REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w pełnomocnictwie podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Projekt nowelizacji ustawy ordynacji podatkowej zakłada wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących pełnomocnictw. Zmiany wprowadziłyby rozróżnienie pełnomocników na ogólnego, szczególnego oraz do doręczeń. Czym będą charakteryzować się nowe pełnomocnictwa w prawie podatkowym?

Pełnomocnictwo określane jest jako przyznane przez mocodawcę prawo do działania w jego imieniu, prowadzenia spraw w zastępstwie oraz reprezentacja. Każda dokonana czynność przez pełnomocnika związana z działaniem bądź zaniechaniem wywołuje wiążące skutki dla mocodawcy. Zgodnie z art. 136 ustawy ordynacja podatkowa (Dz.U.2012.749) strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. Strona w postępowaniu podatkowym działając przez pełnomocnika zachowuje równocześnie prawo osobistego udziału. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności  prawnych, zatem nie ma znaczenia pokrewieństwo czy wykształcenie. Pełnomocnictwo powinno zostać udzielone na piśmie bądź zgłoszone do protokołu. Oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa dołącza się do akt sprawy (art. 137 u.o.p.). W postępowaniu podatkowym pełnomocnictwo należy złożyć wprost nie tworząc domniemań, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

REKLAMA


Pełnomocnictwo ogólne


Zakres umocowania ogólnego ma obejmować wszelkie czynności związane z prowadzeniem spraw podatkowych oraz innych należących do właściwości organów podatkowych i kontroli podatkowej. Pełnomocnictwa ogólne jak również inne rodzaje pełnomocnictw powinno określać zakres czynności nim objętych. Nowelizacja ustawy ma wprowadzić ułatwienie związane ze składaniem pełnomocnictw. Chodzi o sytuacje, kiedy do akt każdej sprawy trzeba przedkładać pełnomocnictwo bądź urzędowo poświadczony odpis. W myśl zmian wszystkie pełnomocnictwa mają być składane wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Następnie mają być gromadzone w bazie zwanej Centralnym Rejestrem Pełnomocnictw Ogólnych. Wszystkie zmiany dotyczące pełnomocnictwa, w tym wypowiedzenia, zmiany lub odwołania mają wywierać skutek od dnia dostarczenia pełnomocnictwa lub zawiadomienia nowego rejestru.


Zobacz również:
Kontrole podatkowe - polskie prawo im sprzyja

 


Pełnomocnictwo szczególne


Pełnomocnictwo szczególne będzie zbliżone do umocowania określonego przepisami prawa cywilnego. Oznacza to, że udzielane będzie na takich samych zasadach do prowadzenia spraw w postępowaniu podatkowym jak pełnomocnictwo ogólne. Nowością będzie to, że pełnomocnik szczególny będzie miał prawo przystąpić do toczącego się już postępowania bądź zainicjować to postępowania po złożeniu wniosku wraz z pełnomocnictwem. Dodatkowo resort finansów planuje wprowadzić instytucję pełnomocnika tymczasowego w razie nieobecności bądź braku kontaktu z osobą zainteresowaną. Tego rodzaju pełnomocnik będzie wyznaczany przez organ podatkowy dla nieobecnej osoby fizycznej, którym będzie mógł być członek rodziny lub doradca podatkowy. W odniesieniu do nieobecnych osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, których organy zarządzające są nieobecne i nie można ustalić adresu siedziby pełnomocnikiem tymczasowym miałby być zawsze doradca podatkowy. Tego rodzaju pełnomocnik miałby być ustanowiony do działania za nieobecnych do czasu wyznaczenia przez sąd kuratora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Pełnomocnictwo do doręczeń


Zgodnie z art. 145 § 2 u.o.p. jeżeli strona ustanowiła pełnomocnika, pisma doręcza się temu pełnomocnikowi. Strona, ustanawiając pełnomocników, wyznacza jednego z nich jako właściwego do doręczeń. W przypadku niewyznaczenia pełnomocnika właściwego do doręczeń organ podatkowy doręcza pismo jednemu z pełnomocników. Pełnomocnik może być właściwie traktowany jako strona, bowiem jeżeli pismo wzywa do udziału w czynności wymagającej osobistego działania to takie pismo doręcza się również pełnomocnikowi. Według zmian pełnomocnik do doręczeń miałby być ustanowiony, jeżeli strona nie ma pełnomocnika ogólnego lub szczególnego. Pełnomocnictwo do doręczeń powinno być zgłaszane również na piśmie lub do protokołu oraz za pomocą środków komunikacji drogą elektroniczną. Istotna zmiana dotyczyć będzie obowiązku ustanawiania pełnomocnika przy wyjeździe zagranicznym. Obecnie ustawa przewiduje konieczność jego ustanowienia w razie wyjazdu na co najmniej dwa miesiące. Po zmianach okres wyjazdu nie miałby znaczenia.


Zadaj pytanie na Forum: Moja Firma - Podatki

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA