REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po likwidacji działalności przez podatnika istnieje możliwość zwrotu VAT na jego osobisty rachunek bankowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Dziedzic
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy przepisy przewidują możliwość zwrotu VAT po likwidacji działalności gospodarczej? Jak wygląda w praktyce postępowanie przy takim zwrocie? Jak podchodzą do tego urzędy skarbowe?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Urzędy skarbowe dokonują zwrotu VAT tylko wtedy, gdy podatnik przed złożeniem ostatniej deklaracji nie wyrejestrował się i przysługuje mu jeszcze kwota VAT do zwrotu oraz posiada rachunek bankowy wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym (lub aktualizacyjnym).

uzasadnienie

W przypadku gdy w rozliczeniu podatku za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnikowi przysługuje prawo zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku.

REKLAMA

Podatnik likwidujący działalność gospodarczą może się również ubiegać o zwrot bezpośredni. Szczegółową regulację opodatkowania przy likwidacji działalności zawiera art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy stwierdzić, że jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru podatników VAT.

Zgodnie za art. 87 ust. 2 ustawy o VAT zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju, wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

Podatek od towarów i usług jest sformalizowanym podatkiem. Przepisy ustawy o VAT nie przewidują możliwości dokonywania zwrotu różnicy podatku w innej formie niż ta, o której mowa powyżej. Zatem nie jest możliwe otrzymanie zwrotu VAT np. gotówką wypłaconą w kasie urzędu skarbowego czy też na rachunek bankowy, który nie został wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

WAŻNE!

Zwrot VAT podatnikowi zostaje dokonany tylko na rachunek bankowy, który został przez niego wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

Jeśli podatnik wskazał w zgłoszeniu identyfikacyjnym rachunek osobisty, to urząd skarbowy może dokonać zwrotu VAT na ten rachunek. Należy jednak wskazać na istnienie rozbieżnych interpretacji w tym zakresie. Niektórzy uważają, że zwrot VAT może być dokonany tylko na konto związane z prowadzoną działalnością, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym. W porównaniu do stanu prawnego obowiązującego do końca kwietnia 2004 r. obecne przepisy są korzystniejsze dla podatników likwidujących działalność gospodarczą.

Warto wiedzieć, że jeżeli w rozliczeniu podatku za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy będący następstwem dokonanego spisu, kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnikowi przysługuje prawo zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku.

Natomiast przepisy starej ustawy o VAT dopuszczały możliwość odliczenia podatku naliczonego nad należnym w przypadku likwidacji działalności, ale tylko do wysokości kwoty podatku należnego. Obecnie, w sytuacji gdy kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego z tytułu remanentu likwidacyjnego, podatnikowi przysługuje prawo zwrotu różnicy podatku.

Podatnik może skorzystać z regulacji polegającej na zaliczeniu zwrotu na poczet innych zobowiązań podatkowych. Zaliczenie to, zgodnie z § 76b Ordynacji podatkowej, następuje z dniem złożenia deklaracji.Oznacza, to że podatnik nie musi długo czekać na zwrot, co przy likwidacji działalności jest bardzo ważne, gdyż może wtedy wyrejestrować działalność gospodarczą i zlikwidować konto związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Natomiast z art. 88 ust. 4 ustawy wynika, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (podmioty, które dokonują wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu). Można by więc stwierdzić, iż podatnicy wykreśleni z rejestru nie mają prawa do rozliczenia podatku naliczonego.

Takie stanowisko zajmowały dotychczas organy podatkowe, uzasadniając, iż w momencie, gdy dokonywany jest zwrot, podmiot nie jest już zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Trzeba jednak zwrócić uwagę na fakt, że w dniu, w którym podatnik składał deklarację, był jeszcze podatnikiem VAT i w świetle prawa miał możliwość, a nawet obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i rozliczenia podatku naliczonego.

Orzecznictwo sądowe w tej kwestii też jest rozbieżne, dlatego też z ostrożności część podatników przesuwa w czasie złożenie druku VAT-Z po to, aby informacja o likwidacji działalności dotarła do urzędu dopiero po otrzymaniu przez podatnika zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

WAŻNE!

W świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości zaprzestanie wykonywania czynności opodatkowanych nie oznacza utraty statusu podatnika.

W tym miejscu warto się odwołać do orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 3 marca 2005 r. w sprawie C-32/03 (I/S Fini H), dotyczącego duńskiej Spółki Fini H, która prowadziła restaurację w wynajmowanym lokalu. Umowa najmu została zawarta na okres 10 lat, bez możliwości jej wcześniejszego wypowiedzenia.

W połowie okresu najmu restauracja została zamknięta, a lokal nie był wykorzystywany do innej działalności gospodarczej. Władze skarbowe uznały, że spółka utraciła status podatnika ze względu na brak działalności gospodarczej, a tym samym nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT. Rozstrzygając spór, Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, iż zaprzestanie wykonywania czynności opodatkowanych nie oznacza utraty statusu podatnika, a tym samym prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeśli istnieje bezpośredni i natychmiastowy związek dokonanych zakupów z działalnością opodatkowaną, dla celów których spółka podpisała umowę.

Przytoczony powyżej wyrok ETS daje podatnikom VAT argumentację do egzekwowania prawa do odliczenia (nawet zwrotu bezpośredniego) również w sytuacji zaprzestania działalności gospodarczej.

• art. 14 ust. 5, art. 87 ust. 2, art. 88 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Krystyna Dziedzic

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA