REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady komunikacji w branży IT

Zasady komunikacji w branży IT / fot. Fotolia
Zasady komunikacji w branży IT / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy wywiad z Wojciechem Murzynem, ekspertem zajmującym się technikami komunikacji i prezentacji, prelegentem II Kongresu Profesjonalistów IT. Patronat medialny nad Kongresem objął portal Infor.pl


Czy branża IT różni się czymś od innych jeśli chodzi o komunikację?

REKLAMA

Tak, są pewne różnice. Myślę, że biorą się one z tego, że IT jest branżą stosunkowo młodą, ale w ostatnich latach bardzo ewaluowała. Wprawdzie od czasów, kiedy komputery były niedostępnymi dla przeciętnego użytkownika tajemniczymi maszynami a informatycy – trochę dziwacznymi inżynierami w białych fartuchach minęło już wiele lat, ale w ciągu tego czasu, znacznie szybciej zmieniła się technologia niż nasza mentalność. I pewne tradycje, które powodują dość stereotypowe wyobrażenie o ludziach IT: informatyk to informatyk – ma się znać na tym jak rozmawiać z komputerami. Ale dziś powinien także wiedzieć, jak rozmawiać z ludźmi.


Dlaczego uważa Pan, że to takie ważne?

REKLAMA

Między innymi właśnie dlatego, że zmieniła się rola IT i specjalistów IT w firmach i organizacjach. Dziś nie są oni już tylko inżynierami, ludźmi technicznym, którzy mają się znać na bitach, bajtach, protokołach i interfejsach. To oczywiście jest konieczne, ale to jest tylko podstawa. Dziś ludzie od IT muszą także umieć opowiedzieć o swoim skomplikowanym świecie użytkownikom, którzy z nich korzystają. I to zarówno w sensie zwykłych posiadaczy komputerów, którym to trzeba pokazać jak korzystać z oprogramowania i aplikacji, jak i użytkowników w sensie biznesu, którym trzeba pokazać jakie IT ma teraz możliwości oraz co one mogą zmienić w firmie.

No i wreszcie – poziom zarządów i decydentów – tam, gdzie o IT trzeba mówić przede wszystkim w kontekście usprawniania biznesu, umożliwiania jego rozwoju, bycia o krok przed konkurencją i tak dalej. A wszystko to trzeba umieć opisać liczbami i wskaźnikami finansowymi, aby uzyskać akceptację swoich projektów, budżety na inwestycje czy na utrzymanie istniejących systemów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


O którym z tych przypadków będziesz mówił Pan w czasie swojego wystąpienia?

Myślę, że o każdym, bo wśród uczestników będą przecież osoby grające każdą z tych ról, a nierzadko także łączące różne role. Poza tym – jest wiele uniwersalnych zasad decydujących o tym, czy dobrze się komunikujemy. Na przykład umiejętność postawienia się w sytuacji drugiej strony i przyjęcia, że może ona mieć inne zdanie na jakiś temat. Mówienie wprost, zrozumiałym językiem (a w IT mamy dużo żargonu, tajemniczych skrótów) to inna zasada, która choć wydaje się oczywista, to wcale nie jest powszechna.


Co myśli Pan o Kongresie IT jako o wydarzeniu? Czy w dobie Internetu takie spotkania są jeszcze potrzebne?

Oczywiście, że są potrzebne. Jestem wielkim zwolennikiem komunikacji w sieci, webinarów, szkoleń internetowych ale równie wielkim – tradycyjnych spotkań. Zwłaszcza w takich miejscach jak Rzeszów i na takich imprezach jak nadchodzący Kongres. Bo w Rzeszowie i w regionie wiele się dzieje jeśli chodzi o IT, natomiast Kongres ma już swoją tradycję.

Jakich błędów nie popełniać w komunikacji z mediami?

Zapraszamy do dyskusji na forum


Informacje uzupełniające:

Wojciech Murzyn, Konsultant, Erdo - pracownia dobrej komunikacji

Zajmuje się technikami komunikacji i prezentacji. Poszukuje sposobów skutecznego porozumiewania się w biznesie, dobrej komunikacji między ludźmi, także w sytuacjach publicznych. Doradza jakie są sposoby dobrego przygotowania i właściwego przedstawiania informacji. Prowadzi szkolenia z technik prezentacji (www.prezentacje.edu.pl), sprzedaży (www.sprzedawanie.IT) i obsługi klienta (www.obsluga-klienta.IT).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

Z czym mierzą się handlowcy w czasie Black Friday?

Już 29 listopada będzie wyczekiwany przez wielu konsumentów Black Friday. Po nim rozpocznie się szał świątecznych zakupów i zarazem wytężonej pracy dla handlowców. Statystyki pokazują, że Polacy z roku na rok wydają i zamawiają coraz więcej. 

Taryfa C11. Szaleńcze ceny prądu w Polsce: 1199 zł/MWh, 2099 zł/MWh, 2314 zł/MWh, 3114 zł/MWh

To stawki dla biznesu. Małe i średnie firmy (MŚP nie będzie w 2025 r. objęty zamrożeniem cen prądu. 

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc.

Brakuje specjalistów zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Luka w ujęciu globalnym od 2023 roku wzrosła o blisko 20 proc., a w Europie o 12,8 proc. Ekspert przypomina: bezpieczeństwo nie jest kosztem, a inwestycją, która zapewnia ciągłość i stabilność operacyjną

REKLAMA

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

REKLAMA