REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korygować na fakturze błędne pozycje

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy wystawiając fakturę korygującą, muszę ująć wszystkie pozycje wymienione przed korektą, czy tylko te błędne, które koryguję?

rada

REKLAMA

W fakturze korygującej należy wykazywać tylko pozycje podlegające korekcie, a nie wszystkie pozycje z faktury pierwotnej. Ponadto musi ona zawierać stałe dane wymagane dla każdej faktury korygującej, takie jak: dane nabywcy i sprzedawcy, numer, datę wystawienia i numer faktury korygowanej.

uzasadnienie

Faktura korygująca powinna zawierać tylko te elementy, które są przedmiotem korekty. Nie należy wpisywać wszystkich pozycji z pierwotnej faktury. Taki wniosek płynie z przepisów § 16 i § 17 rozporządzenia w sprawie faktur. Celem wystawienia faktury korygującej jest poprawienie lub zmiana informacji wykazanych w fakturze pierwotnej. Jest ona dokumentem uzupełniającym do faktury pierwotnej, a nie dokumentem ją zastępującym. Każda faktura korygująca, niezależnie od rodzaju dokonywanej nią korekty, powinna zawierać stałe elementy:

• numer kolejny oraz datę jej wystawienia,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nazwę sprzedawcy i nabywcy, ich adresy i numery NIP,

• datę wystawienia i numer faktury korygowanej,

• oznaczenie „Faktura korygująca VAT”.

Ponadto w zależności od rodzaju korygowanego nią błędu powinna zawierać treść przed korektą i po jej dokonaniu oraz przyczynę korekty, a ponadto:

• jeżeli korekta dotyczy udzielenia rabatu, zwrotu towarów lub zwrotu kwot nienależnych - powinna zawierać kwotę i rodzaj udzielonego rabatu (lub zwrotu) oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego;

• w przypadku podwyższenia ceny - powinna zawierać kwotę podwyższenia ceny bez podatku oraz kwotę podwyższenia kwoty podatku należnego;

• w przypadku korekty pomyłek i błędów - powinna zawierać kwoty w omyłkowej wysokości (podane w fakturze pierwotnej) oraz kwoty w prawidłowej wysokości oraz odpowiednio kwoty zmniejszenia lub zwiększenia podatku należnego.

Ponadto, zgodnie z § 16 ust. 6, powinna również zawierać dane dotyczące korygowanych pozycji określone w § 9 ust. 5-7 rozporządzenia, czyli:

• jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,

• cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),

• wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto).

Spółka Alfa sprzedała spółce Beta towary. Po upływie 2 miesięcy na dwa z nich udzieliła rabatu w wysokości 5%. W fakturze korygującej powinna wykazać numer i datę wystawionej faktury pierwotnej oraz korygowane pozycje następująco:

 

• § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

REKLAMA

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

REKLAMA