REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korygować na fakturze błędne pozycje

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy wystawiając fakturę korygującą, muszę ująć wszystkie pozycje wymienione przed korektą, czy tylko te błędne, które koryguję?

rada

REKLAMA

W fakturze korygującej należy wykazywać tylko pozycje podlegające korekcie, a nie wszystkie pozycje z faktury pierwotnej. Ponadto musi ona zawierać stałe dane wymagane dla każdej faktury korygującej, takie jak: dane nabywcy i sprzedawcy, numer, datę wystawienia i numer faktury korygowanej.

uzasadnienie

Faktura korygująca powinna zawierać tylko te elementy, które są przedmiotem korekty. Nie należy wpisywać wszystkich pozycji z pierwotnej faktury. Taki wniosek płynie z przepisów § 16 i § 17 rozporządzenia w sprawie faktur. Celem wystawienia faktury korygującej jest poprawienie lub zmiana informacji wykazanych w fakturze pierwotnej. Jest ona dokumentem uzupełniającym do faktury pierwotnej, a nie dokumentem ją zastępującym. Każda faktura korygująca, niezależnie od rodzaju dokonywanej nią korekty, powinna zawierać stałe elementy:

• numer kolejny oraz datę jej wystawienia,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• nazwę sprzedawcy i nabywcy, ich adresy i numery NIP,

• datę wystawienia i numer faktury korygowanej,

• oznaczenie „Faktura korygująca VAT”.

Ponadto w zależności od rodzaju korygowanego nią błędu powinna zawierać treść przed korektą i po jej dokonaniu oraz przyczynę korekty, a ponadto:

• jeżeli korekta dotyczy udzielenia rabatu, zwrotu towarów lub zwrotu kwot nienależnych - powinna zawierać kwotę i rodzaj udzielonego rabatu (lub zwrotu) oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego;

• w przypadku podwyższenia ceny - powinna zawierać kwotę podwyższenia ceny bez podatku oraz kwotę podwyższenia kwoty podatku należnego;

• w przypadku korekty pomyłek i błędów - powinna zawierać kwoty w omyłkowej wysokości (podane w fakturze pierwotnej) oraz kwoty w prawidłowej wysokości oraz odpowiednio kwoty zmniejszenia lub zwiększenia podatku należnego.

Ponadto, zgodnie z § 16 ust. 6, powinna również zawierać dane dotyczące korygowanych pozycji określone w § 9 ust. 5-7 rozporządzenia, czyli:

• jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług,

• cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),

• wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto).

Spółka Alfa sprzedała spółce Beta towary. Po upływie 2 miesięcy na dwa z nich udzieliła rabatu w wysokości 5%. W fakturze korygującej powinna wykazać numer i datę wystawionej faktury pierwotnej oraz korygowane pozycje następująco:

 

• § 16 i 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA