REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kasę fiskalną należy wykazać w remanencie likwidacyjnym i opodatkować VAT

Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik kupił kasę fiskalną w 1997 r. Skorzystał z przysługującej mu ulgi z tytułu nabycia kasy oraz z prawa odliczenia podatku naliczonego przy jej zakupie. W grudniu 2007 r. zakończył działalność. Podatnicy, którzy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania dokonali likwidacji działalności, mają obowiązek zwrotu odliczonej ulgi. Podatnik używał kasy powyżej 3 lat, ulgi więc nie zwraca. Moje pytanie: czy ma obowiązek opodatkowania kasy w remanencie likwidacyjnym i zwrotu podatku naliczonego, mimo że użytkował kasę ponad 3 lata?

RADA

REKLAMA

Tak, jeżeli kasa znajduje się u podatnika na dzień zakończenia działalności, powinna być uwzględniona w spisie z natury i opodatkowana VAT w związku z likwidacją działalności. Aby tego uniknąć, należało przed zakończeniem działalności zlikwidować lub odsprzedać kasę.

UZASADNIENIE

Czytelnik słusznie stwierdził, że w opisanej sytuacji nie jest obowiązany do zwrotu ulgi.

1. Kiedy należy zwrócić ulgę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przypadki, w których podatnik jest obowiązany do zwrotu odliczonych lub zwróconych mu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, określa art. 111 ust. 6 ustawy oraz § 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego w sprawie kas fiskalnych. Zgodnie z wymienionymi przepisami podatnik ma obowiązek dokonania zwrotu odliczonych lub zwróconych mu kwot wydatkowanych na zakup kasy rejestrującej, jeżeli w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

• zaprzestanie jej używania,

• nie dokonuje w obowiązującym terminie (co 12 miesięcy) zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis,

• zaprzestanie działalności,

• nastąpi otwarcie likwidacji,

• zostanie ogłoszona upadłość,

• nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału),

• nastąpi dokonanie odliczenia z naruszeniem warunków związanych z tym odliczeniem.

Wymienione przepisy wskazują zarówno na okoliczności, które warunkują zwrot ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej, jak i okres, w którym należy go dokonać. W związku z tym, że kasa fiskalna była użytkowana w okresie dłuższym niż 3 lata (a dokładniej przez ponad 10 lat), na podatniku nie spoczywa obowiązek dokonania zwrotu ulgi.

2. Czy kasę fiskalną należy ująć w remanencie likwidacyjnym

Z pytania wynika, że podatnik w związku z zakończeniem działalności jest obowiązany do zapłaty VAT od remanentu likwidacyjnego.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o VAT takiemu opodatkowaniu podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

• rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej,

• zaprzestania przez podatnika VAT, będącego osobą fizyczną, wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Opodatkowaniu podlegają wyłącznie te towary, w stosunku do których podatnikowi przy ich nabyciu lub wytworzeniu przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Kasa rejestrująca jest towarem, który po nabyciu nie był przedmiotem dostawy, a który na dzień zakończenia działalności stanowi składnik majątku podatnika.

Jeżeli kasa rejestrująca pozostaje na stanie majątkowym w dniu likwidacji działalności gospodarczej, to podatnik powinien objąć ją spisem z natury i opodatkować VAT. Nie jest przy tym istotne, że jedną z przesłanek opodatkowania towarów ujętych w remanencie jest ich zbywalność. Towary, przy których nabyciu podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego, a które na dzień zaprzestania działalności stanowią składnik majątku, można potem sprzedać. Kasa rejestrująca, ze względu na swój charakter, jest specyficznym towarem i trudno ją uznać za zbywalną, tym bardziej że rynek używanych kas fiskalnych zasadniczo nie funkcjonuje. Mimo to, w świetle obowiązujących przepisów, należy opodatkować VAT ten składnik majątku w związku z zakończeniem działalności gospodarczej. Takie stanowisko potwierdza również praktyka organów podatkowych.

Przykładowo, Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu w postanowieniu z 26 stycznia 2007 r., nr PP/443-10/07/TE, podkreślił, że:

REKLAMA

(...) żadne przepisy nie zabraniają sprzedaży kasy rejestrującej. Oczywiście brak jest możliwości ufiskalnienia używanej kasy rejestrującej przez innego podatnika. Jednak brak zapotrzebowania na elementy kasy rejestrującej, bądź samej kasy rejestrującej, nie może skutkować brakiem odprowadzenia podatku należnego od kasy rejestrującej pozostającej na stanie majątkowym w dniu likwidacji działalności gospodarczej zgodnie z ww. art. 14 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Warto zauważyć, że przepis dotyczący rozliczenia VAT w związku z likwidacją działalności nie nakłada obowiązku skorygowania podatku naliczonego odliczonego przy nabyciu towarów objętych remanentem.

3. W jaki sposób wycenić kasę w remanencie

REKLAMA

Z pytania wynika, że Czytelnik zakończył działalność w grudniu 2007 r. Według art. 29 ust. 10 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2007 r. podstawą opodatkowania towarów objętych remanentem likwidacyjnym jest cena ich nabycia. Od 1 stycznia 2008 r. jest to cena nabycia określona na dzień dostawy towaru, czyli w przypadku remanentu likwidacyjnego na dzień zaprzestania działalności. Ponieważ cena nabycia jest wartością „historyczną”, należy uznać, że na dzień zaprzestania działalności nie można jej określić w innej wysokości niż ustalona w dniu zakupu. Natomiast z uzasadnienia zmiany tego przepisu wynika, że ustawodawca zmierzał do uwzględnienia w podstawie opodatkowania zmiany wartości opodatkowanego towaru, np. ze względu na stopień zużycia, brak istotnej wartości ekonomicznej itp.

Należy zauważyć, że mimo zmiany treści przepisu art. 29 ust. 10 ustawy o VAT od 1 stycznia 2008 r., nadal przepis ten odwołuje się do ceny nabycia. Są zatem poważne wątpliwości, czy faktycznie można ją określić w kwocie niższej niż wynikająca z faktury zakupu. Temat ten jest, jak dotąd, pomijany w interpretacjach podatkowych. Trudno zatem ustalić, jaka będzie praktyka stosowania tego przepisu przez organy podatkowe. Pierwsza interpretacja wydana na ten temat jest korzystna dla podatników. Według organu podatkowego należy brać pod uwagę obecną cenę rynkową, a nie cenę zakupu (więcej na ten temat patrz str. 13).

W konsekwencji należy uznać, że przed 1 stycznia 2008 r. oraz obecnie podstawą opodatkowania VAT będzie cena nabycia netto towaru (w tym przypadku kasy) objętego remanentem likwidacyjnym. Podatnikom, którzy planują zakończenie działalności i zamierzają obniżyć podstawę opodatkowania na podstawie obecnego brzmienia art. 29 ust. 10 ustawy o VAT, doradzamy wystąpienie o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

4. Kiedy płacić VAT od remanentu

Obowiązek podatkowy powstaje w dniu, w którym spis powinien zostać sporządzony, nie później jednak niż 14. dnia, licząc od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Najpierw w terminie 14 dni od dnia zaprzestania działalności podatnik ma obowiązek sporządzić spis z natury. Obowiązek podatkowy powstanie w dniu, w którym spis powinien być sporządzony, czyli najpóźniej w terminie 14 dni od dnia zaprzestania działalności. Jeżeli podatnik sporządzi spis w terminie, obowiązek podatkowy powstanie w dniu sporządzenia spisu z natury.

PRZYKŁAD

Podatnik zakończył działalność 5 grudnia. 10 grudnia sporządził spis z natury. Obowiązek podatkowy powstaje 10 grudnia (nie upłynął bowiem termin 14 dni od dnia zakończenia działalności). Podatek należny od remanentu likwidacyjnego powinien wykazać w deklaracji za grudzień i odprowadzić do 25 stycznia.

Jeżeli podatnik sporządzi spis po upływie 14 dni od dnia zakończenia działalności, obowiązek podatkowy powstanie 14. dnia od dnia zakończenia działalności.

PRZYKŁAD

Podatnik zakończył działalność 5 grudnia. 1 stycznia następnego roku sporządził spis z natury. Obowiązek podatkowy powstał 19 grudnia (w tym dniu przypada bowiem czternasty dzień od dnia zakończenia działalności). Podatnik powinien wykazać podatek należny od remanentu likwidacyjnego w deklaracji za grudzień i odprowadzić go do 25 stycznia.

5. Dlaczego korzystniej jest sprzedać lub zlikwidować kasę rejestrującą przed zakończeniem działalności

Opodatkowanie kasy fiskalnej, eksploatowanej przez podatnika przez ponad 10 lat, od wartości, jaką miała ona w momencie nabycia, jest mało wymierne. Dlatego, aby nie wykazywać kasy fiskalnej w remanencie likwidacyjnym, podatnik może przed dniem likwidacji działalności gospodarczej dokonać sprzedaży kasy bądź jej likwidacji.

Kasa rejestrująca, która zostanie zlikwidowana przed dniem zakończenia przez podatnika działalności gospodarczej, nie podlega spisowi z natury.

Potwierdza to postanowienie Urzędu Skarbowego w Krotoszynie z 29 maja 2006 r., nr NP/443-12/06/RS, będące odpowiedzią na pytania podatnika: „Czy w przypadku przechowywania pamięci fiskalnej wymontowanej z kasy będę musiał ją uwzględnić w remanencie likwidacyjnym, a jeżeli tak, to w jakiej wartości? Czy pozostałe elementy kasy, np. obudowę, można zniszczyć?”. W postanowieniu czytamy, że w takim przypadku:

(...) należy uznać, iż kasa rejestrująca stanowiąca środek trwały, której likwidacji dokonano w związku z jej zużyciem przed dniem zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, nie podlega spisowi z natury, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sprawy związane z likwidacją pozostałych elementów kasy, w tym obudowy, nie zostały uregulowane w obecnie obowiązujących przepisach. W związku z tym mogą one być fizycznie zniszczone przez właściciela bez zgody i udziału pracownika urzędu skarbowego oraz w sposób odpowiadający właścicielowi kasy.

Z kolei możliwość odsprzedaży kasy lub jej likwidacji (poprzez złomowanie) potwierdza m.in. interpretacja udzielona przez Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście w postanowieniu nr PP/443-61/05/MG z 5 stycznia 2006 r. Organ podatkowy na pytanie podatnika, czy zlikwidowaną kasę fiskalną można sprzedać innemu podmiotowi gospodarczemu, względnie złomować w przypadku braku nabywcy, udzielił odpowiedzi zgodnej ze stanowiskiem podatnika. Potwierdził tym samym, że:

(...) z obowiązujących przepisów nie wynika zakaz sprzedaży pozostałych elementów kasy fiskalnej (poza pamięcią fiskalną) w przypadku zaprzestania ewidencji obrotu przy jej zastosowaniu, pod warunkiem wcześniejszego dokonania czynności, o których mowa powyżej. W przypadku braku nabywcy mogą one zostać zlikwidowane poprzez złomowanie.

6. W jaki sposób zakończyć pracę kasy w trybie fiskalnym

Likwidacja kasy fiskalnej, podobnie jak jej sprzedaż, wiąże się z zakończeniem jej pracy w trybie fiskalnym. W takich przypadkach podatnik ma obowiązek odczytania zawartości pamięci fiskalnej potwierdzonej następnie protokołem. Czynności te wymagają udziału: podatnika, serwisanta i urzędnika skarbowego. W związku z likwidacją kasy należy:

• złożyć w urzędzie skarbowym (lub przesłać za pośrednictwem poczty na adres urzędu) pisemne zawiadomienie o zakończeniu pracy kasy w trybie fiskalnym i wnieść o dokonanie odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej,

• umówić się z urzędnikiem urzędu skarbowego oraz z serwisantem (miejsce, data, godzina) na spotkanie w celu dokonania określonych czynności,

• podczas spotkania:

• dokonać oględzin kasy,

• dokonać oględzin plomb,

• wydrukować łączny raport okresowy,

• sporządzić na tę okoliczność protokół według ustalonego wzoru (zob. str. 47),

• wydać serwisantowi moduł fiskalny kasy fiskalnej.

Odczyt zawartości pamięci fiskalnej może być dokonany w miejscu prowadzenia ewidencji lub w siedzibie urzędu skarbowego. Wyboru pomiędzy tymi dwoma możliwościami należy dokonać w porozumieniu z urzędem skarbowym.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

7. Czy można sprzedać kasę fiskalną

Kasa fiskalna jest urządzeniem o szczególnym przeznaczeniu, tzn. posiada numer unikatowy, który nie może być przypisany innym urządzeniom. Ze względu na specyfikę rynek używanych kas fiskalnych praktycznie nie istnieje. Po dokonaniu odczytu zawartości pamięci fiskalnej i wymianie modułu nieufiskalniona kasa nie posiada już przymiotu kasy rejestrującej, w związku z czym może być wykorzystywana poza systemem rejestracji obrotu wymaganego przepisami ustawy o VAT. Może być wykorzystywana np. do celów szkoleniowych. Odkupieniem tego urządzenia może być zainteresowany także producent.

Zdarza się, że kasę zabiera serwisant uczestniczący w zakończeniu pracy w trybie fiskalnym w zamian za usługę sporządzenia protokołu zakończenia pracy w trybie fiskalnym. Wówczas obie strony powinny sobie wystawić fakturę: serwisant za usługę, podatnik za kasę po cenie równej wartości usługi serwisanta (umowa barterowa, dla której podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku).

• art. 14, art. 29 ust. 3 i 10, art. 111 ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 130, poz. 826

• § 5 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników - Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798

• § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących - Dz.U. Nr 113, poz. 720

Aneta Szwęch

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lokalnych biznesów nie znajdziesz w sieci [Raport]

Tylko 25% firm lokalnych posiada strony internetowe, mimo że 68% Polaków szuka w internecie opinii o firmach przed dokonaniem zakupu. 27% użytkowników internetu regularnie czyta recenzje, a 41% robi to często. Najwięcej recenzji przeglądają mieszkańcy województw lubuskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego, a także osoby z niższym wykształceniem i dochodami.

W jaki sposób założyć spółkę z o.o. – przez S24 czy z udziałem notariusza?

Rejestracja nowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może zostać dokonana na dwa sposoby: poprzez system S24 lub przy udziale notariusza z umową w formie aktu notarialnego. W obu tych przypadkach wniosek o rejestrację spółki składany jest przez Internet, odpowiednio w S24 lub przez Portal Rejestrów Sądowych. Każda z tych metod ma swoje wady i zalety.

Można mieć własną działalność gospodarczą nie płacąc składek ZUS, jak to zrobić w 2025 roku

Wysokie koszty już na wstępie, zanim jeszcze zarobi się pierwsze pieniądze, to główny hamulec przed założeniem własnej firmy. Daninę dla ZUS trzeba płacić, niezależnie od tego czy z działalności gospodarczej jest zysk czy straty. Ale nie wszyscy wiedzą, że można prowadzić własny biznes nie płacąc do ZUS nawet złotówki. Warto więc zacząć, choćby na próbę. To łatwe i nic nie kosztuje.

Jak zamknąć rok w spółce z o.o.?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością po zakończeniu każdego roku obrotowego powinna – co do zasady – sporządzić sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z działalności (jeśli nie jest zwolniona z obowiązku jego sporządzenia), przeprowadzić zwyczajne zgromadzenie wspólników, a także złożyć odpowiednie dokumenty do KRS.

REKLAMA

Webinar. ESG compliance. Jak wdrożyć w Twojej firmie?

Webinar adresowany jest do przedsiębiorców, członków kadry zarządzającej, specjalistów ds. compliance, audytorów wewnętrznych oraz osób odpowiedzialnych za wdrażanie strategii ESG w organizacji.

Będzie trudniej i drożej. Obostrzenia w Wielkiej Brytanii

Brytyjskie plany budżetowe na kolejne lata przynoszą zmiany również dla branży transportowej. Wzrosną opłaty dla posiadaczy pojazdów ciężarowych poruszających się po kraju, a także obostrzenia dotyczące możliwości wjazdu do Wielkiej Brytanii dla kierowców pochodzących z Polski.

Family Business Future Summit 2025

W dniach 24-25 kwietnia Olsztyn stanie się centrum spotkań przedsiębiorców, liderów oraz wizjonerów, którzy na co dzień rozwijają firmy rodzinne w Polsce. Obędzie się w nim druga edycja Family Business Future Summit - wyjątkowe wydarzenie poświęconym firmom rodzinnym. W tym roku rozbudowana została formuła konferencji! Przez dwa dni uczestnicy będą mieli okazję do inspirujących rozmów z ekspertami rynkowymi oraz przedstawicielami największych polskich biznesów rodzinnych.

Jerzy Owsiak: Biurokracja i brak zaufania to największe problemy biznesu. "Nie przeszkadzajcie, a będzie wszystko OK"

Jerzy Owsiak otrzymał nagrodę od przedsiębiorców. Jego zdaniem polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji.

REKLAMA

Biotechnologia a długowieczność - jubileuszowa konferencja CEBioForum 2025

Wykorzystanie rewolucji w biotechnologii w zapewnieniu długowieczności, miejsce europejskich firm biotechnologicznych w świecie, czy znaczenie branży we współczesnej gospodarce – to główne tematy XXIII CEBioForum, z udziałem prawie 100 najbardziej innowacyjnych firm biotechnologicznych z całego świata. Wydarzenie obchodzi w tym roku swój jubileusz, odbywa się już od 25 lat.

Darmowy e-book "Być kobietą w biznesie"

Marzec jest miesiącem Kobiet i specjalnie dla Was przygotowaliśmy wyjątkowy e-book

REKLAMA