REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ludzie jako fundament strategii biznesowej w cyfrowym świecie

Beata Drzazga
Przedsiębiorca, twórca, właściciel i prezes wielu firm w Polsce i za granicą, ekspert w zarządzaniu, ceniona prelegentka na konferencjach ekonomicznych i medycznych, autorka tekstów biznesowych dla przedsiębiorców, inspiruje i doradza innym w prowadzeniu biznesu, zajmuje się także działalnością charytatywną, współautorka prac naukowych z dziedziny ochrony zdrowia, Dziekan Wydziału Medycznego Akademii Górnośląskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.
Beata Drzazga
Beata Drzazga
LIDIA SKUZA
Źródło zewnętrzne

REKLAMA

REKLAMA

Dziś kluczowym czynnikiem sukcesu są ludzie, którzy mają na tyle dużą wiedzę, że potrafią obsługiwać, twórczo wykorzystywać i rozwijać złożone technologie – mówi Beata Drzazga – mentorka biznesowa, założycielka i prezes BetaMed S.A., właścicielka wielu firm w tym Drzazga Clinic i Dono da Scheggia w Polsce, BetaNest Electronics i BetaInvest LLC w Miami.

Jak budować przewagę konkurencyjną w świecie zdominowanym przez technologię?

REKLAMA

W dzisiejszych czasach coraz trudniej wypracować sobie przewagę konkurencyjną dzięki technologii. Problemem jest to, że jest ona powszechnie dostępna. Tymczasem coś, co jest dostępne dla wszystkich, w dodatku tanio, a często za darmo, nie może stanowić źródła trwałej przewagi. Przewaga musi wynikać z czynników unikalnych lub przynajmniej bardzo trudnych do skopiowania. Inwestycja w nowoczesną i wydajną technologię daje przewagę nad konkurencją, ale tylko na chwilę - przecież takie same urządzenia może kupić każdy.

To znaczy, że doszło do paradoksu. W analogowym świecie końca XX wieku o sukcesie decydowała wydajność osiągana dzięki technologii, a w cyfrowym świecie pierwszej połowy XXI wieku, kluczowa stała się wiedza i kreatywność ludzi.

Czyli twierdzi Pani, że kluczowa dla firmy nie jest inwestycja w technologię, tylko inwestycja w ludzi?

REKLAMA

Trzeba zakładać, że w najlepszym wypadku będziemy mieli do dyspozycji taką samą technologię jak konkurenci. I nie mamy na to żadnego wpływu. Możemy za to mieć lepszych ludzi, którzy tę technologię będą obsługiwać. Na to już możemy mieć wpływ dzięki polityce rekrutacji, szkoleń czy tworzeniu kultury organizacyjnej ułatwiającej absorpcję innowacji na lepsze i również innowacyjne warunki wykonywania tych usług. To jest bardzo istotne dla odbiorców, że staramy się również dbać o ich odczucia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przeciwieństwie do technologii, ludzi normalizować się nie da. I to, że niektóre korporacje próbowały to robić nie ma żadnego znaczenia. Takie pomysły skończyły się razem z wiekiem XX. Obecnie jest wręcz przeciwnie. Pracodawcy coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że kreatywność jest efektem różnorodności, że zespoły rozwiązują problemy lepiej niż jednostki, choćby dzięki tak prostym technikom jak burza mózgów.

Czyli przewaga nie opiera się na technologii, tylko na wiedzy o technologii?

REKLAMA

Dziś kluczowym czynnikiem sukcesu są ludzie, którzy mają na tyle dużą wiedzę, że potrafią obsługiwać, twórczo wykorzystywać i rozwijać złożone technologie. Dlatego jedną z najważniejszych umiejętności współczesnych organizacji jest zarządzanie projektami. Pisanie kodu jest zlecane do krajów, w których można to zrobić tanio, natomiast w centralach światowych korporacji zatrudnieni są specjaliści od tłumaczenia potrzeb organizacji na język technologii. Ten proces musi działać w ten sposób, aby wykorzystanie technologii pozwoliło na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.

I proszę mi wierzyć, że tego się nie da zrobić tanio. Przynajmniej na razie. Tacy ludzie są bardzo cenni, jest ich trudno pozyskać i łatwo stracić, czasami też trudno jest z nimi współpracować. Dlatego umiejętności organizacji w zakresie strategicznego zarządzania potencjałem ludzkim stały się ważniejsze niż kiedykolwiek w przeszłości.

A więc ludzie cały czas są ważniejsi od technologii. Tymczasem wiele przedsiębiorstw tkwi w świecie przed-cyfrowym i z jakiegoś powodu jest im tak dobrze.

Technologia spełnia kilka niezmiernie ważnych funkcji. Umożliwia automatyzację – dzięki temu możemy robić różne rzeczy szybciej i taniej, ułatwia naukę, co pozwala robić różne rzeczy lepiej i w końcu wspiera strategię organizacji, dzięki czemu możemy uzyskać przewagę nad konkurencją. To oznacza, że w żadnym przypadku nie wolno rezygnować z wykorzystania nowoczesnych technologii, choćby dlatego, że prędzej czy później zrobią to konkurenci.

W złożonej organizacji wszystkie zmiany są trudne, ale zmiany związane z wdrażaniem technologii cyfrowych są jeszcze trudniejsze. Cała organizacja musi zacząć pracować inaczej. Aby transformacja cyfrowa zakończyła się sukcesem potrzebne są takie cechy jak: stały rozwój talentów i umiejętności pracowników, szczególnie w zakresie kompetencji cyfrowych, umiejętność oceniania ryzyka, zdolność pracy w zespołach czy koncentracja na potrzebach nabywców.

Technologia cyfrowa jest obecnie bazą, na której buduje się sukces organizacji. Mówiąc językiem specjalistów od zarządzania, ułatwia ona planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie. Tylko korzystanie z technologii pozwala w pełni uwolnić potencjał pracowników.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA