REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady komunikacji w branży IT

Zasady komunikacji w branży IT / fot. Fotolia
Zasady komunikacji w branży IT / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy wywiad z Wojciechem Murzynem, ekspertem zajmującym się technikami komunikacji i prezentacji, prelegentem II Kongresu Profesjonalistów IT. Patronat medialny nad Kongresem objął portal Infor.pl


Czy branża IT różni się czymś od innych jeśli chodzi o komunikację?

REKLAMA

Tak, są pewne różnice. Myślę, że biorą się one z tego, że IT jest branżą stosunkowo młodą, ale w ostatnich latach bardzo ewaluowała. Wprawdzie od czasów, kiedy komputery były niedostępnymi dla przeciętnego użytkownika tajemniczymi maszynami a informatycy – trochę dziwacznymi inżynierami w białych fartuchach minęło już wiele lat, ale w ciągu tego czasu, znacznie szybciej zmieniła się technologia niż nasza mentalność. I pewne tradycje, które powodują dość stereotypowe wyobrażenie o ludziach IT: informatyk to informatyk – ma się znać na tym jak rozmawiać z komputerami. Ale dziś powinien także wiedzieć, jak rozmawiać z ludźmi.


Dlaczego uważa Pan, że to takie ważne?

REKLAMA

Między innymi właśnie dlatego, że zmieniła się rola IT i specjalistów IT w firmach i organizacjach. Dziś nie są oni już tylko inżynierami, ludźmi technicznym, którzy mają się znać na bitach, bajtach, protokołach i interfejsach. To oczywiście jest konieczne, ale to jest tylko podstawa. Dziś ludzie od IT muszą także umieć opowiedzieć o swoim skomplikowanym świecie użytkownikom, którzy z nich korzystają. I to zarówno w sensie zwykłych posiadaczy komputerów, którym to trzeba pokazać jak korzystać z oprogramowania i aplikacji, jak i użytkowników w sensie biznesu, którym trzeba pokazać jakie IT ma teraz możliwości oraz co one mogą zmienić w firmie.

No i wreszcie – poziom zarządów i decydentów – tam, gdzie o IT trzeba mówić przede wszystkim w kontekście usprawniania biznesu, umożliwiania jego rozwoju, bycia o krok przed konkurencją i tak dalej. A wszystko to trzeba umieć opisać liczbami i wskaźnikami finansowymi, aby uzyskać akceptację swoich projektów, budżety na inwestycje czy na utrzymanie istniejących systemów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


O którym z tych przypadków będziesz mówił Pan w czasie swojego wystąpienia?

Myślę, że o każdym, bo wśród uczestników będą przecież osoby grające każdą z tych ról, a nierzadko także łączące różne role. Poza tym – jest wiele uniwersalnych zasad decydujących o tym, czy dobrze się komunikujemy. Na przykład umiejętność postawienia się w sytuacji drugiej strony i przyjęcia, że może ona mieć inne zdanie na jakiś temat. Mówienie wprost, zrozumiałym językiem (a w IT mamy dużo żargonu, tajemniczych skrótów) to inna zasada, która choć wydaje się oczywista, to wcale nie jest powszechna.


Co myśli Pan o Kongresie IT jako o wydarzeniu? Czy w dobie Internetu takie spotkania są jeszcze potrzebne?

Oczywiście, że są potrzebne. Jestem wielkim zwolennikiem komunikacji w sieci, webinarów, szkoleń internetowych ale równie wielkim – tradycyjnych spotkań. Zwłaszcza w takich miejscach jak Rzeszów i na takich imprezach jak nadchodzący Kongres. Bo w Rzeszowie i w regionie wiele się dzieje jeśli chodzi o IT, natomiast Kongres ma już swoją tradycję.

Jakich błędów nie popełniać w komunikacji z mediami?

Zapraszamy do dyskusji na forum


Informacje uzupełniające:

Wojciech Murzyn, Konsultant, Erdo - pracownia dobrej komunikacji

Zajmuje się technikami komunikacji i prezentacji. Poszukuje sposobów skutecznego porozumiewania się w biznesie, dobrej komunikacji między ludźmi, także w sytuacjach publicznych. Doradza jakie są sposoby dobrego przygotowania i właściwego przedstawiania informacji. Prowadzi szkolenia z technik prezentacji (www.prezentacje.edu.pl), sprzedaży (www.sprzedawanie.IT) i obsługi klienta (www.obsluga-klienta.IT).

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA