REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Llikwidacja działalności gospodarczej a zwrot nadwyżki podatku naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Planuję likwidację firmy z końcem lipca. Wszystko wskazuje na to, że po rozliczeniu i ujęciu remanentu likwidacyjnego zostanie nadwyżka VAT (około tysiąca złotych). Czy mogę liczyć na jej zwrot na rachunek bankowy, wykazując tę kwotę w ostatniej deklaracji? Chodzi o to, że zwrot ten musiałby nastąpić już po zamknięciu firmy, tzn. z dniem 31 lipca zamykam firmę, do 25 sierpnia składam ostatnią deklarację VAT z zaznaczeniem zwrotu. Czy będzie to prawidłowe?


REKLAMA

REKLAMA

Tak, będzie Pan uprawniony do otrzymania wykazanego w ostatniej deklaracji VAT zwrotu kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy. Szczegóły - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Rozwiązanie spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej oraz zaprzestanie przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu skutkuje obowiązkiem opodatkowania, w ramach tzw. remanentu likwidacyjnego, towarów (własnej produkcji i tych, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów), w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 14 ust. 1 i 3 ustawy o VAT). Obowiązek podatkowy powstaje w takich przypadkach w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (art. 14 ust. 6 ustawy o VAT). Jak stanowi art. 14 ust. 9a ustawy o VAT, takim osobom fizycznym oraz osobom, które były wspólnikami rozwiązanych spółek w dniu ich rozwiązania, przysługuje prawo zwrotu różnicy podatku wykazanego w deklaracji podatkowej za okres, w którym odpowiednio te osoby lub spółki były podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

REKLAMA

A zatem podatek wynikający z opodatkowania remanentu likwidacyjnego wykazywany jest w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D (w poz. 43) za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło rozwiązanie spółki lub zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez osobę fizyczną. Jeżeli, mimo wykazania podatku wynikającego z opodatkowania remanentu likwidacyjnego, w deklaracji tej wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, brzmienie art. 14 ust. 9a ustawy o VAT uprawnia podatników do wykazania tej nadwyżki do zwrotu na rachunek bankowy. Zwrot ten dokonywany jest, co do zasady, w terminie 60 dni od dnia złożenia ostatniej deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D (art. 14 ust. 9d w zw. z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma przy tym znaczenia, że w momencie otrzymania takiego zwrotu nie będzie Pan już podatnikiem VAT (w związku ze zlikwidowaniem działalności gospodarczej i zaprzestaniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu). Zwrot przysługujący na podstawie przepisów art. 14 ust. 9a i nast. ustawy o VAT zawsze dokonywany jest na rzecz podmiotów niebędących już podatnikami (tj. osób fizycznych, które zaprzestały wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, oraz osób będących byłymi wspólnikami rozwiązanych spółek), a więc jest to sytuacja jak najbardziej typowa.

PRZYKŁAD

Podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego, że z dniem 31 lipca 2011 r. zaprzestaje wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. VAT wynikający z remanentu likwidacyjnego wyniósł 470 zł. W lipcu u podatnika nie wystąpiła żadna sprzedaż opodatkowana, a więc łączna kwota podatku należnego wykazana w deklaracji VAT-7 za lipiec wyniesie 470 zł. Podatnik nie dokonał również w lipcu żadnych zakupów, lecz wykazana przez niego kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji wyniesie 1430 zł. W tej sytuacji będzie miał prawo wykazać w deklaracji VAT-7 za maj kwotę 960 zł do zwrotu na rachunek bankowy w terminie 60 dni (poz. 60, 61 i 63 deklaracji VAT-7). Nie ma znaczenia, że zwrot podatnik otrzyma już po zamknięciu firmy (np. 9 września 2011 r.).

• art. 14 i art. 87 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA