REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w pkpir zakup materiałów, które uległy zniszczeniu

Justyna Michałowska

REKLAMA

Miałem na składzie płyty laminowane. W wyniku podtopień duża część tych płyt została zniszczona. Płyty nie były ubezpieczone. Co zrobić z nienadającymi się do produkcji płytami? Jak to ująć w pkpir? Czy powinienem skorygować odliczony VAT?

RADA

REKLAMA

W opisanej sytuacji powinien Pan sporządzić protokół na okoliczność zniszczenia materiału. Następnie należy wystornować kwotę zniszczonych materiałów z kolumny 10 pkpir „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu” i wpisać ją do kolumny 13 pkpir „Pozostałe wydatki”. Nie ma Pan obowiązku korygowania odliczonego VAT.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Z pytania wynika, że w przeszłości nabył Pan płyty laminowane, które są wykorzystywane do prowadzonej przez Pana produkcji. W związku z tym należało je zaliczyć do materiałów na podstawie przepisów o prowadzeniu pkpir. Z § 3 ust. 1 lit. b) wynika, że materiałami podstawowymi są: materiały, które w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług stają się główną substancją gotowego wyrobu. Do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle z wyrobem złączone oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku, jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi.

Materiały te z całą pewnością zostały przez Pana zaewidencjonowane w kolumnie 10 pkpir, która służy do wpisywania zakupu towarów handlowych i materiałów w cenie zakupu. Ponieważ płyty uległy zniszczeniu, powinien Pan oszacować kwotę straty. Strata ta musi również zostać właściwie udokumentowana, najlepiej w formie protokołu poniesionych strat. Protokół powinien zawierać informacje o zdarzeniu powodującym stratę, spis rzeczy, których ona dotyczy, a także wielkość uszczerbku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następnie na podstawie protokołu powinien Pan ująć ze znakiem „-” lub na czerwono oszacowaną kwotę zniszczonego materiału z kolumny 10 pkpir „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu” i wpisać do kolumny 13 pkpir „Pozostałe wydatki”.

REKLAMA

Prawidłowość takiego działania potwierdził również NSA w wyroku z 12 maja 1999 r., sygn. akt I SA/Wr 1813/97, w którym stwierdził, że: Tylko wówczas gdy wydatek na nabycie składnika majątkowego, przed jego stratą, został zaliczony już do kosztów uzyskania przychodów (np. u podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów), w dacie straty nie obciąża się nią kosztów po raz drugi, lecz dokonuje przekwalifikowania kosztu (przeniesienie kwoty straty z kosztów zakupu towarów do kolumny pozostałych kosztów, z uwagi na odmienny charakter tychże kosztów).

Jeżeli chodzi o odliczony przez Pana wcześniej VAT z faktur za zakup zniszczonych materiałów, to nie ma obowiązku jego korygowania. Zakup został dokonany w celach prowadzonej działalności gospodarczej i dotyczył sprzedaży opodatkowanej VAT. W związku z tym w momencie dokonywania odliczenia spełniał Pan wymogi określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Na brak konieczności korygowania VAT odliczonego od nabytego towaru lub materiału, który uległ zniszczeniu w wyniku zdarzenia losowego, wskazują również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej z 10 marca 2009 r., nr ILPP2/443-1138/08-4/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że: Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje metodę bieżącego odliczenia podatku naliczonego. Podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu bieżącym, w związku z otrzymaniem faktury lub dokumentu celnego, bez konieczności oczekiwania na moment dokonania przez niego sprzedaży towarów lub świadczenia usług, dla których poczynił konieczne zakupy. Fakt późniejszego wystąpienia zdarzenia losowego, jakim jest kradzież lub zniszczenie towaru, nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tego towaru. Należy zaznaczyć, że dla celów dowodowych fakt wystąpienia powyższego zdarzenia losowego winien być przez podatnika należycie udokumentowany.

PRZYKŁAD

Pan Kowalski prowadzi firmę ogólnobudowlaną. W sierpniu 2011 r. rozpoczął remont dużego obiektu handlowego. Część materiałów składowych w budowanym obiekcie została zalana na skutek podtopień. Pan Kowalski sporządził protokół zdawczo-odbiorczy, w którym ujął specyfikację zniszczonego towaru.

Ewidencja tej usługi w pkpir będzie wyglądała następująco:

Lp.

Data
zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis
zdarzenia gospodarczego

Zakup
towarów
handlowych
i materiałów
wg cen
zakupu

Pozostałe
wydatki

Razem wydatki

1

2

3

6

10

13

14

14.

15.08.2011

Faktura VAT
nr 5/8/2011

Zakup
materiałów

1870,00

 

1870,00

30.

31.08.2011

Protokół
nr 1/2011

Storno
zniszczonych towarów

- 1870,00

 

-1870,00

31.

31.08.2011

Protokół
nr 1/2011

Zniszczone towary

 

1870,00

1870,00

• art. 22 ust. 1, ust. 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 178, poz. 1059

• § 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 252, poz. 1691

• art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054

Justyna Michałowska

księgowa

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

REKLAMA

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

REKLAMA

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

REKLAMA