REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy firma powinna pomagać pracownikom z zaburzeniami psychicznymi?

Subskrybuj nas na Youtube
 63% badanych zauważa, iż zdrowie psychiczne jest tematem tabu w firmie
63% badanych zauważa, iż zdrowie psychiczne jest tematem tabu w firmie
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Prawie 90% osób uważa, że firma powinna pomagać pracownikom z zaburzeniami psychicznymi i pracodawca powinien wprowadzić program dbający o zdrowie psychiczne zespołu.

Zaburzenia psychiczne pracownika

Osoby biorące udział w badaniu „Zdrowie psychiczne w środowisku pracy", zrealizowanego w ramach ogólnopolskiej kampanii „Zrozum. Poczuj. Działaj!", niezależnie od zajmowanego stanowiska wskazały na te same główne czynniki, które mogą sprzyjać powstawaniu lub wzmacnianiu zaburzeń psychicznych w środowisku pracy. Wskazywano na nadmiar stresu, presję czasu oraz nadmiar zadań.

REKLAMA

REKLAMA

Przewlekły stres był również jednym z najczęstszych objawów zaburzeń psychicznych, jakie w ostatnich 9 miesiącach dostrzegali u siebie respondenci (w stopniu częstym i bardzo częstym odczuwało go 48,66%). Poza nim w stopniu częstym lub bardzo częstym wskazują także na: zamartwianie się̨ (55,86%), brak energii i osłabienie chęci do działania (59,46%) czy bezsenność́ (50,11%).

Respondenci proszeni byli także o wskazanie trudności z jakimi borykają się w pracy. W tym miejscu na pierwsze miejsca wysuwa się brak energii do działania (51,75%), gorszy nastrój (50,31%), mniejsza motywacja (48,77%), problemy z koncentracją (44,03%), odizolowanie się̨ od zespołu (27,16%), trudności w podejmowaniu decyzji (11,42%). Tylko niespełna 16,5% respondentów nie zgłasza żadnych trudności.

Oswojenie tematu zdrowia psychicznego

Kampania „Zrozum. Poczuj. Działaj!” jako jeden z celów postawiła sobie oswajanie tematu zdrowia psychicznego w firmach i łamanie istniejącego tabu. Choć świadomość rośnie, niestety wciąż w wielu miejscach można spotkać się ze stereotypami i negatywnymi postawami wobec osób z zaburzeniami psychicznymi. Temu właśnie należy przeciwdziałać, aby osoby doświadczające kryzysów psychicznych nie obawiały się do tego przyznać i nie czuły się stygmatyzowane. Jest to niezwykle istotne, bo jak pokazują wyniki aż 63% badanych zauważa, iż zdrowie psychiczne jest tematem tabu w firmie, natomiast 77% jest zdania, że Pracownicy boją się mówić o problemach natury psychicznej, obawiając się odtrącenia współpracowników lub gorszego traktowania.

Co warto podkreślić 77% respondentów nie uważa, żeby zdrowie psychiczne było wyłącznie osobistą sprawą każdego Pracownika i firma nie powinna odnosić się do tych kwestii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potrzeby w zakresie wsparcia zdrowia psychicznego

Badanie miało na celu rozpoznanie potrzeb jakie w kontekście troski o zdrowie psychiczne ujawniają się w środowisku pracy. Te są wyraźne i jasno pokazują, że wsparcie w tym obszarze jest potrzebne i oczekiwane.

71% respondentów z grupy Pracowników uważa, iż Pracodawca powinien zainteresować się samopoczuciem Pracowników. Tego zdania jest 96% respondentów z grupy Pracodawców.

Pracowników pytano nie tylko o sam fakt oczekiwania wsparcia ze strony Pracodawcy, ale też konkretne rozwiązania. Na pierwszym miejscu wśród oczekiwanych działań, jakie w ich opinii warto byłoby wdrożyć w firmach, są konsultacje z psychologami i psychoterapeutami – wskazało na to niemal 48% badanych.

Na kolejnych miejscach wskazywano:

  • badania poziomu stresu (41,77%),
  • tworzenie przestrzeni umożliwiających wyciszenie bądź relaks (36,52%),
  • wprowadzenie ćwiczeń relaksacyjnych w kontekście stresu (30,76%),
  • organizację szkoleń, webinarów, warsztatów w temacie zdrowia psychicznego (29,63%),
  • organizację szkoleń dla liderów w zakresie zdrowia psychicznego (27,47%),
  • dostarczanie materiałów edukacyjno-informacyjnych dotyczących zdrowia psychicznego (19,03% - co ciekawe, tę odpowiedź najczęściej wskazywali Pracownicy fizyczni).
  • Zaledwie 4% osób nie widzi potrzeby wdrażania działań o takim charakterze.

Kampania „Zrozum. Poczuj. Działaj!”

REKLAMA

Badanie miało pozwolić lepiej rozpoznać potrzeby i oczekiwania, jakie w obszarze zdrowia psychicznego ujawniają się w środowisku pracy, a co za tym idzie lepiej zaadresować działania podejmowane przez firmy. Jasno pokazuje, że temat zdrowia psychicznego w środowisku pracy wymaga dostrzeżenia i reakcji. Pamiętajmy, że firma to przecież ludzie.

- Jeśli nie zadbamy o nich, o ich samopoczucie oraz zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne, nie będziemy mogli realizować celów i rozwijać się. Tak jak w badaniu pytaliśmy o opinie i samopoczucie, tak i w firmach warto stale sprawdzać, jak kształtuje się kondycja psychiczna naszych Pracowników – mówi Agata Swornowska, Prezes Zarządu Grupa Artemis Sp. z o.o. współorganizatora kampanii.

Jak podkreślają Pracodawcy RP, wywołana pandemią zmiana modelu świadczenia pracy uświadomiła zarówno Pracownikom, jak i Pracodawcom, że zdrowie psychiczne to element nie pozostający bez znaczenia dla relacji, zarządzania i atmosfery w środowisku pracy. Wnioski płynące z raportu nie pozostawiają złudzeń, że skutki zmian organizacyjnych w firmie, do wprowadzenia których zostaliśmy zmuszeni koniecznością ochrony zatrudnionych przed zarażeniem koronawirusem, dotykają bardzo wrażliwej sfery - samopoczucia psychicznego Pracowników. Okazuje się, że praca zdalna zobrazowała nowe wyzwania, którym musimy sprostać. Postpandemiczny rynek pracy będzie wymagał stworzenia systemu wsparcia zdrowia psychicznego Pracowników, który musi uwzględniać wypracowanie wzajemnego zaufania, szacunku i dostrzeżenie potrzeb obu stron stosunku pracy. Opracowany raport zawiera pomocne wskazówki, jak ten system wdrożyć w zakładach pracy.

Konieczne jest motywowanie środowiska Pracodawców i Pracowników do realnego działania, mającego na celu rozwijanie świadomości roli zdrowia psychicznego. Warto w tym miejscu podkreślić, iż problemom z obszaru zdrowia psychicznego można zapobiec podejmując działania mające na celu tworzenie środowiska pracy sprzyjającego ochronie zdrowia psychicznego, podobnie, jak tworzy się warunki chroniące zdrowie fizyczne.

- Zatem warto inwestować w profilaktykę, edukację Pracowników, członków Zarządu i kadry menedżerskiej w firmach oraz pomoc w radzeniu sobie z trudnościami. Każdy z nas jest Pracownikiem i każdy pragnie być w takim miejscu pracy, w którym się rozwija i przede wszystkim czuje się dobrze – podsumowuje Beata Rorant, ekspert ds. ochrony zdrowia Pracodawców RP.

O badaniu

Badanie „Zdrowie psychiczne w środowisku pracy” zrealizowano w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „Zrozum. Poczuj. Działaj!” w kwietniu 2021 roku na grupie 1000 respondentów. W badaniu uczestniczyły osoby aktywne zawodowo, zarówno po stronie Pracowników i Pracodawców (właścicieli firm, kadry zarządzającej i działów HR). W anonimowych ankietach sprawdzono wiedzę oraz opinie, dotyczące tematu zdrowia psychicznego.

Pomysłodawcą badania są organizatorzy kampanii, Pracodawcy RP i Grupa ArteMis. Badanie oraz raport dofinansowane są ze środków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Pracodawcy RP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA