REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir zakup materiałów, które uległy zniszczeniu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Michałowska

REKLAMA

Miałem na składzie płyty laminowane. W wyniku podtopień duża część tych płyt została zniszczona. Płyty nie były ubezpieczone. Co zrobić z nienadającymi się do produkcji płytami? Jak to ująć w pkpir? Czy powinienem skorygować odliczony VAT?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

W opisanej sytuacji powinien Pan sporządzić protokół na okoliczność zniszczenia materiału. Następnie należy wystornować kwotę zniszczonych materiałów z kolumny 10 pkpir „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu” i wpisać ją do kolumny 13 pkpir „Pozostałe wydatki”. Nie ma Pan obowiązku korygowania odliczonego VAT.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że w przeszłości nabył Pan płyty laminowane, które są wykorzystywane do prowadzonej przez Pana produkcji. W związku z tym należało je zaliczyć do materiałów na podstawie przepisów o prowadzeniu pkpir. Z § 3 ust. 1 lit. b) wynika, że materiałami podstawowymi są: materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu. Do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku, jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi.

REKLAMA

Materiały te z całą pewnością zostały przez Pana zaewidencjonowane w kolumnie 10 pkpir, która służy do wpisywania zakupu towarów handlowych i materiałów w cenie zakupu. Ponieważ płyty uległy zniszczeniu, powinien Pan oszacować kwotę straty. Strata ta musi również zostać właściwie udokumentowana, najlepiej w formie protokołu poniesionych strat. Protokół powinien zawierać informacje o zdarzeniu powodującym stratę, spis rzeczy, których ona dotyczy, a także wielkość uszczerbku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następnie na podstawie protokołu powinien Pan ująć ze znakiem „-” lub na czerwono oszacowaną kwotę zniszczonego materiału z kolumny 10 pkpir „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu” i wpisać do kolumny 13 pkpir „Pozostałe wydatki”.

Prawidłowość takiego działania potwierdził również NSA w wyroku z 12 maja 1999 r., sygn. akt I SA/Wr 1813/97, w którym stwierdził, że: Tylko wówczas gdy wydatek na nabycie składnika majątkowego, przed jego stratą, został zaliczony już do kosztów uzyskania przychodów (np. u podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów), w dacie straty nie obciąża się nią kosztów po raz drugi, lecz dokonuje przekwalifikowania kosztu (przeniesienie kwoty straty z kosztów zakupu towarów do kolumny pozostałych kosztów, z uwagi na odmienny charakter tychże kosztów).

Jeżeli chodzi o odliczony przez Pana wcześniej VAT z faktur za zakup zniszczonych materiałów, to nie ma obowiązku jego korygowania. Zakup został dokonany w celach prowadzonej działalności gospodarczej i dotyczył sprzedaży opodatkowanej VAT. W związku z tym w momencie dokonywania odliczenia spełniał Pan wymogi określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Na brak konieczności korygowania VAT odliczonego od nabytego towaru lub materiału, który uległ zniszczeniu w wyniku zdarzenia losowego, wskazują również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej z 10 marca 2009 r., nr ILPP2/443-1138/08-4/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że: Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje metodę bieżącego odliczenia podatku naliczonego. Podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu bieżącym, w związku z otrzymaniem faktury lub dokumentu celnego, bez konieczności oczekiwania na moment dokonania przez niego sprzedaży towarów lub świadczenia usług, dla których poczynił konieczne zakupy. Fakt późniejszego wystąpienia zdarzenia losowego, jakim jest kradzież lub zniszczenie towaru, nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tego towaru. Należy zaznaczyć, że dla celów dowodowych fakt wystąpienia powyższego zdarzenia losowego winien być przez podatnika należycie udokumentowany.

PRZYKŁAD

Pan Kowalski prowadzi firmę ogólnobudowlaną. W sierpniu 2011 r. rozpoczął remont dużego obiektu handlowego. Część materiałów składowych w budowanym obiekcie została zalana na skutek podtopień. Pan Kowalski sporządził protokół zdawczo-odbiorczy, w którym ujął specyfikację zniszczonego towaru.

Ewidencja tej usługi w pkpir będzie wyglądała następująco:

Lp.

Data
zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis
zdarzenia gospodarczego

Zakup
towarów
handlowych
i materiałów
wg cen
zakupu

Pozostałe
wydatki

Razem wydatki

1

2

3

6

10

13

14

14.

15.08.2011

Faktura VAT
nr 5/8/2011

Zakup
materiałów

1870,00

 

1870,00

30.

31.08.2011

Protokół
nr 1/2011

Storno
zniszczonych towarów

- 1870,00

 

-1870,00

31.

31.08.2011

Protokół
nr 1/2011

Zniszczone towary

 

1870,00

1870,00

• art. 22 ust. 1, ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 178, poz. 1059

• § 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 252, poz. 1691

• art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054

Justyna Michałowska

księgowa

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA