REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT - wchodzą nowe przepisy dotyczący handlu w UE

Subskrybuj nas na Youtube
29 czerwca br. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące handlu przez internet w UE.
29 czerwca br. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące handlu przez internet w UE.

REKLAMA

REKLAMA

Od 29.06.2021 r. podatek VAT jest pobierany od wszystkich towarów wprowadzanych na terytorium UE. Sprawdź, co jeszcze się zmieni?

VAT - nowe przepisy

29 czerwca br. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące handlu przez internet w UE. Obecnie towary importowane do wspólnoty przez firmy spoza UE o wartości poniżej 22 euro są zwolnione z VAT. Zwolnienie to zostanie zniesione i podatek VAT będzie pobierany od wszystkich towarów.

REKLAMA

Zdaniem Komisji Europejskiej badania i doświadczenia pokazały, że zwolnienie jest nadużywane, gdyż nieuczciwi sprzedawcy spoza UE niewłaściwie oznakowują przesyłki, np. smartfony, w celu skorzystania ze zwolnienia. Dzięki tej luce prawnej takie przedsiębiorstwa zyskują przewagę nad ich konkurentami z UE, a oszustwa powodują stratę dla gospodarek państw członkowskich na kwotę ok. 7 mld euro rocznie, co prowadzi do większych obciążeń podatkowych dla innych podatników.

Progi obrotowe

REKLAMA

Obecnie sprzedawcy internetowi muszą zarejestrować się do celów VAT w każdym państwie członkowskim, w którym osiągają obrót przekraczający określony ogólny próg. Progi te różnią się w zależności od kraju. Od dnia 1 lipca te różne progi zostaną zastąpione jednym wspólnym unijnym progiem 10 tys. euro, powyżej którego VAT musi zostać zapłacony w państwie członkowskim, do którego dostarczane są towary.

Aby ułatwić tym przedsiębiorstwom prowadzenie działalności i sprzedaż do innych państw członkowskich, sprzedawcy internetowi mogą teraz zarejestrować się na portalu elektronicznym będącym punktem kompleksowej obsługi, na którym wypełnią wszystkie dotyczące ich formalności w zakresie VAT w odniesieniu do sprzedaży w całej UE. Próg 10 tys. euro stosowany jest w odniesieniu do usług elektronicznych sprzedawanych przez internet od 2019 r.

Zamiast wypełniać skomplikowane procedury w innych krajach, przedsiębiorcy mogą zarejestrować się we własnym państwie członkowskim i we własnym języku. Po zarejestrowaniu się internetowy sprzedawca detaliczny może zgłosić i zapłacić VAT w punkcie kompleksowej obsługi w odniesieniu do całej sprzedaży w UE za pomocą kwartalnej deklaracji. Punkt kompleksowej obsługi zajmie się przekazaniem podatku VAT do właściwego państwa członkowskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Interesujesz się tematyką VAT? Wszystko o zmianach w VAT i akcyzie od 1 lipca br. znajdziesz w najnowszych publikacjach

Podatek VAT a zwrot towaru

REKLAMA

Punkt kompleksowej obsługi importu natomiast umożliwi sprzedawcom spoza UE łatwe rejestrowanie się do celów VAT w UE i zapewni, aby prawidłowa kwota VAT trafiała do państwa członkowskiego, w którym jest on ostatecznie należny. Dla konsumentów oznacza to o wiele większą przejrzystość: jeżeli dokonują zakupu od sprzedawcy lub platformy spoza UE zarejestrowanych w punkcie kompleksowej obsługi, podatek VAT będzie wliczony w cenę płaconą sprzedawcy. Oznacza to, że służby celne lub kurierzy nie będą żądać już dodatkowej opłaty po przybyciu towarów do kraju nabywcy, ponieważ VAT został już zapłacony.

Obecne przepisy UE dotyczące VAT po raz ostatni zostały zaktualizowane w 1993 r. – na długo przed epoką cyfrową, i nie są dostosowane do potrzeb przedsiębiorstw, konsumentów i administracji w epoce transgranicznych zakupów przez internet. W międzyczasie boom zakupów internetowych spowodował transformację sektora handlu detalicznego na całym świecie, a w czasie pandemii proces ten jeszcze bardziej przyspieszył.

Zdaniem Komisji Europejskiej, chociaż nowe przepisy w znacznym stopniu zmieniają sposób, w jaki unijne przedsiębiorstwa internetowe zaspokajają swoje potrzeby w zakresie VAT, przyniosą one niespotykane korzyści, jeśli chodzi o ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej, ograniczenie oszustw i podniesienie poziomu zadowolenia klientów.

Podobny mały punkt kompleksowej obsługi dla VAT funkcjonuje już z powodzeniem od 2015 r. w odniesieniu do transgranicznej sprzedaży usług elektronicznych. Jego rozszerzenie na internetową sprzedaż towarów przyniesie jeszcze większe korzyści sprzedawcom internetowym i konsumentom w UE. Podobne reformy zostały wprowadzone i dobrze funkcjonują w innych jurysdykcjach, takich jak Norwegia, Australia i Nowa Zelandia.

Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)

luo/ tebe/

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA