REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy hobby w CV ma znaczenie w procesie rekrutacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Niemyjska - Zielona Linia 19524
Czy hobby w CV ma znaczenie w procesie rekrutacji?
Czy hobby w CV ma znaczenie w procesie rekrutacji?

REKLAMA

REKLAMA

CV to najważniejszy dokument w początkowym etapie procesu rekrutacji. Na jego podstawie rekruterzy nawiązują kontakt z kandydatem i zapraszają na rozmowy kwalifikacyjne. W CV zamieszcza się wzmiankę o swoim hobby, do którego większość osób nie przywiązuje większej wagi. Natomiast rekruterzy chętnie pytają o zainteresowania.

Dlaczego tak jest? Przede wszystkim pasje kandydata wiele o nim potrafią powiedzieć. To, co lubimy robić, może powiedzieć o nas więcej niż fakt, jaką szkołę ukończyliśmy i jakie doświadczenie zawodowe posiadamy.

REKLAMA

W poszukiwaniu podobieństw

Reguła lubienia i sympatii, jako jedna z reguł wpływu społecznego, została wyodrębniona przez Roberta Cialdiniego, profesora psychologii Uniwersytetu Stanowego w Arizonie. Zauważył on, że lubimy te osoby,  które są podobne do nas. Jaki to ma wpływ na hobby w  CV? Otóż, jeśli rekruter przeczyta w CV informacje nt. takich zainteresowań kandydata, które sam posiada, chętnie spotka się z taką osobą. Jednocześnie też będzie go postrzegał już na samym starcie pozytywniej niż jego kontrkandydata, który ma inne hobby.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wspólne pasje zbliżają ludzi, nawet jeśli stykają się tylko w jednym punkcie. Brak zainteresowań nie tylko źle świadczy o kandydacie, ale przede wszystkim ogranicza, a nawet zamyka mu drogę do udziału w  kolejnych etapach rekrutacji.

Nietypowe hobby

Niekiedy zdarzają się osoby, które decydują się wpisać w CV swoje nietypowe zainteresowania. W sytuacji, gdy są one rzadko spotykane, istnieje duże prawdopodobieństwo, że mogą zaintrygować rekrutera, co skłoni go do przyjrzenia się bliżej aplikacji danego kandydata. Wycieczki wysokogórskie, bractwa rycerskie, kuglarstwo czy nurkowanie brzmią ciekawie, jednak, aby były skuteczne, muszą to być rzeczywiste zainteresowania kandydata. Wpisywanie bowiem pasji, które mają zaciekawić rekrutera, ale nie mają nic wspólnego z tym, co lubimy robić, przyniesie więcej złego niż dobrego. W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej powinniśmy być przygotowani na pytania dotyczące naszych nietypowych zainteresowań. Jeśli nie będą one prawdziwe, szybko polegniemy, a pracodawca uzna takiego kandydata za osobę niewiarygodną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak napisać CV i list motywacyjny?

Należy pamiętać także o tym, aby wpisywać w CV aktualne zainteresowania. To, że pasjonowaliśmy się kiedyś kuglarstwem, a od kilku, a nawet kilkunastu lat nie zrobiliśmy nic z nim związanego, nie wygląda najlepiej. To powoduje, że tracimy na wiarygodności jako kandydat, bo piszemy o rzeczach, które były dawno temu. Może to być też sygnał dla rerutera, że obecnie nie mamy  żadnych zainteresowań, jesteśmy wyeksploatowani zawodowo, a co za tym idzie – nie wniesiemy nic nowego do firmy.

Papierek lakmusowy?

REKLAMA

Hobby, jakie umieścimy w CV, wiele może powiedzieć nt. tego, jakimi ludźmi jesteśmy, z czego skrupulatnie korzystają rekruterzy. Nasze zainteresowania i pasje wiele mówią o naszej naturze. Inaczej bowiem pomyślimy o człowieku, który pasjonuje się piłką nożną, a inaczej o tym, który kocha teatr lub interesuje się jeździectwem.

Hobby może zaważyć na decyzji o zatrudnieniu. Przekonał się o tym pewien kandydat, aplikujący na stanowisko sprzedawcy. W jednym z poznańskich salonów samochodowych szef przekazał pracownikom CV kandydatów, prosząc podwładnych o wskazanie najbardziej odpowiedniego kandydata na współpracownika. W efekcie zatrudniony został chłopak, który choć miał nieco mniejsze doświadczenie zawodowe niż jego konkurenci, w rubryce zainteresowań wpisał piłkę nożną. Osoby przeglądające jego CV uznały, że będzie to potencjalnie dobry kolega, z którym szybko znajdą wspólny temat.

Zobacz: Jak odpowiadać na pytanie o powody zmiany pracy?

REKLAMA

Konstruując dokument aplikacyjny w postaci CV, należy pamiętać o tym, że to, co w nim zawrzemy, zadecyduje o naszym sukcesie rekrutacyjnym. O czym zatem warto pamiętać? Jest kilka wskazówek, którymi powinniśmy się kierować, wpisując nasze zainteresowania. Należy zadbać o to, aby były one aktualne, prawdziwe, precyzyjnie określone ( np. jeśli wpisujemy książki – określmy ulubione gatunki literackie) i nie były kontrowersyjne. W związku z  tym ostatnim punktem lepiej nie poruszać zainteresowań religijnych, politycznych itp., które mogą niekiedy wywołać burzliwą dyskusję w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, a nawet odstraszyć rekrutera.

Obecny rynek pracy, a przede wszystkim pracodawcy stawiają na ludzi z pasją. Wielu znanych przedsiębiorców powtarza, że tylko człowiek, który coś robi, o czymś marzy, do czegoś dąży jest osobą, która rzeczywiście ma pozytywny wpływ na działanie firmy, a  przede wszystkim korzystnie wpływa na jej rozwój. Warto o tym pamiętać , wpisując swoje hobby w CV.

Zobacz: Jak odpowiadać na pytanie o naszą motywację do pracy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA