REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zawsze trzeba wystawiać faktury końcowe, gdy były wystawiane faktury zaliczkowe

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Jeżeli wystawiam fakturę zaliczkową, a później okazuje się, że cała zaliczka jest rozliczona i nie ma nic ani do zwrotu, ani do dopłaty, to czy muszę wystawiać fakturę końcową?

RADA

REKLAMA

W sytuacji opisanej w pytaniu faktury końcowe (rozliczeniowe) nie powinny być wystawiane. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Zasady, na jakich wystawiane są tzw. faktury zaliczkowe, regulują przepisy § 10 rozporządzenia o fakturach. Z § 10 ust. 6 tego rozporządzenia wynika, że jeżeli faktury zaliczkowe obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 9 rozporządzenia o fakturach, czyli faktury końcowej (rozliczeniowej). A zatem jeżeli podatnik wystawi fakturę zaliczkową (względnie faktury zaliczkowe) na całą cenę brutto towaru lub usługi, to po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury końcowej.

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Do podatnika zgłosił się klient z zamówieniem towaru za kwotę 10 000 zł brutto. W momencie składania zamówienia klient wpłacił 2000 zł zaliczki, co podatnik udokumentował fakturą zaliczkową wystawioną na kwotę 2000 zł brutto. W dniu 5 maja podatnik poinformował klienta o możliwości odbioru towaru. W dniu 6 maja podatnik otrzymał 8000 zł pozostałej do zapłaty ceny, którą to kwotę również udokumentował fakturą zaliczkową. Po odbiór towaru klient zgłosił się 14 maja. W tej sytuacji podatnik nie musi wystawiać faktury końcowej (rozliczeniowej), gdyż pełna cena brutto towaru została pokryta fakturami zaliczkowymi.

Faktury końcowej (rozliczeniowej) nie wystawia się również wówczas, gdy część zaliczki udokumentowanej fakturą zaliczkową (fakturami zaliczkowymi) jest zwracana. W takich przypadkach zwrot części zaliczki powinien zostać udokumentowany fakturą korygującą do wystawionej faktury zaliczkowej (fakturami korygującymi do wystawionych faktur zaliczkowych).

PRZYKŁAD

Do podatnika zgłosił się klient z zamówieniem towaru za 3000 zł brutto. Kwotę tę klient wpłacił w dniu składania zamówienia, co podatnik udokumentował fakturą zaliczkową wystawioną na kwotę 3000 zł. Podatnikowi udało się sprowadzić zamówiony towar taniej, niż przypuszczał, w konsekwencji wydając towar, zwrócił klientowi 300 zł zaliczki (ostatecznie towar sprzedał za 2700 zł brutto). W tej sytuacji faktura końcowa (ostateczna) nie jest wystawiana. Wystawiona powinna być faktura korygująca do faktury zaliczkowej (w związku ze zwrotem części udokumentowanej tą fakturą zaliczki).

•§ 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 222, poz. 1760

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA