REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który sprzedawał np. usługi z nieprawidłową stawką VAT, powinien poprawić swój błąd, wystawiając fakturę korygującą.


REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcom sprzedającym towary lub usługi zdarzają się błędy w rozliczaniu VAT. Nieprawidłowości te mogą przybierać różną postać. W praktyce bywa np. tak, że przedsiębiorca zakwalifikuje sprzedaż świadczonych przez siebie usług jako zwolnioną z opodatkowania VAT. Po pewnym czasie jednak okazuje się, że taka sprzedaż powinna być objęta stawką VAT w wysokości 22 proc. W takiej sytuacji sprzedawca ma obowiązek poprawić swój błąd, wystawiając fakturę korygującą.


Gdzie szukać przepisów


Sposób rozliczenia przez sprzedawcę faktur korygujących uzależniony jest od przyczyn, które spowodowały konieczności ich wystawienia. Przed dokonaniem takich rozliczeń przedsiębiorca powinien zapoznać się z przepisami rozporządzenia ministra finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

REKLAMA


Kiedy faktura korygująca

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zgodnie z par. 17 ust. 1 tego rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się m.in. wtedy, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Przepis ten dotyczy zatem opisanej na wstępie sytuacji przedstawiającej błąd popełniony przez przedsiębiorcę. Jeżeli podatnik ten już wie zarówno o popełnionej nieprawidłowości, jak i o konieczności wystawienia w związku z tym faktury korygującej, to następnie powinien upewnić się, co powinien zawierać taki dokument.


Jakie dane są konieczne


Otóż według par. 17 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

- numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

- dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, w tym m.in. nazwę usług objętych podwyżką ceny;

- kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

- kwotę podwyższenia podatku należnego.


O tym, jakie dane powinna zawierać faktura korygująca wystawiana w przypadku wspomnianych już pomyłek, mowa jest w par. 17 ust. 3 rozporządzenia. Z przepisu tego wynika, że na fakturze korygującej musi znaleźć się m.in. numer kolejny oraz data jej wystawienia; imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy; kwoty podane w omyłkowej wysokości, a także kwoty w wysokości prawidłowej.


Czy możliwa faktura zbiorcza


W praktyce mogą jednak pojawić się problemy, gdy sprzedaż z błędną stawką dokonywana była przez wiele miesięcy, na przykład od stycznia 2006 r. do maja 2007 r. Mianowicie część podatników ma wątpliwości, czy w przypadku błędnego zastosowania stawki VAT można w takiej sytuacji wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą - w naszym przykładzie dotyczącą okresu styczeń 2006 r. - maj 2007 r. Przedstawimy najważniejsze zasady postępowania w takim przypadku. Otóż z uwagi na fakt, że sprzedaż była dokonywana w ciągu kilku miesięcy, to podatnik może wystawić jedną zbiorczą fakturę dla odbiorcy, w bieżącym miesiącu. Powinien do niej dołączyć wykaz faktur, do których wystawiono fakturę korygującą. Na fakturze korygującej oraz na załączniku do faktury należy zamieścić dane wymagane we wspomnianym par. 17 rozporządzenia. Trzeba też skorygować rejestry sprzedaży za poszczególne miesiące, w których nastąpiła sprzedaż z zaniżoną stawką podatku VAT.


Warto podkreślić, że taki sposób postępowania organy podatkowe uznają za właściwy. Świadczą o tym wyjaśnienia Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, nr PUS.II 443/63/06/MR, z 11 października 2006 r. Podkreślono w nich m.in., że wystawienie w związku z popełnieniem pomyłki w stawce podatku jednej zbiorczej faktury korygującej wraz z załącznikiem z danymi, o których mowa w par. 17 rozporządzenia, jest prawidłowe. Za właściwe uznano również sporządzenie korekt deklaracji do każdego z miesięcy objętych fakturą korygowaną, a także skorygowanie rejestru sprzedaży za poszczególne miesiące, w których nastąpiła sprzedaż z zaniżoną stawką VAT.


KT

 
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

REKLAMA

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA