REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy firma powinna pomagać pracownikom z zaburzeniami psychicznymi?

 63% badanych zauważa, iż zdrowie psychiczne jest tematem tabu w firmie
63% badanych zauważa, iż zdrowie psychiczne jest tematem tabu w firmie
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prawie 90% osób uważa, że firma powinna pomagać pracownikom z zaburzeniami psychicznymi i pracodawca powinien wprowadzić program dbający o zdrowie psychiczne zespołu.

Zaburzenia psychiczne pracownika

Osoby biorące udział w badaniu „Zdrowie psychiczne w środowisku pracy", zrealizowanego w ramach ogólnopolskiej kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!", niezależnie od zajmowanego stanowiska wskazały na te same główne czynniki, które mogą sprzyjać powstawaniu lub wzmacnianiu zaburzeń psychicznych w środowisku pracy. Wskazywano na nadmiar stresu, presję czasu oraz nadmiar zadań.

REKLAMA

REKLAMA

Przewlekły stres był również jednym z najczęstszych objawów zaburzeń psychicznych, jakie w ostatnich 9 miesiącach dostrzegali u siebie respondenci (w stopniu częstym i bardzo częstym odczuwało go 48,66%). Poza nim w stopniu częstym lub bardzo częstym wskazują także na: zamartwianie się̨ (55,86%), brak energii i osłabienie chęci do działania (59,46%) czy bezsenność́ (50,11%).

Respondenci proszeni byli także o wskazanie trudności z jakimi borykają się w pracy. W tym miejscu na pierwsze miejsca wysuwa się brak energii do działania (51,75%), gorszy nastrój (50,31%), mniejsza motywacja (48,77%), problemy z koncentracją (44,03%), odizolowanie się̨ od zespołu (27,16%), trudności w podejmowaniu decyzji (11,42%). Tylko niespełna 16,5% respondentów nie zgłasza żadnych trudności.

Oswojenie tematu zdrowia psychicznego

Kampania „Zrozum. Poczuj. Działaj!” jako jeden z celów postawiła sobie oswajanie tematu zdrowia psychicznego w firmach i łamanie istniejącego tabu. Choć świadomość rośnie, niestety wciąż w wielu miejscach można spotkać się ze stereotypami i negatywnymi postawami wobec osób z zaburzeniami psychicznymi. Temu właśnie należy przeciwdziałać, aby osoby doświadczające kryzysów psychicznych nie obawiały się do tego przyznać i nie czuły się stygmatyzowane. Jest to niezwykle istotne, bo jak pokazują wyniki aż 63% badanych zauważa, iż zdrowie psychiczne jest tematem tabu w firmie, natomiast 77% jest zdania, że Pracownicy boją się mówić o problemach natury psychicznej, obawiając się odtrącenia współpracowników lub gorszego traktowania.

Co warto podkreślić 77% respondentów nie uważa, żeby zdrowie psychiczne było wyłącznie osobistą sprawą każdego Pracownika i firma nie powinna odnosić się do tych kwestii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potrzeby w zakresie wsparcia zdrowia psychicznego

Badanie miało na celu rozpoznanie potrzeb jakie w kontekście troski o zdrowie psychiczne ujawniają się w środowisku pracy. Te są wyraźne i jasno pokazują, że wsparcie w tym obszarze jest potrzebne i oczekiwane.

71% respondentów z grupy Pracowników uważa, iż Pracodawca powinien zainteresować się samopoczuciem Pracowników. Tego zdania jest 96% respondentów z grupy Pracodawców.

Pracowników pytano nie tylko o sam fakt oczekiwania wsparcia ze strony Pracodawcy, ale też konkretne rozwiązania. Na pierwszym miejscu wśród oczekiwanych działań, jakie w ich opinii warto byłoby wdrożyć w firmach, są konsultacje z psychologami i psychoterapeutami – wskazało na to niemal 48% badanych.

Na kolejnych miejscach wskazywano:

  • badania poziomu stresu (41,77%),
  • tworzenie przestrzeni umożliwiających wyciszenie bądź relaks (36,52%),
  • wprowadzenie ćwiczeń relaksacyjnych w kontekście stresu (30,76%),
  • organizację szkoleń, webinarów, warsztatów w temacie zdrowia psychicznego (29,63%),
  • organizację szkoleń dla liderów w zakresie zdrowia psychicznego (27,47%),
  • dostarczanie materiałów edukacyjno-informacyjnych dotyczących zdrowia psychicznego (19,03% - co ciekawe, tę odpowiedź najczęściej wskazywali Pracownicy fizyczni).
  • Zaledwie 4% osób nie widzi potrzeby wdrażania działań o takim charakterze.

Kampania „Zrozum. Poczuj. Działaj!”

REKLAMA

Badanie miało pozwolić lepiej rozpoznać potrzeby i oczekiwania, jakie w obszarze zdrowia psychicznego ujawniają się w środowisku pracy, a co za tym idzie lepiej zaadresować działania podejmowane przez firmy. Jasno pokazuje, że temat zdrowia psychicznego w środowisku pracy wymaga dostrzeżenia i reakcji. Pamiętajmy, że firma to przecież ludzie.

- Jeśli nie zadbamy o nich, o ich samopoczucie oraz zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne, nie będziemy mogli realizować celów i rozwijać się. Tak jak w badaniu pytaliśmy o opinie i samopoczucie, tak i w firmach warto stale sprawdzać, jak kształtuje się kondycja psychiczna naszych Pracowników – mówi Agata Swornowska, Prezes Zarządu Grupa Artemis Sp. z o.o. współorganizatora kampanii.

Jak podkreślają Pracodawcy RP, wywołana pandemią zmiana modelu świadczenia pracy uświadomiła zarówno Pracownikom, jak i Pracodawcom, że zdrowie psychiczne to element nie pozostający bez znaczenia dla relacji, zarządzania i atmosfery w środowisku pracy. Wnioski płynące z raportu nie pozostawiają złudzeń, że skutki zmian organizacyjnych w firmie, do wprowadzenia których zostaliśmy zmuszeni koniecznością ochrony zatrudnionych przed zarażeniem koronawirusem, dotykają bardzo wrażliwej sfery - samopoczucia psychicznego Pracowników. Okazuje się, że praca zdalna zobrazowała nowe wyzwania, którym musimy sprostać. Postpandemiczny rynek pracy będzie wymagał stworzenia systemu wsparcia zdrowia psychicznego Pracowników, który musi uwzględniać wypracowanie wzajemnego zaufania, szacunku i dostrzeżenie potrzeb obu stron stosunku pracy. Opracowany raport zawiera pomocne wskazówki, jak ten system wdrożyć w zakładach pracy.

Konieczne jest motywowanie środowiska Pracodawców i Pracowników do realnego działania, mającego na celu rozwijanie świadomości roli zdrowia psychicznego. Warto w tym miejscu podkreślić, iż problemom z obszaru zdrowia psychicznego można zapobiec podejmując działania mające na celu tworzenie środowiska pracy sprzyjającego ochronie zdrowia psychicznego, podobnie, jak tworzy się warunki chroniące zdrowie fizyczne.

- Zatem warto inwestować w profilaktykę, edukację Pracowników, członków Zarządu i kadry menedżerskiej w firmach oraz pomoc w radzeniu sobie z trudnościami. Każdy z nas jest Pracownikiem i każdy pragnie być w takim miejscu pracy, w którym się rozwija i przede wszystkim czuje się dobrze – podsumowuje Beata Rorant, ekspert ds. ochrony zdrowia Pracodawców RP.

O badaniu

Badanie „Zdrowie psychiczne w środowisku pracy” zrealizowano w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „Zrozum. Poczuj. Działaj!” w kwietniu 2021 roku na grupie 1000 respondentów. W badaniu uczestniczyły osoby aktywne zawodowo, zarówno po stronie Pracowników i Pracodawców (właścicieli firm, kadry zarządzającej i działów HR). W anonimowych ankietach sprawdzono wiedzę oraz opinie, dotyczące tematu zdrowia psychicznego.

Pomysłodawcą badania są organizatorzy kampanii, Pracodawcy RP i Grupa ArteMis. Badanie oraz raport dofinansowane są ze środków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Pracodawcy RP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. Katowice 29 lutego 2024 r. [wydarzenie bezpłatne, liczba miejsc ograniczona]

    LPW Grupa na czele z ekspertami z LPW Consulting zaprasza na kolejną edycję wydarzenia pt. KONFERENCJA O DOTACJACH - DOŚWIADCZENIA I PERSPEKTYWY. W tym roku to wydarzenie odbędzie się w czwartek 29 lutego 2024 r. w godz.: 10:00-14:00 w Parku Technologicznym Ekoenergia w Katowicach, ul. Żeliwna 38. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny po uprzednim zapisie online. Przy czym liczba miejsc jest ograniczona. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

    Czekolada w 2024 roku będzie droższa i nie tylko ona. Ceny kakao biją rekordy – może być nawet 7 tys. USD za tonę. Co to jest shrinkflacja?

    Nie ma dobrych wiadomości dla miłośników czekolady i kakao. Rekordowo wysokie ceny kakao na światowych giełdach nadal będą rosły i mogą nawet przekroczyć wartość 7 tys. dolarów za tonę. Tak prognozują autorzy raportu pt. „INDEKS CEN W SKLEPACH DETALICZNYCH”. Problemy z podażą i przewidywane znaczne spadki zbiorów oznaczają trzeci rok z rzędu globalnego deficytu surowca. Kluczowy okres zbierania ziaren skończy się w marcu, a następny zacznie się dopiero we wrześniu. Natomiast już w styczniu br. słodycze i desery zdrożały najbardziej ze wszystkich analizowanych kategorii produktów. Eksperci zapowiadają, że podwyżki w następnej kolejności obejmą kosmetyki, leki i suplementy bazujące na kakao. I dodają, że skok cen odczują producenci art. spożywczych, zakłady przetwórcze, cukiernie i restauracje. W następnej kolejności straty te zostaną przerzucone na konsumentów. Taki scenariusz może się wydarzyć już przed Wielkanocą. A jeśli sytuacja dalej będzie się pogarszała, to może nasilić się również zjawisko shrinkflacji. 

    Firmy widzą potencjał w sztucznej inteligencji, ale są pewne bariery

    Firmy, które zainwestowały w sztuczną inteligencję i widzą jej potencjał, chętniej rozważają dalsze innowacje. Ale są tez pewne przeszkody, z którymi muszą się mierzyć. 

    Ferie 2024. Wyjazdy nad morze coraz popularniejsze. Największą atrakcją morsowanie

    Czy Polacy coraz chętniej będą spędzać ferie nad morzem? Eksperci zauważają, że to był najlepszy początek roku w turystyce od 2019 roku. Czy przedsiębiorcom opłaca się teraz zamykać na zimę? 

    REKLAMA

    Jak założyć e-Doręczenia? Wniosek przedsiębiorcy

    Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o utworzenie adresu do e-Doręczeń przez Biznes.gov. Po aktywacji adresu, firma korzysta ze skrzynki do e-Doręczeń w Koncie Przedsiębiorcy. Jak zrobić e-Doręczenia?

    Kompetencje kobiet w branży IT. Większy udział kobiet jest istotny z powodu deficytu wykwalifikowanych kadr

    W październiku 2024 r. zaczną obowiązywać unijne przepisy mające na celu zbudowanie większej odporności biznesu na cyberataki. W związku z tym należy podjąć działania podnoszące kompetencje z dziedziny cyberbezpieczeństwa. Tymczasem inicjatywy podnoszące kompetencje cyfrowe kobiet podejmowane są w zaledwie 20,4% miejsc pracy.

    Komisja Europejska proponuje zmniejszenie i uproszczenie obciążeń rolników. Czy to wystarczy by przerwać protesty?

    Komisja Europejska przesłała w czwartek prezydencji belgijskiej w Radzie UE dokument, zawierający listę działań mających na celu "zmniejszenie obciążeń administracyjnych, spoczywających na barkach rolników". Propozycje zostaną omówione z państwami członkowskimi 26 lutego na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa.

    Używasz smartfona? Twoje wrażliwe dane są jak na dłoni. Technologia pozbawia nas prywatności

    Użytkownicy różnych urządzeń, aplikacji czy systemów często nie są świadomi, przez kogo i do jakich celów są gromadzone i wykorzystywane dane na ich temat. Rozwój technologii rzadko idzie w parze ze świadomością użytkowników i regulacjami prawnymi. To stanowi zagrożenie dla ochrony danych osobowych.

    REKLAMA

    Wzrasta ryzyko prowadzenia biznesu. "Liczba wzmianek o geopolityce i ryzyku politycznym w dokumentach spółek wzrosła o 600%"

    Ryzyko prowadzenia biznesu w 2024 roku zwiększa rosnąca polaryzacja na światowej scenie politycznej. Istotna dla przedsiębiorców będzie minimalizacja potencjalnych niebezpieczeństw, m.in. poprzez zwiększenie odporności łańcuchów dostaw, odpowiednią politykę dostępu do zasobów i zaadresowanie kwestii ESG – wynika z raportu EY-Parthenon 2024 Geostrategic Outlook.

    Handel internetowy idzie w górę, stanowi 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej

    Sprzedaż internetowa w ujęciu rocznym w styczniu wzrosła ogółem o 11%, co stanowił 8,8% ogółu sprzedaży detalicznej. Największy udział e-sprzedaży w całości sprzedaży detalicznej miały takie kategorie jak tekstylia, odzież, obuwie, prasa i książki. Tak wynika z danych przekazanych przez GUS.

    REKLAMA