REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić wniosek o umorzenie podatku

REKLAMA

Podatnicy często znajdują się w tak trudnej sytuacji finansowej, że nie stać ich na zapłacenie podatków. Jeżeli sprawa jest beznadziejna i nie ma szans na jej poprawę, warto pamiętać o możliwości umorzenia długu. A ponieważ niezbędny będzie wniosek, trzeba wiedzieć, jak go napisać.
Umorzenie należności podatkowych jest kolejną, obok odroczenia i rozłożenia na raty, formą ulgi, jaką może nam przyznać organ podatkowy na podstawie Ordynacji podatkowej. Jest to jednak ulga uznaniowa, co oznacza, że organ może, ale wcale nie musi jej przyznać. Warto więc porządnie przygotować się do przekonania organu podatkowego, że właśnie nam taka ulga w spłacie podatku się należy.
W uzasadnionych przypadkach
Umorzenie może nastąpić na wniosek podatnika lub z urzędu. W obu jednak wypadkach muszą wystąpić szczególne okoliczności uzasadniające podjęcie takiej decyzji.
Przygotowując się do sporządzania wniosku, trzeba mieć na uwadze, że umorzenie może nastąpić tylko w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym. Oba pojęcia nie dość, że są nieostre, to jeszcze na dodatek ustawodawca nie zawarł w ustawie ich definicji. Nie można jednak uznać, że w każdej sytuacji zostanie uwzględniony jego wniosek. Bo to, co czasami w oczach nas samych wydaje się katastrofą, w oczach organu podatkowego już tak dramatycznie wyglądać nie będzie. A podstawową zasadą przy ocenie, czy mamy do czynienia z uzasadniającymi umorzenie ważnym interesem podatnika, czy interesem publicznym, jest obiektywizm, a nie subiektywne przekonanie wnioskodawcy. Nie oznacza to jednak, że organy podatkowe przyjmą jakiś jeden sformalizowany wzorzec sytuacji, w której należy umorzyć należność podatkową. Zawsze będą musiały do każdego wniosku podejść indywidualnie i indywidualnie przeanalizować sytuację życiową podatnika.
Żeby lepiej zorientować się, kiedy nasz wniosek ma szansę na uwzględnienie, warto zajrzeć do orzecznictwa sądów administracyjnych. I tak w jednym z wyroków sąd podkreślił, że uzasadnienie decyzji odmawiającej umorzenia zaległości podatkowej powinno szczegółowo wskazywać przyczyny, dla których organ instytucji tej nie zastosował mimo wystąpienia szczególnych okoliczności. Ocena istnienia okoliczności uzasadniających umorzenie zaległości podatkowej powinna być dokonana według stanu z chwili rozstrzygnięcia, a zdarzenia wcześniejsze mają znaczenie drugorzędne. Stan finansowy i majątkowy dłużnika może stanowić samoistną przesłankę umorzenia zaległości podatkowej – wyrok NSA z 25 czerwca 2003 r., sygn. akt III SA 3118/01, niepublikowany. W innym zaś orzeczeniu sąd przypomniał, że umorzenie odsetek za zwłokę stosuje się w wyjątkowych i szczególnie uzasadnionych przypadkach; ocena szczególności tych wypadków należy do kompetencji organów podatkowych. Skoro więc skarżące zakłady znajdują się w trudnej sytuacji od kilku lat, nie jest to więc okoliczność nowa czy nadzwyczajna, spowodowana przyczynami niezależnymi od strony skarżącej. Sama trudna sytuacja finansowa przedsiębiorstwa nie uzasadnia udzielenia żądanej ulgi, konkludował NSA – wyrok NSA z 11 czerwca 2003 r., sygn. akt I SA/Łd 638/02, niepublikowany.
Przesłanki dla orzeczenia o zaniechaniu poboru podatku w sprawie indywidualnej – zagrożenie interesów podatnika, a w szczególności jego egzystencji – dotyczą oceny sytuacji podatnika i jego ochrony przed utratą ekonomicznych podstaw egzystencji, a nie społecznej wartości i potrzeby popierania transakcji, jaka ma być przedmiotem opodatkowania.
Sąd wiele razy odnosił się do kwestii wyjątkowości sytuacji, w jakiej musi znajdować się podatnik. Przykładem niech będzie wyrok, w którym podkreślono, że umorzenie odsetek od zaległości podatkowych uzasadnione jest jedynie w takich wypadkach, które spowodowane zostały działaniem czynników, na które podatnik nie może mieć wpływu i które są niezależne od sposobu jego postępowania. Skoro bowiem umorzenie zaległości podatkowej jest instytucją nadzwyczajną, a zasadą jest płacenie podatków, to przypadki, wskazane w art. 67 Ordynacji podatkowej powinny posiadać tę samą cechę. Nie można z umorzenia zaległości (odsetek od nich) czynić powszechnie stosowanego środka prowadzącego do zwolnienia od zapłaty podatku. Sąd zastrzegł też, iż nawet w wypadku zaistnienia przypadków uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym organ podatkowy może, lecz nie musi, umorzyć należne kwoty – wyrok NSA z 31 stycznia 2003 r., sygn. akt I SA/Łd 746/01, niepublikowany.
Co można umorzyć
Na wniosek organ podatkowy może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną. Jak widać, mowa tu o stanach przeszłych. Nie warto więc trudzić się nad wnioskiem o umorzenie, jeśli nie minął jeszcze termin do zapłaty podatku, bo i tak organ go nie uwzględni. Powód jest prosty, w przypadku umorzenia musimy zalegać z zapłatą, a nie można zalegać, jeśli nie minął czas płatności. W takich sytuacjach warto wnieść o rozłożenie podatku na raty lub odroczenia płatności. A jeśli sytuacja jest istotnie beznadziejna, odczekać i szybko sporządzić wniosek o umorzenie. Nie warto zwlekać, gdyż pozwoli nam to uniknąć hodowania odsetek od zaległości.
Pośpiech zalecany jest ze względów czysto ostrożnościowych, na wypadek nieuwzględnienia wniosku. Bo w przypadku umorzenia zaległości podatkowej umorzone również zostaną z mocy prawa odsetki za zwłokę w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona zaległość podatkowa.
Potrzebne dokumenty
Tak jak w przypadku każdego wniosku, niezbędne będzie określenie, kto wnioskuje o ulgę i określenie, do kogo kierowana jest prośba. Żeby wykazać istnienie ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego potrzebne będą dokumenty. Są o­ne najlepszym sposobem na uzasadnienie złej sytuacji, w jakiej znalazł się wnioskodawca. Przyda się każde zaświadczenie czy dokument potwierdzający krytyczną sytuację, np. zaświadczenia lekarskie, zaświadczenia z zakładu pracy czy potwierdzające status bezrobotnego itp.
Jak każdy wniosek, również i wniosek o umorzenie zaległości trzeba opłacić naklejając znaczek skarbowy o wartości 5 zł.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60)
www.gazetaprawna/fik.pl
WARTO WIEDZIEĆ
Bez udziału podatnika
Organ może też umorzyć zaległość bez inicjatywy podatnika, ale chodzi tu o wyjątkowe przypadki. Stanie się tak, jeżeli:
• zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne,
• kwota zaległości podatkowej nie przekracza pięciokrotnej wartości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym,
• kwota zaległości podatkowej nie została zaspokojona w zakończonym postępowaniu likwidacyjnym lub upadłościowym,
podatnik zmarł nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił ruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów albo pozostawił przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty stanowiącej trzykrotność przeciętnego wynagrodzenia ogłaszanego przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w poprzednim kwartale i jednocześnie brak jest spadkobierców innych niż Skarb Państwa oraz nie ma możliwości orzeczenia odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej.
Kryteria oceniane indywidualnie
Interes publiczny oznacza konieczność respektowania wartości wspólnych dla całego społeczeństwa, takich jak sprawiedliwość, bezpieczeństwo, zaufanie obywateli do organów władzy, sprawność działania aparatu państwowego, korektę błędnych decyzji.
Ważny interes podatnika to przede wszystkim taka sytuacja, która z powodów nadzwyczajnych, losowych nie pozwala na uregulowanie należności podatkowych.
Zarówno kryterium ważnego interesu podatnika, jak i interesu publicznego musi być oceniane przez organy podatkowe indywidualnie.
Aleksandra Tarka


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

E-awizacja nadchodzi: projekt UD339 odmieni życie kierowców - nowe opłaty staną się faktem

Wielogodzinne kolejki na przejściach granicznych to zmora polskich i zagranicznych przewoźników drogowych. Ministerstwo Finansów i Gospodarki pracuje nad projektem ustawy, który ma całkowicie zmienić zasady przekraczania granicy przez pojazdy ciężarowe. Tajemnicza nazwa „e-awizacja" kryje w sobie rozwiązanie, które może zrewolucjonizować transport międzynarodowy. Czy to koniec kosztownych przestojów?

REKLAMA

Employer branding pachnący nostalgią

Rozmowa z Tomaszem Słomą, szefem komunikacji w eTutor i ProfiLingua (Grupa Tutore), pomysłodawcą „EBecadła” i „Książki kucHRskiej” o tym, jak połączenie wspomnień, edukacji i kreatywności pozwala opowiadać o budowaniu wizerunku pracodawcy w zupełnie nowy, angażujący sposób.

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

REKLAMA

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA