Zmiana danych wymaga NIP aktualizacyjnego
REKLAMA
REKLAMA
Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).
REKLAMA
Dane identyfikacyjne
REKLAMA
Przedsiębiorca, który składa do urzędu skarbowego wniosek o nadanie NIP, musi podać w nim określone dane. Zgłoszenie identyfikacyjne osób fizycznych zawiera: nazwisko, imiona, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz PESEL.
Więcej informacji w zgłoszeniu identyfikacyjnym muszą podać podatnicy niebędący osobami fizycznymi. Ich wniosek o NIP zawiera dodatkowo: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:
• w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;
• w przypadku spółek cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowych oraz komandytowo-akcyjnych - dane dotyczące wspólników, w tym również NIP nadany poszczególnym wspólnikom;
• w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.
Zgłoszenie identyfikacyjne podatników wykonujących działalność gospodarczą zawiera również informacje dotyczące tej działalności.
Jeśli wymienione dane podane w zgłoszeniu identyfikacyjnym zmienią się, np. nastąpi zmiana adresu czy wymienimy dowód osobisty, konieczne będzie zaktualizowanie tych informacji w urzędzie skarbowym.
Zmiany trzeba zgłosić
Podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Co więcej, podatnicy na zaktualizowanie danych mają określone terminy:
• podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego - nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych,
• pozostali podatnicy - nie później niż w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych (z pewnymi zastrzeżeniami),
• podatnicy będący wyłącznie podatnikami podatków stanowiących dochody budżetów gmin - wraz ze złożeniem pierwszej w roku podatkowym deklaracji podatkowej lub w terminie dokonania pierwszej w roku podatkowym wpłaty podatku.
Warto dodać, że niektórzy podatnicy mogą zaktualizować NIP za pośrednictwem innego organu. Przykładowo za pośrednictwem ZUS lub urzędu wydającego dowód osobisty. Organy te zobowiązane są do poinformowania podatnika o obowiązku złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego oraz do przekazania zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika w terminie siedmiu dni od dnia złożenia przez podatnika tego zgłoszenia.
FORMULARZE O NADANIE NIP I JEGO AKTUALIZACJĘ
• NIP-1 - zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej prowadzącej samodzielnie działalność gospodarczą.
• NIP-2 - zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, będącej podatnikiem lub płatnikiem.
• NIP-3 - zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej nieprowadzącej samodzielnie działalności gospodarczej.
JAK TO ZROBIĆ...
Składamy formularz aktualizacyjny NIP
PROBLEM: W rozliczeniu za 2007 rok chciałbym, aby urząd skarbowy powstałą nadpłatę wypłacił mi na konto. Numeru rachunku bankowego w urzędzie nie podawałem. Czy powinienem to zrobić?
ROZWIĄZANIE: W takiej sytuacji konieczne będzie złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego NIP i podanie w nim numeru rachunku bankowego, na który mają zostać przekazane pieniądze z nadpłaty podatku. Aktualizacji NIP dokonuje się na takim samym formularzu, jak zgłoszenie identyfikacyjne o nadanie numeru podatkowego. Trzeba tylko zaznaczyć na początku druku kwadrat - aktualizacja.
EWA MATYSZEWSKA
ewa.matyszewska@infor.pl
Podstawa prawna
• Ustawa z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 z późn. zm.).
REKLAMA
REKLAMA