REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aktualizacja danych w związku ze zmianą siedziby firmy

Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zmienia miejsce wykonywania działalności - wpis i REGON są z 1 grudnia 2008 r. Faktury zarówno sprzedaży, jak i zakupu są wystawiane na nowy adres już od 1 listopada. Czy jest to prawidłowe rozwiązanie? Czy w zgłoszeniu aktualizującym można wpisać datę 1 listopada 2008 r.? Czy oprócz zgłoszenia aktualizującego NIP należy jeszcze składać dodatkowe informacje do US?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawione rozwiązanie jest niepoprawne. W zgłoszeniu aktualizującym należy wpisać datę 1 grudnia 2008 r., czyli zgodną z dokonanym wpisem. W związku ze zmianą adresu spółka powinna także złożyć do US formularz aktualizujący VAT-R.

UZASADNIENIE

Zmiana miejsca wykonywania działalności gospodarczej pociąga za sobą konieczność zmiany danych m.in. w rejestrze REGON oraz w urzędzie skarbowym. Podmioty podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego nie muszą zgłaszać zmiany miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Zgłoszeniu do KRS podlega jednak zmiana danych dotyczących siedziby i adresu jednostki gospodarczej. Jeśli zatem wskazana w pytaniu zmiana miejsca wykonywania działalności jest tożsama ze zmianą adresu podmiotu, wówczas w zależności od formy prawnej podmiotu należy złożyć wniosek KRS Z1, KRS Z2, KRS Z3 lub KRS Z5.

REKLAMA

Zgłoszenia zmian objętych wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego należy dokonać w ciągu 14 dni od dnia ich zaistnienia. Następnie zmiany należy zgłosić w rejestrze REGON oraz w urzędzie skarbowym. Podatnik musi złożyć aktualizację danych w urzędzie skarbowym na odpowiednim formularzu NIP (NIP-1 w przypadku osób fizycznych i NIP-2 w przypadku osób prawnych). Zgłoszenie powinno być dokonane również w ciągu 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawą do aktualizacji danych jest odpowiedni formularz NIP wraz z następującymi dokumentami:

• zaświadczeniem o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego,

• zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON,

• dokumentem potwierdzającym uprawnienia do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w których jest prowadzona działalność gospodarcza.

Podatnik dokonał zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym od 1 grudnia, zatem nie będzie możliwe dokonanie zgłoszenia aktualizującego NIP z datą wcześniejszą. W zgłoszeniu tym należy wpisać datę 1 grudnia 2008 r.

Zmiana adresu wykonywania działalności jest związana także z aktualizacją danych wynikających ze zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Zgodnie bowiem z art. 96 ust. 12 ustawy o VAT, w przypadku gdy dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić to do naczelnika urzędu skarbowego w terminie siedmiu dni, licząc od dnia, w którym zmiana nastąpiła.

Dokumenty sprzedaży oraz zakupu z nowym adresem podatnik wystawiał i otrzymywał począwszy od 1 listopada. Wynika to z faktycznej zmiany, potwierdzonej zapewne tytułem prawnym do nowego lokalu (umowa kupna, najmu itp.). Jednak nowy adres został wpisany do KRS od 1 grudnia. W związku z tym, że spółka nie dokonała poprawnej procedury aktualizacyjnej, należałoby wystawić noty korygujące na niepoprawny adres umieszczony w treści faktur zakupu. Trzeba pamiętać, że notę korygującą może wystawiać tylko nabywca. Dlatego w przypadku faktur sprzedaży spółka powinna wystawić faktury korygujące. Należy jednak zaznaczyć, że błędny adres podany na fakturach nie odbiera spółce możliwości odliczenia VAT naliczonego. Nie jest to również powód do nieodprowadzania VAT należnego.

Za niezłożone w terminie zgłoszenie aktualizacyjne NIP podatnik podlega karze za wykroczenia skarbowe. Zgodnie bowiem z art. 81 § 1 pkt 1 Kodeksu karnego skarbowego podatnik lub płatnik, który wbrew obowiązkowi nie dokonuje w terminie zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacji objętych nim danych lub podaje w nim dane niezgodne ze stanem rzeczywistym albo niepełne, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

• art. 5 ust. 4b, art. 9 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników - j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 769

• art. 81 § 1 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 66, poz. 410

• rozporządzenie Ministra Finansów z 14 listopada 2003 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych - Dz.U. Nr 202, poz. 1959; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 190, poz. 1161

• art. 96 ust. 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Justyna Michałowska

księgowa

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA