REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po likwidacji działalności przez podatnika istnieje możliwość zwrotu VAT na jego osobisty rachunek bankowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Dziedzic
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy przepisy przewidują możliwość zwrotu VAT po likwidacji działalności gospodarczej? Jak wygląda w praktyce postępowanie przy takim zwrocie? Jak podchodzą do tego urzędy skarbowe?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Urzędy skarbowe dokonują zwrotu VAT tylko wtedy, gdy podatnik przed złożeniem ostatniej deklaracji nie wyrejestrował się i przysługuje mu jeszcze kwota VAT do zwrotu oraz posiada rachunek bankowy wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym (lub aktualizacyjnym).

uzasadnienie

W przypadku gdy w rozliczeniu podatku za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnikowi przysługuje prawo zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku.

REKLAMA

Podatnik likwidujący działalność gospodarczą może się również ubiegać o zwrot bezpośredni. Szczegółową regulację opodatkowania przy likwidacji działalności zawiera art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy stwierdzić, że jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru podatników VAT.

Zgodnie za art. 87 ust. 2 ustawy o VAT zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju, wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

Podatek od towarów i usług jest sformalizowanym podatkiem. Przepisy ustawy o VAT nie przewidują możliwości dokonywania zwrotu różnicy podatku w innej formie niż ta, o której mowa powyżej. Zatem nie jest możliwe otrzymanie zwrotu VAT np. gotówką wypłaconą w kasie urzędu skarbowego czy też na rachunek bankowy, który nie został wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

WAŻNE!

Zwrot VAT podatnikowi zostaje dokonany tylko na rachunek bankowy, który został przez niego wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

Jeśli podatnik wskazał w zgłoszeniu identyfikacyjnym rachunek osobisty, to urząd skarbowy może dokonać zwrotu VAT na ten rachunek. Należy jednak wskazać na istnienie rozbieżnych interpretacji w tym zakresie. Niektórzy uważają, że zwrot VAT może być dokonany tylko na konto związane z prowadzoną działalnością, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym. W porównaniu do stanu prawnego obowiązującego do końca kwietnia 2004 r. obecne przepisy są korzystniejsze dla podatników likwidujących działalność gospodarczą.

Warto wiedzieć, że jeżeli w rozliczeniu podatku za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy będący następstwem dokonanego spisu, kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnikowi przysługuje prawo zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku.

Natomiast przepisy starej ustawy o VAT dopuszczały możliwość odliczenia podatku naliczonego nad należnym w przypadku likwidacji działalności, ale tylko do wysokości kwoty podatku należnego. Obecnie, w sytuacji gdy kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego z tytułu remanentu likwidacyjnego, podatnikowi przysługuje prawo zwrotu różnicy podatku.

Podatnik może skorzystać z regulacji polegającej na zaliczeniu zwrotu na poczet innych zobowiązań podatkowych. Zaliczenie to, zgodnie z § 76b Ordynacji podatkowej, następuje z dniem złożenia deklaracji.Oznacza, to że podatnik nie musi długo czekać na zwrot, co przy likwidacji działalności jest bardzo ważne, gdyż może wtedy wyrejestrować działalność gospodarczą i zlikwidować konto związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Natomiast z art. 88 ust. 4 ustawy wynika, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (podmioty, które dokonują wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu). Można by więc stwierdzić, iż podatnicy wykreśleni z rejestru nie mają prawa do rozliczenia podatku naliczonego.

Takie stanowisko zajmowały dotychczas organy podatkowe, uzasadniając, iż w momencie, gdy dokonywany jest zwrot, podmiot nie jest już zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Trzeba jednak zwrócić uwagę na fakt, że w dniu, w którym podatnik składał deklarację, był jeszcze podatnikiem VAT i w świetle prawa miał możliwość, a nawet obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i rozliczenia podatku naliczonego.

Orzecznictwo sądowe w tej kwestii też jest rozbieżne, dlatego też z ostrożności część podatników przesuwa w czasie złożenie druku VAT-Z po to, aby informacja o likwidacji działalności dotarła do urzędu dopiero po otrzymaniu przez podatnika zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

WAŻNE!

W świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości zaprzestanie wykonywania czynności opodatkowanych nie oznacza utraty statusu podatnika.

W tym miejscu warto się odwołać do orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 3 marca 2005 r. w sprawie C-32/03 (I/S Fini H), dotyczącego duńskiej Spółki Fini H, która prowadziła restaurację w wynajmowanym lokalu. Umowa najmu została zawarta na okres 10 lat, bez możliwości jej wcześniejszego wypowiedzenia.

W połowie okresu najmu restauracja została zamknięta, a lokal nie był wykorzystywany do innej działalności gospodarczej. Władze skarbowe uznały, że spółka utraciła status podatnika ze względu na brak działalności gospodarczej, a tym samym nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT. Rozstrzygając spór, Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, iż zaprzestanie wykonywania czynności opodatkowanych nie oznacza utraty statusu podatnika, a tym samym prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeśli istnieje bezpośredni i natychmiastowy związek dokonanych zakupów z działalnością opodatkowaną, dla celów których spółka podpisała umowę.

Przytoczony powyżej wyrok ETS daje podatnikom VAT argumentację do egzekwowania prawa do odliczenia (nawet zwrotu bezpośredniego) również w sytuacji zaprzestania działalności gospodarczej.

• art. 14 ust. 5, art. 87 ust. 2, art. 88 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Krystyna Dziedzic

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA