REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy spółce cywilnej przysługuje zwrot VAT po wykreśleniu jej z rejestru

Ewa Michalak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy spółce cywilnej, która zostaje wykreślona z rejestru podatników, przysługuje zwrot nadwyżki VAT wynikającej z ostatniej deklaracji? Nadwyżka pochodzi z okresu, kiedy spółka rozliczała się z VAT i nabyła prawo do zwrotu. Deklaracje złożyła przed wykreśleniem z rejestru.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Wykreślenie z rejestru będące skutkiem rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej oraz zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych przez osobę fizyczną nie pozbawia dobrze nabytego prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, które istniało w dacie wykreślenia z rejestru (rozwiązania spółki - zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych). Przepis art. 88 ust. 4 ustawy o VAT dotyczy sytuacji, gdy podatnicy zostali wykreśleni z rejestru i po tym zdarzeniu dokonali czynności, w związku z którymi występbują o zwrot nadwyżki podatku naliczonego. Sprzeczne z mechanizmem funkcjonowania VAT byłoby pozbawienie określonego podmiotu prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, gdy uzyskał to prawo w okresie, kiedy był zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

UZASADNIENIE

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z posiadanych przez niego faktur VAT.

REKLAMA

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Ustawodawca zawarł jednak pewne zastrzeżenia, które w omawianym przypadku będą miały zastosowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mianowicie z art. 88 ust. 4 wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Artykuł 96 ustawy o VAT mówi o przypadku, gdy podatnik dokonuje zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania przez siebie działalności opodatkowanej. Zgłoszenia dokonuje, składając właściwy druk w swoim urzędzie skarbowym, w którym dotąd rozliczał się z podatków. Natomiast cytowany art. 86 ust. 20 mówi o przypadkach dostawy nowego środka transportu.

Wynika z tego zatem, że podatnik, który jednocześnie dokonał zgłoszenia o zaprzestaniu prowadzenia działalności, ale również wystąpił o przysługujący mu zgodnie z przepisami zwrot VAT, nie ma podstaw żądania tego zwrotu, ponieważ w myśl przepisu art. 88 ust. 4 nie jest już podatnikiem VAT, a więc nie ma już prawa występować z prawami, jakie przysługują tylko podatnikom. Prawo żądania zwrotu VAT to przewidziane przez ustawę o VAT prawo dane tylko i wyłącznie podatnikom tego podatku.

Większość organów skarbowych również podziela to zdanie. Sugerują one, że zakaz występowania o zwrot VAT ewidentnie wynika z cytowanego powyżej przepisu.

Na tym tle od dłuższego czasu trwa spór pomiędzy rygorystycznymi organami podatkowymi a podatnikami oraz praktykami stosującymi na co dzień prawo podatkowe.

W tej sprawie wypowiedział się również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyroku z 21 lutego 2007 r., sygn. akt I SA/Lu 726/06. WSA jednoznacznie poparł podatników, uznając, że skoro podatnik nabył prawo do zwrotu VAT w momencie, kiedy był jeszcze zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, ma prawo żądać tego zwrotu nawet wówczas, jeśli wyrejestrował swoją działalność.

Ważne!

Jeśli podatnik nabył prawo do zwrotu VAT w momencie, kiedy był jeszcze zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, ma prawo żądać tego zwrotu nawet wówczas, jeśli wyrejestrował swoją działalność, za okres, gdy był podatnikiem.

W cytowanym wyroku sprawa dotyczyła prawa do zwrotu VAT, o który wystąpiła spółka cywilna. Organ podatkowy odmówił zwrotu, ponieważ spółka została wykreślona z rejestru.

W dniu 5 stycznia 2006 r. spółka zgłosiła zaprzestanie wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu z dniem 31 grudnia 2005 r., co stanowiło podstawę do wykreślenia jej z rejestru podatników VAT. 12 stycznia 2006 r. spółka złożyła deklarację VAT-7 za grudzień 2005 r., w której wykazała nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym.

Organy podatkowe odmówiły zwrotu różnicy podatku za grudzień 2005 r. Argumentując swoją decyzję, powoływały się na przepis art. 88 ust. 4 ustawy o VAT. Uznały, że skoro podatnik został wykreślony z rejestru 31 grudnia 2005 r., to utracił z tym dniem prawo do żądania zwrotu różnicy VAT. Organy podatkowe podkreśliły także, że w przypadku rozwiązania spółki cywilnej do rozliczenia podatku za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 14 ust. 6 ustawy o VAT, zastosowanie ma przepis szczególny, jakim jest art. 14 ust. 9 ustawy. W omawianej sprawie organy podatkowe uznały, że powyższy przepis nie ma zastosowania, gdyż nie powstał obowiązek podatkowy z tytułu remanentu likwidacyjnego, którego wartość wynosiła zero. Dlatego też w ocenie organów podatkowych zastosowanie miała ogólna zasada wyrażona w art. 88 ust. 4 ustawy VAT.

Wojewódzki Sad Administracyjny, do którego trafiła ta sprawa, nie potwierdził stanowiska organu podatkowego rozpatrującego sprawę w niższej instancji i nakazał jej uchylenie.

WSA uznał, że poza sporem jest, że podatnik (spółka cywilna) w rozliczeniu za grudzień 2005 r. nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 i 10 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT złożył za ten okres rozliczeniowy deklarację podatkową, a wynikające z niej rozliczenie podatku - kwota podatku naliczonego przewyższająca kwotę podatku należnego - nie zostało zakwestionowane przez organy podatkowe w trybie art. 99 ust. 12 ustawy VAT.

Ponieważ z upływem tego okresu spółka zaprzestała wykonywania czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy o VAT zawiadomiła o tym urząd skarbowy. Spółka nie miała już jednak prawa do odzyskania nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, przewidzianego w art. 87 ust. 1 ustawy VAT, w postaci obniżenia o tę różnicę podatku należnego za następne okresy lub zwrotu jej na rachunek bankowy, lecz prawo mogła zrealizować jedynie w formie zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy - podkreślił sąd.

Ponadto WSA w Lublinie stwierdził, że w takich nietypowych przypadkach przepis art. 14 ust. 9 ustawy o VAT należy rozpatrywać łącznie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, bowiem on przesądza, że wykreślenie z rejestru będące skutkiem rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej oraz zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych przez osobę fizyczną nie pozbawia dobrze nabytego prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, które istniało w dacie wykreślenia z rejestru (rozwiązania spółki - zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych).

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy VAT dotyczy sytuacji, gdy podatnicy zostali wykreśleni z rejestru i po tym zdarzeniu dokonali czynności, w związku z którymi występują o zwrot nadwyżki podatku naliczonego. A taki przypadek nie dotyczył spółki cywilnej, która była stroną skarżącą w tym sporze z organami podatkowymi.

Ważne!

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, odmawiający prawa do zwrotu nadwyżki VAT, dotyczy sytuacji, gdy podatnicy zostali wykreśleni z rejestru i po tym zdarzeniu dokonali czynności, w związku z którymi występują o zwrot nadwyżki podatku naliczonego.

Wojewódzki Sad Administracyjny w Lublinie jednoznacznie stwierdził, iż: „Sprzeczne z mechanizmem funkcjonowania podatku od towarów i usług byłoby pozbawienie określonego podmiotu prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, gdy uzyskał to prawo w okresie, kiedy był podatnikiem [przyp. Autora. Prowadził zarejestrowaną w urzędzie skarbowym opodatkowaną działalność gospodarczą]. Pozbawienie podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego stanowi nałożenie na niego ciężaru podatkowego, uczynienie go podmiotem ekonomicznym opodatkowania, a tym samym zakłócenie celu, jaki przyświecał ustawodawcy co do rozkładu ciężaru podatkowego nałożonego na konsumenta”.

• art. 14 ust. 1 i 9, art. 15 ust. 1, art. 86 ust. 1, art. 87 ust. 1, art. 88 ust. 4, art. art. 96 ust. 6, art. 99 ust. 1 i 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Ewa Michalak

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

REKLAMA

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA