REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w pełnomocnictwie podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Projekt nowelizacji ustawy ordynacji podatkowej zakłada wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących pełnomocnictw. Zmiany wprowadziłyby rozróżnienie pełnomocników na ogólnego, szczególnego oraz do doręczeń. Czym będą charakteryzować się nowe pełnomocnictwa w prawie podatkowym?

Pełnomocnictwo określane jest jako przyznane przez mocodawcę prawo do działania w jego imieniu, prowadzenia spraw w zastępstwie oraz reprezentacja. Każda dokonana czynność przez pełnomocnika związana z działaniem bądź zaniechaniem wywołuje wiążące skutki dla mocodawcy. Zgodnie z art. 136 ustawy ordynacja podatkowa (Dz.U.2012.749) strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. Strona w postępowaniu podatkowym działając przez pełnomocnika zachowuje równocześnie prawo osobistego udziału. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności  prawnych, zatem nie ma znaczenia pokrewieństwo czy wykształcenie. Pełnomocnictwo powinno zostać udzielone na piśmie bądź zgłoszone do protokołu. Oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa dołącza się do akt sprawy (art. 137 u.o.p.). W postępowaniu podatkowym pełnomocnictwo należy złożyć wprost nie tworząc domniemań, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

REKLAMA

REKLAMA


Pełnomocnictwo ogólne


Zakres umocowania ogólnego ma obejmować wszelkie czynności związane z prowadzeniem spraw podatkowych oraz innych należących do właściwości organów podatkowych i kontroli podatkowej. Pełnomocnictwa ogólne jak również inne rodzaje pełnomocnictw powinno określać zakres czynności nim objętych. Nowelizacja ustawy ma wprowadzić ułatwienie związane ze składaniem pełnomocnictw. Chodzi o sytuacje, kiedy do akt każdej sprawy trzeba przedkładać pełnomocnictwo bądź urzędowo poświadczony odpis. W myśl zmian wszystkie pełnomocnictwa mają być składane wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Następnie mają być gromadzone w bazie zwanej Centralnym Rejestrem Pełnomocnictw Ogólnych. Wszystkie zmiany dotyczące pełnomocnictwa, w tym wypowiedzenia, zmiany lub odwołania mają wywierać skutek od dnia dostarczenia pełnomocnictwa lub zawiadomienia nowego rejestru.


Zobacz również:
Kontrole podatkowe - polskie prawo im sprzyja

 

REKLAMA


Pełnomocnictwo szczególne


Pełnomocnictwo szczególne będzie zbliżone do umocowania określonego przepisami prawa cywilnego. Oznacza to, że udzielane będzie na takich samych zasadach do prowadzenia spraw w postępowaniu podatkowym jak pełnomocnictwo ogólne. Nowością będzie to, że pełnomocnik szczególny będzie miał prawo przystąpić do toczącego się już postępowania bądź zainicjować to postępowania po złożeniu wniosku wraz z pełnomocnictwem. Dodatkowo resort finansów planuje wprowadzić instytucję pełnomocnika tymczasowego w razie nieobecności bądź braku kontaktu z osobą zainteresowaną. Tego rodzaju pełnomocnik będzie wyznaczany przez organ podatkowy dla nieobecnej osoby fizycznej, którym będzie mógł być członek rodziny lub doradca podatkowy. W odniesieniu do nieobecnych osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, których organy zarządzające są nieobecne i nie można ustalić adresu siedziby pełnomocnikiem tymczasowym miałby być zawsze doradca podatkowy. Tego rodzaju pełnomocnik miałby być ustanowiony do działania za nieobecnych do czasu wyznaczenia przez sąd kuratora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Pełnomocnictwo do doręczeń


Zgodnie z art. 145 § 2 u.o.p. jeżeli strona ustanowiła pełnomocnika, pisma doręcza się temu pełnomocnikowi. Strona, ustanawiając pełnomocników, wyznacza jednego z nich jako właściwego do doręczeń. W przypadku niewyznaczenia pełnomocnika właściwego do doręczeń organ podatkowy doręcza pismo jednemu z pełnomocników. Pełnomocnik może być właściwie traktowany jako strona, bowiem jeżeli pismo wzywa do udziału w czynności wymagającej osobistego działania to takie pismo doręcza się również pełnomocnikowi. Według zmian pełnomocnik do doręczeń miałby być ustanowiony, jeżeli strona nie ma pełnomocnika ogólnego lub szczególnego. Pełnomocnictwo do doręczeń powinno być zgłaszane również na piśmie lub do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji drogą elektroniczną. Istotna zmiana dotyczyć będzie obowiązku ustanawiania pełnomocnika przy wyjeździe zagranicznym. Obecnie ustawa przewiduje konieczność jego ustanowienia w razie wyjazdu na co najmniej dwa miesiące. Po zmianach okres wyjazdu nie miałby znaczenia.


Zadaj pytanie na Forum: Moja Firma - Podatki

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA