REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są kryteria wyboru nowego miejsca pracy?

Subskrybuj nas na Youtube
Potrzeba osiągnięć, podnoszenia statusu, ambicje i aspiracje to niezwykle istotny motywator w przypadku kariery.
Potrzeba osiągnięć, podnoszenia statusu, ambicje i aspiracje to niezwykle istotny motywator w przypadku kariery.

REKLAMA

REKLAMA

Załóżmy, że masz do wyboru dwie propozycje zatrudnienia. Jak je ze sobą porównać? Która z nich jest lepsza dla ciebie teraz i dla twojej przyszłej kariery np. za 5 lat?

Oferty zatrudnienia i stanowiska pracy można analizować w siedmiu następujących wymiarach:

REKLAMA

  • stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia,
  • wynagrodzenie,
  • niezależność i samodzielność,
  • urozmaicenie i zmienność,
  • satysfakcjonujące kontakty z ludźmi,
  • prestiż (pracy, zawodu, stanowiska),
  • doskonalenie (podnoszenie kwalifikacji),
  • awans (promocja, rozwój zawodowy).

REKLAMA

1. Stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia
Dla wielu ludzi ten aspekt pracy jest absolutnie najważniejszy. Jego rola zwiększa się wraz z wiekiem i z reguły jest większa u osób starszych niż u tych, którzy dopiero rozpoczynają działalność zawodową. Jest on także bardziej istotny dla osób o niższych kwalifikacjach oraz dla tych, dla których praca jest jedynie instrumentem, źródłem utrzymania, a którzy realizują się głównie w innych obszarach życia (na przykład w życiu rodzinnym).

2. Wynagrodzenie
Dla wielu osób jest to najważniejszy, a dla niektórych osób nawet jedyny istotny aspekt pracy zawodowej. Niezależnie od tego, czy w odniesieniu do pracowników są stosowane również inne niż wynagrodzenie formy motywacyjne takie jak premie, nagrody, rozmaite dodatkowe bonusy oraz niematerialne zachęty, płaca pozostaje zawsze najważniejsza i w większości przypadków jest priorytetem zawodowym. Naturalnie ludzie w życiu oraz w pracy realizują różne opisane tu potrzeby.

3. Niezależność i samodzielność
Pod względem potrzeby i zdolności do bycia samodzielnym i niezależnym ludzie bardzo różnią się między sobą. Podczas gdy dla jednych zaspokajanie takiej potrzeby może być w sensie zawodowym absolutnym priorytetem, u innych może się pojawiać obawa przed niezależnością i związanymi z nią odpowiedzialnością i koniecznością podejmowania decyzji. Większość osób przejawia w kwestiach zawodowych umiarkowaną potrzebę niezależności i swobody, choć – gdybyśmy słuchali deklaracji słownych – można byłoby odnieść odmienne wrażenie.

Przeczytaj także: Szukasz pracy? - unikaj takich błędów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

4. Urozmaicenie i zmienność
Ludzie różnią się również dość zdecydowanie pod względem potrzeby i oczekiwań dotyczących stopnia w jakim sytuacja zawodowa ma być uporządkowana. Wyjątkowo trafne jest tu słowo „standaryzacja”, które odnosi się do stopnia w jakim działania związane z daną pracą są opisane, ujęte w formie reguł i przepisów oraz norm i standardów. Standaryzacja zwykle nie wymaga kreatywności, ale nie niesie także ze sobą zbyt wielu zmian czy zaskoczeń. Natomiast praca o niskim stopniu standaryzacji daje możliwość kreatywnego podejścia do nowych, nieoczekiwanych sytuacji, wymaga aktywności, przedsiębiorczości, inicjatywy, bycia twórczym. Może być jednak nieuporządkowana, przebiegać w warunkach pewnego chaosu, zaskakiwać i nie dostarczać przez to tak potrzebnego wielu ludziom poczucia bezpieczeństwa wynikającego z posiadania kontroli nad własną sytuacją.

5. Satysfakcjonujące kontakty z ludźmi
Kontakty z ludźmi decydują o jakości życia, dlatego wpływają także na jakość pracy. Od rodzaju tych kontaktów uzależniamy np. atrakcyjność danej pracy (danego zajęcia czy stanowiska), a związana z nimi satysfakcja lub jej brak mogą wpływać na poziom wydajności i stopień wywiązywania się z obowiązków zawodowych. Jeśli związki z innymi są dla kogoś istotne, wówczas są one silnym motywem już od samego początku aktywności zawodowej. Wpływa to na wybór zawodu, następnie zaś w istotny sposób determinuje ocenę atrakcyjności poszczególnych miejsc pracy i decyzje związane z zawodową sferą życia.

6. Prestiż (firmy, zawodu, stanowiska)
Status społeczny członka społeczeństwa jest w dużym stopniu wyznaczany przez jego pozycję zawodową. Pewne zawody cieszą się większym poważaniem i szacunkiem niż inne. To prawdopodobnie właśnie dlatego niektóre kierunki studiów są tak atrakcyjne dla kandydatów (np. prawo czy medycyna). Status może jednak również zależeć od prestiżu firmy, w której jest się zatrudnionym. W międzywojennej Polsce, ze względu na wysoki autorytet państwa, wszystkie związane z nim instytucje (policja, wojsko, administracja państwowa) cieszyły się poważaniem i były pożądanymi pracodawcami. Dziś to wielkie międzynarodowe korporacje są z reguły obiektem marzeń wielu poszukujących pracy absolwentów.

Polecamy serwis Szkolenia

7. Awans (rozwój zawodowy)
Potrzeba osiągnięć, podnoszenia statusu, ambicje i aspiracje to niezwykle istotny motywator w przypadku kariery. Motywy związane z awansem bywają bardzo silne i w niezwykle istotny sposób nadają charakter życiu zawodowemu. Trzeba także wspomnieć, że awans łączy się najczęściej ze wzrostem statusu społecznego, przekłada się na wyższe wynagrodzenie, często łączy się z władzą oraz większą niezależnością. Nastawienie na awans może rozstrzygać o przebiegu kariery od samego jej początku, gdyż niektóre zawody i branże umożliwiają go w większym stopniu niż inne.

8. Doskonalenie (podnoszenie kwalifikacji)
Podnoszenie kwalifikacji może być ważnym atutem zawodowym. Oczywiste jest, że osoby, które więcej wiedzą i umieją, są bardziej konkurencyjne na rynku pracy. Dla wielu ludzi podnoszenie kwalifikacji jest więc instrumentem służącym rozwojowi zawodowemu. Jest ono także narzędziem samorozwoju – wiedza i umiejętności zmieniają człowieka, zwiększają jego osobiste możliwości. Dlatego też aspekt ten może być dla wielu pracowników bardzo istotny. Wiele osób właśnie pod kątem możliwości doskonalenia analizuje atrakcyjność poszczególnych ofert pracy.

Pozycja pracy w osobistej hierarchii wartości zwykle nie jest czymś stałym. U wielu osób podlega ona zmianom w czasie, głównie wynikającym z wieku, osiągnięć, pozycji finansowej, a także indywidualnych preferencji. Warto je uwzględniać w samodzielnych rozważaniach nad karierą i wyborem propozycji nowej pracy i warto je uaktualniać, przynajmniej raz w roku. Dobrym momentem na to jest koniec roku.

Artykuł pochodzi z książki „Modele karier. Przewidywanie kolejnego kroku” Marka Suchara (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA