REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie absencją pracowniczą – mission possible?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Jak skutecznie eliminować absencję pracowniczą? / Fot. Fotolia
Jak skutecznie eliminować absencję pracowniczą? / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak pokazują badania Engineering Employer’s Federation i Westfield Health, pracownicy coraz rzadziej biorą sobie wolne z powodów zdrowotnych. W zeszłym roku rekordowa liczba Brytyjczyków - aż 45% - nie wzięła ani jednego dnia wolnego od pracy.

Specjaliści twierdzą, że to jednak nie kryzys przyczynił się do zmniejszenia liczby absencji, bo trend ten zauważono już wcześniej. Za bezpośrednią przyczynę uznaje się bowiem efektywne zarządzanie absencją, które po kilku latach przyniosło spodziewane efekty.

REKLAMA

Lepsze zarządzanie sprzyja obecności

W ciągu ostatnich pięciu lat średnia liczba zwolnień chorobowych spadła z siedmiu do pięciu dni rocznie. To naprawdę duża zmiana, bo dla firmy zatrudniającej około 100 osób to tak jakby pracował w niej jeden dodatkowy pracownik. Do tego znaczącego spadku przyczynili się szczególnie menedżerowie, którzy coraz efektywniej zarządzają absencją i coraz lepiej rozumieją, co tak naprawdę się za nią kryje. Jak podkreśla Steven Radley - dyrektor Engineering Employer’s Federation, skuteczne jest nie tyle monitorowanie nieobecności pracowników i straszenie ich konsekwencjami, ale prowadzenie wywiadów z osobami wracającymi do pracy, czy zmiana dotychczasowych praktyk w firmie. Okazuje się bowiem, że wiele nieobecności wynika z niewłaściwego zarządzania w organizacji. Napięta atmosfera w pracy, stres i niekorzystne warunki fizyczne w miejscu pracy mogą znacząco przyczynić się do zwiększenia liczby urlopów.

Zobacz także: Czy pracodawca może nas zwolnic kiedy przebywamy na zwolnieniu lekarskim?

Przyczyny urlopów zdrowotnych

Według raportu Pan European Health and Benefits Survey 2011 powodem największej liczby absencji długoterminowych był stres i choroby związane ze zdrowiem psychicznym, a także schorzenia układu mięśniowo-szkieletowego. Nie od dziś wiadomo, że czynniki te mają ogromny związek z aktywnością zawodową, zwłaszcza jeśli mówimy o siedzeniu przed komputerem w open space’ach. W wyjaśnianiu przyczyn nieobecności pracowniczych często wskazuje się też takie czynniki jak: brak motywacji, nadmiar obowiązków, monotonia pracy czy problemy w życiu osobistym. Absencje pojawiają się także wówczas, gdy występuje konflikt w zespole lub gdy któryś z pracowników jest szykanowany. Także i w tych sytuacjach lepiej sprawdzi się efektywne zarządzanie niż piętnowanie nieobecnych.

Zobacz także: Jakie przyczyny usprawiedliwiają nieobecność w pracy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Presenteeism, czyli jak pracuje chory

W dążeniu do 100% obecności w pracy nie należy jednak zapominać o zdrowym rozsądku. Wielu pracowników zniechęconych negatywnymi konsekwencjami brania urlopów, przychodzi do pracy będąc chorym. Zjawisko to nosi nazwę presenteeismu i dotyczy nie tylko takich schorzeń jak okresowe przeziębienia, ale także dużo poważniejszych chorób typu depresja czy zaburzenia lękowe, których objawy mogą być mniej zauważalne. W krajach zachodnich, gdzie ten problem doczekał się badań, szacuje się, że koszt pozostania chorej osoby w pracy jest dwukrotnie wyższy niż w przypadku jej nieobecności. Z punktu widzenia pracodawcy presenteeism jest więc działaniem niekorzystnym, gdyż obniża efektywność i jakość wykonywanej pracy, a co za tym idzie, zwiększa koszty. Może lepiej więc jest pozwolić pracownikowi pójść na zwolnienie, niż kolejny raz dokręcić śrubę.

Jak mądrze zmniejszać absencję?

Wiele absencji wynika z doznawanego przez pracowników stresu. Dlatego też ważnym krokiem w redukcji nieobecności jest nauczenie podwładnych sposobów radzenia sobie z biurową presją poprzez organizację szkoleń, ustalanie pracownikom regularnych przerw czy budowanie pozytywnych relacji w zespole. To właśnie dobra atmosfera w pracy i poczucie posiadania wpływu na decyzję firmy sprawia, że pracownicy czują się zaangażowani i niechętnie opuszczają miejsce pracy. Duże znaczenie ma także wzmacnianie motywacji. Zamiast karania nieobecności warto wprowadzić atrakcyjne nagrody za frekwencję. Nie zawsze muszą mieć one charakter finansowy, ważne, żeby pracownik poczuł się doceniony. Innym rozwiązaniem jest wprowadzenie bardziej elastycznych godzin pracy, co pomoże zwłaszcza tym, których absencje są związane z problemami w życiu rodzinnym. Zmiana trybu wykonywania obowiązków na zadaniowy lub na pracę w domu, może okazać się pomocna szczególnie dla tych, którzy mają pod opieką małe dzieci lub pracują jeszcze w innym miejscu.

Zobacz także: Jak poradzić sobie ze stresem?

Karolina Bodzioch

www.treco.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA