REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Rekrutacja pracowników. /Fot. Fotolia
Rekrutacja pracowników. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Działy HR są szarą eminencją średnich i większych firm, a już szczególnie korporacji. Przynajmniej powinny być. Tak, pora to w końcu przyznać. Dlaczego? Powodów jest kilka. Przede wszystkim to pracownicy tworzą firmę.

Specjaliści, jak A. Amstrong, nie od dziś mówią, że podstawą sukcesu jest efektywne kierowanie załogą, bo wtedy grupa nie tylko wypełnia zadania, ale też dostarcza nowych pomysłów i  jest gwarantem realizacji zamierzeń.

REKLAMA

Piąte koło u wozu?

Dane statystyczne pokazują, że jedynie około 15 % działań „kadrowców” ma realny wpływ na decyzje biznesowe. Przez to można spotkać się z opinią, że to dział zupełnie zbędny. Kierownictwo najchętniej zaczęłoby zapewne każdą redukcję etatów właśnie od HR. Nic dziwnego, skoro badania wykazują, że dział ten za często zajmuje się np. wyłącznie formalnym zatrudnianiem pracowników, administracją personalną czy pośrednictwem w szkoleniach. Pracownicy z kolei uważają „kadrowców” za donosicieli i za tych, którzy bezpodstawnie przyczyniają się do zwolnień. 

Dlaczego HR niedoceniony?

Przede wszystkim brakuje odpowiednich szkoleń rozszerzających zainteresowania pracowników kadr o udział w procesie decyzyjnym odnoszącym się do najważniejszych kwestii w firmie. Brakuje ich, ponieważ menedżerowie nie widzą takiej potrzeby i nie traktują HR-u jako partnera w rozmowach o interesach. Działa  to więc niczym sprzężenie zwrotne. Na szczęście, większość pracowników tej specjalizacji ma jednak odrobinę samokrytyki i dostrzega nieefektywność wielu procesów, dostrzegają oni mylne założenia w strategiach działania i negatywne skutki podejmowanych decyzji. Ponad 40% z nich odczuwa wyraźną konieczność przebudowy procesów HR w organizacji czy wdrożenie strategii zarządzania talentami. HR-owcy wykazują potrzebę bardziej intensywnych szkoleń dla menedżerów i pracowników, ich zdaniem modyfikacji wymaga również bieżąca ocena efektywności działań zarządzania zasobami ludzkimi w firmie, a przede wszystkim planowanie zadań HR zgodnie z rzeczywistymi potrzebami i strategią całej firmy.

Zobacz serwis: Szkolenia

Czas na zmiany

Pracownicy HR muszą zdobywać wiedzę w bardzo wielu dziedzinach. Podstawowa w tym zakresie jest umiejętność zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach. Tę wiedzę zazwyczaj zdobywa się już w czasie studiów. W późniejszym czasie konieczne są jedynie szkolenia uzupełniające tę wiedzę, pogłębiające ją, ponieważ HR musi wiedzieć wszystko także na temat branży, w której funkcjonuje firma. Dlatego cenne dla pracowników HR mogą okazać się szkolenia z takich dziedzin jak: ekonomia, statystyka czy też analiza przedsiębiorstwa. Tak dokładne przygotowanie do pracy w efekcie zwiększa możliwości wykorzystania potencjału ludzkiego, by organizacja osiągała przewagę nad konkurencją. Mając solidną wiedzę na temat przeciwników, można skuteczniej szukać specjalistów w określonych obszarach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola „z góry”

Aby usprawnić działania HR, sugeruje się również analizy funkcji działu. W zakres analizy wchodzi : ocena pracowników, świadczenia pracownicze, szkolenia, rekrutacja i inne. Przy tym konieczne jest uwzględnienie różnych punktów widzenia, zarówno samych pracowników kadr, jak i innych działów, oraz planu firmy. Dzięki temu uzyskujemy obraz powiązania z biznesowymi celami firmy oraz informacje o efektywności pracy HR. Kadry powinny skupiać się przede wszystkim na szkoleniach, na podnoszeniu zarówno swoich kwalifikacji, jak i innych działów. W tym celu przydatne jest badanie potrzeb szkoleniowych. Takie badanie powinno poprzedzać rozpoczęcie każdego cyklu szkoleń. Dzięki nim HR zyska okazję, by zweryfikować dotychczasowy plan działania i lepiej poznać resztę pracowników.

Zobacz serwis: Budowanie zespołu

Co można zyskać?

REKLAMA

Jakie cele powinny stawiać sobie zmodernizowane działy HR? Przede wszystkim powinny kłaść nacisk na strategiczne działanie, czyli planowanie czynności ze świadomością ich wpływu na organizację. Dzięki temu dobrze przeszkolony dział HR może być podporą całego zespołu. Ponadto, jeśli kadry znają pozostałe osoby w firmie, jeśli będą się im przyglądać i uczestniczyć od czasu do czasu w spotkaniach, nie będą miały problemu z oceną pracy poszczególnych członków załogi.

Taki pracownik HR,  zorientowany w bieżących zadaniach firmy, znający konkurencję i posiadający najszerszą w organizacji wiedzę o zespole, powinien być najlepszym partnerem w rozmowach biznesowych. Może stać się niezastąpionym konsultantem w planowaniu ścieżek dalszego rozwoju firmy, bo zna potencjał załogi. Zna rynek, wie, jakie są na nim najsilniejsze potrzeby szkoleniowe i może ocenić tendencje zmian w przyszłości. Dzięki temu może być partnerem w rozmowach o potencjalnych działaniach konkurencji. Na co dzień HR powinien być niezbędnym ogniwem, działem, który nie tylko jako pierwszy reaguje na niepokojące sygnały, ale w głównej mierze wpływa na efektywność pracy i wspiera osiąganie celów w firmie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA