REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura korygująca pozwoli naprawić błąd

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który sprzedawał np. usługi z nieprawidłową stawką VAT, powinien poprawić swój błąd, wystawiając fakturę korygującą.


REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcom sprzedającym towary lub usługi zdarzają się błędy w rozliczaniu VAT. Nieprawidłowości te mogą przybierać różną postać. W praktyce bywa np. tak, że przedsiębiorca zakwalifikuje sprzedaż świadczonych przez siebie usług jako zwolnioną z opodatkowania VAT. Po pewnym czasie jednak okazuje się, że taka sprzedaż powinna być objęta stawką VAT w wysokości 22 proc. W takiej sytuacji sprzedawca ma obowiązek poprawić swój błąd, wystawiając fakturę korygującą.


Gdzie szukać przepisów


Sposób rozliczenia przez sprzedawcę faktur korygujących uzależniony jest od przyczyn, które spowodowały konieczności ich wystawienia. Przed dokonaniem takich rozliczeń przedsiębiorca powinien zapoznać się z przepisami rozporządzenia ministra finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

REKLAMA


Kiedy faktura korygująca

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zgodnie z par. 17 ust. 1 tego rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się m.in. wtedy, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Przepis ten dotyczy zatem opisanej na wstępie sytuacji przedstawiającej błąd popełniony przez przedsiębiorcę. Jeżeli podatnik ten już wie zarówno o popełnionej nieprawidłowości, jak i o konieczności wystawienia w związku z tym faktury korygującej, to następnie powinien upewnić się, co powinien zawierać taki dokument.


Jakie dane są konieczne


Otóż według par. 17 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

- numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

- dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, w tym m.in. nazwę usług objętych podwyżką ceny;

- kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

- kwotę podwyższenia podatku należnego.


O tym, jakie dane powinna zawierać faktura korygująca wystawiana w przypadku wspomnianych już pomyłek, mowa jest w par. 17 ust. 3 rozporządzenia. Z przepisu tego wynika, że na fakturze korygującej musi znaleźć się m.in. numer kolejny oraz data jej wystawienia; imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy; kwoty podane w omyłkowej wysokości, a także kwoty w wysokości prawidłowej.


Czy możliwa faktura zbiorcza


W praktyce mogą jednak pojawić się problemy, gdy sprzedaż z błędną stawką dokonywana była przez wiele miesięcy, na przykład od stycznia 2006 r. do maja 2007 r. Mianowicie część podatników ma wątpliwości, czy w przypadku błędnego zastosowania stawki VAT można w takiej sytuacji wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą - w naszym przykładzie dotyczącą okresu styczeń 2006 r. - maj 2007 r. Przedstawimy najważniejsze zasady postępowania w takim przypadku. Otóż z uwagi na fakt, że sprzedaż była dokonywana w ciągu kilku miesięcy, to podatnik może wystawić jedną zbiorczą fakturę dla odbiorcy, w bieżącym miesiącu. Powinien do niej dołączyć wykaz faktur, do których wystawiono fakturę korygującą. Na fakturze korygującej oraz na załączniku do faktury należy zamieścić dane wymagane we wspomnianym par. 17 rozporządzenia. Trzeba też skorygować rejestry sprzedaży za poszczególne miesiące, w których nastąpiła sprzedaż z zaniżoną stawką podatku VAT.


Warto podkreślić, że taki sposób postępowania organy podatkowe uznają za właściwy. Świadczą o tym wyjaśnienia Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, nr PUS.II 443/63/06/MR, z 11 października 2006 r. Podkreślono w nich m.in., że wystawienie w związku z popełnieniem pomyłki w stawce podatku jednej zbiorczej faktury korygującej wraz z załącznikiem z danymi, o których mowa w par. 17 rozporządzenia, jest prawidłowe. Za właściwe uznano również sporządzenie korekt deklaracji do każdego z miesięcy objętych fakturą korygowaną, a także skorygowanie rejestru sprzedaży za poszczególne miesiące, w których nastąpiła sprzedaż z zaniżoną stawką VAT.


KT

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

REKLAMA