REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Llikwidacja działalności gospodarczej a zwrot nadwyżki podatku naliczonego

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Planuję likwidację firmy z końcem lipca. Wszystko wskazuje na to, że po rozliczeniu i ujęciu remanentu likwidacyjnego zostanie nadwyżka VAT (około tysiąca złotych). Czy mogę liczyć na jej zwrot na rachunek bankowy, wykazując tę kwotę w ostatniej deklaracji? Chodzi o to, że zwrot ten musiałby nastąpić już po zamknięciu firmy, tzn. z dniem 31 lipca zamykam firmę, do 25 sierpnia składam ostatnią deklarację VAT z zaznaczeniem zwrotu. Czy będzie to prawidłowe?


REKLAMA

Tak, będzie Pan uprawniony do otrzymania wykazanego w ostatniej deklaracji VAT zwrotu kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy. Szczegóły - w uzasadnieniu.

uzasadnienie

REKLAMA

Rozwiązanie spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej oraz zaprzestanie przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu skutkuje obowiązkiem opodatkowania, w ramach tzw. remanentu likwidacyjnego, towarów (własnej produkcji i tych, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów), w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 14 ust. 1 i 3 ustawy o VAT). Obowiązek podatkowy powstaje w takich przypadkach w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (art. 14 ust. 6 ustawy o VAT). Jak stanowi art. 14 ust. 9a ustawy o VAT, takim osobom fizycznym oraz osobom, które były wspólnikami rozwiązanych spółek w dniu ich rozwiązania, przysługuje prawo zwrotu różnicy podatku wykazanego w deklaracji podatkowej za okres, w którym odpowiednio te osoby lub spółki były podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

A zatem podatek wynikający z opodatkowania remanentu likwidacyjnego wykazywany jest w ramach deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D (w poz. 43) za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiło rozwiązanie spółki lub zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez osobę fizyczną. Jeżeli, mimo wykazania podatku wynikającego z opodatkowania remanentu likwidacyjnego, w deklaracji tej wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, brzmienie art. 14 ust. 9a ustawy o VAT uprawnia podatników do wykazania tej nadwyżki do zwrotu na rachunek bankowy. Zwrot ten dokonywany jest, co do zasady, w terminie 60 dni od dnia złożenia ostatniej deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D (art. 14 ust. 9d w zw. z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie ma przy tym znaczenia, że w momencie otrzymania takiego zwrotu nie będzie Pan już podatnikiem VAT (w związku ze zlikwidowaniem działalności gospodarczej i zaprzestaniem wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu). Zwrot przysługujący na podstawie przepisów art. 14 ust. 9a i nast. ustawy o VAT zawsze dokonywany jest na rzecz podmiotów niebędących już podatnikami (tj. osób fizycznych, które zaprzestały wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, oraz osób będących byłymi wspólnikami rozwiązanych spółek), a więc jest to sytuacja jak najbardziej typowa.

PRZYKŁAD

Podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego, że z dniem 31 lipca 2011 r. zaprzestaje wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. VAT wynikający z remanentu likwidacyjnego wyniósł 470 zł. W lipcu u podatnika nie wystąpiła żadna sprzedaż opodatkowana, a więc łączna kwota podatku należnego wykazana w deklaracji VAT-7 za lipiec wyniesie 470 zł. Podatnik nie dokonał również w lipcu żadnych zakupów, lecz wykazana przez niego kwota nadwyżki z poprzedniej deklaracji wyniesie 1430 zł. W tej sytuacji będzie miał prawo wykazać w deklaracji VAT-7 za maj kwotę 960 zł do zwrotu na rachunek bankowy w terminie 60 dni (poz. 60, 61 i 63 deklaracji VAT-7). Nie ma znaczenia, że zwrot podatnik otrzyma już po zamknięciu firmy (np. 9 września 2011 r.).

• art. 14 i art. 87 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA