REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aktualizacja danych w związku ze zmianą siedziby firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zmienia miejsce wykonywania działalności - wpis i REGON są z 1 grudnia 2008 r. Faktury zarówno sprzedaży, jak i zakupu są wystawiane na nowy adres już od 1 listopada. Czy jest to prawidłowe rozwiązanie? Czy w zgłoszeniu aktualizującym można wpisać datę 1 listopada 2008 r.? Czy oprócz zgłoszenia aktualizującego NIP należy jeszcze składać dodatkowe informacje do US?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawione rozwiązanie jest niepoprawne. W zgłoszeniu aktualizującym należy wpisać datę 1 grudnia 2008 r., czyli zgodną z dokonanym wpisem. W związku ze zmianą adresu spółka powinna także złożyć do US formularz aktualizujący VAT-R.

UZASADNIENIE

Zmiana miejsca wykonywania działalności gospodarczej pociąga za sobą konieczność zmiany danych m.in. w rejestrze REGON oraz w urzędzie skarbowym. Podmioty podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego nie muszą zgłaszać zmiany miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Zgłoszeniu do KRS podlega jednak zmiana danych dotyczących siedziby i adresu jednostki gospodarczej. Jeśli zatem wskazana w pytaniu zmiana miejsca wykonywania działalności jest tożsama ze zmianą adresu podmiotu, wówczas w zależności od formy prawnej podmiotu należy złożyć wniosek KRS Z1, KRS Z2, KRS Z3 lub KRS Z5.

REKLAMA

Zgłoszenia zmian objętych wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego należy dokonać w ciągu 14 dni od dnia ich zaistnienia. Następnie zmiany należy zgłosić w rejestrze REGON oraz w urzędzie skarbowym. Podatnik musi złożyć aktualizację danych w urzędzie skarbowym na odpowiednim formularzu NIP (NIP-1 w przypadku osób fizycznych i NIP-2 w przypadku osób prawnych). Zgłoszenie powinno być dokonane również w ciągu 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawą do aktualizacji danych jest odpowiedni formularz NIP wraz z następującymi dokumentami:

• zaświadczeniem o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego,

• zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON,

• dokumentem potwierdzającym uprawnienia do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w których jest prowadzona działalność gospodarcza.

Podatnik dokonał zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym od 1 grudnia, zatem nie będzie możliwe dokonanie zgłoszenia aktualizującego NIP z datą wcześniejszą. W zgłoszeniu tym należy wpisać datę 1 grudnia 2008 r.

Zmiana adresu wykonywania działalności jest związana także z aktualizacją danych wynikających ze zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Zgodnie bowiem z art. 96 ust. 12 ustawy o VAT, w przypadku gdy dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić to do naczelnika urzędu skarbowego w terminie siedmiu dni, licząc od dnia, w którym zmiana nastąpiła.

Dokumenty sprzedaży oraz zakupu z nowym adresem podatnik wystawiał i otrzymywał począwszy od 1 listopada. Wynika to z faktycznej zmiany, potwierdzonej zapewne tytułem prawnym do nowego lokalu (umowa kupna, najmu itp.). Jednak nowy adres został wpisany do KRS od 1 grudnia. W związku z tym, że spółka nie dokonała poprawnej procedury aktualizacyjnej, należałoby wystawić noty korygujące na niepoprawny adres umieszczony w treści faktur zakupu. Trzeba pamiętać, że notę korygującą może wystawiać tylko nabywca. Dlatego w przypadku faktur sprzedaży spółka powinna wystawić faktury korygujące. Należy jednak zaznaczyć, że błędny adres podany na fakturach nie odbiera spółce możliwości odliczenia VAT naliczonego. Nie jest to również powód do nieodprowadzania VAT należnego.

Za niezłożone w terminie zgłoszenie aktualizacyjne NIP podatnik podlega karze za wykroczenia skarbowe. Zgodnie bowiem z art. 81 § 1 pkt 1 Kodeksu karnego skarbowego podatnik lub płatnik, który wbrew obowiązkowi nie dokonuje w terminie zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacji objętych nim danych lub podaje w nim dane niezgodne ze stanem rzeczywistym albo niepełne, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

• art. 5 ust. 4b, art. 9 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników - j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 769

• art. 81 § 1 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 66, poz. 410

• rozporządzenie Ministra Finansów z 14 listopada 2003 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych - Dz.U. Nr 202, poz. 1959; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 190, poz. 1161

• art. 96 ust. 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Justyna Michałowska

księgowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA