofem Witkowskim, partnerem w EY Academy of Business, o tym, dlaczego inwestycje w rozwój power skills są dziś konieczne dla wzrostu organizacji

REKLAMA

Karty sportowe to przepis na zdrowie

W dzisiejszym biznesie wsparcie aktywności fizycznej przez pracodawców to nie tylko benefit, ale strategiczna inwestycja w zdrowie, zaangażowanie i efektywność pracowników. Regularna aktywność fizyczna wpływa korzystnie na zdrowie, wydajność, zadowolenie oraz atmosferę w pracy. To zadanie dla działów HR, które mogą wprowadzać proste rozwiązania, jak aktywne przerwy czy dostęp do programów fitness. 

Przedsiębiorca w obliczu powodzi - jakie ma możliwości [KOMENTARZ]

Przedsiębiorca w obliczu powodzi - jakie ma możliwości. Komentuje Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl.

Jak bezpiecznie rozpocząć działalność w branży beauty? [Poradnik]

Jak bezpiecznie rozpocząć działalność w branży beauty? Oto poradnik dla przyszłych właścicieli salonów kosmetycznych.

Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią mogą opłacić składki do 15 września 2025 r.

Za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. składki można opłacić w terminie do 15 września 2025 r. Do opłaconych w ten sposób składek nie będą naliczane odsetki za zwłokę. Kiedy ZUS może umorzyć składki?

REKLAMA

Wypalenie zawodowe to już problem występujący w każdej firmie. Jak można zminimalizować jego skutki

82 proc. pracowników jest dziś narażonych na wypalenie zawodowe, wynika z badania firmy Mercer przeprowadzonego w sierpniu tego roku. Wszelkie okoliczności, od warunków pracy po sytuację rodzinną i zagrożenia klimatyczne, nie są sprzyjające zmarginalizowaniu tego zjawiska.

Wakacje od ZUS. Nowa ulga dla przedsiębiorców

Wakacje od ZUS. Nowa ulga dla przedsiębiorców. Od 1 listopada 2024 r. przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z wakacji składkowych. Jakie są warunki, by skorzystać z wakacji składkowych? Gdzie należy złożyć wniosek?

REKLAMA