REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy faktura wystawiona na wpłatę należności powinna mieć formę faktury zaliczkowej

Anna Adamiec

REKLAMA

Czy faktura VAT wystawiana na podstawie zapłaty przez klienta należności wynikającej z uprzednio wystawionej faktury proformy powinna mieć nazwę i charakter faktury zaliczkowej? Czy może to być zwykła faktura VAT z adnotacją, że zapłacono przelewem?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Faktura wystawiona na podstawie zapłaty przez klienta należności wynikającej z uprzednio wystawionej faktury proformy powinna mieć nazwę i charakter faktury zaliczkowej, pod warunkiem że usługa nie została wykonana lub towar nie został wydany. Brak informacji na fakturze, że jest to faktura zaliczkowa, nie zmienia jej charakteru, ale może być niekorzystny dla kontrahenta, który na podstawie takiej faktury będzie odliczał VAT.

Wystawienie ostatecznej faktury VAT z adnotacją, że zapłacono przelewem, jest niekorzystne dla podatnika z punktu widzenia podatków dochodowych, gdy usługa nie została wykonana lub towar nie został wydany. Bywa też niekorzystne dla kontrahenta, gdyż może być potraktowane jako zapłata dokonana „z góry”. Kontrahent może być zmuszony w takiej sytuacji do opóźnienia odliczenia VAT naliczonego z takiej faktury do momentu, gdy towar zostanie wydany lub usługa zostanie wykonana. Lepiej więc unikać takich wątpliwości, wyraźnie podając na fakturze, że jest to faktura zaliczkowa.

uzasadnienie

REKLAMA

Ustawodawca wprowadził obowiązek odprowadzenia VAT od zaliczek otrzymanych na poczet dostaw towarów i usług (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT). Gdy na konto podatnika wpłynie zaliczka na poczet przyszłej usługi lub dostawy towaru, ma on więc obowiązek wystawienia faktury zaliczkowej. Podatnik powinien ją wystawić w ciągu 7 dni, licząc od dnia otrzymania zaliczki. Przy czym, niezależnie od daty wystawienia faktury dokumentującej zaliczkę, obowiązek podatkowy od otrzymanej zaliczki powstanie w dniu jej otrzymania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady dokumentowania fakturami wpłaconych zaliczek reguluje § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (dalej: „rozporządzenie w sprawie faktur”. W przepisie tym brak jest regulacji dotyczących nazewnictwa faktur zaliczkowych. Teoretycznie więc faktura nie musi się nazywać „fakturą zaliczkową”. Z przepisów też nie wynika, aby na fakturze należało wpisywać, że dokumentuje ona zaliczkę na poczet dostawy towaru (wykonania usługi). Przepis ten stanowi tylko, że faktura dokumentująca otrzymaną zaliczkę musi zawierać (oprócz danych identyfikacyjnych sprzedawcy i nabywcy): datę wystawienia, numer kolejny faktury, otrzymaną kwotę należności brutto, stawkę VAT, kwotę należnego VAT (wyliczoną metodą „w stu”), dane dotyczące zamówienia, datę otrzymania wpłaty (jeżeli jest ona inna niż data wystawienia faktury). Faktycznie więc faktura zaliczkowa w swej treści nie różni się od „zwykłej” faktury VAT. Dlatego, jeżeli faktura zaliczkowa obejmuje całą cenę towaru (usługi), nie ma już potrzeby wystawiania faktury „końcowej” dokumentującej wydanie towaru (wykonanie usługi). Brak obowiązku wystawienia faktury końcowej w tym przypadku wynika z § 10 ust. 6 rozporządzenia w sprawie faktur.

Tylko gdy zaliczka (lub kolejne zaliczki dokumentowane fakturami) nie obejmuje całej kwoty należności, podatnik powinien po wydaniu towaru wystawić fakturę końcową. Należy ją wówczas wystawić najpóźniej do siedmiu dni od daty wykonania usługi lub wydania towaru i powinna ona wskazywać numery poprzednio wystawionych faktur dokumentujących otrzymane zaliczki (§ 10 ust. 5 rozporządzenia w sprawie faktur).

W konsekwencji faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki wystawiona jako faktura „zwykła” z adnotacją „zapłacona przelewem” może być uznana za fakturę zaliczkową tak samo jak faktura oznaczona jako „faktura zaliczkowa” dokumentująca „zaliczkę na poczet dostawy towaru (wykonania usługi)”. Jednak w praktyce zarówno dla wystawiającego fakturę, jak i dla jego kontrahenta korzystniejsze jest takie oznaczenie faktury, aby bez wątpliwości można ją było uznać za fakturę zaliczkową. Gdy z faktur nie wynika wprost, że jest to faktura zaliczkowa, organy podatkowe często uznają takie wpłaty za zapłatę „z góry”, która ma niekorzystne podatkowo skutki.

Odliczenie VAT naliczonego

Kontrahent otrzymujący fakturę dokumentującą wpłatę zaliczki w formie faktury zwykłej może być zmuszony do opóźnienia odliczenia VAT naliczonego z takiej faktury na podstawie art. 86 ust. 12 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a) lub c) przed wydaniem towaru albo przed wykonaniem usługi, prawo do odliczenia VAT powstaje dopiero po wydaniu towaru (wykonaniu usługi), z wyjątkami określonymi w art. 86 ust. 12a. Reguła ta nie odnosi się też do faktur zaliczkowych wymienionych w art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. b) ustawy o VAT. Dlatego wskazanie na fakturze, że jest to faktura zaliczkowa, ułatwi kontrahentowi odliczenie VAT naliczonego. Nie będzie on musiał udowadniać organowi podatkowemu, że faktura ta dokumentuje zaliczkę. Będzie to bowiem wskazane przez wystawcę faktury bezpośrednio w samej treści faktury.

Podatek dochodowy

Warto też zwrócić uwagę, że podatek od towarów i usług opodatkowuje otrzymanie zaliczki, natomiast podatki dochodowe wyłączają opodatkowanie zaliczek.

W myśl art. 14 ust. 1c updof oraz art. 12 ust. 3a updop za datę powstania przychodu z działalności gospodarczej uznaje się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi (także częściowego wykonania usługi), jednak nie później niż dzień:

• wystawienia faktury albo

• uregulowania należności.

Zatem wystawianie faktury końcowej przed wykonaniem usługi czy wydaniem towaru, jak sugeruje podatnik w pytaniu, jest niekorzystne z punktu widzenia podatków dochodowych, gdyż prowadzi do wcześniejszego opodatkowania. Wątpliwości w interpretacji opisanych przepisów budzi zapis „uregulowania należności”. Czy w przypadku otrzymania zaliczki w wysokości 100% należy opodatkować uzyskanie przychodu? Ustawodawca w art. 14 ust. 3 updof oraz art. 12 ust. 4 updop nie zalicza bowiem do przychodów pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Gdy więc faktura dokumentuje zaliczkę, nie powstaje przychód w podatku dochodowym z tytułu otrzymania zaliczki. Natomiast w przypadku faktury „zwykłej” z adnotacją „zapłacono przelewem” brak zaliczenia otrzymanej kwoty do przychodu może spowodować spór z organami podatkowymi, które są skłonne uznawać przychód z tego tytułu w dacie wystawienia faktury lub uregulowania należności (w zależności od tego, która data wystąpiła wcześniej).

PRZYKŁAD

W lipcu podatnik otrzymał od swojego kontrahenta zaliczkę w wysokości 1220 zł na poczet przyszłej usługi. W dniu otrzymania zaliczki wystawił fakturę zaliczkową dokumentującą otrzymanie zaliczki. Następnie usługa została wykonana w sierpniu i 7 dni po wykonaniu usługi została wystawiona faktura rozliczeniowa.

Faktura zaliczkowa wystawiona w lipcu:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Faktura rozliczeniowa wystawiona w sierpniu:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W lipcu podatnik odprowadza więc tylko podatek od towarów i usług w wysokości 220,00 zł, natomiast w sierpniu podatek należny od pozostałej kwoty należności. Podatek dochodowy od przychodu ze sprzedaży jest w tej sytuacji rozliczany dopiero w sierpniu. Z kolei kontrahent nabywający usługę ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury zaliczkowej w lipcu oraz podatku naliczonego wynikającego z faktury końcowej w sierpniu. W sierpniu może też ująć zakupioną usługę w kosztach uzyskania przychodu.

• art. 19 ust. 4 i ust. 11, art. 29 ust. 2, art. 106 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679

• art. 14 ust. 1c i ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 149, poz. 996

• art. 12 ust. 3a i ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 149, poz. 996

Anna Adamiec

doradca podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA