Czy zawsze trzeba wystawiać faktury końcowe, gdy były wystawiane faktury zaliczkowe
REKLAMA
RADA
REKLAMA
W sytuacji opisanej w pytaniu faktury końcowe (rozliczeniowe) nie powinny być wystawiane. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Zasady, na jakich wystawiane są tzw. faktury zaliczkowe, regulują przepisy § 10 rozporządzenia o fakturach. Z § 10 ust. 6 tego rozporządzenia wynika, że jeżeli faktury zaliczkowe obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 9 rozporządzenia o fakturach, czyli faktury końcowej (rozliczeniowej). A zatem jeżeli podatnik wystawi fakturę zaliczkową (względnie faktury zaliczkowe) na całą cenę brutto towaru lub usługi, to po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury końcowej.
PRZYKŁAD
REKLAMA
Do podatnika zgłosił się klient z zamówieniem towaru za kwotę 10 000 zł brutto. W momencie składania zamówienia klient wpłacił 2000 zł zaliczki, co podatnik udokumentował fakturą zaliczkową wystawioną na kwotę 2000 zł brutto. W dniu 5 maja podatnik poinformował klienta o możliwości odbioru towaru. W dniu 6 maja podatnik otrzymał 8000 zł pozostałej do zapłaty ceny, którą to kwotę również udokumentował fakturą zaliczkową. Po odbiór towaru klient zgłosił się 14 maja. W tej sytuacji podatnik nie musi wystawiać faktury końcowej (rozliczeniowej), gdyż pełna cena brutto towaru została pokryta fakturami zaliczkowymi.
Faktury końcowej (rozliczeniowej) nie wystawia się również wówczas, gdy część zaliczki udokumentowanej fakturą zaliczkową (fakturami zaliczkowymi) jest zwracana. W takich przypadkach zwrot części zaliczki powinien zostać udokumentowany fakturą korygującą do wystawionej faktury zaliczkowej (fakturami korygującymi do wystawionych faktur zaliczkowych).
PRZYKŁAD
Do podatnika zgłosił się klient z zamówieniem towaru za 3000 zł brutto. Kwotę tę klient wpłacił w dniu składania zamówienia, co podatnik udokumentował fakturą zaliczkową wystawioną na kwotę 3000 zł. Podatnikowi udało się sprowadzić zamówiony towar taniej, niż przypuszczał, w konsekwencji wydając towar, zwrócił klientowi 300 zł zaliczki (ostatecznie towar sprzedał za 2700 zł brutto). W tej sytuacji faktura końcowa (ostateczna) nie jest wystawiana. Wystawiona powinna być faktura korygująca do faktury zaliczkowej (w związku ze zwrotem części udokumentowanej tą fakturą zaliczki).
•§ 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 222, poz. 1760
Tomasz Krywan
doradca podatkowy
REKLAMA
REKLAMA