REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Llikwidacja działalności gospodarczej a zwrot nadwyżki podatku naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Planuję likwidację firmy z końcem lipca. Wszystko wskazuje na to, że po rozliczeniu i ujęciu remanentu likwidacyjnego zostanie nadwyżka VAT (około tysiąca złotych). Czy mogę liczyć na jej zwrot na rachunek bankowy, wykazując tę kwotę w ostatniej deklaracji? Chodzi o to, że zwrot ten musiałby nastąpić już po zamknięciu firmy, tzn. z dniem 31 lipca zamykam firmę, do 25 sierpnia składam ostatnią deklarację VAT z zaznaczeniem zwrotu. Czy będzie to prawidłowe?


REKLAMA

Tak, będzie Pan uprawniony do otrzymania wykazanego w ostatniej deklaracji VAT zwrotu kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy. Szczegóły - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

REKLAMA

Rozwiązanie spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej oraz zaprzestanie przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu skutkuje obowiązkiem opodatkowania, w ramach tzw. remanentu likwidacyjnego, towarów (własnej produkcji i tych, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów), w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 14 ust. 1 i 3 ustawy o VAT). Obowiązek podatkowy powstaje w takich przypadkach w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (art. 14 ust. 6 ustawy o VAT). Jak stanowi art. 14 ust. 9a ustawy o VAT, takim osobom fizycznym oraz osobom, które były wspólnikami rozwiązanych spółek w dniu ich rozwiązania, przysługuje prawo zwrotu różnicy podatku wykazanego w deklaracji podatkowej za okres, w którym odpowiednio te osoby lub spółki były podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

A zatem podatek wynikający z opodatkowania remanentu likwidacyjnego wykazywany jest w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D (w poz. 43) za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło rozwiązanie spółki lub zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez osobę fizyczną. Jeżeli, mimo wykazania podatku wynikającego z opodatkowania remanentu likwidacyjnego, w deklaracji tej wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, brzmienie art. 14 ust. 9a ustawy o VAT uprawnia podatników do wykazania tej nadwyżki do zwrotu na rachunek bankowy. Zwrot ten dokonywany jest, co do zasady, w terminie 60 dni od dnia złożenia ostatniej deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D (art. 14 ust. 9d w zw. z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma przy tym znaczenia, że w momencie otrzymania takiego zwrotu nie będzie Pan już podatnikiem VAT (w związku ze zlikwidowaniem działalności gospodarczej i zaprzestaniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu). Zwrot przysługujący na podstawie przepisów art. 14 ust. 9a i nast. ustawy o VAT zawsze dokonywany jest na rzecz podmiotów niebędących już podatnikami (tj. osób fizycznych, które zaprzestały wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, oraz osób będących byłymi wspólnikami rozwiązanych spółek), a więc jest to sytuacja jak najbardziej typowa.

PRZYKŁAD

Podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego, że z dniem 31 lipca 2011 r. zaprzestaje wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. VAT wynikający z remanentu likwidacyjnego wyniósł 470 zł. W lipcu u podatnika nie wystąpiła żadna sprzedaż opodatkowana, a więc łączna kwota podatku należnego wykazana w deklaracji VAT-7 za lipiec wyniesie 470 zł. Podatnik nie dokonał również w lipcu żadnych zakupów, lecz wykazana przez niego kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji wyniesie 1430 zł. W tej sytuacji będzie miał prawo wykazać w deklaracji VAT-7 za maj kwotę 960 zł do zwrotu na rachunek bankowy w terminie 60 dni (poz. 60, 61 i 63 deklaracji VAT-7). Nie ma znaczenia, że zwrot podatnik otrzyma już po zamknięciu firmy (np. 9 września 2011 r.).

• art. 14 i art. 87 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA