REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy pracujesz pod wpływem stresu? - test

Subskrybuj nas na Youtube
Stres w pracy.
Stres w pracy.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zaprezentowane poniżej ćwiczenie zostało stworzone w celu wyselekcjonowania sytuacji, w których ogarniają nas lęk, strach i niepokój związane z pracą zawodową. Dzięki odpowiedziom na zawarte tu pytania możliwe stanie się zidentyfikowanie tych głównych obszarów, w których lęk, strach i niepokój wpływają na nas najbardziej.

Wypełnij tę krótką ankietę, aby sprawdzić, w jaki sposób niepokój wpływa na Ciebie w miejscu pracy. Należy odpowiedzieć na wszystkie pytania, zaznaczając, jak prawdziwe każde z twierdzeń jest dla Ciebie, i posługując się pięciostopniową skalą, gdzie 1 oznacza twierdzenie mniej prawdziwe, a 5 bardziej prawdziwe. (Prosimy o wybieranie liczb całkowitych, nie zaś ułamków).

REKLAMA

REKLAMA

Mniej prawdziwe __1__2__3__4__5__Bardziej prawdziwe

Ankieta

1. W moim przypadku niepokój związany z pracą zawodową nie jest jedynie powiązany z poziomem stresu w życiu. Chociaż może zwiększyć się, gdy jestem zdenerwowany, to tak naprawdę niepokój we mnie utrzymuje się bez względu na poziom stresu w danej chwili. _____

2. Obok stresujących zagadnień, takich jak finanse czy napięty plan dnia, odczuwam zdenerwowanie w związku ze zwyczajnymi aspektami pracy, takimi jak interakcje ze współpracownikami, zdolność wykonywania czynności prawidłowo czy też sposób, w jaki postrzega się mnie w pracy. _____

REKLAMA

3. Symptomy niepokoju, jakie zdarza mi się czasami odczuwać w pracy, obejmują przyspieszone bicie serca, dreszcze, drgawki, pocenie, niepokój, uczucie bycia spiętym, trudności w koncentracji, wysoki krytycyzm w stosunku do własnej osoby lub też przewidywanie najgorszego. _____

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. Zwykle nie czuję się usatysfakcjonowany własną pracą, chyba że czuję, że wykonana została perfekcyjnie. _____

5. Posiadam wysokie, wyśrubowane standardy związane z jakością mojej pracy. _____

6. Czasami zdarza mi się opóźniać wykonanie zadań ze względu na to, że spędzam wiele czasu, próbując zrobić je po prostu dobrze. _____

7. Często zdarza mi się surowo krytykować własne osiągnięcia zawodowe. _____

8. Często wątpię w moje możliwości osiągnięcia dużego sukcesu zawodowego. _____

9. Podczas pracy często porównuję się z innymi i okazuje się, że oni wypadają znacznie lepiej ode mnie. _____

10. Jeśli trzeba przeprowadzić prezentację w pracy, zaczynam się bardzo denerwować. _____

11. Przemówienia na spotkaniach są dla mnie trudnością. _____

12. Próbuję unikać przedstawiania ustnych raportów i innych prezentacji. _____

13. To dla mnie typowe, że oczekuję najgorszego w pracy. _____

Przeczytaj też: Szef sprzedaży w roli mediatora

14. Ogarnia mnie duży niepokój związany z tym, że spapram robotę. _____

15. Wydaje mi się, iż bardziej od moich współpracowników obawiam się oceny mojej pracy. _____

16. To dla mnie typowe, że angażuję się w działania poprawiające nastrój w pracy, takie jak ograniczanie długości konwersacji, planowanie tego, co mam powiedzieć, lub też ćwiczenie w myślach przebiegu rozmowy. _____

17. Nerwowość związana z określonym zadaniem powoduje, że często unikam jego wykonania. _____

18. Często poszukuję zapewnień odnośnie do wyników mojej działalności zawodowej. _____

19. Zawieranie zawodowych kontaktów jest dla mnie krępujące. _____

20. Odczuwam lęk podczas interakcji z moim szefem lub innymi zwierzchnikami w pracy. _____

21. Często lękam się, w jaki sposób ludzie ocenią mnie w pracy. _____

22. Możliwość awansu została przeze mnie odrzucona ze względu na uczucie strachu. _____

23. Jako szef czuję, że wszystko jest oszustwem - wygląda na grę lub pozory. _____

24. Denerwuję się, gdy muszę oceniać lub analizować zachowanie pracowników. _____

25. Często niepokoję się moją pracą, nawet jeśli znajduję się poza firmą. _____

26. Czasami mam trudności ze spaniem ze względu na to, że martwię się pracą. _____

27. Wydaje mi się, że niepokoję się moją pracą i karierą w większym stopniu od innych ludzi; niepokój ten koliduje z moim życiem lub sprawia mi przykrość. _____

Punktacja

Dodaj teraz odpowiedzi w grupach po trzy - najpierw pytania 1 - 3, potem 4 - 6 itd. Każda z tych grup (obejmująca po trzy odpowiedzi) odnosi się do specyficznego aspektu lęków zawodowych. Każdy z zestawu trzech pytań, w którym zdobyło się 8 punktów lub więcej, wymaga uwagi. Należy więc przeczytać znajdujące się poniżej wyjaśnienia dla grup o wyniku 8 lub więcej.

Pytania 1-3: niepokój i stres. Jeśli w tej kategorii wynik wynosi od 8 do 15, oznacza to, że bardzo prawdopodobne, iż w miejscu pracy odczuwasz zarówno niepokój, jak i stres. Im wyższy wynik, tym wyższy poziom ogólnego niepokoju.

Pytania 4 - 6: perfekcjonizm. Jeśli w tej kategorii wynik wynosi od 8 do 15, oznacza to, że bardzo prawdopodobne, iż w miejscu pracy cechuje Cię perfekcjonizm. Chociaż od czasu do czasu jest on przydatny, równie często powiązany jest z lękiem. Im wyższy wynik, tym większy poziom perfekcjonizmu i niepokoju.

Pytania 7 - 9: samodestrukcyjne myśli. Jeśli w tej kategorii wynik wynosi od 8 do 15, oznacza to, że bardzo prawdopodobne, iż w miejscu pracy odczuwasz myśli destrukcyjne w stosunku do własnej osoby. Możesz być wobec siebie wyjątkowo krytyczny i właśnie dlatego odczuwać niepokój. Im wyższy wynik w tej grupie, tym bardziej podatny jesteś na sabotujące Cię myślenie.

Pytania 10 -12: niepokój przed przemawianiem. Jeśli w tej kategorii wynik wynosi od 8 do 15, oznacza to, że bardzo prawdopodobne, iż jesteś osobą, która denerwuje się, gdy zmuszona jest do publicznych wystąpień, szczególnie w otoczeniu specjalistów w danej dziedzinie. To bardzo powszechny lęk.

Zobacz też: Jak zadbać o najlepszych pracowników

Pytania 13 - 15: strach przed porażką. Jeśli w tej kategorii wynik wynosi od 8 do 15, oznacza to, że bardzo prawdopodobne, iż w miejscu pracy odczuwasz strach związany z pracą zawodową. Wyższy wynik w tej kategorii oznacza większą troskę związaną z niepowodzeniem. 

Pytania 16 - 18: zachowania, które nie pomagają. Jeśli w tej kategorii wynik wynosi od 8 do 15, oznacza to, że bardzo prawdopodobne, iż w miejscu pracy angażujesz się w zachowania, które w Twoim mniemaniu są pomocne, chociaż tak naprawdę nie jest. W rzeczywistości wiele z tego typu zachowań jedynie podsyca niepokój.

Pytania 19 - 21: dyskomfort interpersonalny. Jeśli w tej kategorii wynik wynosi od 8 do 15, oznacza to, że bardzo prawdopodobne, iż w miejscu pracy odczuwasz dyskomfort, jeśli chodzi o interakcje ze współpracownikami. Istnieją dwie możliwości: albo będziesz się czuć bardziej niekomfortowo w sytuacjach oficjalnych lub też na odwrót, czyli w sytuacjach bardziej nieformalnych.

Pytania 22 - 24: być szefem. Jeśli w tej kategorii wynik wynosi od 8 do 15, oznacza to, że bardzo prawdopodobne, iż w miejscu pracy albo czujesz się zlękniony ze względu na rolę szefa lub też celowo uniknąłeś awansu na kierownicze stanowisko. Ludzie charakteryzujący się tego typu obawą często czują, że nie są warci występowania w roli przełożonego, i niepokoją się w związku z obrażaniem innych, a także byciem ocenianym przez innych.

Pytania 25 -27: niepokój związany z pracą. Jeśli w tej kategorii wynik wynosi od 8 do 15, oznacza to, że bardzo prawdopodobne, iż jesteś typem osoby niepokojącej się w miejscu pracy. Być może należysz do osób, które wiele myślą i których myśli często wędrują w kierunku trosk i strachu.

Artykuł jest fragmentem książki "Niepewność w pracy. Jak spokojnie przeżyć osiem godzin", autor: Larina Kase, wydawnictwo Onepress.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA