REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

HR w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Rekrutacja pracowników. /Fot. Fotolia
Rekrutacja pracowników. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Działy HR są szarą eminencją średnich i większych firm, a już szczególnie korporacji. Przynajmniej powinny być. Tak, pora to w końcu przyznać. Dlaczego? Powodów jest kilka. Przede wszystkim to pracownicy tworzą firmę.

Specjaliści, jak A. Amstrong, nie od dziś mówią, że podstawą sukcesu jest efektywne kierowanie załogą, bo wtedy grupa nie tylko wypełnia zadania, ale też dostarcza nowych pomysłów i  jest gwarantem realizacji zamierzeń.

REKLAMA

REKLAMA

Piąte koło u wozu?

Dane statystyczne pokazują, że jedynie około 15 % działań „kadrowców” ma realny wpływ na decyzje biznesowe. Przez to można spotkać się z opinią, że to dział zupełnie zbędny. Kierownictwo najchętniej zaczęłoby zapewne każdą redukcję etatów właśnie od HR. Nic dziwnego, skoro badania wykazują, że dział ten za często zajmuje się np. wyłącznie formalnym zatrudnianiem pracowników, administracją personalną czy pośrednictwem w szkoleniach. Pracownicy z kolei uważają „kadrowców” za donosicieli i za tych, którzy bezpodstawnie przyczyniają się do zwolnień. 

Dlaczego HR niedoceniony?

Przede wszystkim brakuje odpowiednich szkoleń rozszerzających zainteresowania pracowników kadr o udział w procesie decyzyjnym odnoszącym się do najważniejszych kwestii w firmie. Brakuje ich, ponieważ menedżerowie nie widzą takiej potrzeby i nie traktują HR-u jako partnera w rozmowach o interesach. Działa  to więc niczym sprzężenie zwrotne. Na szczęście, większość pracowników tej specjalizacji ma jednak odrobinę samokrytyki i dostrzega nieefektywność wielu procesów, dostrzegają oni mylne założenia w strategiach działania i negatywne skutki podejmowanych decyzji. Ponad 40% z nich odczuwa wyraźną konieczność przebudowy procesów HR w organizacji czy wdrożenie strategii zarządzania talentami. HR-owcy wykazują potrzebę bardziej intensywnych szkoleń dla menedżerów i pracowników, ich zdaniem modyfikacji wymaga również bieżąca ocena efektywności działań zarządzania zasobami ludzkimi w firmie, a przede wszystkim planowanie zadań HR zgodnie z rzeczywistymi potrzebami i strategią całej firmy.

Zobacz serwis: Szkolenia

REKLAMA

Czas na zmiany

Pracownicy HR muszą zdobywać wiedzę w bardzo wielu dziedzinach. Podstawowa w tym zakresie jest umiejętność zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach. Tę wiedzę zazwyczaj zdobywa się już w czasie studiów. W późniejszym czasie konieczne są jedynie szkolenia uzupełniające tę wiedzę, pogłębiające ją, ponieważ HR musi wiedzieć wszystko także na temat branży, w której funkcjonuje firma. Dlatego cenne dla pracowników HR mogą okazać się szkolenia z takich dziedzin jak: ekonomia, statystyka czy też analiza przedsiębiorstwa. Tak dokładne przygotowanie do pracy w efekcie zwiększa możliwości wykorzystania potencjału ludzkiego, by organizacja osiągała przewagę nad konkurencją. Mając solidną wiedzę na temat przeciwników, można skuteczniej szukać specjalistów w określonych obszarach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola „z góry”

Aby usprawnić działania HR, sugeruje się również analizy funkcji działu. W zakres analizy wchodzi : ocena pracowników, świadczenia pracownicze, szkolenia, rekrutacja i inne. Przy tym konieczne jest uwzględnienie różnych punktów widzenia, zarówno samych pracowników kadr, jak i innych działów, oraz planu firmy. Dzięki temu uzyskujemy obraz powiązania z biznesowymi celami firmy oraz informacje o efektywności pracy HR. Kadry powinny skupiać się przede wszystkim na szkoleniach, na podnoszeniu zarówno swoich kwalifikacji, jak i innych działów. W tym celu przydatne jest badanie potrzeb szkoleniowych. Takie badanie powinno poprzedzać rozpoczęcie każdego cyklu szkoleń. Dzięki nim HR zyska okazję, by zweryfikować dotychczasowy plan działania i lepiej poznać resztę pracowników.

Zobacz serwis: Budowanie zespołu

Co można zyskać?

Jakie cele powinny stawiać sobie zmodernizowane działy HR? Przede wszystkim powinny kłaść nacisk na strategiczne działanie, czyli planowanie czynności ze świadomością ich wpływu na organizację. Dzięki temu dobrze przeszkolony dział HR może być podporą całego zespołu. Ponadto, jeśli kadry znają pozostałe osoby w firmie, jeśli będą się im przyglądać i uczestniczyć od czasu do czasu w spotkaniach, nie będą miały problemu z oceną pracy poszczególnych członków załogi.

Taki pracownik HR,  zorientowany w bieżących zadaniach firmy, znający konkurencję i posiadający najszerszą w organizacji wiedzę o zespole, powinien być najlepszym partnerem w rozmowach biznesowych. Może stać się niezastąpionym konsultantem w planowaniu ścieżek dalszego rozwoju firmy, bo zna potencjał załogi. Zna rynek, wie, jakie są na nim najsilniejsze potrzeby szkoleniowe i może ocenić tendencje zmian w przyszłości. Dzięki temu może być partnerem w rozmowach o potencjalnych działaniach konkurencji. Na co dzień HR powinien być niezbędnym ogniwem, działem, który nie tylko jako pierwszy reaguje na niepokojące sygnały, ale w głównej mierze wpływa na efektywność pracy i wspiera osiąganie celów w firmie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA