REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po likwidacji działalności przez podatnika istnieje możliwość zwrotu VAT na jego osobisty rachunek bankowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Dziedzic
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy przepisy przewidują możliwość zwrotu VAT po likwidacji działalności gospodarczej? Jak wygląda w praktyce postępowanie przy takim zwrocie? Jak podchodzą do tego urzędy skarbowe?

rada

REKLAMA

Urzędy skarbowe dokonują zwrotu VAT tylko wtedy, gdy podatnik przed złożeniem ostatniej deklaracji nie wyrejestrował się i przysługuje mu jeszcze kwota VAT do zwrotu oraz posiada rachunek bankowy wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym (lub aktualizacyjnym).

uzasadnienie

W przypadku gdy w rozliczeniu podatku za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnikowi przysługuje prawo zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku.

Podatnik likwidujący działalność gospodarczą może się również ubiegać o zwrot bezpośredni. Szczegółową regulację opodatkowania przy likwidacji działalności zawiera art. 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Należy stwierdzić, że jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru podatników VAT.

Zgodnie za art. 87 ust. 2 ustawy o VAT zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju, wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

Podatek od towarów i usług jest sformalizowanym podatkiem. Przepisy ustawy o VAT nie przewidują możliwości dokonywania zwrotu różnicy podatku w innej formie niż ta, o której mowa powyżej. Zatem nie jest możliwe otrzymanie zwrotu VAT np. gotówką wypłaconą w kasie urzędu skarbowego czy też na rachunek bankowy, który nie został wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

WAŻNE!

Zwrot VAT podatnikowi zostaje dokonany tylko na rachunek bankowy, który został przez niego wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym.

REKLAMA

Jeśli podatnik wskazał w zgłoszeniu identyfikacyjnym rachunek osobisty, to urząd skarbowy może dokonać zwrotu VAT na ten rachunek. Należy jednak wskazać na istnienie rozbieżnych interpretacji w tym zakresie. Niektórzy uważają, że zwrot VAT może być dokonany tylko na konto związane z prowadzoną działalnością, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym. W porównaniu do stanu prawnego obowiązującego do końca kwietnia 2004 r. obecne przepisy są korzystniejsze dla podatników likwidujących działalność gospodarczą.

Warto wiedzieć, że jeżeli w rozliczeniu podatku za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy będący następstwem dokonanego spisu, kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnikowi przysługuje prawo zwrotu z urzędu skarbowego różnicy podatku.

Natomiast przepisy starej ustawy o VAT dopuszczały możliwość odliczenia podatku naliczonego nad należnym w przypadku likwidacji działalności, ale tylko do wysokości kwoty podatku należnego. Obecnie, w sytuacji gdy kwota podatku naliczonego jest wyższa od kwoty podatku należnego z tytułu remanentu likwidacyjnego, podatnikowi przysługuje prawo zwrotu różnicy podatku.

Podatnik może skorzystać z regulacji polegającej na zaliczeniu zwrotu na poczet innych zobowiązań podatkowych. Zaliczenie to, zgodnie z § 76b Ordynacji podatkowej, następuje z dniem złożenia deklaracji.Oznacza, to że podatnik nie musi długo czekać na zwrot, co przy likwidacji działalności jest bardzo ważne, gdyż może wtedy wyrejestrować działalność gospodarczą i zlikwidować konto związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Natomiast z art. 88 ust. 4 ustawy wynika, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (podmioty, które dokonują wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu). Można by więc stwierdzić, iż podatnicy wykreśleni z rejestru nie mają prawa do rozliczenia podatku naliczonego.

Takie stanowisko zajmowały dotychczas organy podatkowe, uzasadniając, iż w momencie, gdy dokonywany jest zwrot, podmiot nie jest już zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Trzeba jednak zwrócić uwagę na fakt, że w dniu, w którym podatnik składał deklarację, był jeszcze podatnikiem VAT i w świetle prawa miał możliwość, a nawet obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i rozliczenia podatku naliczonego.

Orzecznictwo sądowe w tej kwestii też jest rozbieżne, dlatego też z ostrożności część podatników przesuwa w czasie złożenie druku VAT-Z po to, aby informacja o likwidacji działalności dotarła do urzędu dopiero po otrzymaniu przez podatnika zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.

WAŻNE!

W świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości zaprzestanie wykonywania czynności opodatkowanych nie oznacza utraty statusu podatnika.

W tym miejscu warto się odwołać do orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 3 marca 2005 r. w sprawie C-32/03 (I/S Fini H), dotyczącego duńskiej Spółki Fini H, która prowadziła restaurację w wynajmowanym lokalu. Umowa najmu została zawarta na okres 10 lat, bez możliwości jej wcześniejszego wypowiedzenia.

W połowie okresu najmu restauracja została zamknięta, a lokal nie był wykorzystywany do innej działalności gospodarczej. Władze skarbowe uznały, że spółka utraciła status podatnika ze względu na brak działalności gospodarczej, a tym samym nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT. Rozstrzygając spór, Europejski Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, iż zaprzestanie wykonywania czynności opodatkowanych nie oznacza utraty statusu podatnika, a tym samym prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeśli istnieje bezpośredni i natychmiastowy związek dokonanych zakupów z działalnością opodatkowaną, dla celów których spółka podpisała umowę.

Przytoczony powyżej wyrok ETS daje podatnikom VAT argumentację do egzekwowania prawa do odliczenia (nawet zwrotu bezpośredniego) również w sytuacji zaprzestania działalności gospodarczej.

• art. 14 ust. 5, art. 87 ust. 2, art. 88 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Krystyna Dziedzic

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA