REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy likwidacja środka trwałego rodzi obowiązek opodatkowania oraz korekty odliczonego VAT

Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Samochód ciężarowy był kupiony na fakturę. VAT odliczono 12 lat temu, żadnych pieniędzy z likwidacji (złomowanie) nie otrzymaliśmy. Czy należy rozliczyć VAT z tego tytułu?

RADA

REKLAMA

Nie. Likwidacja środka trwałego nie rodzi ani obowiązku opodatkowania tej czynności, ani korekty odliczonego od jego nabycia VAT.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Likwidacja środka trwałego to całkowite zaprzestanie jego użytkowania, zaprzestanie amortyzacji podatkowej oraz wykreślenie środka trwałego z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności z powodu jego całkowitego zużycia, kradzieży, uszkodzenia lub utraty przydatności związanej np. z postępem technicznym. Likwidacja środka trwałego jest czynnością niepodlegającą VAT.

Wynika to z faktu, że przekazując samochód do złomowania, bez wynagrodzenia, podatnik dokonuje nieodpłatnego przekazania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Takie przekazanie nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Nawet gdyby organy podatkowe uznały, że takie przekazanie podlega VAT, gdyż przysługiwało prawo do odliczenia VAT, to podstawa opodatkowania będzie wynosić 0, skoro samochód został bezpłatnie złomowany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że likwidacja środka trwałego nie podlega opodatkowaniu VAT.

Firma ma również wątpliwość, czy w związku z tym nie powstanie obowiązek korekty odliczonego uprzednio podatku naliczonego od nabycia samochodu ciężarowego. Odpowiedź na to pytanie jest przecząca. Obowiązek korekty odliczonego VAT mógłby powstać na podstawie regulacji art. 91, stosownie do treści ust. 2 tego przepisu. Według niego odliczony podatek naliczony od nabycia towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji, a także których wartość początkowa przekracza 15 000 zł, podlega 5-letniemu okresowi korekty, a w przypadku nieruchomości - 10-letniemu okresowi korekty, począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. W tym okresie podatnik jest zobowiązany dokonywać korekty odliczonego VAT w przypadku:

• prowadzenia działalności mieszanej - po zakończeniu każdego roku podatkowego (art. 91 ust. 2 ustawy),

• sprzedaży środka trwałego - w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym sprzedaż miała miejsce (art. 91 ust. 4 i 5 ustawy),

• zmiany przeznaczenia środka trwałego - w pierwszej składanej deklaracji po zakończeniu roku podatkowego, w którym zmiana ta nastąpiła (art. 91 ust. 7a ustawy).

REKLAMA

Ze względu jednak na fakt, że w wyniku likwidacji środka trwałego następuje zaniechanie jego używania na potrzeby prowadzonej działalności, nie zachodzą przesłanki dokonania korekty odliczonego od jego nabycia podatku naliczonego określonego w art. 91 ustawy, nawet wówczas, gdy likwidowany środek trwały jest objęty 5-letnim okresem korekty.

Stanowisko to potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 17 lutego 2009 r. (sygn. IPPP2/443-1737/08-2/Asi), w której czytamy: Równocześnie organ podatkowy informuje, że w przepisach art. 91 ww. ustawy stanowiącego o korektach utrata lub zużycie środków trwałych nie zostały wymienione jako przesłanki powodujące obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego. Podkreślenia wymaga również, że dla celów dowodowych fakt zużycia środka trwałego powinien być przez podatnika należycie udokumentowany.

W związku z powyższym, w opinii tut. Organu Wnioskodawca powinien zaprzestać dokonywania korekty podatku VAT naliczonego począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło wykreślenie środka trwałego z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych z powodu jego likwidacji (...).

Dlatego obowiązek korekty odliczonego VAT od likwidowanego środka trwałego nie powstanie tym bardziej, jeżeli jego likwidacja nastąpi po upływie okresu korekty, którym jest on objęty - co ma miejsce w przedstawionej w pytaniu sytuacji.

Firma nie ma zatem żadnego obowiązku rozliczenia VAT od likwidowanego samochodu ciężarowego po upływie 12 lat od momentu oddania go do użytkowania. Brak obowiązku dotyczy zarówno:

• opodatkowania VAT samej czynności likwidacji,

• korekty odliczonego od jego nabycia VAT.

• art. 5 i 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 75, poz. 473

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA