REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ryczałtowiec rozlicza VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Na jakich zasadach ryczałtowiec rozlicza VAT? Odliczanie VAT na ryczałcie; Ryczałt a odliczenie VAT
Na jakich zasadach ryczałtowiec rozlicza VAT? Odliczanie VAT na ryczałcie; Ryczałt a odliczenie VAT
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy osoba prowadząca działalność gospodarczą i opłacająca podatek dochodowy od osób fizycznych w formie ryczałtu ewidencjonowanego ma prawo jako zarejestrowany podatnik VAT do odliczania podatku naliczonego od podatku należnego?

VAT a ryczałt

Zarejestrowany podatnik VAT, rozliczający się na potrzeby podatku dochodowego w formie ryczałtu ewidencjonowanego, odlicza podatek (VAT) naliczony od podatku należnego, mimo że nie ma możliwości zaliczenia zakupów do kosztów uzyskania przychodów. Ryczałt zatem bynajmniej nie wyklucza odliczania VAT przez przedsiębiorcę-ryczałtowca. Przedsiębiorcy płacący ryczałt, tak samo jak np. podatnicy płacący PIT do urzędu skarbowego na zasadach ogólnych - mogą być podatnikami VAT i odliczać VAT od swoich zakupów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Prawo do odliczenia podatku VAT

REKLAMA

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, co do zasady, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednak obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W świetle powyższych unormowań, o prawie podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego rozstrzyga możliwość zaliczenia wydatku, którego dotyczy podatek naliczony do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Ustawa mówi przy tym o wydatkach, które nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Zwrot nie mogłyby być wskazuje na hipotetyczną możliwość zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodu i tym samym odnosi się do abstrakcyjnej możliwości takiego zaliczenia, które nie jest zabronione w odniesieniu do danego wydatku. Dotyczy to wydatku, który został poniesiony w celu osiągnięcia przychodu i jednocześnie nie mieści się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Możliwość zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów w żadnym razie nie powinna się odnosić do faktycznego zaliczenia przez podatnika wydatku do kosztów uzyskania przychodów ani też do zaliczenia wydatku przez tego konkretnego podatnika.

Ryczałt i VAT - co można odliczyć? Odliczanie VAT na ryczałcie

REKLAMA

Jeżeli wydatek nie może być uwzględniony jako koszt uzyskania przychodów wskutek konstrukcji opodatkowania niektórych kategorii podatników (w tym podatników opłacających podatek dochodowy w formie ryczałtu ewidencjonowanego), a hipotetycznie wydatek ten mógłby stanowić koszty uzyskania przychodów, to podatnik (ryczałtowiec) powinien mieć prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z takim wydatkiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W konsekwencji, jeżeli podatnik rozlicza się z podatku dochodowego w formie zryczałtowanej i w związku konstrukcją takiego opodatkowania nie może przy ustalaniu wysokości podatku uwzględnić ponoszonych przez siebie kosztów, przepis dotyczący ograniczenia w zakresie odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego nie powinien mieć zastosowania.

Dlatego, w przypadku podatnika rozliczającego się z podatku dochodowego w sposób zryczałtowany nabycie np. usług telekomunikacyjnych na potrzeby prowadzonej działalności daje mu prawo jako zarejestrowanemu podatnikowi VAT do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków. Wynika to z faktu, że wydatek na nabycie mógłby być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ nie ma przepisu wyłączającego taką możliwość w odniesieniu do usług telekomunikacyjnych służących wykonywaniu działalności gospodarczej.


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).


DANIEL KIJAK, doradca podatkowy, Mazars & Guerard Audyt

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA