REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aktualizacja danych w związku ze zmianą siedziby firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zmienia miejsce wykonywania działalności - wpis i REGON są z 1 grudnia 2008 r. Faktury zarówno sprzedaży, jak i zakupu są wystawiane na nowy adres już od 1 listopada. Czy jest to prawidłowe rozwiązanie? Czy w zgłoszeniu aktualizującym można wpisać datę 1 listopada 2008 r.? Czy oprócz zgłoszenia aktualizującego NIP należy jeszcze składać dodatkowe informacje do US?

RADA

REKLAMA

Przedstawione rozwiązanie jest niepoprawne. W zgłoszeniu aktualizującym należy wpisać datę 1 grudnia 2008 r., czyli zgodną z dokonanym wpisem. W związku ze zmianą adresu spółka powinna także złożyć do US formularz aktualizujący VAT-R.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Zmiana miejsca wykonywania działalności gospodarczej pociąga za sobą konieczność zmiany danych m.in. w rejestrze REGON oraz w urzędzie skarbowym. Podmioty podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego nie muszą zgłaszać zmiany miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Zgłoszeniu do KRS podlega jednak zmiana danych dotyczących siedziby i adresu jednostki gospodarczej. Jeśli zatem wskazana w pytaniu zmiana miejsca wykonywania działalności jest tożsama ze zmianą adresu podmiotu, wówczas w zależności od formy prawnej podmiotu należy złożyć wniosek KRS Z1, KRS Z2, KRS Z3 lub KRS Z5.

Zgłoszenia zmian objętych wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego należy dokonać w ciągu 14 dni od dnia ich zaistnienia. Następnie zmiany należy zgłosić w rejestrze REGON oraz w urzędzie skarbowym. Podatnik musi złożyć aktualizację danych w urzędzie skarbowym na odpowiednim formularzu NIP (NIP-1 w przypadku osób fizycznych i NIP-2 w przypadku osób prawnych). Zgłoszenie powinno być dokonane również w ciągu 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawą do aktualizacji danych jest odpowiedni formularz NIP wraz z następującymi dokumentami:

• zaświadczeniem o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego,

• zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON,

• dokumentem potwierdzającym uprawnienia do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w których jest prowadzona działalność gospodarcza.

Podatnik dokonał zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym od 1 grudnia, zatem nie będzie możliwe dokonanie zgłoszenia aktualizującego NIP z datą wcześniejszą. W zgłoszeniu tym należy wpisać datę 1 grudnia 2008 r.

REKLAMA

Zmiana adresu wykonywania działalności jest związana także z aktualizacją danych wynikających ze zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Zgodnie bowiem z art. 96 ust. 12 ustawy o VAT, w przypadku gdy dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić to do naczelnika urzędu skarbowego w terminie siedmiu dni, licząc od dnia, w którym zmiana nastąpiła.

Dokumenty sprzedaży oraz zakupu z nowym adresem podatnik wystawiał i otrzymywał począwszy od 1 listopada. Wynika to z faktycznej zmiany, potwierdzonej zapewne tytułem prawnym do nowego lokalu (umowa kupna, najmu itp.). Jednak nowy adres został wpisany do KRS od 1 grudnia. W związku z tym, że spółka nie dokonała poprawnej procedury aktualizacyjnej, należałoby wystawić noty korygujące na niepoprawny adres umieszczony w treści faktur zakupu. Trzeba pamiętać, że notę korygującą może wystawiać tylko nabywca. Dlatego w przypadku faktur sprzedaży spółka powinna wystawić faktury korygujące. Należy jednak zaznaczyć, że błędny adres podany na fakturach nie odbiera spółce możliwości odliczenia VAT naliczonego. Nie jest to również powód do nieodprowadzania VAT należnego.

Za niezłożone w terminie zgłoszenie aktualizacyjne NIP podatnik podlega karze za wykroczenia skarbowe. Zgodnie bowiem z art. 81 § 1 pkt 1 Kodeksu karnego skarbowego podatnik lub płatnik, który wbrew obowiązkowi nie dokonuje w terminie zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacji objętych nim danych lub podaje w nim dane niezgodne ze stanem rzeczywistym albo niepełne, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

• art. 5 ust. 4b, art. 9 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników - j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 769

• art. 81 § 1 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 66, poz. 410

• rozporządzenie Ministra Finansów z 14 listopada 2003 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych - Dz.U. Nr 202, poz. 1959; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 190, poz. 1161

• art. 96 ust. 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Justyna Michałowska

księgowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA