REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aktualizacja danych w związku ze zmianą siedziby firmy

Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zmienia miejsce wykonywania działalności - wpis i REGON są z 1 grudnia 2008 r. Faktury zarówno sprzedaży, jak i zakupu są wystawiane na nowy adres już od 1 listopada. Czy jest to prawidłowe rozwiązanie? Czy w zgłoszeniu aktualizującym można wpisać datę 1 listopada 2008 r.? Czy oprócz zgłoszenia aktualizującego NIP należy jeszcze składać dodatkowe informacje do US?

RADA

REKLAMA

Przedstawione rozwiązanie jest niepoprawne. W zgłoszeniu aktualizującym należy wpisać datę 1 grudnia 2008 r., czyli zgodną z dokonanym wpisem. W związku ze zmianą adresu spółka powinna także złożyć do US formularz aktualizujący VAT-R.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Zmiana miejsca wykonywania działalności gospodarczej pociąga za sobą konieczność zmiany danych m.in. w rejestrze REGON oraz w urzędzie skarbowym. Podmioty podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego nie muszą zgłaszać zmiany miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Zgłoszeniu do KRS podlega jednak zmiana danych dotyczących siedziby i adresu jednostki gospodarczej. Jeśli zatem wskazana w pytaniu zmiana miejsca wykonywania działalności jest tożsama ze zmianą adresu podmiotu, wówczas w zależności od formy prawnej podmiotu należy złożyć wniosek KRS Z1, KRS Z2, KRS Z3 lub KRS Z5.

Zgłoszenia zmian objętych wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego należy dokonać w ciągu 14 dni od dnia ich zaistnienia. Następnie zmiany należy zgłosić w rejestrze REGON oraz w urzędzie skarbowym. Podatnik musi złożyć aktualizację danych w urzędzie skarbowym na odpowiednim formularzu NIP (NIP-1 w przypadku osób fizycznych i NIP-2 w przypadku osób prawnych). Zgłoszenie powinno być dokonane również w ciągu 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawą do aktualizacji danych jest odpowiedni formularz NIP wraz z następującymi dokumentami:

• zaświadczeniem o wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego,

• zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON,

• dokumentem potwierdzającym uprawnienia do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w których jest prowadzona działalność gospodarcza.

Podatnik dokonał zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym od 1 grudnia, zatem nie będzie możliwe dokonanie zgłoszenia aktualizującego NIP z datą wcześniejszą. W zgłoszeniu tym należy wpisać datę 1 grudnia 2008 r.

REKLAMA

Zmiana adresu wykonywania działalności jest związana także z aktualizacją danych wynikających ze zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Zgodnie bowiem z art. 96 ust. 12 ustawy o VAT, w przypadku gdy dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić to do naczelnika urzędu skarbowego w terminie siedmiu dni, licząc od dnia, w którym zmiana nastąpiła.

Dokumenty sprzedaży oraz zakupu z nowym adresem podatnik wystawiał i otrzymywał począwszy od 1 listopada. Wynika to z faktycznej zmiany, potwierdzonej zapewne tytułem prawnym do nowego lokalu (umowa kupna, najmu itp.). Jednak nowy adres został wpisany do KRS od 1 grudnia. W związku z tym, że spółka nie dokonała poprawnej procedury aktualizacyjnej, należałoby wystawić noty korygujące na niepoprawny adres umieszczony w treści faktur zakupu. Trzeba pamiętać, że notę korygującą może wystawiać tylko nabywca. Dlatego w przypadku faktur sprzedaży spółka powinna wystawić faktury korygujące. Należy jednak zaznaczyć, że błędny adres podany na fakturach nie odbiera spółce możliwości odliczenia VAT naliczonego. Nie jest to również powód do nieodprowadzania VAT należnego.

Za niezłożone w terminie zgłoszenie aktualizacyjne NIP podatnik podlega karze za wykroczenia skarbowe. Zgodnie bowiem z art. 81 § 1 pkt 1 Kodeksu karnego skarbowego podatnik lub płatnik, który wbrew obowiązkowi nie dokonuje w terminie zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacji objętych nim danych lub podaje w nim dane niezgodne ze stanem rzeczywistym albo niepełne, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.

• art. 5 ust. 4b, art. 9 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników - j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 769

• art. 81 § 1 ustawy z 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 66, poz. 410

• rozporządzenie Ministra Finansów z 14 listopada 2003 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych - Dz.U. Nr 202, poz. 1959; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 190, poz. 1161

• art. 96 ust. 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Justyna Michałowska

księgowa

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA